Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@16:12:49 GMT

تنش آبی در خراسان جنوبی / ۴۲ درصد آب روستاها هدر می رود

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۲۸۰۷۱

تنش آبی در خراسان جنوبی / ۴۲ درصد آب روستاها هدر می رود

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید ملانوری در جلسه قرارگاه آب استان با تاکید بر مسئولیت همه افراد جامعه در موضوع آب اظهارداشت: هیچ فرد یا دستگاهی وجود ندارد که در موضوع آب غیر مسئول باشد، لذا همه دستگاه‌ها به نوعی متولی مدیریت منابع آب هستند.

وی با تشبیه موضوع آب به فرهنگ عمومی تصریح نمود: آب، مثل فرهنگ عمومی است و همانگونه که متولی فرهنگ عمومی آحاد مردم جامعه اند، در موضوع آب نیز همه اشخاص، متولی مدیریت منابع آبی می باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی؛ همه افراد جامعه باید در قبال این موضوع به وظیفه و مسئولیتشان عمل نمایند تا بتوانیم آب را به خوبی مدیریت کنیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به اینکه پیش بینی ها، وجود تنش آبی را نشان می داد، لذا با بهره گیری از سوابق سال های قبل، قرارگاه آب را با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی راه اندازی کردیم تا با استفاده از همه ظرفیت ها، اعم از سازمان های دولتی، بخش ها و نهادهای عمومی و نیز مردم، موضوع را مدیریت کنیم.

ملانوری ضمن تقدیر از معاونت هماهنگی امور عمرانی و دیگر دستگاه‌های مرتبط، گفت: اعضای قرارگاه، موضوع آب را با حساسیت دنبال می کنند، لذا محورهایی که می توانند منابع آبی را مدیریت کنند، باید در دستور کار این حوزه قرار گیرند.

به گفته وی؛ در حال حاضر تأمین آب شرب انسان و دام باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی از هدر رفت بالای آب در بخش های مختلف گفت و بیان داشت: با توجه به نوع آبیاری در کشاورزی، هدر رفت در این بخش بسیار بالاست.

ملانوری با اشاره به میزان هدر رفت آب در صنعت، گفت: با تکنولوژی به کار رفته در بخش صنعت، مصرف آب مدیریت شده و آب به چرخه تولید بر می گردد.

وی، هدر رفت آب در بخش شرب را نیز نامتعارف خواند وخاطر نشان کرد: میزان ۵ درصد هدر رفت آب در بخش شرب، مربوط به انشعابات غیر مجاز، خراب و خارج از شبکه آب بوده و بخش دیگری از ۴۲ درصد هدر رفت آب در شبکه آب روستایی و به میزان کمتر در شبکه شهری، مربوط به فرسودگی شبکه هاست.

به گفته وی؛ با عنایت به اینکه آب، ضروری ترین موضوع استان است، بنابراین در توزیع اعتبارات هم باید به این مبحث توجه ویژه ای شود.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه به اهمیت و ضرورت آبرسانی سیار اشاره کرد و خاطرنشان کرد: از آنجایی که تأمین آب شرب مردم بخصوص در ماه‌های گرم سال، برای ما بسیار حائز اهمیت است، این موضوع باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

ملانوری افزود: باید موضوع آب شرب در مناطقی که منابع آبی پایدار دارند، با وضعیت شکننده مواجهند، در تأمین آب شرب پایدار مشکل دارند و یا به نقطه بحرانی رسیده اند، احصاء و معرفی شوند.

کد خبر 5265800

منبع: مهر

کلیدواژه: استانداری خراسان جنوبی خشکسالی بحران آب حمید ملانوری ویروس کرونا کرمانشاه عید سعید قربان واکسن کرونا آمار کرونا بوشهر گرگان خطبه های نماز جمعه اردبیل ایلام نماز عید قربان عید غدیر خم عکس استانها شیوع کرونا خراسان جنوبی هدر رفت آب موضوع آب منابع آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۸۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب شرب ۹۰ درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، هاشم امینی از وصل شدن آب شرب ۹۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: از مجموع ۳۰۰ روستای درگیر پیامدهای سیل، تنها ۲۸ روستای منطقه بندینی باقی مانده‌اند که طی روزهای آینده مشکل آب شرب این روستاها نیز برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین مانع در ترمیم زیرساخت‌های آب‌رسانی به این روستاها، حجم بالای سیلابی است که همچنان در بستر رودخانه بندینی جاری است و امکان استفاده از تجهیزات مکانیکی و خودروها را نمی‌دهد و در نتیجه عملیات استقرار و اتصال لوله‌های انتقال آب از طریق عوامل انسانی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: طی ۲۴ ساعت پس از بارش‌ها سامانه آب‌شیرین‌کن چابهار و کنارک با حجم تولید ۴۳ هزار مترمکعب وارد مدار و از قطع آب مناطق وسیعی از شهرهای جنوب استان جلوگیری شد.

امینی ادامه داد: از ابتدای قطع آب شرب و بهداشت ۲۸ روستای باقی‌مانده، با استقرار ۱۵ دستگاه تانکر، نیاز آبی این روستاها تأمین شده است.

گفتنی است، روز ۲۷ فروردین سازمان هواشناسی و ستاد مدیریت بحران برای استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور از جمله سیستان و بلوچستان هشدار قرمز بارندگی و احتمال وقوع سیلاب صادر کرد.

کد خبر 6088776 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی ۱۱۶ درصد افزایش یافت
  • بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان
  • راه‌های دسترسی شهرستان خوسف به روستاها مختل شد
  • تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم
  • آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم
  • خراسان جنوبی در محاصره سیل ؛ بعضی روستاها تخلیه شدند | انسداد برخی محورهای مواصلاتی + تصاویر
  • آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند
  • دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد