Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبر شیخ علیشاهی روزدوشنبه در گفت وگو با ایرنا، هدف از کشت محصول گلخانه ای را افزایش بهره وری آب، ایجاد ارزش افزوده بالا در عرصه اقتصادی ، توسعه صادرات غیرنفتی، تامین نیاز استان و کاهش سطح زیرکشت گیاهان پرآبخواه ذکر کرد.

به گفته وی سال ۱۳۹۲، سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای هزار و ۱۶۰ هکتار بود که این عدد با ۸۰ درصد افزایش در سال ۱۴۰۰ به ۲ هزار هکتار رسیده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی یزد تصریح کرد: در این مدت علاوه بر مصرف بهینه آب و ارتقا بهره‌وری، صرفه‌جویی و افزایش صادرات، زمینه اشتغال مستقیم ۶ هزار و ۷۰۰ نفر در گلخانه‌های استان فراهم شد.

شیخ علیشاهی با تشریح کاهش بارش‌ها در ۲۵ سال گذشته و مصرف ۸۰ درصد آب در بخش کشاورزی، تاکید کرد: تغییر الگوی کشت، توسعه کشت گلخانه ای در این استان کم آب از جمله ضرورت هاست و به همین منظور توسعه روش های نوین آبیاری و کشت گیاهان کم آبخواه در کنار توسعه گلخانه ها در دستور کار کشاورزان و بهره برداران قرار دارد .

صادرات ۷۰ درصد محصولات گلخانه ای یزد به خارج از کشور

وی بابیان اینکه ۷۰ درصد محصولات گلخانه ای یزد به خارج از کشور صادر می شود، افزود : این تولیدات ارزآوری خوبی برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان به همراه  دارد.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد بیان کرد: هم اکنون یزد با سهم ۲۲ درصد از تولیدات گلخانه‌ای کشور رتبه دوم را در این حوزه دارد و با توسعه کشت گیاهان گلخانه ای زمینه اشتغال ۱۷ هزار نفر تاکنون فراهم شد.

وی با توجه به تحولات اقتصادی ناشی از  تغییر آب و هوایی و کاهش قیمت‌ها به دلیل رکود بازارهای جهانی گفت: به گلخانه داران توصیه می‌شود، کشت ترکیبی چندگونه گیاهی را رعایت کنند تا اگر یکی از محصولات در زمان برداشت به دلایلی از قیمت مناسبی برخوردار نبود، با محصولات دیگر زیان وارده جبران شود.

کشاورزان یزدی سالانه با استفاده بهینه از منابع آبی یک میلیون و ۸۹۶ هزار تن فرآورده های زراعی، باغی، گلخانه ای و دامی تولید و روانه بازاد داخلی و خارجی می کنند.

ارزش این میزان تولید ۱۶۰ هزار میلیارد ریال است که حاصل تلاش مستقیم ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار  است

این میزان تولید شامل ۵۹۵ هزار تن محصول زراعی، ۲۸۲ هزار و ۴۵۹ تن محصول باغی ، ۵۸۵ هزار تن محصولات گلخانه ای و ۴۳۳ هزار تن محصولات دامی است.

اراضی قابل کشاورزی یزد در ۱۱ شهرستان ۱۷۵ هزار هکتار است که به دلیل تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی ، افزایش دما  و کمبود آب تنها ۱۱۲ هزار هکتار آن قابل کشت است که ، ۳۲ هزار و ۳۵۴ هکتار (معادل ۲۹ درصد) زراعی و  ۷۹ هزار و ۶۴۶ هکتار (معادل ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی و گلخانه ای اختصاص دارد و بخش عمده درآمد کشاورزان مربوط به باغبانی و کشت محصولاتی مانند پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد

برچسب‌ها کشت گلخانه ای توسعه صادرات برداشت محصول جهش تولید یزد اراضی کشاورزی بهره وری صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشت گلخانه ای توسعه صادرات برداشت محصول کشت گلخانه ای توسعه صادرات برداشت محصول جهش تولید یزد اراضی کشاورزی بهره وری صادرات غیر نفتی محصولات گلخانه ای کشت محصول تن محصول هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۲۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سلامت دام‌ها با تولید محصول ایرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، فناوران یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت محصول ضدعفونی کننده برای افزایش سلامت دام ها شدند. 

بر اساس این گزارش،  این محصول با پیشگیری از ابتلای دام به انواع بیماری ها، به ارتقای امنیت غذایی در کشور نیز کمک می کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • افزایش سلامت دام‌ها با تولید محصول ایرانی