Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-01@23:41:52 GMT

زباله ثروتی ناشناخته

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۲۸۴۷۶

رها‌سازی زباله بدون در نظر گرفتن فواید بازیافت، باعث هدررفت منابع طبیعی و گسترش آلودگی‌ها می‌شود. آنچه باعث شده پسماند بازیافتی به یک مسئله بحرانی و حاد تبدیل نشود، به‌کارگیری دوباره از آن‌ها است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه جوان نوشت: امروزه با توسعه جوامع، تولید انواع زباله با آمار سریعی در حال گسترش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امر موجب آسیب به محیط‌زیست و آلوده شدن آن می‌شود که با تخریب منابع طبیعی توسط زباله‌های خشک و‌تر و ایجاد شرایط بحرانی سبب می‌شود فواید بازیافت زباله به امری مهم تبدیل شود. صرف‌نظر از کیفیت و کمیت مواد مصرفی، آنچه باعث شده پسماند بازیافتی به یک مسئله بحرانی و حاد تبدیل نشود، به‌کارگیری دوباره از آن‌ها می‌باشد. استفاده از زباله‌های‌تر در تولید کود، جداسازی زباله‌های خشک و تفکیک زباله‌های کاغذی، پلاستیکی، شیشه‌ای، فلزات و... آغازی برای بازیافت زباله‌هاست.

با انواع زباله آشنا شویم

رها‌سازی زباله بدون در نظر گرفتن فواید بازیافت، باعث هدررفت منابع طبیعی و گسترش آلودگی‌ها می‌شود. در اکثر کشورها، تفکیک زباله‌های خشک و‌تر در میان مردم فرهنگ‌سازی و نهادینه شده است و شهروندان ملزم به رعایت آن هستند. در شهر‌های پیشرفته نیز برای زباله‌های خشک و‌تر سطل‌های جداگانه در نظر گرفته می‌شود تا زباله‌های بازیافتی به آسانی شناسایی شوند و در چرخه بازیافت مورد استفاده قرار گیرند. پسماند‌های تولیدی در هر منزل می‌تواند به سه دسته تقسیم شوند. دو دسته شامل پسماند خشک و‌تر جزو پسماند بازیافتی و دسته سوم مربوط به زباله‌های خطرناک است.

زباله‌های خشک دارای انواع بسیای هستند. عمده زباله‌های تولیدی در خانه در دسته زباله‌های خشک قرار می‌گیرند. اکثر پسماند‌های بازیافتی در این دسته‌بندی می‌توانند در چرخه تولید قرار گرفته و بازیافت شوند.

زباله‌های خشک شامل کاغذ و مقوا، پلاستیک، فلزات، شیشه، منسوجات و چرم، چوب، لوازم الکتریکی و الکترونیکی می‌باشد.

زباله‌های‌تر عمدتاً شامل پسماند‌های غذایی هستند. مانند برنج، نان، لبنیات، گوشت، مرغ، ماهی، روغن‏های استفاده شده، انواع میوه و سبزیجات، پوست میوه و مواردی از این دست همگی شامل پسماند‌تر محسوب می‌شوند. به طور معمول از زباله‌های‌تر به عنوان پسماند بازیافتی در تولید انواع کود استفاده می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشت اگر پسماند‌تر با پسماند خشک و دیگر انواع زباله مخلوط باشند، کیفیت کود تولید شده مناسب نخواهد بود و حتی می‌تواند به بهداشت محیط‌زیست آسیب وارد کند. جدا از پسماند خشک و‌تر بخشی از پسماند‌ها در دسته زباله‌های خطرناک قرار می‌گیرند. زباله‌های خطرناک در کل به مواد و ترکیباتی که باعث گسترش انواع میکروب و باکتری شوند، گفته می‌شود. همچنین برخی زباله‌ها در مواجهه با نور و حرارت، گاز‌های مضر و خطرناک تولید می‌کنند یا قابل اشتعال هستند که در دسته زباله‌های خطرناک قرار می‌گیرند.

آیا طلای کثیف را جدا می‌کنیم؟

هرگونه کاربری مجدد از مواد زاید و زباله را بازیافت می‌گویند. فرآیند بازیافت زباله‌ها عملیات سخت و پیچیده‌ای نیست، برای نمونه به منظور استفاده دوباره از انواع پلاستیک، قوطی‌های نوشابه و قوطی کنسرو در مرحله اول لازم است شست‌وشو و ضدعفونی صورت گیرد، سپس طی فرآیند خاصی به اقلام و وسایل جدید‌تری تبدیل خواهند شد و در چرخه استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت بازیافت شامل مراحل جمع‌آوری پسماند، تفکیک پسماند به صورت زباله‌های خشک و‌تر و جداسازی پسماند بازیافتی است. طی این عملیات انواع گوناگون پسماند بازیافتی دوباره وارد مرحله تولید می‌شود.
امروزه با توسعه جوامع، تولید انواع زباله با آمار سریعی در حال گسترش است. این امر موجب آسیب به محیط‌زیست و آلوده شدن آن می‌شود که با تخریب منابع طبیعی توسط زباله‌های خشک و‌تر و ایجاد شرایط بحرانی سبب می‌شود تا فواید بازیافت زباله به عنوان طلای کثیف به امری مهم تبدیل شود.

