Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فیلیپ جرالدی» مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با توجه به نزدیک شدن زمان تکمیل خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و همچنین با توجه به درخواست‌های عراق برای خروج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور، در ارزیابی حضور نظامی تقریباً ۲۰ ساله آمریکا و عملیات‌های این کشور گفت ایالات متحده تریلیون‌ها دلار را در این جنگ‌ها به باد داد در حالی که نتوانست به هیچ هدفی برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی در مقاله‌ای برای «بنیاد فرهنگ استراتژیک» نوشت: نه تنها جنگ‌ها در افغانستان و عراق شرایط بد را بدتر کرد، بلکه این واقعیت که هیچ‌کسی در واشنگتن نتوانست «پیروزی» را تعریف کند و در خصوص استراتژی خروج فکر کند، به این معنی است که جنگ‌ها و بی‌ثباتی هنوز با ما است. در پی این جنگ‌ها، صدها هزار کشته و تریلیون‌ها دلار برای دستاوردی که قطعاً هیچ بوده، هزینه شد. 

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، او در ادامه از آنچه «پیش رفتن وضعیت به سمتی که حالا عراق ارتباط قوی‌تری با ایران نسبت به واشنگتن دارد» خواند، ابراز تاسف کرد. 

وی افزود: پارلمان عراق در واقع از نیروهای آمریکایی خواسته این کشور را ترک کنند، درخواستی که از سوی دونالد ترامپ و جو بایدن نادیده گرفته شده است. ترامپ در واقع تهدید به مسدود کردن دارایی‌های بانک عراق کرد تا عراقی‌ها را برای پذیرش ادامه اشغال توسط آمریکا تحت فشار قرار دهد. 

این مامور سابق سیا همچنین حضور آمریکا در سوریه را با توجه به این واقعیت که به درخواست «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه برای مداخله در درگیری داخلی طولانی‌مدت این کشور نبوده، مورد انتقاد قرار داد. 

جرالدی در این خصوص اظهار داشت: در عین حال نیروهای آمریکایی که به طور غیرقانونی در سوریه حضور دارند به اشغال میدان‌های نفتی این کشور ادامه می‌دهند تا دولت دمشق را از منابع مورد نیاز محروم کنند. نه عراق و نه سوریه به هیچ وجهه تهدیدی علیه ایالات متحده نیست. 

به گفته وی، با توجه به این سابقه، «جای تعجب نیست که عقب‌نشینی از پروژه ملت‌سازی بیست ساله در افغانستان، که مدتهاست موعدش به سر آمده، به راحتی که پنتاگون و کاخ سفید ظاهراً برنامه‌ریزی کرده بودند، پیش نمی‌رود». 

این مقام سابق سیا تصریح کرد: نیروهای آمریکایی شبانه اصلی‌ترین پایگاه خود در افغانستان، پایگاه هوایی بگرام را بدون اطلاع به فرماندهی جدید این پایگاه، ترک کردند که باعث غارت تجهیزات به جا مانده شد. 

وی در ادامه، در خصوص پیشروی طالبان در هفته‌های اخیر اظهار داشت: به طور کلی جنبش طالبان در افغانستان مدام در حال کسب پیروزی علیه نیروهای دولت افغانستان است که توسط آمریکا و ناتو آموزش دیده‌اند. طالبان ادعا می‌کنند دستکم کنترل ۸۵ درصد مناطق حومه از جمله شهرها و استان‌های مهم و همچنین گذرگاه‌ها به سمت پاکستان را تحت کنترل درآورده‌اند. 

در کل، به گفته جرالدی، دخالت آمریکا در افغانستان این کشور را ضعیف‌تر و بی هدف‌تر در مقایسه با سال ۲۰۰۱ کرده است. 

وی در جمع‌بندی سخنانش گفت: بنابراین خارج شدن از افغانستان بسیار پیچیده‌تر و دشوارتر از ورود به آن خواهد بود و نمی‌توان از این واقعیت فرار کرد که ماجراجویی افغانستان جهنم هدر رفت جان‌ها و منابع بود. دفعه بعد شاید واشنگتن برای هجوم به یک کشور درنگ کند، اما با توجه به فقدان تفکر عمیق در کاخ سفید گمان می‌کنم ما آمریکایی ها ممکن است خود را در افغانستان دیگری ببینیم. 

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا مامور سابق سیا جنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۲۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکایی

این پهپاد ساخت جنرال اتمیکس است که بالغ بر ۳۲ میلیون دلار قیمت دارد. پیش از این، نیرو‌های مسلح یمن در ماه نوامبر هم یک پهپاد از همین نوع را شکار کرده بودند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: دانشجو

tags # اسرائیل ، یمن سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • (ویدئو) لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکایی
  • پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی
  • ببینید | لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکایی
  • نظر مقام سابق موساد از شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران
  • وضعیت امروز دانشگاه‌های آمریکا دستاورد عملیات «وعده صادق» است
  • مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است