Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@19:02:57 GMT

واکسن‌ فایزر و مدرنا التهاب قلب را افزایش می دهد

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۲۸۹۳۶

واکسن‌ فایزر و مدرنا التهاب قلب را افزایش می دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که واکسن‌های mRNA خطر بروز التهاب قلب را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چندین نفر پس از دریافت واکسن‌های mRNA مانند واکسن فایزر و مدرنا به التهاب قلب مبتلا شدند؛ به نظر می‌رسد که مردان جوان بیشتر از دیگران پس از دریافت این واکسن‌ها درگیر بیماری میوکاردیت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که از هر سه هزار مرد بین ۱۶ تا ۲۴ سال یک نفر به میوکاردیت مبتلا خواهد شد، این افراد معمولاً یک هفته پس از دریافت دوز واکسن mRNA علائم میوکاردیت و پریکاردیت را تجربه می‌کنند.

میوکاردیت و پریکاردیت چیست؟

میوکاردیت زمانی رخ می‌دهد که لایه میانی قلب ملتهب می‌شود؛ این التهاب معمولاً در اثر عفونت شدید یا آسیب ویروسی رخ می‌دهد، سیستم الکتریکی قلب را تضعیف می‌کند و منجر به نارسایی قلبی، ضربان قلب نامنظم و حتی در برخی موارد مرگ ناگهانی می‌شود.

پریکاردیت هنگامی رخ می‌دهد که بافت خارجی قلب ملتهب می‌شود. این نوع التهاب باعث بروز مشکلاتی مانند اختلالات در جریان اکسیژن خون، درد و ضعف عضلانی می‌شود. معمولاً میوکاردیت و پریکاردیت به دلیل بروز عفونت‌های شدید رخ می‌دهد، اما ممکن است با مصرف داروی خاص یا دریافت واکسن‌های mRNA نیز بروز پیدا کنند.

علائم میوکاردیت ناشی از دریافت واکسن کرونا چیست؟

بیماری میوکاردیت باعث ضعیف شدن عضلات قلب می‌شود؛ متعاقباً جریان اکسیژن خون را مختل می‌کند و باعث بروز مشکلاتی مانند سکته قلبی و مغزی می‌شود. علائم بروز بیماری میوکاردیت درد قفسه سینه، ضربان قلب شدید، تنگی نفس، تعریق و بروز درد در اطراف شانه است. علائم حاد این بیماری شامل سرگیجه، خستگی، تپش قلب و تورم اندام‌ها می‌شود. متخصصان از افرادی که دوز دوم واکسن mRNA را دریافت کرده‌اند درخواست کرده‌اند که مراقب علائم و نشانه‌های احتمالی بیماری میوکاردیت باشند و در صورت بروز آن‌ها به پزشک مراجعه کنند.

آیا واکسن‌های دیگر نیز باعث بروز میوکاردیت و پریکاردیت می‌شود؟

بروز علائم بیماری‌های میوکاردیت و پریکاردیت پس از دریافت واکسن‌های مختلف اگر چه پدیده نادری است، اما اتفاق جدیدی نیست. برای نمونه پیش از این چندین نفر پس از دریافت واکسن آنفلوآنزا به علائم بیماری میوکاردیت مبتلا شدند. تا کنون گزارش نشده است که دیگر واکسن‌های کرونای تأیید شده باعث بروز چنین مشکلاتی شده است، البته ممکن است افراد پس از دریافت واکسن‌ها علائم دیگر مانند لخته شدن خون، واکنش‌های وازوواگال و افت فشار خون را تجربه کنند.

آیا بروز بیماری میوکاردیت پدیده نادری است؟

با وجود اینکه بیماری میوکاردیت ناشی از دریافت واکسن‌های کرونا به طور فزاینده‌ای بروز پیدا کرده است، اما محققان معتقدند که یک پدیده نادر است و همه افراد را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. علاوه بر این، پژوهشگران اعلام کرده‌اند که احتمال بروز این مشکل در میان افرادی که واکسن‌های mRNA را دریافت می‌کنند بسیار پایین است، بنابراین افراد نباید نگران آن باشند.

هنوز ارتباط بین واکنش‌های شدید و واکسیناسیون کشف نشده است، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد بیشتر بیمارانی که التهاب قلب را تجربه می‌کنند بیشتر از چهار روز در بیمارستان بستری نمی‌شوند و تقریباً ۹۵ درصد آن‌ها علائم خفیف بیماری را تجربه می‌کنند. به همین دلیل، نمی‌توان نتیجه گرفت که بیماری میوکاردیت زندگی افراد را تهدید می‌کند.

بروز میوکاردیت پس از دریافت واکسن کرونا خطرناک است؟

بروز میوکاردیت پس از دریافت واکسن کرونا ممکن است نگران کننده باشد، اما نتایج مطالعات بالینی نشان می‌دهد که خطر بروز سکته قلبی پس از واکسیناسیون خطرناک‌تر است و زندگی افراد را بیشتر تهدید خواهد کرد. متخصصان توصیه کرده‌اند افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند یا حتی از بیماری کووید -۱۹ بهبود پیدا کرده‌اند در صورت بروز مشکلات قلبی به پزشک مراجعه کنند. با وجود اینکه لازم است واکنش‌های جانبی ناشی از دریافت واکسن مورد بررسی قرار بگیرد محققان معتقدند که بروز بیماری‌هایی مانند میوکاردیت اثربخشی واکسن کرونا را مختل نخواهد کرد.

کد خبر 509748

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس کرونا ابتلا به کرونا شیوع کرونا کووید ۱۹ شیوع بیماری کووید۱۹ واکسن کرونا التهاب قلب واکسن کرونای فایزر واکسن مدرنا فناوری mRNA واکسن mRNA شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق میوکاردیت و پریکاردیت پس از دریافت واکسن دریافت واکسن ها بیماری میوکاردیت دریافت واکسن واکسن های mRNA واکسن کرونا نشان می دهد التهاب قلب باعث بروز رخ می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۸۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد

متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال‌ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی‌ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می‌کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی‌ها به ام اس مبتلا شد.

آن‌ها امیدوارند این آنتی بادی‌ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه‌های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آن‌ها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آن‌ها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال‌ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی‌های اتوآنتی بادی - آنتی بادی‌هایی که می‌توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می‌شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام اس می‌تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام‌ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ایسنا 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • این علائم نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو
  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است