Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-27@15:53:58 GMT

ویندوز 10 و افزایش سرعت با 14 ترفند کاربردی (+عکس)

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۲۸۴۴۳

ویندوز 10 و افزایش سرعت با 14 ترفند کاربردی (+عکس)

عصر ایران - این روزها، ویندوز 10 تقریبا روی هر رایانه ای به خوبی کار می کند، اما این به معنای آن نیست که همواره شاهد عملکرد خوبی خواهید بود. در صورت مواجهه با کندی سرعت در ویندوز 10 می توانید روش های زیر را برای افزایش سرعت سیستم خود مد نظر قرار دهید.

راه اندازی مجدد رایانه

رایانه برخی افراد برای چند روز، چند هفته یا حتی چند ماه همواره روشن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنبه منفی این شرایط آن است که برنامه ها به دلیل استفاده نامناسب از منابع حافظه و پردازنده مرکزی می توانند به تدریج دچار مشکل شوند. اگر رایانه ویندوزی شما کند شده است، خاموش و روشن کردن مجدد دستگاه یکی از نخستین و ساده‌ترین گزینه هایی است که برای برطرف شدن این مشکل می توانید مد نظر قرار دهید.

استفاده از یک درایو اساس‌‌دی

درایو حالت جامد یا اس‌اس‌دی نسبت به درایو دیسک سخت یا اچ‌دی‌دی گزینه ای گران قیمت‌تر است، اما یکی از بهترین گزینه ها برای افزایش سرعت ویندوز محسوب می شود. درایوهای اس‌اس‌دی به مراتب سریع‌تر از نمونه های سنتی اچ‌دی‌دی هستند. استفاده از یک درایو اس‌اس‌دی می تواند موجب تغییر فوری و چشمگیر در سرعت عملکرد دستگاه شما شود.

نصب حافظه رم بیشتر

رم فضای حافظه با سرعت عمل بالای رایانه است. زمانی که حافظه رم به میزان کافی وجود ندارد تا تمام عملکردهای فعال و داده های سیستم عامل را پوشش دهد، ویندوز مجبور می شود داده ها را بین حافظه رم و دیسک سخت مبادله کند. این یکی از بزرگ‌ترین مشکلات عملکردی است که رایانه می تواند با آن روبرو شود و کند شدن عملکرد سیستم را در پی دارد. راحت‌ترین گزینه برای برطرف کردن این مشکل افزودن حافظه رم بیشتر به رایانه در صورت امکان است.

تنظیم فایل پیجینگ برای عملکرد بهتر

اگر به یک فایل پیجینگ رم برای بار کاری فعلی خود وابسته هستید و افت سرعت بیش از حد را تجربه می کنید، باید بهینه سازی فایل پیجینگ را مد نظر قرار دهید. برای بهینه سازی فایل پیجینگ در ویندوز 10 می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

منو استارت را باز کرده و سپس Performance را در نوار جستجو تایپ کنید.

گزینه Adjust the appearance and performance of Windows زیر بخش Settings را انتخاب کنید.

در پنجره Performance Options زبانه Advanced را انتخاب کنید.

سپس، روی Change زیر بخش Virtual memory کلیک کنید.

تمام گزینه ها به طور پیش فرض خاکستری هستند. از این رو، نخست باید تیک بخش Automatically manage paging file size for all drives را بردارید.

اکنون گزینه ها برای تغییر قابل انتخاب هستند.

تنظیمات هر درایو می تواند به صورت مستقل مدیریت شود. روی درایو مورد نظر خود کلیک کرده تا امکان تغییر تنظیمات آن فراهم شود.

با انتخاب Custom size می توانید حداقل و حداکثر اندازه فایل پیجینگ را تعیین کنید. اگر نمی خواهید درایوی دارای فایل پیجینگ باشد گزینه No Paging File را انتخاب کنید.

پس از اعمال تغییرات مورد نظر خود روی دکمه Set کلیک کنید.

استفاده از پاکسازی دیسک

پس از گذشت مدتی، اطلاعات بی استفاده زیادی روی دیسک سخت رایانه جمع می شوند. این اطلاعات از جمله فایل های موقتی زمانی که دیگر نیازی هم به آنها وجود ندارد می توانند موجب کند شدن سیستم شوند. با این وجود، یافتن و حذف آنها به صورت دستی دشوار است. در عوض، می توانید از گزینه پاکسازی دیسک (Disk Cleanup) برای یافتن و حذف این قبیل فایل ها استفاده کنید.