صرف نظر از کیفیت و کمیت مواد مصرفی، آنچه باعث شده پسماند بازیافتی به یک مسئله بحرانی و حاد تبدیل نشود، به‌کارگیری دوباره آن‌ها می‌باشد. استفاده از زباله‌های‌تر در تولید کود، جداسازی زباله‌های خشک و تفکیک زباله‌های کاغذی، پلاستیکی، شیشه‌ای، فلزات و... آغازی برای بازیافت زباله‌هاست.

توجه عملی به شعار زباله طلای کثیف سبب دستیابی، شکوفایی و گسترش صنعت بازیافت و استفاده گسترده از فناوری تفکیک زباله در مبدأ در ایران شد. در واقع زباله‌هایی که به آسانی وارد سطل‌های زباله می‌شوند و هر شب در ساعتی معین توسط شهروندان و ساکنان خانه‌ها درون سطل زباله شهری قرار می‌گیرند، از نظر اقتصادی بسیار بااهمیت بوده و می‌توانند در چرخه اقتصاد کشور باعث کسب درآمد و اشتغالزایی شوند.

ثروتی که در کشور ما مهم شمرده نمی‌شود!

این ثروت بزرگ هنوز در کشور ما چندان مهم شمرده نمی‌شود و این آگاهی وجود ندارد که با قدری توجه می‌توان در کاستن از هزینه‌های دفع مواد زائد نقشی مهم و اساسی ایفا نمود، بی‌شک دستگاه تفکیک زباله در مبدأ مطلوب‌ترین روش برای جدا‌سازی به حساب می‌آید که برای هر کدام از پسماند‌ها سطل مجزایی در نظر گرفته شود، برای نمونه در یکی از سطل‌ها انواع زباله‌های‌تر مانند اضافی غذاها، لبنیات و... ریخته شود و سطل دیگری را به زباله‌های خشک مانند انواع ظروف پلاستیکی، چوب، مقوا، پارچه، فلزات، قوطی‌های نوشیدنی و کنسرو و... اختصاص دهیم. برای جلوگیری از آلودگی و گسترش میکروب‌ها می‌توان قوطی‌ها، شیشه‌ها و ظروف آلومینیومی را شست و سپس جمع‌آوری کرد، برنامه تفکیک مناسب و درست زباله از مبدأ و مدیریت زباله‌های خانگی می‌تواند سهم زیادی از هزینه‌های خانواده، مصرف آب و انرژی را کاهش دهد و جلوی تولید بیش از اندازه زباله را بگیرد. برای مدیریت زباله‌های منزل باید در مرحله اول، مواد تجزیه‌پذیر مانند پسماند‌های آشپزخانه و مواد غذایی را از دیگر مواد جدا کرد. این مواد راحت و سریع تجزیه می‌شوند و به آغوش طبیعت بازمی‌گردند. پسماند‌های گیاهی نیز به کود کمپوست تبدیل می‌شوند که برای اصلاح و غنی‌سازی ویژگی خاک و تأمین مواد غذایی از دست رفته آن مفید است. روزنامه‌ها، کارتن، مقوا و کاغذ‌های باطله و دفترچه‌های تمام شده نیز قابل بازیافت هستند که لازم است جداسازی شوند.

