Web Analytics Made Easy - Statcounter

پزشک متخصص متخصص با تاکید بر نیاز استخوان‌ها به کلسیم بیشتر در سنین پایین تر گفت: مصرف غذاهای سرشار از کلسیم موجب تراکم بیشتر استخوان شده و مانع بروز پوکی استخوان در سنین بالاتر می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بابک پورقلیچ پزشک متخصص درباره دلایل ایجاد پوکی استخوان گفت: پوکی استخوان یا استئوپروز ناشی از کمبود تراکم کلسیم در بافت استخوان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استخوان بافتی زنده است و کلسیم به طور مرتب به آن اضافه یا برداشت می‌شود. با افزایش سن، برداشت کلسیم نسبت به جایگزینی افزایش می‌یابد بنابراین در سنین بالا با کاهش تراکم کلسیم در بدن مواجه می‌شویم.

وی افزود: این برنامه سیری پیش رونده است. در بین سنین ۲۰ تا ۳۰ سال بیشترین تراکم کلسیم در بدن وجود دارد بنابراین با حفظ این تراکم می‌توانیم دیرتر به پوکی استخوان دچار شویم. پوکی استخوان در خانم‌ها شایع‌تر است. هورمون استروژن در دوره باروری خانم‌ها مانع از سیر سریع آن است، اما پس از یائسگی این روند تسریع می‌شود و خانم‌ها شیب شدیدی از پوکی استخوان را شاهد هستند.

پورقلیچ برای پیشگیری توصیه کرد: با خذف سن، جنس، ژنتیک، مصرف دارو‌ها و برخی بیماری‌ها می‌توان به تغذیه و فعالیت بدنی تاکید کرد. فعالیت بدنی و تغذیه‌های سرشار از کلسیم و ویتامین دی به ویژه تا ۳۰ سالگی به ما کمک می‌کند تا سیر پوکی استخوان را کند کنیم. فعالیت بدنی و بارگذاری روی استخوان‌ها تا ۳۰ سالگی موجب افزایش تراکم آن‌ها و ایجاد رسوب کلسیم می‌شود. پس از این سن هم ورزش‌هایی مثل پیاده روی توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: از رژیم‌های غذایی ناصحیح که باعث کاهش جذب کلسیم می‌شود باید خودداری کرد. نوشابه‌های گازدار مانع جذب کلسیم می‌شود و استعمال دخانیات و نوشیدن الکل هم سیر پوکی استخوان را تسریع می‌کند.

پورقلیچ در توضیح راه‌های تشخیص پوکی استخوان اظهار داشت: این بیماری خاموش است و علائم چندانی ندارد با افزایش سن این عوارض بیشتر نمایان می‌شوند. درد ناگهانی در ستون فقرات که می‌تواند با یک عطسه و خم و راست شدن طبیعی همراه باشد از علائم پوکی استخوان است. شکستگی لگن و گردن استخوان ران علامت‌های شدیدتری دارد که از علائم پوکی استخوان است. برای تشخیص با بالارفتن سن، سنجش تراکم استخوان به افراد توسط پزشک توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: تا ۳۰ سالگی کلسیم در استخوان‌ها ذخیره می‌شود و پس از این سن هم اگر تغذیه درستی داشته باشیم برداشت کلسیم کمترشده و سیر پوکی استخوان را کند می‌کند. استفاده از مکمل‌های ویتامین دی برای جذب کلسیم با توجه به مقدار کمبود آن در بدن توصیه می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اجتماعی پوکی استخوان کلسیم پوکی استخوان تراکم کلسیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۰۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا هر کسی می‌تواند نمک کم سدیم بخورد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نمک خوراکی، یک ماده شیمیایی متبلور، شورمزه و بدون بو است که اغلب از کلرید سدیم تشکیل شده است؛ سدیم موجود در نمک، به عنوان کاتیون اصلی خارج سلولی، نقشی اساسی در حفظ تعادل اسید و باز، تنظیم حجم پلاسما، انتقال پیام های عصبی و کارکرد مناسب عصبی عضلانی بدن دارد.

بیشتر بخوانید: مصرف زیاد نمک ۴ عارضه خطرناک دارد

کل نمک مصرفی روزانه افراد (شامل نمک آشکار و پنهان) می بایست کمتر از پنج گرم باشد و به دلیل فقر شدید ید در آب و خاک کشور ما و همچنین وجود ناخالصی های فراوان، از جمله فلزات سنگین در منابع نمک، همان میزان اندک مصرفی روزانه نیز باید از نوع یددار و تصفیه شده باشد؛ اما میزان مصرف نمک در کشور ما ۲ تا ۳ برابر مقدار مجاز برآورد شده است.

بر اساس نتایج تحقیقات و بررسی های علمی انجام شده، دریافت زیاد نمک علاوه بر افزایش فشار خون، اثرات زیانبار دیگری نظیر افزایش احتمال بروز سکته قلبی، سرطان معده و آسم را نیز به همراه دارد؛ همچنین مصرف زیاد نمک سبب جدا شدن کلسیم از استخوان ها و دفع آن از ادرار می شود و از همین رو زمینه ساز بروز پوکی استخوان می شود؛ بنابراین برای کاهش خطر پوکی استخوان، مصرف نمک باید کاهش یابد.

در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان، اقدام به تهیه نمک های کم سدیم کرده اند که در آنها، بخشی از کلرید سدیم با کلرید پتاسیم جایگزین شده است؛ اگر چه اینگونه نمک ها برای برخی افراد و بیماران از جمله مبتلایان به فشار خون بالا مناسب است، اما هرگز نمی توان مصرف آنها را برای عموم جامعه توصیه کرد، چرا که استفاده از این نوع نمک برای برخی بیماران، از جمله مبتلایان به بیماری مزمن کلیه که رژیم غذایی آنها باید محدود از پتاسیم باشد، بسیار زیانبار است.

همچنین باید به این نکته توجه کرد، که تنظیم تعادل پتاسیم یکی از وظایف اصلی کلیه است و در بیماران کلیوی، امکان دفع پتاسیم اضافی خون به طور کامل فراهم نیست، بنابراین مصرف منابع پتاسیم از جمله نمک های حاوی کلرید پتاسیم، برای این بیماران مناسب نیست.

توصیه می شود برای جلوگیری از خطرات احتمالی مصرف نمک های پتاسیم، مصرف آن تحت نظر پزشک و تهیه آن از طریق داروخانه ها انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229138 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • عوارض مصرف زیاد پنیر
  • پوکی استخوان چیست؟ + فیلم
  • قابل توجه کسانی که هر روز پنیر می خورند
  • هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌های ایلام
  • کاشت مو بدون جراحی با خواب طبیعی
  • هشدار به کسانی که هر روز پنیر میخورند
  • آیا هر کسی می‌تواند نمک کم سدیم بخورد؟
  • دولت مکلف شد 300 هزار هکتار به زمینهای قابل سکونت در شهرهای با تراکم زیر 70 هزار نفر اضافه کند
  • درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان می‌شود
  • با این ویتامین از پوکی استخوان در امان بمانید