Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@03:23:21 GMT

نگاهی بر اقدامات وزارت نیرو در استان خوزستان

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۲۲۴۳۴

نگاهی بر اقدامات وزارت نیرو در استان خوزستان

وزارت نیرو خلاصه ای از اقدامات انجام شده برای ارتقای سطح خدمات آب، برق و جمع آوری فاضلاب استان خوزستان در دولت تدبیر و امید را منتشر کرده که یکی از آن ها توجه ویژه به استان خوزستان با فعال کردن شورای عالی آب به عنوان بالاترین نهاد هماهنگی سیاستگذاری تأمین، توزیع و مصرف آب و برگزاری ۶ جلسه و همچنین تصمیم گیری درخصوص موضوعات مهمی همچون «ساماندهی کمی و کیفی کارون بزرگ»، «علاج بخشی سد گتوند»، «ریزگردهای استان خوزستان، حقابه مورد نیاز زیست محیطی برای مهار کانون های داخلی آن»، «راهکارهای حل معضلات پساب کشت و صنعت نیشکر» بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، طبق اعلام وزارت نیرو، تصویب برنامه سازگاری با کم‌آبی استان با مشارکت کلیه ذینفعان، مدیریت سیلاب سال آبی ۹۷-۹۸  با ارائه برنامه بهره‌برداری مناسب از سدهای استان در جهت کاهش خسارات وارده به پایین‌دست و نیز ذخیره مناسب آب در مخازن سدها، بهره برداری از سد تنظیمی آریوبرزن با حجم مخزن ۷ میلیون مترمکعب و آبگیری سد بالارود با حجم مخزن ۱۳۱ میلیون مترمکعب، احداث ۳۶۷۲۰ هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی  و ۳۳۷۰ هکتار تبدیل شبکه نیمه مدرن به مدرن، اجرای ۸۱۷ کیلومتر خطوط انتقال آب، احداث ۳۹۵ هزار مترمکعب مخازن ذخیره، حفر و تجهیز ۱۱۳ حلقه چاه، اصلاح و بازسازی ۱۳۰۸ کیلومتر شبکه‌ی توزیع آب از جمله اقدامات انجام شده در این استان است.

همچنین تکمیل و افتتاح ۳ تصفیه‌خانه‌ی آب در شهرهای آغاجاری (به ظرفیت ۹۶۰۰ مترمکعب در شبانه روز)، بهبهان (به ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب در شبانه روز) و ویس (به ظرفیت ۷۸۰۰ مترمکعب در شبانه روز)، ادامه عملیات اجرایی طرح آب‌رسانی غدیر به عنوان بزرگ‌ترین طرح آب‌رسانی استان با هزینه کرد ۱۹۸۰۳ میلیارد ریال که با اجرای آن ظرفیت آب رسانی به شهرهای آبادان از ۵۰ به ۹۵ درصد، خرمشهر از ۴۵ به ۹۵ درصد، اهواز از ۴۰ به ۷۰ درصد و شادگان از ۳۰ به ۷۵ درصد افزایش یافته است از دیگر اقدامات مهم دولت تدبیر در این دوره بوده است.

علاوه بر این با افتتاح ۲۵ مجتمع آب‌رسانی و پروژه‌ی تک روستایی که با اجرای این طرح‌ها و هزینه کرد اعتباری در حدود ۴۰۰۰ میلیارد ریال، ۱۶۴ روستا با جمعیت ۷۷ هزار نفر از آب آشامیدنی پایدار و با کیفیت بهره‌مند شده اند. همچنین در حال حاضر ۱۳ طرح آب‌رسانی به منظور بهبود و پایداری آب‌رسانی به ۸ میلیون نفر از جمعیت شهری و روستایی استان با هزینه کرد ۴۹ هزار میلیارد ریال در حال اجراست.

در بخش برق نیز در استان خوزستان اقداماتی توسط دولت تدبیر و امید انجام شده است که می توان به افزایش مجموع ظرفیت نیروگاهی استان به میزان ۲۱۹۵ مگاوات (شامل ۱۳ واحد نیروگاه حرارتی مجموعابه میزان ۲۱۲۴ مگاوات، ۲۱ مگاوات نیروگاههای تجدید پذیر و ۵۰ مگاوات مولدهای مقیاس کوچک)، ارتقاء توان عملی و رفع محدودیتهای نیروگا ه رامین  به میزان ۱۶۰ مگاوا،   بهره برداری از  ۱۰۵ پروژه پست برق انتقال و فوق توزیع با ظرفیت ۶۳۸۹ مگاولت آمپر اشاره کرد.

همچنین احداث ۱۵ پست GIS جهت سازگاری با پدیده ریزگردها (بزرگ‌ترین پروژه GIS کشور) اقدام مهم دیگری بود که با اجرای این پروژه بومی سازی و انتقال فناوری ساخت این پست ها محقق شد. علاوه بر این می توان به طرح های بهره برداری از  ترانس ۳۱۵ مگاولت آمپر در پست شهید هاشمی، بهره برداری از  ۶۷ خط انتقال و فوق توزیع به طول ۹۱۸ کیلومتر مدار،   اجرای ۲۲۶ کیلومتر فیبرنوری، تعویض ۹۱۴۰ زنجیره مقره خطوط انتقال و پوشش عایقی جهت ۲۹ پست موجود موجود جهت سازگاری با پدیده ریزگردها و خرید ۱۰ دستگاه پست سیار و ترانس آن جهت مواقع اضطراری در بخش برق این استان اشاره کرد.

