Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران خبر داد و گفت: امروز سوم مرداد ۱۴۰۰ در چهل و چهارمین جلسه میراث جهانی یونسکو در کشور چین، پرونده میراث صنعتی راه آهن سراسری ایران در لیست میراث جهانی پذیرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسولی ادامه داد: این اثر طولانی‌ترین راه آهن ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: از سوی دیگر این اثر، اولین اثر میراث صنعتی ایران در لیست یونسکو و بیست و پنجمین اثر ثبت شده از ایران در این لیست است.

رسولی با بیان اینکه راه آهن ایران اولین راه آهن در غرب آسیا است و ما چهارمین کشور در دنیا هستیم که راه آهن خود را ثبت جهانی کرده ایم افزود: خوشبختانه راه آهن سراسری ایران، خلیج فارس را به دریای خزر متصل می کند و تمامی اقوام ایرانی از جمله کرد، لر، عرب، مازنی و ترکمن را به یکدیگر متصل می کند.

او با بیان اینکه راه‌آهن سراسری ایران از دو رشته کوه زاگرس و البرز عبور می‌کند و طولانی ترین مسیر ریلی در جهان است که در میراث جهانی ثبت شده است و ما برای انجام این کار تمامی نقشه ها و المان های مختلف سراسری را تهیه کرده و در اختیار یونسکو قرار داده‌ایم، افزود: مشاوران و بازرسان مختلفی از سازمان یونسکو در مهر ماه سال ۹۸ وارد ایران شدند و در طی دو هفته حضور خود در ایران از تمامی شبکه ریلی کشور بازدید کردند که خوشبختانه بازدید آنها مورد تایید قرار گرفت و با تهیه گزارشی مثبت از راه‌آهن ایران امروز بالاخره ثبت جهانی شد.

او با اشاره به اینکه پرونده راه‌آهن به سازمان یونسکو ارسال شده بود و خوشبختانه توانستیم تاییدیه‌های اولیه را در همان دوره دریافت کنیم گفت: با انجام این کار علاوه برحفظ آثار راه آهن خود می توان زمینه ساز تقویت صنعت ریلی و گردشگری در کشور شد.

مدیر عامل شرکت راه آهن بیان کرد: بخش غیردولتی با حمایت راه‌آهن می‌توانند از این فرصت استفاده کند و ساختمان و ایستگاه های مترو را تبدیل به هتل و اقامتگاه های بوم گردی کند و بخش خصوصی هم می‌تواند از این مزیت و فرصت در راستای اشتغال زایی استفاده کند.

او اظهار کرد: ایران پنجمین کشوری است که راه آهن خود را ثبت جهانی کرده و پیش از ایران، ایتالیا، سوئیس و هند راه آهن خود را ثبت جهانی کرده‌ بودند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان تاکید کرد: مسیر ریلی ایران از بندر امام خمینی(ره) تا بندر عباس ۱۳۹۴ کیلومتر است که به عنوان طولانی ترین خط ریلی در یونسکو به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: راه آهن حمل ونقل راه آهن سراسری ایران طولانی ترین راه آهن خود راه آهن ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۴۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران قدیم | طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود

به گزارش خبرآنلاین از سازمان اسناد و کتابخانه ملی، محمود پاکزاد از اولین عکاسانی است که تاریخ خیابان‌های تهران را مصور و مستند کرده است، البته از جمله شهرهایی که پاکزاد برای عکاسی به آن‌ها سفر کرده می‌توان به اصفهان، شیراز، تبریز، گرگان، اهواز،آبادان، خرمشهر، همدان، آذربایجان، قم، شهرهای شمالی ایران اشاره کرد. پاکزاد در سال ۱۳۷۷ خودش را بازنشسته کرد و در سال ۱۳۷۸ عکس‌های خود را به سازمان اسناد ملی اهدا کرد.

تصویر زیر از مجموعه عکس‌های محمود پاکزاد از خیابان ولیعصر(عج) تهران در سال ۱۳۳۴ است. خیابان ولیعصر تهران یکی از شاه‌راه های ارتباطی در مسیر شمال به جنوب و برعکس در شهر تهران است. تا پیش از انقلاب اسلامی ایران خیابان ولیعصر را با نام خیابان پهلوی می‌شناختند. خیابان ولیعصر به‌واسطه درختان چنارش نیز شهرت زیادی دارد؛ گرچه که در گذشته تعداد این درختان بسیار بیشتر از امروز بود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902609

دیگر خبرها

  • فاجعه بزرگ در حمل و نقل ریلی استان یزد/ قطار سریع‌السیر یزد حذف شد
  • فاجعه در حمل و نقل ریلی یزد
  • تهران قدیم | طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود
  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به همه روزنامه‌نگاران فلسطینی رسید
  • یونسکو جایزه آزادی مطبوعات ۲۰۲۴ را به خبرنگاران غزه تقدیم کرد
  • یونسکو جایزه «آزادی مطبوعات» را به خبرنگاران غزه تقدیم کرد
  • حرکت دومین محموله ریلی افغانستان از مسیر ایران به ترکیه
  • اعطای جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو به خبرنگاران غزه
  • جایزه سالانه یونسکو به خبرنگاران غزه اعطا شد
  • بررسی مجدد پروژه توسعه شرقی خط 2 مترو تهران