برای انجام این کار می توانید روی درایو مورد نظر خود راست کلیک کرده و آدرس Properties > Disk Cleanup را دنبال کنید.

تغییر تنظیمات عملکرد ویندوز

سیستم عامل ویندوز دارای تنظیمات دیداری جذابی است اما هزینه آنها نیز می تواند بسیار زیاد باشد! غیرفعال کردن برخی از این ویژگی های دیداری ویندوز یا همه آنها در رایانه هایی با سخت افزار رده پایین می تواند به آزاد شدن منابع رایانه کمک کند:

منو استارت را باز کرده و آیکون چرخ دنده تنظیمات (Settings) را انتخاب کنید.

قسمت System را انتخاب کنید.

قسمت About را انتخاب کنید.

قسمت Advanced System Settings انتخاب کنید.

روی Settings در قسمت Performance کلیک کرده و سپس Adjust for best performance را انتخاب کنید.

روی دکمه OK کلیک کنید.

اکنون از ویژگی های جذاب دیداری ویندوز خبری نخواهد بود، اما دستگاه می تواند عملکرد سریع‌تری داشته باشد.

مدیریت برنامه های استارتآپ

هربار که ویندوز راه اندازی می شود، احتمالا فهرستی طولانی از برنامه ها در بخش استارت‌آپ منتظر اجرا هستند. بسیاری از این برنامه ها می توانند تاثیر قابل توجهی بر مدت زمان بالا آمدن و آماده استفاده شدن سیستم می گذارند. غیرفعال کردن برخی از این برنامه ها که به آنها نیازی ندارید می تواند به افزایش سرعت دستگاه و ویندوز کمک کند.

برای دسترسی به بخش استارت‌آپ می توانید روی نوار وظیفه (Taskbar) راست کلیک کرده و بخش Task Manager را انتخاب کنید.

سپس زبانه Start-up را انتخاب کنید.

روی بخش Status کلیک کنید تا فهرست برنامه هایی که هنگام بالا آمدن سیستم فعال می شوند را مشاهده کنید.

روی هر برنامه ای که نمی خواهید هنگام بالا آمدن سیستم آغاز به کار کند، راست کلیک کرده و روی Disable کلیک کنید. همچنین، برای برنامه هایی که قصد دارید هنگام بالا آمدن سیستم اجرا شوند می توانید گزینه Enable را انتخاب کنید.

فعال کردن حالت عملکرد بالا

ویندوز سیستم عاملی با اشراف بالا روی میزان مصرف نیرو است و ممکن است برای ذخیره شارژ باتری یا کاهش هزینه برق ماهانه عملکرد رایانه شما را محدود کند. اما اگر دستگاه‌تان به پریز برق متصل است می توانید از پتانسیل کامل آن استفاده کنید. آنچه باید انجام دهید به این ترتیب است:

منو استارت را باز کرده و آیکون چرخ دنده تنظیمات (Settings) را انتخاب کنید.

بخش Power & Sleep را انتخاب کنید.

بخش Additional Power Settings را انتخاب کنید.

گزینه High Performance را انتخاب کنید.

رایانه شما اکنون هر اندازه نیرو که برای رسیدن به نقطه اوج عملکرد خود نیاز دارد را دریافت می کند.

فعال کردن راه اندازی سریع در بایوس

بیشتر مادربردها دارای گزینه راه اندازی (بوت) سریع هستند که می توان از آن برای کاهش تعداد کارهایی که بایوس (BIOS) هنگام بالا آمدن سیستم انجام می دهد و حذف هرگونه تاخیر مصنوعی، مانند انتظار برای زدن دکمه برای ورود به بایوس، استفاده کرد. راهنمای مادربرد دستگاه خود را برای کسب جزئیات دقیق درباره چگونگی انجام این کار مطالعه کنید.

استفاده از حالت های اسلیپ یا هایبرنیشن

به جای خاموش کردن کامل رایانه خود می توانید استفاده از حالت های اسلیپ یا هایبرنیشن را مد نظر قرار دهید که هر دو گزینه ای سریع‌تر برای آغاز به کار رایانه نسبت به یک بوت سرد هستند.