مواردی که باید رعایت کنیم

بهتر است برای خرید از ساک‌های پارچه‌ای که از پارچه‌های اضافی موجود در خانه ساخته شده استفاده شود، تا حد امکان شیرینی و آجیل در پاکت‌های کاغذی خریداری و از استفاده ظروف یک بار مصرف کاسته شود. می‌توان مقداری از زباله‌ها و پسماند‌های غذایی مانند پوست تخم مرغ، ضایعات سبزی، میوه و ضایعات گوشتی و دیگر مواد قابل تجزیه را در گوشه باغچه منازل به کمپوست تبدیل کرد، در حدامکان باید از مصرف نایلون پرهیز شود، زیرا اغلب پلاستیک‌ها قابلیت استفاده مجدد ندارند. عموماً پلاستیک‌ها از مواد غیر قابل تجزیه بوده و محیط‌زیست را به طور وسیع آلوده می‌کنند. بهتر است از ظروف یک‌بار مصرف استفاده نکنیم. خرید‌های مد نظر را محاسبه و به‌قدر نیاز خود و خانواده خریداری شود تا اجباراً مواد غذایی سالم به خاطر کهنه و فاسد شدن به زباله تبدیل نشود، در زمان خرید‌های روزمره، تا جایی که مقدور است از پاکت، نایلکس، مقوا برای انتقال اجناس و مواد خریداری شده استفاده نشود. از ظروف شیشه‌ای پلاستیکی با دوام برای نگهداری مواد غذایی در یخچال یا مواد غذایی خشک مانند قند و شکر و ادویه استفاده شود. غذا را باید به اندازه‌ای که می‌خواهیم بخوریم در ظرف خود بریزیم.

برخی از پسماند‌ها مانند پلاستیک، شیشه، قوطی کنسرو، نوشیدنی‌ها و... طول عمر بالایی دارند و سخت تجزیه‌پذیر یا تجزیه‌ناپذیرند و در صورت تفکیک و مجزا نشدن و رهایش در طبیعت آسیب‌های بسیاری به اکوسیستم و کره زمین می‌زنند. برخی از پسماند‌های خطرناک و عفونی به‌خوبی باید تفکیک و دفع شوند تا جلوی انتقال بیماری و آلودگی گرفته شود. اگر تفکیک در ابتدا از محل تشکیل انجام پذیرد، بسیاری از هزینه‌های اضافی را می‌کاهد و خیلی از پسماند‌ها را می‌توان به درستی بازیافت کرد و مورد استفاده مجدد قرار داد.

بیشتر بخوانید: کشور‌هایی که استفاده از کیسه پلاستیکی را ممنوع کردند

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: زباله تفکیک زباله

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: زباله تفکیک زباله زباله های خشک و تر زباله های خطرناک پسماند بازیافتی بازیافت زباله قرار می گیرند پسماند ها زباله های تر تفکیک زباله انواع زباله منابع طبیعی زباله ها مواد غذایی سازی زباله تبدیل نشود محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۸۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است

رضا محمدی در حاشیه مراسم تکریم ۸۰۰ نفر از پاکبانان شهر تهران که به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بی‌تردید امروز شهر تهران از پاریس تمیزتر است. در حال حاضر نظرسنجی درخصوص نظافت شهر تهران از مردم انجام نشده است؛ اما سامانه ۱۳۷ که سامانه‌ای نظارتی است نظرات مردم را منعکس می‌کند. از این منظر شاهد کاهش ۶۵ درصدی شکایت‌ها در حوزه پسماند هستیم.

وی افزود: از نگاه میدانی نیز با توجه به بهبود عوامل موثر در نظافت شهر شاهد بهبود وضعیت هستیم. یکی از مشکلات ما در حوزه جمع‌آوری پسماند معدل مدل ماشین‌آلات بود که از ۹۱ تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری به ۱۴۰۰ خواهد رسید. این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت جمع‌آوری زباله داشته باشد. از سوی دیگر کف حقوق پاکبانان از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا به این ترتیب قدر این زحمتکشان بیشتر دیده شود.

محمدی تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه وزارت کار سطح حقوق پاکبانان را افزایش دادیم و افزایش بیشتر نیز در دستور کار قرار گرفته است که اثرات آن را می‌توانیم در کف خیابان مشاهده کنیم. وضعیت شهر تهران در حوزه پسماند بهبود یافته، ولی ما همچنان راضی به این مقدار نیستیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بالاترین امتیاز پیمانکاران در سطح مناطق ۷۵ از ۱۰۰ است که نشان می‌دهد همچنان جای کار وجود دارد البته پیمانکاری هم داریم که ۴۰ امتیاز کسب کرده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درخصوص وضعیت مخازن در سطح شهر گفت: سال گذشته ۳۳ درصد کل مخازن سطح شهر نوسازی شد. ۱۷ هزار مخزن جدید در سال گذشته در میان مناطق توزیع شد و در موضوع شستشو و نگهداشت مخازن با توجه به تبدیل شدن قرارداد‌ها به قرارداد‌های حجمی، قطعا از این پس وضعیت شستشوی مخازن بهتر خواهد شد.

محمدی در پاسخ به سوالی درخصوص قیمت خرید زباله خشک در اپلیکیشن نوماند، اظهار کرد: قیمت خرید زباله خشک در نوماند توسط پیمانکاران در دل قرارداد‌های بسته شده تعیین شده است پیمانکاران با توجه به هزینه‌های جمع‌آوری و حمل به این قیمت‌ها رسیده‌اند. بی‌تردید این پیمانکاران هزینه‌هایی دارند که افرادی که به صورت غیرمجاز خریداری می‌کنند بالاتر باشد؛ اما غیر از پیمانکار شهرداری هر کسی نسبت به خرید زباله ارزشمند اقدام کند، جرم است.