در بخش فاضلاب استان خوزستان نیز اقدامات متعددی صورت گرفته که شامل اجرای ۳۱۲ کیلومتر شبکه‌ی جمع آوری اصلی و فرعی فاضلاب در شهر اهواز و ۶۴۷ کیلومتر در سایر شهرهای استان به همراه اصلاح و نوسازی ۸۵ کیلومتر نقاط ریزشی در ۱۵۵ نقطه از شهر اهواز ناشی از سیل سال ۱۳۹۸، افتتاح ۲ تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب در شهرهای رامهرمز (به ظرفیت ۱۳۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز) و شرق اهواز (به ظرفیت ۱۱۲۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز) می شود.

همچنین با استفاده از اعتباری به مبلغ ۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه‌ی ملی برای فاضلاب شهر اهواز، افزون بر تکمیل تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب شرق اهواز، بهسازی و ارتقای ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ، احداث ۱۵ باب ایستگاه پمپاژ جدید، اجرای ۸۴ کیلومتر کلکتور و خطوط اصلی و نیز ۱۱ کیلومتر خطوط ریزشی حاصل از سیلاب سال ۱۳۹۸ در حال اجراست.

علاوه بر این استفاده از فاینانس خارجی برای احداث ۵ تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب در شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر و بندر امام‌خمینی با اعتباری به مبلغ ۴۶ میلیون یورو و پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۴ درصد در حال اجراست. همچنین شروع عملیات اجرایی احداث تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب غرب اهواز به ظرفیت ۱۰۷ هزار مترمکعب در شبانه روز با  استفاده از فاینانس خارجی به مبلغ ۴۰ میلیون یورو در سال ۱۳۹۸ و با پیشرفت فیزیکی ۸ درصد از دیگر اقدامات وزارت نیرو در استان خوزستان به حساب می آید.

در این بین فراخوان انتخاب تامین کنندگان مالی برای استفاده از ظرفیت فاینانس داخلی (ماده ۵۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) برای کمک به ۳ طرح فاضلاب در شهرهای آبادان، خرمشهر و مسجد سلیمان در سال جاری به مبلغ ۱۴ هزار میلیارد ریال با موافقت سازمان برنامه و بودجه انجام شده و در صورت همکاری شبکه بانکی کشور بخش عمده ای از مسائل فاضلاب ۳ شهر مهم یاد شده مرتفع خواهد شد.

 در حال حاضر ۱۵ طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب با هدف بهره‌مندی ۱.۸۶میلیون نفر از خدمات جمع‌آوری و تصفیه‌ فاضلاب با هزینه کرد ۲۸ هزار میلیارد ریال در حال اجرا است. با تکمیل این طرح‌ها، جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری استان به ۶۶ درصد ارتقاء خواهد یافت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خوزستان وزارت نیرو مترمکعب در شبانه روز تصفیه خانه ی فاضلاب بهره برداری استان خوزستان فاضلاب در شهر میلیارد ریال وزارت نیرو انجام شده آب رسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۲۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ درصد مساحت خوزستان تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارد

رئیس بخش زلزله‌ شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت:حدود ۳۰ درصد مساحت خوزستان (۲۰ هزار کیلومتر) تحت تاثیر فرونشست زمین قرار گرفته است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی بیت‌الهی رئیس بخش زلزله‌ شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد:  شاید کمی دور از انتظار باشد اما در استانی که عمده ترین منابع آبی آن آب های سطحی است، نیز فرونشست زمین با گستردگی قابل ملاحظه ای در حال رخداد است.

وی افزود: مساحتی نزدیک به 20 هزار کیلومتر، حدود 30 درصد مساحت کل استان، تحت تاثیر فرونشست زمین قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: خصوصیت بارز پدیده فرونشست زمین در خطه استان خوزستان، وسعت  بالا و مقدار متوسط پایین نرخ سالانه است که دلالت بر سطحی بودن افت آب و همچنین معرف حساس بودن ارتفاع سطح به تغییرات آب نهشته‌های آبرفتی ریزدانه نه چندان عمیق است.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: اثر فرونشست زمین در زمین‌های هموار میان ارتفاعی ایذه، در گستره بهبهان و اطراف آن (با وسعت تقریبی 350 کیلومتر مربع)، شوش، دزفول، الوان، اهواز، بستان، دشت آزادگان، بندر ماهشهر و امیدیه، رامهرمز و لالی را می‌توان شناسایی کرد که به‌طور عمده نرخ سالیانه کمتر از 5 سانتی متر در سال را دارند.

بیت‌الهی با بیان "هرچند در برخی مناطق در شوش عدد 7 و شهرستان اهواز عدد 6 سانتی متر در سال نیز برآورد شده است"گفت: کاهش حجم آب های سطحی، استمرار برداشت از آبخوان‌ها  دلایل اصلی توسعه وسیع پهنه‌های فرونشست زمین در استان خوزستان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت پُرشدگی سد‌ها بعد از بارش‌های اخیر
  • افزایش ظرفیت منابع تامین آب شرب در شهرستان علی آباد کتول
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • شاخص بهره مندی روستا‌های کردستان از راه‌ آسفالته به ۷۵ درصد رسید
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد
  • آبگیری ۸۱ درصد کل مخازن سدهای خوزستان
  • آورد آب سد دز خوزستان در حد سیلاب نیست
  • وضعیت سد دز استان خوزستان عادی است
  • وضعیت سد دز عادی است
  • ۳۰ درصد مساحت خوزستان تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارد