Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-05@15:56:03 GMT

بازار بزرگ صادراتی ایران به یغما رفت!

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۰۷۱۶

بازار بزرگ صادراتی ایران به یغما رفت!

قره باش گفت: بر اساس بررسی‌ها میزان تجارت میان دو کشور ایران و ترکمنستان در طی بیست سال گذشته به کمترین میزان رسیده و به عبارتی می‌توان گفت که متاسفانه بازار صادراتی ما از دست رفته است. به گزارش پول نیوز؛ کشور ترکمنستان به عنوان دروازه ورود به کشور‌های آسیای میانه محسوب می‌شود و همین موضوع اهمیت مراودات تجاری با این کشور را بیش از پیش می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های اخیر ترکمنستان بعد از عراق و افغانستان سومین بازار صادراتی ایران به شمار می‌رفت، اما شیوع ویروس کرونا موجب شد تا این کشور قوانین بسیار سختگیرانه‌ای را برای تجارت و عبور و مرور در مرز‌های خود در پیش بگیرد.

اما آخرین وضعیت تجارت ایران با این کشور به چه صورت است؟ خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با رحمان قره باش عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.
قره باش در ابتدای این گفتگو به تشریح تاثیر شیوع ویروس کرونا بر میزان تجارت ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: شیوع این ویروس بر عملکرد تجاری تمام کشور‌های دنیا تاثیرگذاشت. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود. نباید فراموش کنیم که تنها ویروس کرونا موجب کاهش میزان تجارت ایران با کشور ترکمنستان نشد بلکه نباید از بروز برخی سو تفاهمات میان دو کشور نیز غافل بود.
وی تصریح کرد: اختلاف نظر میان دو کشور در خصوص بدهی‌های گازی، اختلاف پرداخت هزینه‌های برق و راه آهن ایران و ترکمنستان از جمله دلایل عمده کاهش تجارت میان دو کشور است. البته روز گذشته خبر‌های خوبی در خصوص موضوع اختلافات راه آهنی میان ایران و ترکمنستان شنیده شد و نخستین قطار باری خط عریض، به صورت آزمایشی وارد ایستگاه اینچه برون شد.

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان همچنین گفت: بر اساس بررسی‌ها میزان تجارت میان دو کشور در طی بیست سال گذشته به کمترین میزان رسیده و به عبارتی می‌توان گفت که متاسفانه بازار صادراتی ما از دست رفته است.
قره باش با اشاره به اینکه صادرات گاز ترکمنستان به ایران قطع شده است، گفت: سرمایه‌گذاری زیرساختی این پروژه به صورت کامل انجام شده است، اما به دلایل اختلافات موجود که اشاره شد صادرات گاز ترکمنستان به ایران قطع شده و زیرساخت‌های موجود نیز بلا استفاده مانده است. در حال نیز مشکل صدور ویزا در ترکمنستان مشکلی بر چالش‌های موجود اضافه کرده است. این کشور در حال حاضر بنا به دلیل شیوع پاندمی کرونا نه ویزای شخصی صادر می‌کند نه ویزای تجاری. البته این موضوع در خصوص تمام کشور‌های جهان صدق می‌کند و تنها ایران نیست که درگیر موضوع‌عدم صدور ویزا توسط ترکمنستان شده است.

ریزش شدید میزان تجارت ایران و ترکمنستان
عضو اتاق بازرگانی گرگان افزود: ما هزاران کیلومتر مرز مشترک آبی، زمینی و هوایی با ترکمنستان داریم، اما میزان تجارت میان دو کشور به شدت پایین است. نباید فراموش کرد که تجارت ایران به این کشور هنوز به صورت کامل قطع نشده است. اما از آنجا که ورود ما به ترکمنستان ممنوع است صادرکنندگان ما کالا‌های صادراتی که بیشتر گل و گیاه و مصالح ساختمانی هستند را به مرز سرخس می‌فرستند و وسایل نقلیه ترکمنستان در این مرز کالا‌ها را بار زده و به کشور خود می‌برند. ما در روزگاری نه چندان دور بیش از ۳ میلیارد دلار گردش مالی با ترکمنستان داشتیم، اما در حال حاضر این رقم به ۲۰۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است!

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان در ادامه به تماس تلفنی رییس جمهور منتخب ایران با رییس جمهور ترکمنستان در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: امیدواریم این ارتباطات در راستای توسعه تجارت ایران مثمرثمر واقع شوند.

وی با اشاره به از دست رفتن بازار صادراتی ترکمنستان خاطرنشان کرد: تاثیر شیوع ویروس کرونا، مدیریت ناقص ما در کشور و طبیعت ذاتی ترکمنستان از جمله دلایل مهم این موضوع است. سابق بر این کشور ترکمنستان بسیاری از کالا‌ها را از ایران خریداری می‌کرد، اما امروزه خود، به تولیدکننده آن کالا‌ها تبدیل شده است. ما در مواجهه با این موضوع باید روش‌های بازاریابی و تجارت خود را تغییر می‌دادیم، اما متاسفانه در این زمینه اقدام خاصی انجام ندادیم.

لزوم تغییر سیاست تجاری در مواجهه با قدرت صنعتی کشور‌ها
قره باش در پایان گفت: ترکمنستان کشوری با جمعیت اندک است که با دارا بودن منابع طبیعی و ثروت زیاد وضعیت معیشتی خوبی را برای مردم خود ایجاد کرده است. در چنین شرایطی رشد صنعت امری کاملا طبیعی است. ما باید سیاست‌های خود را مبتنی بر رشد این کشور تغییر می‌دادیم، اما درگیر حواشی شدیم.    

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: تجارت تجارت خارجی تجارت جهانی صادرات کالا صادرات پول نیوز تجارت میان دو کشور عضو اتاق بازرگانی ایران و ترکمنستان بازار صادراتی ویروس کرونا میزان تجارت تجارت ایران کالا ها کشور ها قره باش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۰۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران


به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، نشریه فارن پالیسی در مقاله ای با عنوان "چین واقعاً چقدر بر ایران اهرم دارد؟" نوشت: حتی قبل از اینکه ایران صدها هواپیما بدون سرنشین و موشک را به سمت اسرائیل پرتاب کند، مقامات آمریکایی از چین خواسته بودند تا از نفوذ خود برای متقاعد کردن تهران برای مهار اقدامات تحریک‌آمیز خود و گروه‌های مقاومت در سراسر خاورمیانه استفاده کند.

حمله انتقام جویانه ایران که اولین حمله مستقیم این کشور به خاک اسرائیل بود، ایالات متحده را به استفاده بیشتر از اهرم بالقوه پکن در خاورمیانه ترغیب کرده است. چین مدت‌هاست که بزرگترین شریک تجاری ایران است و مقامات ارشد ایالات متحده از جمله رئیس جمهور جو بایدن، به طور علنی از پکن خواسته‌اند تا به کنترل تهران کمک کند، به ویژه در حالی که ماه‌ها حملات گروه انصارالله در دریای سرخ که توسط ایران تشویق می‌شوند، حمل و نقل جهانی را مختل کرده است. جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: « حدود یک سوم از کل تجارت ایران با چین شکل می‌گیرد و این کشور به یک محافظ مهم برای منافع ایران در شورای امنیت تبدیل شده است. به نظر من چین تنها کشوری است که بیشترین توانایی را برای نفوذ بر ایران دارد، اگر بخواهد.»

با افزایش تنش بین اسرائیل و ایران، قانونگذاران آمریکا فشار را بیشتر می‌کنند. در تازه‌ترین اقدام، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قریب به اتفاق قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین را تصویب کرد. این قانون برای هدف قرار دادن شرکت‌های چینی که نفت خام ایران را خریداری می‌کنند و در نتیجه پول را به اقتصاد ایران پمپاژ می‌کنند، طراحی شده است. این لایحه برای تصویب نهایی به سنا منتقل شده است.

جاش گوتهایمر، نماینده دموکرات کنگره گفت: «در حالی که ما اینجا هستیم، ایران از تجارت نفتی خود با چین برای آوردن درآمد ۱۵۰ میلیون دلاری در روز استفاده می‌کند. چین با واردات میلیون‌ها بشکه نفت در روز، ایران را در تجارت نگه می‌دارد و بودجه‌های مهمی را برای برنامه هایی چون توسعه موشکی و تسلیحات هسته‌ای فراهم می‌کند.

اگرچه ایالات متحده به طور فزاینده ای به دنبال چین برای تحت تأثیر قرار دادن ایران است، برخی کارشناسان هشدار می دهند که این موضوع به این سادگی ها نیست.

کمتر کشوری به اندازه چین با ایران روابط اقتصادی قابل توجهی دارد. چین برای بیش از یک دهه بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است، یک رابطه طولانی مدت که عمدتا حول محور تجارت نفت بوده است. بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، شرکت‌های چینی واردات نفت ایران را بیش از سه برابر کردند و فروش را به بالاترین حد در ۱۰ سال اخیر رساندند.

اما روابط اقتصادی آنها به لحاظ نفوذ نابرابر است. به عنوان مثال، سال گذشته بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت خام ایران به چین بوده است. با این حال، چین تامین‌کنندگان بسیار دیگری فراتر از ایران دارد و عرضه تهران تنها ۱۰ درصد از کل واردات چین را تشکیل می‌دهد.

پاتریشیا کیم، یکی از همکاران موسسه بروکینگز، به فارین پالیسی گفت: پکن به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری و حامی قدرت بزرگ ایران، از کانال‌های ارتباطی ممتاز با تهران برخوردار است و بدون شک نفوذ بیشتری بر این کشور نسبت به ایالات متحده یا متحدانش دارد.

او افزود: «اگر رهبران چین تصمیم بگیرند رویکرد مداخله جویانه تری اتخاذ کنند، سخت است بگوییم که پکن چقدر می تواند تهران را مهار کند.»

ویلیام فیگوروآ، کارشناس روابط چین و ایران در دانشگاه گرونینگن هلند، گفت: در حالی که چین از نظر فروش و تجارت نفت دارای اهرمی است، استفاده از این اهرم هم از نظر سیاسی و هم از نظر لجستیکی چالش برانگیز است.

به عنوان مثال، پالایشگاه های خصوصی چین که در بازار سیاه فعالیت می کنند، به طور غیرقانونی بیشتر نفت ایران را خریداری می کنند، نه پالایشگاه های دولتی. او گفت که این پالایشگاه‌های خصوصی «به‌شدت دشوار است که کنترل شوند» و کنترل مستقیم واردات نفت ایران از چین را برای پکن چالش‌برانگیز می‌کند.

مقیاس سرمایه گذاری چینی ها در ایران که عمدتاً توسط شرکت های خصوصی هدایت می شود، همچنان یک موضوع آزاردهنده در روابط بین دو کشور است. فیگوئروا گفت که چین به طور مزمن در ایران سرمایه گذاری ناکافی کرده است، که شکایت هایی را از سوی تهران برانگیخته و بر تمایل آنها برای تن دادن به فشار چین تأثیر می گذارد.

*ترجمه: ابوالفضل خدائی

دیگر خبرها

  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • ضرورت توسعه صاردات سیمان
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان
  • توزیع محموله‌های بزرگ وارفارین در بازار
  • ۱۳ همت مبلغ یک ماه میزان مصرف صنایع بزرگ از گاز کشور
  • معرفی فرصت‌های صادراتی استان بوشهر در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