Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال مشکلات ایجاد شده در استان خوزستان و کم آبی شدید در این استان، نظرات مختلفی درباره دلایل شکل گیری این بحران عنوان شده که یکی از آنها، بحث کشت برنج در این استان است.
براساس آمار اعلام شده از سوی مسئولان مربوطه امسال در خوزستان ٩٠ هزار هکتار کشت شلتوک انجام شده که به گفته قاسم تقی زاده خامسی، معاون آب و آبفای وزیر نیرو، محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا مثل شلتوک در خوزستان ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد که حدوداً دو و نیم برابر مصرف صنعتی کشور است.

کشت این حجم از برنج در استان خوزستان با انتقادات فراوانی مواجه شده ضمن اینکه به گفته مسئولان با توجه به ممنوعیت کشت در این استان، برداشت آب به صورت غیر مجاز انجام می‌شود و همین مسأله سبب شده که حقابه سایر بخش‌ها تأمین نشود.

در همین زمینه برخی کارشناسان در راستای اصلاح الگوی کشت در خوزستان، کشت کنجد را به جای برنج به کشاورزان استان پیشنهاد کرده بودند که مورد اقبال کشاورزان قرار نگرفته و کشاورزان استان همچنان به کشت برنج اقبال دارند.

درباره علت تداوم کشت برنج در خوزستان علیرغم خشکسالی و بحران کم آبی و بی توجهی کشاورزان به کشت کنجد، با علیرضا مهاجر، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفتگو کردیم.

مهاجر درباره اینکه چرا طرح کشت کنجد به جای برنج در استان خوزستان به سرانجام نرسیده است؟، گفت: اقبال کشاورزان به کشت کنجد به جای محصولی مانند برنج بسیار کم است؛ چرا که برنج هم شناخته شده است و هم اینکه موقع برداشت محصول، پول آن را سرِ زمین، بصورت نقد به کشاورزان پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به محدود شدن واردات برنج و افزایش قیمت برنج داخلی افزود: قیمت برنج در بازار داخلی کیلویی ٣٠ هزار تومان است و بنابراین هر کس یک قطره آب هم داشته باشد برنج می‌کارد چرا که کشت آن به صرفه و پول آن نقد است.

مهاجر با بیان اینکه کنجد در تابستان کمترین میزان آب را مصرف می‌کند، افزود: این محصول یک هشتم برنج و یک پنجم ذرت، آب مصرف می‌کند اما سود اقتصادی آن برای کشاورز نسبت به برنج قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: برای جایگزینی کشت کنجد به جای برنج، زیرساخت‌ها فراهم و بذر مورد نیاز کشاورزان نیز تأمین شده است با این حال دو الی سه سال طول می‌کشد تا این کشت میان کشاورزان ترویج شود و جا بیفتد، به شرط اینکه قیمت برنج در بازار داخلی متعادل شود.

مهاجر تاکید کرد: اگر قیمت برنج همینطور بالا باشد، طرح مذکور شکست خواهد خورد.

وی با بیان اینکه در استانی مانند اصفهان مردم آب شرب ندارند اما برنج می‌کارند، افزود: قیمت کنجد هم بین ٢۵ تا ٣٠ هزار تومان در هر کیلوگرم است اما کشاورزان در هر هکتار زمین بین یک تا ١.۵ تن کنجد برداشت می‌کنند در حالی که در هر هکتار شالی، ٣ تن برنج برداشت می‌شود، بنابراین در صورت کشت کنجد، هر هکتار کشت برای کشاورزان ۴۵ میلیون تومان و هر هکتار کشت برنج ٩٠ میلیون تومان در آمد دارد.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که چه عواملی در شکل گیری شرایط فعلی نقش داشته است، گفت: از نظر من همه ما مقصریم چرا که مباحث را درست بررسی و به تناسب آن درست برنامه ریزی نمی‌کنیم.

مهاجر گفت: در تمام دنیا نظام تعرفه‌ای اعمال می‌شود و در صورت ارزان یا گران شدن محصولات برای صادرات یا واردات آنها تعرفه بسته می‌شود اما در کشور ما هیچکدام از این سیاست‌ها رعایت نمی‌شود.

کد خبر 5265828 زهرا مهدوی

منبع: مهر

کلیدواژه: علیرضا مهاجر وزارت جهاد کشاورزی دانه روغنی کنجد برنج خوزستان خشکسالی مصرف برق قیمت سیمان وزارت نیرو خوزستان قطعی برق قیمت دلار قیمت جهانی نفت سیمان مرکز مدیریت راه های کشور قیمت جهانی طلا واکسن کرونا نهاده های دامی ویروس کرونا بورس کالا قیمت برنج کشت کنجد کشت برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۰۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید کرد.

وی در این بازدید از روند خرید محصول کشاورزان خوزستانی و حمل و جابه‌جایی گندم‌های خریداری شده از مراکز روباز به سیلوها و کارخانه‌های آرد استان دیدن کرد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه استان خوزستان از قطب‌های اصلی تولید گندم در کشور است، گفت: تمامی تمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان استان در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به بارش باران در استان خوزستان با همکاری دستگاه‌های مختلف به طور حتم گندم‌های خریداری شده در مراکز روباز به مراکز استاندارد و سیلوها ارسال می‌شود.

کد خبر 6095324

دیگر خبرها

  • تمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد
  • خریداری بیش از ۸۵۲ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • افزایش ۵۳ درصدی خرید گندم در خوزستان ‌
  • بسیج امکانات برای جمع آوری و انتقال گندم کشاورزان خوزستان
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • خریدبیش از ۷۷۰ هزار تن گندم ‌از کشاورزان استان خوزستان