توقف همگامسازی برنامه های ابری

برنامه های ابری مانند وان‌درایو، گوگل درایو، و دراپ‌باکس گزینه هایی راحت برای پشتیبان‌گیری و به اشتراک‌گذاری فایل ها روی رایانه هستند، اما اگر آنها مشغول استفاده از دیسک دستگاه در زمانی باشند که تلاش می کنید کار دیگری را انجام دهید، این شرایط ممکن است موجب بروز برخی مشکلات عملکردی و افت سرعت شود. با توقف همگام سازی خودکار برنامه های ابری می توانید از بروز این شرایط پیشگیری کنید.

بررسی وجود بدافزار

انواع مختلفی از بدافزارها وجود دارند که می توانند موجب کندی یا توقف کامل فعالیت رایانه شوند، از این رو، استفاده از یک نرم افزار ضد ویروس و ضد بدافزار کارآمد برای مقابله با این شرایط ایده خوبی است.

بروزرسانی درایورها

درایورهای نادرست یا منسوخ شده می توانند در عملکرد نامناسب و کند رایانه شما نقش داشته باشند. با حصول اطمینان از به روز بودن درایورهای رایانه خود می توانید از مواجهه با این شرایط پیشگیری کنید.

غیرفعال کردن اپلیکیشن های پسزمینه

اگر رایانه رده بالایی ندارید، برنامه هایی که در پس‌زمینه فعال هستند می توانند بر عملکرد سخت افزاری دستگاه شما تاثیر منفی بگذارند. برای غیرفعال کردن اپلیکیشن های پس‌زمینه می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

منو استارت را باز کرده و آیکون چرخ دنده تنظیمات (Settings) را انتخاب کنید.

بخش Privacy را انتخاب کنید.

بخش Background apps را انتخاب کنید.

شما می توانید همه اپلیکیشن های فعال در پس‌زمینه را غیرفعال کرده یا این کار را برای مواردی که نیازی به آنها ندارید، انجام دهید.

------------------------------------------------------------------

بیشتر بخوانید: 

*راه های غیرفعال کردن آپدیت خودکار ویندوز 10

*5 ویژگی مهم ویندوز 10 که در ویندوز 7 از آن محروم بودیم!

*وارد کردن شماره تلفن همراه در ویندوز 10 اجباری شد (+عکس)

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مد نظر قرار دهید انتخاب کنید غیرفعال کردن افزایش سرعت کلیک کرده راه اندازی کلیک کنید فعال کردن برنامه ها گزینه ها حافظه رم پس زمینه ویندوز 10

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۸۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیر امولسیون چیست و چه کاربردی در صنایع دارد

خیلی‌ها ممکن است اهمیت این مسئله را دست کم بگیرند، ولی کیفیت جاده‌ای که ما روی آن رانندگی می‌کنیم در کیفیت رانندگی و حفظ سلامت ما نقش حیاتی دارد. برای همین، مهم است که متریالی که در ساخت جاده‌های ما از آن استفاده می‌شود از جمله قیر و آسفالت کیفیت خوبی داشته باشد. خوشبختانه، با پیشرفت تکنولوژی، مهندسان از قیرهای مختلفی برای تولید آسفالت جاده استفاده می کنند که یکی از آنها قیر امولسیون است. اما دقیقاً قیر امولسیون چیست و موارد استفاده آن چه هستند؟ این مطلب با اقتباس از وبلاگ سایت ایران ای ترید نوشته شده است که در امر تسهیل صادرات قیر ایران فعالیت میکند.

قیر امولسیون چیست؟

قیر امولسیون مخلوطی از قطرات قیر و آب است. با این وجود، قیر یک محصول نفتی است. برای همین، خیلی خوب با آب مخلوط نمی‌شود و ماهیت چسبنده‌ای دارد. از این رو، سازندگان قیر به این مخلوط یک امولسیفایر اضافه می‌کنند که نقشش عامل فعال‌کننده سطح است. امولسیفایر می‌تواند از مخلوط شدن قیر با دیگر قطرات جلوگیری کند. به این صورت، قیر را در همان حالت قطره‌ای خودش نگه می‌دارد. سپس، از آنجایی که این قطره‌ها ظریف و کوچک هستند، در آب معلق می‌مانند. بنابراین، قیر امولسیون یک مایع پراکنده است که شامل ۳ جزء آب، قیر و امولسیون می‌شود. (برای مشاهده قیمت لحظه ای قیر کلیک کنید.)

نحوه ساخت قیر امولسیون چگونه است؟

مراحل ساخت قیر امولسیون در دو قدم انجام می‌شود. در وهله اول سازندگان قیر امولسیون آب را با امولسیفایر مناسب و سایر عوامل شیمیایی مخلوط می‌کنند. آنها بسته به ماهیت یونی ترکیب امولسیفایر را انتخاب می‌کنند. سپس، آنها مخلوط آب و امولسیفایر را با قیر در یک آسیاب کلوییدی اضافه می‌کنند. نسبت قیری که سازندگان به ترکیب آب و امولسیفایر اضافه می‌کنند به ماهیت استفاده از قیر امولسیون بستگی دارد. برای مثال، اگر از قیر امولسیون برای کارهای مهم استفاده شود، نسبت قیر می‌تواند ۶۰ یا ۷۰ درصد باشد، اما در کل متوسط نسبت قیر برای این ترکیب ۴۰ تا ۷۰ درصد است.

در مرحله بعدی، آسیاب کلوئیدی قیر را به قطرات خیلی ریز تجزیه می‌کند که متوسط اندازه آنها دو میکرون است. در اینجا است که قطره‌های قیر سعی می‌کنند دوباره با همدیگر ادغام شوند و قیر را ته نشین کنند. اما امولسی فایری که به این ترکیب اضافه شده یک پوشش بار سطحی را دور قطره‌های قیر به وجود می‌آورد که از ادغام شدن آنها با همدیگر جلوگیری می‌کند. همچنین، امولسیفایر می‌تواند قطره‌های قیر را به صورت معلق در ترکیب نگه دارد. در نهایت، سازندگان قیر مخلوط قیر امولسیفایر را از آسیاب کلوئیدی استخراج و آن را در مخازن مخصوص ذخیره می‌کنند.

موارد استفاده قیر امولسیون چه هستند؟

در ابتدای قرن بیستم، بیشتر از قیر برای آفت کشی استفاده می‌شد. اما اکنون ترکیب‌های مختلف قیر و قیر امولسیون به صورت اسپری در جاده‌سازی و ساخت روکش جاده‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. چند مورد از استفاده‌های رایج قیر امولسیون عبارتند از:

کاربرد قیر امولسیون در روکش سطحی

قیرهای امولسیون مخصوصاً محصولات CRS-1 و CRS-2 نوع مناسبی برای ساختن روکش سطحی جاده‌ها هستند. مهندسان جاده‌سازی از قیر امولسیون برای ساختن روکش سطحی بین لایه‌های آسفالت جاده استفاده می‌کنند تا میزان قوت و عمر خستگی جاده را افزایش دهند. استفاده از قیر امولسیون برای ساخت روکش سطحی جاده‌ها استفاده پرطرفداری است، چون نسبت به استفاده دیگر قیرها مثل قیر محلول هزینه کمتری دارد.

کاربرد قیر امولسیون در اندود سنگدانه‌ای

یکی از کاربردهای دیگر امولسیون بازسازی و ضد آب کردن جاده‌های قدیمی است. در این روش مهندسان جاده‌سازی از قیر امولسیون برای درست کردن اندودهای سنگدانی استفاده می‌کنند که یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌ها برای حفظ کیفیت جاده‌ها است. اندودهای سنگدانه‌ای می‌توانند از جاده‌ها در برابر اثراتی مثل اکسیده شدن و سالخوردگی محافظت کنند. معمولاً جاده سازان از اندودهای سنگدانه‌ای در جاده‌های روستایی با بار کم ترافیک استفاده می‌کنند.

کاربرد قیر امولسیون در دوغاب قیری

زمانی مهندسان جاده‌سازی از دوغاب قیری استفاده می‌کنند که می‌خواهند بافت جاده‌ها را یکپارچه کنند. برای همین، آنها از ترکیب قیر امولسیون، سنگدانه‌ها و پرکننده‌های مواد معدنی استفاده می‌کنند تا دوغاب قیری را بسازند و آن را روی روکش جاده اسپری می‌کنند. این کار باعث می‌شود که جاده در برابر عوامل محیطی مقاوم بماند. همچنین، مهندسان جاده‌سازی از اسپری دوغاب قیری برای حفاظت روکش‌های آسفالت جاده‌ها در برابر اکسیده شدن استفاده می‌کنند. اما استفاده از این دوغاب نمی‌تواند قوت خود جاده را افزایش دهد.

کاربرد قیر امولسیون در میکرو سرفسینگ

روش میکرو سرفسینگ یک نوع دیگر از دوغاب در ساخت جاده‌ها است، با این تفاوت که مهندسان جاده‌سازی از قیر امولسیون اصلاح شده پلیمری در ساخت دوغاب استفاده می‌کنند. همچنین، در ترکیب دوغاب میکروسرفستینگ سنگدانه‌های متراکمی وجود دارند که آن را نسبت به دو غاب قیر قوی‌تر و با دوام‌تر می‌کنند. در روش میکرو سرفسینگ یک ماشین مخصوص این ترکیب را روی روکش‌های جاده اعمال می‌کند.

موارد استفاده قیر امولسیون بسته به ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آن

در بخش قبلی، ما درباره موارد استفاده کلی قیر صحبت کردیم. با این وجود، مهندسان جاده ساز برای اعمال قیر امولسیون بر جاده ویژگی‌های مختلف آن مثل میزان چسبندگی یا ویسکوزیته، بار شارژی ترکیب و زمان خشک شدن قیر بر روی آسفالت را هم در نظر می‌گیرند. بنابراین، ما در این بخش انواع کاربردهای قیر امولسیون بسته به ویژگی‌های آنها را برایتان توضیح خواهیم داد.

کاربرد قیر امولسیون بسته به سطح ویسکوزیته آن

یکی از مهمترین عواملی که مهندسان جاده‌سازی برای تعیین قیر امولسیون مناسب برای کار خود باید در نظر بگیرند، میزان ویسکوزیته قیر است. برای مثال، اگر ترکیب آسفالت جاده دارای سنگدانه‌های متراکم باشد، پس آنها نیاز به قیر امولسیون با ویسکوزیته نازک نیاز دارند. اما اگر ترکیب آسفالت جاده سنگدانه‌هایش خیلی متراکم نباشند، میزان ویسکوزیته‌ قیر امولسیون باید ضخیم‌تر باشد.

کاربرد قیر امولسیون بسته به زمان خشک شدن آن

زمان خشک شدن قیر امولسیون هم عامل دیگری است که مهندسان جاده‌سازی بنابر آن محصول قیر مناسب خود را انتخاب می‌کنند. اصولاً سه نوع قیر امولسیون بنا بر زمان خشک شدن آنها وجود دارد. قیرهای امولسیون زود شکن، کند شکن و دیرشکن. قیر امولسیون زود شکن در تماس با سنگدانه‌ها زود خشک می‌شود. برای همین، مهندسان جاده‌سازی در روکش‌های سطحی جاده‌ها بیشتر از آن استفاده می‌کنند. اما آنها از قیر امولسیون کند شکن برای ترکیب قیر امولسیون با ترکیب‌های سنگدانه درشت و سنگدانه‌های غیر متراکم استفاده می‌کنند. قیرهای امولسیون دیر شکن خیلی دیر خشک می‌شوند و پایدار هستند. بنابراین، مهندسان جاده‌سازی از آنها بیشتر در سنگدانه‌های متراکم دوغاب قیر و آسفالت بازیافتی استفاده می‌کنند.

کاربرد قیر امولسیون بسته به بار الکتریکی و پارتیکل‌های امولسیون

کارشناسان می‌توانند قیر امولسیون را بسته به بار الکتریکی به دو نوع قیر امولسیون آنیونی و کاتیونی دسته‌بندی کنند. برخی از سنگدانه‌های آسفالت‌ها بهتر با قیر امولسیون آنیونی و برخی با قیر امولسیون کاتیونی بهتر ترکیب می‌شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900057

دیگر خبرها

  • درجه نفوذ قیر چیست و قیر درجه نفود چه کاربردی دارد؟
  • قیر امولسیون چیست و چه کاربردی در صنایع دارد
  • افزایش شانس خولین لوپتگی برای هدایت میلان
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • سرعت بازرگانی در راه آهن شمال غرب افزایش یافته است
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • استفاده از فیبر نوری قدمی برای افزایش سرعت اینترنت
  • چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • افزایش سرعت بادجنوب غربی/ تنگه هرمز متلاطم است