Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@07:47:06 GMT

جهانگیری: صیانت و حفاظت از جنگل‌های کشور ضروری است

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۲۴۶۸

جهانگیری: صیانت و حفاظت از جنگل‌های کشور ضروری است

معاون اول رییس جمهور گفت: جنگل‌ها از بزرگترین سرمایه‌های کشور هستند و در شرایط جدید که ما با تغییرات اقلیمی شدید و خشکسالی روبرو هستیم باید بیش از هر زمان دیگری نسبت به حفظ این موهبت و سرمایه الهی اهتمام داشته باشیم.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری در دومین نشست کمیته ملی راهبری حمایت از جنگل‌های زاگرس که صبح دوشنبه به ریاست وی برگزار شد، با تاکید بر ضرورت صیانت و حفاظت از جنگل‌های کشور، گفت: جنگل‌ها از بزرگترین سرمایه‌های کشور هستند و در شرایط جدید که ما با تغییرات اقلیمی شدید و خشکسالی روبرو هستیم باید بیش از هر زمان دیگری نسبت به حفظ این موهبت و سرمایه الهی اهتمام داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه موضوع حفاظت از جنگل‌ها به ویژه جنگل‌های زاگرس باید به یکی از اولویت‌های اصلی کشور تبدیل شود، تصریح کرد: امروز بخش مهمی از زندگی و حیات مردم ایران به جنگل‌ها وابسته است، بنابراین همه دستگاه‌ها باید با مشارکت و همکاری تلاش کنند تا از پهنه‌های طبیعی به خوبی نگهداری شود.

معاون اول رئیس جمهور با ابراز خرسندی از ابتکار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در استفاده از نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان و صاحبنظران دانشگاهی در تدوین سند جامع حفاظت و مدیریت پایدار بوم سازگان زاگرس، اظهار کرد: باید برای حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها نگاه بلند مدت داشت و تدوین این سند می‌تواند کمک کند که این مساله ملی هیچگاه به بوته فراموشی سپرده نشود.

جهانگیری تاکید کرد: سازمان جنگل‌ها و مراتع با برنامه‌های کوتاه مدت و ضربتی می‌تواند سیاست‌هایی در جهت مقابله با بیماری که درختان بلوط را در عرصه‌ای بیش از یک و نیم میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس تحت تأثیر قرار داده است، اجرا کند. همچنین باید برنامه جدی برای مقابله با حریق‌هایی که هر روز اخبار آن در رسانه‌ها منتشر می‌شود اتخاذ شود تا از یک سو از گسترش بیماری و حریق در منطقه زاگرس پیشگیری شود و از سوی دیگر با احیا و بازسازی این سرمایه طبیعی شاهد آینده روشنی برای جنگل‌های منطقه باشیم.

وی با ابراز تأسف از گزارش رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور مبنی بر اینکه صد در صد آتش سوزی‌ها در جنگل‌های زاگرس علت انسانی دارد، افزود: بر اساس گزارش‌های «فائو» ارزش هر درخت بلوط میلیون‌ها تومان است و این آتش سوزی‌ها به منابع ارزشمند کشور خسارات گسترده‌ای وارد می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه برنامه احیای یک و نیم میلیون هکتار از پهنه‌های جنگلی آسیب دیده باید متناسب با برنامه هفتم توسعه همه جانبه کشور باشد، گفت: بخش‌هایی از سند جامع بوم سازگان که نیاز به اصلاح دارد به کمیسیون زیر بنایی دولت ارجاع داده می‌شود تا در دولت آتی هم در صورت انجام برخی اصلاحات اجرا شود.

جهانگیری ضمن قدردانی از عملکرد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیز ستاد مدیریت بحران کشور، از همه دستگاه‌ها خواست تا با حداکثر ظرفیت به مدیریت استان‌های همجوار زاگرس در زمان اطفای حریق کمک کنند.

در این جلسه که وزرای نیرو و جهاد کشاورزی، استانداران استان‌های آذربایجان غربی، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گزارشی از روند تدوین سند جامع حفاظت و مدیریت پایدار بوم سازگان زاگرس ارائه کرد.

تکمیل طرح‌های کاداستر زاگرس، شناسایی و تعیین واحدهای ذخیره گاه جنگلی در سطح ۴۰۰ هزار هکتار، مبارزه با آفات جنگلی در سطح ۷۵ هزار هکتار و کنترل بیماری ذغال بلوط در سطح ۲۵۰ هزار هکتار، تجهیز یگان حفاظت منابع طبیعی و پیشگیری از حریق و احداث پایگاه‌های حفاظت در جنگل‌های زاگرس، ممنوعیت ارائه مجوز احداث هرگونه کوره ذغال سوزی سنتی و صنعتی، استقرار بالگرد در استان‌ها با کمک ستاد بحران، توسعه انرژی‌های نو برای ۶ هزار خانوار روستایی، ساماندهی نظام بهره برداری از اراضی و کوچ عشایر، ارائه الگوی کشت زیر اشکوب سازگار با جنگل‌های زاگرس و توسعه و ترویج برنامه‌های فرهنگی برای جلب مشارکت مردم و جوامع محلی برای حفاظت از این جنگل‌ها از مصوبات امروز کمیته ملی راهبری حمایت از جنگل‌های زاگرس برای اجرا در سال ۱۴۰۰ بود.

در این جلسه همچنین رئیس سازمان هواشناسی کشور گزارشی از میزان بارش‌ها در سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ و الگوهای پیش بینی نزولات جوی در فصول پاییز و زمستان ارائه کرد.

کد خبر 509883

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی معاون اول رييس جمهور اسحاق جهانگیری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق جنگل های زاگرس سازمان جنگل ها جنگل ها معاون اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۲۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکشی در ۲۳ کشور دنیا جرم و اجرای کامل سند ملی خودکشی در ایران ضروری است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران از برگزاری همایش ملی پیشگیری از خودکشی در ۲۵ و ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی خبر داد و گفت: شمار خودکشی در ایران کم‌تر از میانگین جهانی و ۶.۸ مورد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

به گزارش ستاد خبری همایش ملی پیشگیری از خودکشی، دکتر عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، در نشست مقدماتی برگزاری این همایش، با ابراز خرسندی از این‌که با وجود سیاه‌نمایی رسانه‌های معاند شمار خودکشی در ایران کم‌تر از متوسط جهانی است، در ادامه اظهار کرد: براساس آمار‌های جهانی میانگین خودکشی در دنیا ۱۱ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و در ایران ۶.۸ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است، با این وجود در کشور مسلمان حتی یک مورد خودکشی هم گناه است.

وی با اشاره به آمار خودکشی در کشور‌های اسکاندیناوی به‌علت شرایط خاص جغرافیایی، محیطی و نور کم در این کشور‌ها گفت: این نشست مقدمات اجرایی برای تحقق کار‌های علمی در همایش ملی پیشگیری از خودکشی در شهریور ۱۴۰۳ است تا برای پیشگیری از خودکشی با تبعات فراوان برای خانواده و جامعه، اقدام موثری انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به آیه ۳۲ سوره مائده درباره اهمیت نجات جان انسان‌ها، خاطرنشان کرد: براساس توصیه‌های الهی و دین مبین اسلام بحث نجات انسان و پیشگیری از خودکشی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی با وظیفه حفظ و ارتقاء بهداشت و درمان در کشور یک تکلیف است.

تأکید بر ضرورت حفظ تقسیم کار برای پیشگیری از خودکشی در کشور 

در ادامه این نشست، حمید یعقوبی، رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی، با تشریح اهداف همایش ملی پیشگیری از خودکشی در ادامه تصریح کرد: یکی از اهداف برگزاری این همایش تهیه نقشه بومی پیشگیری از خودکشی با استفاده از تجارب جهانی است، در عین‌حال باید علل خودکشی در ایران بیشتر شناسایی شوند که این همایش می‌تواند زمینه‌ساز این مسأله باشد.

وی  با اشاره به مقایسه آمار جدید خودکشی در ایران نسبت به سال‌های گذشته در ادامه بر ضرورت تقویت پیشگیری از خودکشی تأکید و تصریح کرد: براین اساس باید برای کاهش پدیده خودکشی در کشور تقسیم کار ملی انجام شود که باید در این زمینه سازمان ملی صدا و سیما، حوزه علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی وارد عمل شوند.

خودکشی در ۲۳ کشور دنیا جرم و اجرای کامل سند ملی خودکشی در ایران ضروری است

حمید پیروی، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران، هم با اشاره به اهمیت برگزاری همایش ملی پیشگیری از خودکشی در آگاهی‌بخشی و افزایش سطح سواد جامعه درباره این پدیده شوم در ادامه اهداف و بخش‌های مختلف این همایش را تشریح و خاطرنشان کرد: آمار خودکشی در ایالات متحده آمریکا بیش از متوسط جهانی و ۱۴.۴ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است، اما با وجود آمار اندک خودکشی در ایران (کم‌تر از میانگین جهانی) دانشگاه علوم پزشکی ایران همواره می‌کوشد تا شیب این آمار را کاهش دهد، برگزاری همایش ملی پیشگیری از خودکشی نمونه بارزی از این اقدامات است.

وی خودکشی را در ۲۳ کشور دنیا جرم دانست و در ادامه بر ضرورت اجرای کامل سند ملی خودکشی ابلاغ‌شده در سال ۱۴۰۰ تأکید کرد.

۳۰ نهاد مسئول کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور

در ادامه این نشست، غلام‌عباس ترکی، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور، با تشریح سیاست‌های دادستانی کل کشور گفت: دستگاه قضایی براساس قانون اساسی وظیفه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کنار مسئولیت رسیدگی به جرائم را بر عهده دارد، با این وجود پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یک اقدام بین‌بخشی است، و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در اختیار قوه قضائیه نیست.

وی با بیان این‌که در قانون برنامه ششم، بر پیشگیری از ۵ آسیب اجتماعی حاشیه‌نشینی، اعتیاد، بیکاری و ... تأکید شده تا آمار این آسیب‌ها به ۲۵ درصد کاهش یابد، افزود: بر این اساس مولفه‌های اقتصادی و معیشتی در کاهش آسیب‌های اجتماعی تأثیر بسزایی دارد و به‌نوعی ۳۰ نهاد در این زمینه مسئولند. 

معاون دادستانی کل کشور، ادامه داد: با وجود شمار اندک پدیده خودکشی در ایران، نسبت به میانگین جهانی، اما در مقایسه با آمار سال‌های گذشته باید اقدامات پیشگیرانه‌تری لحاظ شود، که بر این اساس ارزیابی و به‌روزرسانی سند ملی خودکشی پیشنهاد می‌شود.

ترکی در ادامه آمار‌های مرتبط با حوزه خودکشی در کشور را براساس سن جمعیتی و میزان مداخلات فوری تشریح کرد.

خودکشی در ایران بدون تعقیب کیفری 

محمدحسین صادقی، مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دادستانی کل کشور، هم با اشاره به اهمیت برگزاری همایش ملی پیشگیری از خودکشی با استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها و انجمن‌های علمی در ادامه مداخله در حوزه آسیب‌های اجتماعی را از وظایف و دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری برشمرد و افزود: براین اساس این موضوع برای همه یک تکلیف است.

 وی جایگاه ایران در زمینه آمار پدیده خودکشی را مطلوب، اما نه ایده‌آل دانست و در ادامه بر ضرورت تلاش بیشتر در این حوزه تأکید و خاطرنشان کرد: براساس آموزه‌های دینی و قرآنی حتی یک خودکشی در کشور نباید رخ دهد. با این وجود جرم خودکشی در ایران تعقیب کیفری ندارد و این در حالی است که در برخی کشور‌ها چنین نیست. 

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دادستانی کل کشور، با اشاره به رویکرد قوانین جزائی در تعریف حبس با درجات متعدد برای افرادی که ارتکاب خودکشی را ترغیب می‌کنند، یادآور شد: بازتاب‌های رسانه‌ای در افزایش خودکشی تأثیر بسزایی دارد، براین اساس ترویج آموزش‌های پیشگیرانه در این حوزه بسیار اثرگذار است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

دیگر خبرها

  • باخت تیم جوانان زاگرس مهاباد در مرحله دوم مسابقات فوتبال
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • خودکشی در ۲۳ کشور دنیا جرم و اجرای کامل سند ملی خودکشی در ایران ضروری است
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد | کج‌فهم به فضای مجازی ظلم کردی!
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد /از او پرسیدم طرح را خوانده ای گفت نه /با کج فهمی به فضای مجازی ظلم کرد
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • ۷ موجود زنده‌ای که می‌توانند سیارۀ ما را نجات دهند
  • مراقبت از جایگاه وکلا و کارشناسان دادگستری ضروری است
  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد