Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- فاطمه عباسی: به گزارش سی‌ان‌ان، کره شمالی با هشدار به شهروندان خود سعی دارد آنها را از تمام مظاهر فرهنگی جنوب، از جمله مد، موسیقی، مدل مو و حتی زبان عامیانه دور نگه دارد.

در دهه گذشته، کره جنوبی به عنوان یک قدرت فرهنگی مهیب ظهور کرده و با تولید گسترده محصولاتی منحصر به فرد، از آرایشی و بهداشتی گرفته تا فیلم و موسیقی، طرفداران مشتاقی در سراسر جهان پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما همسایه شمالی او در تلاش برای محدود کردن نفوذ این فرهنگ به داخل مرزهای خود است. کره شمالی سالهاست که تقریباً به طور کامل از بقیه جهان جدا شده و کنترل شدیدی روی ورود و خروج اطلاعات دارد.

محصولات خارجی از فیلم و کتاب گرفته تا مدل مو و لباس همگی ممنوع هستند و کسانی که با قاچاق خارجی دستگیر شوند اغلب با مجازاتی شدید روبرو خواهند شد.

با گسترش روابط کره شمالی و چین، محدودیت‌های موجود تا حدودی نرم شد اما با تغییر شرایط، اوضاع به سرعت رو به وخامت گذاشت و قوانین سختگیرانه برقرار شد؛ 

کره شمالی از چگونگی روابط جدید خود با چین خبر داد

هائه کیونگ، سیاستمدار جنوبی، پس از شرکت در جلسه توجیهی آژانس جاسوسی این کشور گفت که کره شمالی قوانین سختگیرانه‌ای در مورد نحوه لباس پوشیدن و صحبت کردن جوانان اجرا می‌کند.

به عنوان مثال، استفاده از اصطلاح «اوپا» که در کره جنوبی و توسط زنان و دختران زیاد استفاده می‌شود، اکنون در کره شمالی ممنوع است و ویدئوهای تبلیغاتی در این کشور رفتارهای مشخصی را به عنوان «نفوذ خارجی»معرفی می‌کنند.

رسانه‌های داخلی در شمال از جوانان می‌خواهند به خواست کشور خود وفادار باشند و کسانی که این قوانین را نقض کنند «دشمن قسم خورده» دانسته می‌شوند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، مبارزه ایدئولوژیک و فرهنگی را یک جنگ بدون تیراندازی می‌داند و بدون نام بردن از کره جنوبی، عواقب باختن در این نبرد را جدی‌تر از جنگ میدانی معرفی می‌کند.

ساخت گنبد آهنین بر فراز آسمان کره جنوبی

این محدودیت‌ها ممکن است عجیب به نظر برسد اما تحلیلگران می‌گویند مبارزه با مواردی عامیانه و ظاهرا بی‌ضرر نشان دهنده یک جنگ بسیار پیچیده برای قدرت و کنترل است.

آندره لانکوف، مدیر گروه ریسک کره و استاد دانشگاه کوکمین در سئول با یادآوری این که کره شمالی زمانی در بین صنعتی‌ترین مناطق شرق آسیا نامدار بوده افزود: «اکنون پس از دهه‌ها انزوا، مردم آن در فقر و سختی زندگی می‌کنند.»

اقتصاد کره شمالی در دهه ۱۹۹۰و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی که منجر به پایان یافتن جریان کمک‌ها به این کشور شد روندی نزولی پیدا کرده است.

دختران دبیرستانی کره شمالی در اردوی مدرسه

در مقابل، کره جنوبی چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا شده و با تولید ناخالص داخلی‌ هم تراز با کشورهای اروپایی مانند فرانسه و ایتالیا در زمینه صادرات فرهنگی نیز از محبوبیت و رونقی بین‌المللی برخوردار است.

لانکوف گفت احتیاط بیش از حد کره شمالی در برابر کره جنوبی به دلیل تلاش برای امتناع از تصدیق و تحسین این است که مدل زندگی در جنوب جواب داده و شمال با مشکل روبرو شده است.

به عقیده این ستاد دانشگاه، افزایش آگاهی در مورد دنیای خارج و اینکه چقدر اوضاع در کره شمالی بد است می‌تواند مشروعیت رژیم و چارچوب ایدئولوژیک آن را از بین ببرد؛ شبیه اتفاقی که در دهه ۱۹۸۰ منجر به ناامیدی عمومی مردم شوروی و سقوط نهایی این اتحادیه شد.

در اوایل به قدرت رسیدن کیم در سال ۲۰۱۱، وی با رویکردی لیبرال حتی به برخی موسیقی‌های غربی و تشکیل گروه کره دختران نیز مجوز داد اما با گذشت زمان و افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره، رویکردی محافظه‌کارانه در پیش گرفت و شروع به سرکوب کرد. 

کره شمالی: قصد آمریکا برای کمک، شیطانی است

فروپاشی مذاکرات سال ۲۰۱۹ بین کیم و ترامپ و بسته شدن مرزها همزمان با شروع همه‌گیری کرونا که تجارت با چین، مهمترین منبع نجات اقتصادشمال، نیز به مشکلات قبلی دامن زد و وضعیت وخیم اقتصاد در کره شمالی، محدودیت‌های داخلی این کشور را تشدید نمود.

آنچه اکنون در حال وقوع است این است که مردم شمال روز به روز از چیزهایی که در دوره‌ای خواستن و داشتن آنها بدون مشکل بوده محروم‌تر می‌شوند و با عنوان پایبندی به داشته‌های بومی و سنتی خود از تجربه آنچه «استثمار» نامیده شده محروم می‌مانند. این را جین لی استاد مرکز ویلسون آمریکا که خود زمانی در پیونگ یانگ ساکن بوده گفت.

کد خبر 616522 برچسب‌ها فرهنگ موسیقی‌‌ جهانی مد - مدل آمریکا و کره شمالی چین اقتصاد كيم جونگ اون روابط بین‌الملل کره شمالی و کره جنوبی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ موسیقی جهانی مد مدل آمریکا و کره شمالی چین اقتصاد كيم جونگ اون روابط بین الملل کره شمالی و کره جنوبی کره شمالی کره جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۲۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود

رضا ربانی در جلسه اطلاعات مکانی و پروژه ملی جی نف گفت: بر اساس این پروژه همه اماکن کشور دارای شناسنامه می‌شوند تا در اختیار بهره برداران قرار گیرد.

او گفت : جی نف امکان بررسی و صحت‌سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در کشور مقدور می‌سازد و همچنین به واسطه ایجاد و راه‌اندازی پایگاه ملی GNAF امکان تعیین موقعیت دقیق نشانی‌های فیزیکی حاصل خواهد شد.

رضا ربانی گفت: شاهد عقب ماندگی ۴ ساله در این پروژه هستیم که باید تا دو سال آینده جبران شود.

مدیر کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست ایران گفت: تا کنون ۳۹ میلیون مکان در این اطلاعات ثبت شده است.

ربانی، مهم‌ترین شاخصه در این پروژه را کمک به شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و کسب و کار عنوان کرد و گفت : این پروژه باعث ایجاد هویت مکانی در کشور می‌شود. 

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان شمالی هم گفت: در سطح کشور کسب رتبه در شاخص‌ها بستگی به توانمندی‌های هر استان دارد لذا دستگاه‌های اجرایی با تشکیل جلسات چالش‌ها و موانع این پروژه را سریع‌تر حل کنند.

عبدالصمد صفر نژاد با عنوان اینکه در ۱۲ استان کشور در حوزه شهری این پروژه به شکل مطلوب اجرایی شده است، گفت: این قانون لازم الاجراست و همگی برای اجرای آن تسریع داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود
  • استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان
  • خبر جدید معاون رئیسی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور
  • نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • آخرین قوانین کشورها برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی
  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از خبرگزاری های ایران
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • ‌ ۵ کیلومتر از آزادراه زنجان_ قزوین‌ آسفالت شد