تنظیم پیش‌نویس قرارداد زباله‌سوز ۶ هزار تنی تهران تا دو هفته آینده 

وی درباره زباله‌سوز ۶ هزار تنی تهران نیز گفت: با توجه به اینکه انعقاد چنین قراردادی در کشور در این سطح برای اولین بار است شرکت‌های مشاور برای انعقاد این قرارداد نیاز به بررسی‌های بیشتر و اخذ مشاوره‌های فنی بیشتر داشتند؛ لذا مقرر شد از مجموعه‌های دانشگاهی و همچنین کارشناسان وزارت کشور استفاده کنیم. در این مسیر یک مشاور بین‌المللی نیز استخدام کردیم تا این قرارداد‌ها تنظیم شود. امیدواریم تا دو هفته آینده پیش‌نویس این قرارداد تنظیم شود.

موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد 

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص شیرابه و انتشار آن در هنگام حمل پسماند و در مجموعه آرادکوه، اظهار کرد: بیش از هفتاد سال است که در مجموعه آرادکوه زباله دفن می‌شود طبیعتا بوی نامطبوع در آنجا وجود دارد؛ لذا برنامه‌ریزی شده که به عنوان تنها راه حل آلودگی زیست محیطی و گاز متان موجود در آنجا استحصال این گاز انجام شود که منابع و اعتبارات در طرح جامع دیده شده و مقرر بود تا اسفندماه سال گذشته برای جذب سرمایه‌گذار اقدام شود که با یک ماه و نیم تأخیر در اردیبهشت‌ماه فراخوان جذب سرمایه‌گذار انجام خواهد شد. هر چند که این موضوع برای شهرداری تهران پرهزینه است؛ اما آن را به عنوان یک راه حل تمام کننده و حلقه پایانی مدیریت پسماند پذیرفته است. اما موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد و خوشبختانه دریاچه شیرابه‌ای که در گذشته وجود داشته امروز خشک شده و دیگر وجود ندارد.

محمدی درخصوص تعداد کاربران اپلیکیشن نوماند گفت: هدف‌گذاری که دنبال کردیم این بود که روزانه ۱۹۰۰ نفر در این اپلیکیشن ثبت‌نام کنند که در مجموع حدود ۴۲ هزار نفر می‌شد که در حال حاضر ۴۵ درصد از هدف‌گذاری ما محقق شده است و تبلیغات مویرگی برای افزایش تعداد کاربران نیز به صورت جدی دنبال می‌شود.

جاری شدن شیرابه از خودرو‌های حمل پسماند تخلف است 

وی در خصوص شیرابه‌ای که از خودرو‌های حمل پسماند بعضاً جاری می‌شود نیز تصریح کرد: تمام تلاش این است که بویژه در فصول گرم با نوسازی ناوگان که بخشی از آن مربوط به سیم‌تریلر‌ها می‌شود بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم. تعدادی از این خودرو‌ها در سال گذشته نوسازی و اورهال شدند و نظارت بر پیمانکار نیز در این حوزه به صورت جدی افزایش پیدا کرده است. اگر این موضوع در سطح شهر دیده می‌شود تخلف است و قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: مرکز تحقیق و پژوهشی به صورت مشترک با شهاب‌خودرو راه اندازی خواهیم کرد که ماشین‌هایی طراحی کنند که به صورت وکیوم شده به هیچ عنوان شیرابه از آن خارج نشود و به این ترتیب وضعیت بهبود پیدا کند.

محمدی درخصوص بکارگیری اتباع غیرمجاز در حوزه مدیریت پسماند گفت: بکارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد؛ اما از افراد زیر ۱۸ سال و اتباع غیرقانونی پیمانکاران نباید استفاده کنند و در صورت انجام این کار تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

منبع: شهر

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • بررسی روند امحا و دفن زباله در ۴ شهر فارس
  • نشان «همیار بازیافت» در کرمان رونمایی شد
  • کسب رتبه نخست منطقه ۹ اصفهان در افزایش تناژ جمع‌آوری مواد بازیافتی
  • هر ثانیه ۲۰ کیلو گرم پسماند در مشهد تولید می‌شود
  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد
  • موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است
  • زباله‌های پلاستیکی؛ معضل دیروز، امروز و فردای استان ایلام
  • واکنش شهرداری تهران به ارقام خرید پسماند خشک در قالب نوماند
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک