Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@04:33:10 GMT

اگر نباشد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۲۶۷۹۱

اگر نباشد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، کمبود سیمان در بازار و افزایش قیمت این محصول از آغازین روز‌های پس از تعطیلات نوروز در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد.

محصولی که برای مصارف مختلف کاربرد اساسی دارد و چالش‌های مربوط به آن می‌تواند مشکل‌آفرین شود.

بیشتر بخوانید

شناسایی ۱۰ متخلف احتکار و عرضه خارج از شبکه سیمان استخراج یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن ماده از معادن چهارمحال و بختیاری افزایش ۴۰ درصدی قیمت سیمان در چهارمحال و بختیاری تاریخچه سیمان

سیمان یا سمنت واژه‌ای است که از لغت سمنتوم رومی گرفته شده و قدمت آن به پیش از میلاد می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف آن در ساختمان پانتئون شهر رم واقع در ایتالیا که مربوط به ۲۷ سال قبل از میلاد است، دیده شده است، در ساختمان گنبد این بنا که ۴۳ متر قطر دارد، مخلوطی از خرده‌سنگ و آهک پخته به کار رفته است.

ولی کشف سیمان به شکل امروز مربوط است به ژوزف اسپدین که از پختن آهک و خاک رس در حرارت بالا و آسیاب کردن آن موفق شد ابتدایی‌ترین نوع سیمان را کشف نموده و آن را در تاریخ ۲۱ اکتبر ۱۸۲۴ به نام خود در انگلستان ثبت نماید و نام محصول به دست آمده را سیمان پرتلند گذاشت.

علت این نامگذاری همان‌طور که گفته شد آن است که سیمان از سمنتوم رومی گرفته شده است و پرتلند نام جزیره‌ای است در انگلستان که رنگ سیمان پس از سخت شدن به رنگ سنگ‌های ساحلی این جزیره در می‌آید، به همین دلیل نام پرتلند را به دنبال سیمان برای آن انتخاب نموده اند.

البته قبل از ژوزف اسپدین، اشخاص دیگری در فرانسه و انگلستان از پختن خاک رس و سنگ آهک مصالح مشابهی به دست آوردند، ولی هیچ‌کدام کار خود را دنبال نکرده و محصول خود را به ثبت نرساندند، ژوزف اسپدین نخستین شخصی بود که سیمان را در اوایل قرن نوزدهم در انگلستان به ثبت رسانده و آن را ابتدا برای ساخت فانوس دریایی مورد استفاده قرار داد.

سیمانی که اکنون در ساخت سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، نتیجه آزمایش‌ها، تغییر‌ها و پیشرفت‌های قابل توجهی است. هدف از تغییر ترکیب سیمان در سال‌های گذشته، دستیابی به محصولی مستحکم و بادوام برای ساخت جاده، آزاد، پل و دیگر سازه‌ها بوده است.

اکثر سیمان‌های امروزی از سیمان پرتلند به عنوان ترکیب اصلی یا یکی از ترکیبات اصلی خود استفاده می‌کنند.

سیمان، یکی از مهمترین مصالح ساختمانی ساخته دست بشر است که به منظور اتصال اجزا مختلف یک سازه نظیر سنگ، آجر، کاشی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، سیمان یکی از ترکیبات اصلی بتن در ساخت سازه‌های مختلفی مانند پل، سد، ساختمان‌های مسکونی، ساختمان‌های تجاری و دیگر سازه‌های بتنی است. ساختار اصلی سیمان، از مواد معدنی نظیر سنگ آهک، رس یا ماسه، بوکسیت و کانی آهن تشکیل می‌شود.

حال چند مدتی است استان چهارمحال و بختیاری با داشتن یک کارخانه تولید سیمان با کمبود شدید این محصول مواجه شده است.

علت کمبود چیست قاچاق یا احتکار؟

گرانی سیمان و یا هر مصالح ساختمانی رابطه کاملا مستقیمی با افزایش قیمت «مسکن» دارد و از این رو در سال‌های گذشته به خوبی مشاهده کردیم که با هر گرانی و یا کمبود مصالح ساختمانی قیمت مسکن فورا روند افزایشی به خود می‌گیرد و نکته جالب اینجاست حتی با رفع کمبود مصالح ساختمانی قیمت مسکن به حالت قبلی خود برنمی‌گردد.

کارشناسان بر این باورند که کمبود سیمان در بازار احتمال رخداد دو موضوع را بسیار قوی می‌کند؛ نخست اینکه یا احتمال خروج سیمان از استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد و یا سیمان توسط محتکران در انبار‌ها احتکار شده تا پس از گرانی به بازار عرضه شود.

یکی از احتمال‌هایی که به موضوع کمبود سیمان دامن می‌زند خروج سیمان از استان است چرا که گران بودن سیمان در استان‌های همجوار زمینه‌ای را برای فرصت طلبان ایجاد می‌کند تا با قاچاق سیمان به سود‌های کلان خود دست یابند؛ به عبارتی دیگر واسطه‌گران از دادن سیمان به بازار خودداری می‌کنند و برای دریافت سود و منفعت بیشتر «سیمان» را به دیگر استان‌ها صادر و یا به عبارتی قاچاق می‌کنند.

دومین احتمالی که به موضوع کمبود سیمان مربوط است «احتکار سیمان» توسط محتکران است؛ یعنی اینکه برخی از افراد سودجو در زمان ارزانی سیمان را خریداری کرده‌اند تا در زمان گرانی، سیمان‌های احتکاری را وارد بازار کنند.

احتکار در مصالح ساختمانی مانند سیمان، معضلی است که کم و بیش برخی از مناطق کشور را درگیر کرده و استان چهارمحال و بختیاری هم از این مسئله مبرا نیست. احتکار مصالح ساختمانی علاوه بر اینکه موجب گرانی می‌شود، تورم را نیز در پی دارد، همچنین در نهایت باعث گران شدن زمین مسکونی و سکونتگاه‌های شهری و روستایی می‌شود.

مصالح ساختمانی بدانجا اهمیتش بیشتر می‌شود که بنابر آمار درمی‌یابیم کشور با کمبود مسکن روبرو است و از طرفی با شروع فصل گرما که فصل ساخت و ساز برای استان چهارمحال و بختیاری است، نیاز به مصالح ساختمانی بیشتر می‌شود.

کشف ۲۲۵ تُن سیمان احتکار شده در چهارمحال و بختیاری

سجاد رستمی رئیس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری گفت: ۶ متخلف عرضه سیمان خارج از شبکه شناسایی و پس از تشکیل پرونده تخلف به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

او افزود: این متخلفان بیش از چهار هزار کیسه سیمان را در شهرستان‌های شهرکرد و بروجن احتکار کرده بودند که با هوشیاری بازرسان، پرونده تخلف به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای محتکران تشکیل شد.

رستمی اضافه کرد: یک پرونده تخلف عرضه سیمان خارج از شبکه به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال هم برای یک متخلف تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

کاهش تولید سیمان به علت اعمال خاموشی‌ها

جهانبخش مرادی معاون امور بازرگانی سازمان صمت چهارمحال و بختیاری با اشاره به کمبود سیمان در استان گفت: کاهش تولید به‌ علت اعمال خاموشی در کارخانه سیمان شهرکرد برای صرفه‌جویی در مصرف برق، است.

او با اشاره به کمبود سیمان در چهارمحال و بختیاری افزود: وزارت نیرو برای صرفه‌جویی در مصرف برق به کارخانجات سیمان اعلام کرده که تولید خود را کم کنند.

مرادی اضافه کرد: در گذشته سیمان به اندازه نیاز مصرفی چهارمحال و بختیاری در کارخانه سیمان شهرکرد تولید و مازاد آن نیز صادر می‌شد، اما اکنون در تامین سیمان با مشکل مواجه هستیم.

او با تاکید بر اینکه قیمت سیمان افزایش نداشته است ادامه داد: برخی سودجویان از این شرایط سوءاستفاده و اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند، مردم تخلفات گرانفروشی را با شماره ۱۲۴ به سازمان صمت گزارش کنند.

توزیع روزانه ۸۰۰ تن سیمان در چهارمحال و بختیاری

غلامرضا قائدامینی معاون بازرسی سازمان صمت چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۰ هزار تن کلینکر و ۲۰ هزار تن سیمان از قبل ذخیره سازی شده بود که به دنبال قطعی برق هم اکنون با هم مخلوط و به بازار تزریق می‌شود.

او افزود: هم اکنون روزانه ۸۰۰ تن سیمان در استان چهارمحال و بختیاری توزیع می‌شود و سهمیه مردم، مصالح فروشی ها، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و شهرداری‌ها از این میزان سیمان مشخص است.

قائدامینی اضافه کرد: این میزان توزیع سیمان ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز استان را تامین می‌کند و به منظور جلوگیری از تخلف و احتکار نظارت کافی بر توزیع انجام می‌شود.

او ادامه داد: بازرسی از بازار سیمان از نیمه دوم فروردین ماه امسال با شدت بیشتری انجام شد و تا کنون از هزار واحد عمده و خرده فروش بازرسی به عمل آمده است.

قائدامینی گفت: تا کنون ۲۰ پرونده احتکار، عرضه خارج از شبکه و گران فروشی سیمان به ارزش ۳ میلیارد ریال در استان تشکیل شده است.

او با اشاره به فعالیت ۲۰ واحد عمده فروش و ۱۵۰ واحد خرده فروش سیمان در استان افزود: هر واحدی که در فروش این محصول تخلف کند سهمیه اش قطع می‌شود.

محکومیت محتکران بازار سیمان استان به جزای نقدی

محمدرضا عمرون مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در خصوص بازرسی‌های مربوط به سیمان از ۱۷ واحد صنفی توزیع سیمان در شیفت‌های صبح و بعدازظهر به منظور پیشگیری از تخلفات احتمالی از جمله احتکار و گران‌فروشی بازرسی مشترک انجام و ۱۲ واحد تذکر و برای مابقی گزارش تهیه شد.

او افزود: در ادامه تعداد ۵ فقره پرونده تشکیل و به این اداره کل ارسال که به تعداد ۳ فقره رسیدگی و متخلفان به لحاظ تخلف احتکار به پرداخت مبلغ ۲۵۷ میلیون ریال به‌عنوان جزای نقدی محکوم و سایر پرونده‌ها در حال رسیدگی است.

اکنون که در فصل ساخت و ساز قرار داریم، نیاز به سیمان بیشتر حس می‌شود، برای همین باید نظارت‌ها تشدید شود تا دوباره دچار کمبود سیمان در این فصل از سال نشویم.

کاهش سرعت در اجرای پروژه‌های عمرانی یکی از معضلاتی است که در پی کمبود سیمان می‌تواند رخ دهد.

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مصالح ساختمانی بازار سیمان طرح عمرانی استان چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری مصالح ساختمانی سیمان در استان کمبود سیمان خارج از شبکه سازمان صمت سازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۶۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از پایگاه اورژانس ۱۱۵ در اردل

اعرابی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: پایگاه اورژانس ۱۱۵ در ٢٠٠ مترمربع زمین به همت خانواده شهید صولت رئیسی ساخته شده است.

بیشتر بخوانید

تجلیل از ۱۰۰ فعال حوزه سلامت چهارمحال و بختیاری

وی افزود: برای احداث این پایگاه یک میلیارد و ۶۵٠ میلیون تومان هزینه شد.

اعرابی اضافه کرد: با افتتاح این پایگاه ماموریت‌های شهر اردل تقسیم و خدمات بهتری به مردم ارائه خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری
  • ارتباط صنعت و دانشگاه، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای
  • وضعیت ایده آل ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری
  • آسمان چهارمحال و بختیاری کمی تا قسمتی ابری
  • پدر شهید محمد ملکپور آسمانی شد
  • نشان طلای انتخابی جام جهانی در دست ووشوکار چهارمحال و بختیاری
  • هشدار هواشناسی برای خودداری از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها
  • بهره برداری از پایگاه اورژانس ۱۱۵ در اردل
  • پاکسازی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری
  • بلداجی خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری