Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@17:14:03 GMT

توسعه تلسکوپ بالنی جدید با دقتی مشابه هابل‌

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۲۴۰۴

توسعه تلسکوپ بالنی جدید با دقتی مشابه هابل‌

اگرچه ارسال ماهواره به فضا هزینه‌ی زیادی دارد اما وجود ماهواره‌ها برای ستاره‌شناسی ضروری است زیرا آن‌ها تلسکوپ‌ها را به خارج از جو زمین می‌فرستند اکنون با توسعه تلسکوپ بالنی جدیدی می‌توان هزینه‌های ارسال تلسکوپ به فضا را کاهش داد.

جو زمین و الگوهای آب و هوایی آن مانع از ثبت تصاویر مناسب از فضا می‌شود و اگر طی تصویربرداری از هدفی خاص در فضا ابرها از جلوی آن عبور کنند تصویر حاصل به کلی خراب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل است که برخی از برجسته‌ترین تصاویر نجومی توسط تلسکوپ‌های فضایی مانند "هابل"‌ ثبت شده‌اند. اما اکنون گروهی از محققان دانشگاه "دورهام" در تورنتو و "پرینستون" راهی جدید برای تصویربرداری از فضا یافته‌اند که نیازی به پرتاب ماهواره ندارد. آن‌ها می‌خواهند از بالن استفاده کنند.

در این پروژه که تلسکوپ تصویربرداری فشار بالای بالنی یا "SuperBIT" نام دارد از یک بالن پر شده از هلیوم به اندازه‌ی یک استادیوم فوتبال برای بالا بردن یک تلسکوپ پنج متری تا ارتفاع ۴۰ کیلومتر استفاده می‌شود. در چنین ارتفاعی تجهیزات بالاتر از ۹۹.۵ درصد جو زمین قرار می‌گیرند و می‌توانند تصاویر فوق‌العاده‌ای مشابه هابل ثبت کنند.

تلسکوپ مورد نظر فناوری جدیدی ندارد و نکته‌ی قابل توجه این پروژه بالن آن است. پیش از این بالن‌های بزرگ قادر به حفظ فشار خود برای مدت طولانی نبودند اما ناسا به تازگی موفق به ساخت بالن پرفشاری شده است که می‌تواند هلیوم خود را برای ماه‌ها حفظ کند، این قابلیت به تلسکوپ امکان جمع‌آوری داده‌هایی واضح را می‌دهد.

آماده سازی تلسکوپ بالنی برای ارسال به فضا در سال ۲۰۱۹

یک آرایه متصل به بالن به ثابت ماندن آن کمک می‌کند. در آزمایشی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد تلسکوپ در طول یک ساعت تنها  ۱/۳۶۰۰۰ درجه تغییر داشت. دقت بالا و تمرکز بر روی یک نقطه برای مدت طولانی برای گرفتن تصاویر مناسب ضروری است و به نظر می‌رسد "SuperBIT" از این آزمایش سربلند بیرون آمده باشد.

مزیت دیگر این تلسکوپ نسبت به سایر تلسکوپ‌ها پایین آمدن آن است. هابل که برای مدت بیش از ۳۰ سال در حال تصویربرداری از فضا است همچنان از تجهیزات مشابه ۳۰ سال قبل استفاده می‌کند و تعمیر آن دشوار است. در حالی که با استفاده از تلسکوپ‌های بالنی می‌توان تلسکوپ‌های جدید و به روزرسانی شده به فضا ارسال کرد آن‌ هم با فاصله چند ماه از تلسکوپ قبلی.

هزینه طراحی و ارسال این نوع تلسکوپ بسیار ارزان‌تر و در حدود پنج میلیون دلار خواهد بود.

اولین عملیات این تلسکوپ بالنی برای آوریل سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است و این بالن از واناکا(Wanaka) در نیوزیلند اوج خواهد گرفت. این تلسکوپ با استفاده از باتری‌های خورشیدی شارژ می‌شود و تصاویری از آسمان شب می‌گیرد./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تلسکوپ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۲۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری

ناسا تصاویر تایم لپس خیره‌کننده‌ای از دو ابرنواختر معروف در کهکشان راه شیری منتشر کرده است. این تصاویر که توسط تلسکوپ‌های مختلف از جمله رصدخانه چاندرا ناسا گرفته شده‌اند، تغییرات چشمگیری را در طول زمان نشان می‌دهند که ناشی از انفجار ستاره‌ای است. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، دانشمندان تصاویر "تایم لپس" خیره‌کننده‌ای از دو ابرنواختر معروف در کهکشان راه شیری منتشر کرده‌اند. این تصاویر که توسط تلسکوپ‌های مختلف از جمله رصدخانه چاندرا ناسا گرفته شده‌اند، تغییرات چشمگیری را در طول زمان نشان می‌دهند که ناشی از انفجار ستاره‌ای است.

یکی از ابرنواخترها، بقایای ابرنواختر خرچنگ است که در سال 1054 میلادی منفجر شد. این انفجار در آن زمان چنان درخشان بود که حتی در روز قابل مشاهده بود. تصاویر تایم لپس نشان می‌دهند که بقایای این ابرنواختر در طول هزار سال گذشته به طور قابل توجهی گسترش یافته است.

.

ابرنواختر دیگر، بقایای Cassiopeia A است که حدود 350 سال پیش منفجر شد. این ابرنواختر نیز بسیار درخشان بود و توسط منجمان در سراسر جهان مشاهده شد. تصاویر تایم لپس نشان می‌دهند که بقایای Cassiopeia A نیز در حال گسترش است، اما با سرعت کمتری نسبت به بقایای ابرنواختر خرچنگ.

تلسکوپ فضایی "جیمز وب" تصویر نخستین ابرنواختر خود را منتشر کرد

این تصاویر جدید به دانشمندان کمک می‌کند تا نحوه انفجار ستاره‌ای و تکامل بقایای آنها را بهتر درک کنند. آنها همچنین یادآور قدرت و زیبایی پدیده‌های طبیعی هستند.

تصاویر تایم لپس توسط تلسکوپ‌های مختلف از جمله رصدخانه چاندرا ناسا، تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه اشعه ایکس XMM-Newton گرفته شده‌اند.

دانشمندان از این تصاویر برای مطالعه نحوه انفجار ستاره‌ای و تکامل بقایای آنها استفاده می‌کنند.

ابرنواخترها نقش مهمی در تکامل کهکشان‌ها دارند. آنها عناصر سنگینی را در فضا آزاد می‌کنند که در نهایت برای تشکیل ستارگان و سیارات جدید استفاده می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ساعت هایی که تا بحال مشابه آن ها را ندیده اید! (فیلم)
  • ثبت بیش از ۶۴ میلیون تردد در جاده های مازندران
  • ثبت بیش از ۶۴ میلیون تردد در جاده‌های مازندران
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • بی‌دقتی کارگر کارواش، خسارتی سنگین به بار آورد (فیلم)
  • تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • رشد ۳۵ درصدی بارگیری در راه‌آهن لرستان