Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:29:24 GMT

بقعه شیخ کشف‌الدین انصاری خلخال مرمت می‌شود

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۲۷۵۴

بقعه شیخ کشف‌الدین انصاری خلخال مرمت می‌شود

علی درویشی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: این بنای تاریخی مربوط به دوره صفوی بوده و یکی از چهره‌های شاخص این دوره تاریخی در این محل و مرقد دفن شده است.

او گفت: بنای بقعه در سال ۱۳۸۰ در لیست آثار ملی کشور به ثبت ملی رسیده و مرمت اضطراری آن پیش از این از سوی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درویشی افزود: طی بازدید از بنای ثبتی بقعه شیخ کشف‌الدین انصاری واقع در روستای دایی‌کندی از توابع بخش خورش‌رستم خلخال برای تقویت و حفظ بنا و جلوگیری از تخریب ساختمان بقعه و بازسازی دیوار محوطه از نشست کلی بنا جلوگیری خواهد شد.

وی با تقدیر از از پیگیری اعتبارات موردنیاز مرمت بقعه توسط نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی ، تخصیص اعتبار توسط مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان و تخصیص اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای  امسال از طرف فرماندار خلخال اظهارکرد: با توجه به پیش‌بینی  اعتبار اجرای پروژه حفظ و مرمت این بنا ، عملیات اجرایی آن بزودی اغاز می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خلخال گفت:  پیش از این ۴۵ اثر تاریخی ، ملی و مذهبی خلخال در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و چند اثر پیشنهاد شده نیز بزودی در لیست آثار ملی کشور به ثبت می‌رسد.  

وی بیان کرد: برای ثبت ۱۰ اثر ناملموس منطقه خلخال از جمله آثار تاریخی ، ملی و مذهبی جهت ثبت در لیست آثار ملی کشور اقدام لازم صورت گرفته و منتظر تصمیم نهایی مرکز کشور در این خصوص هستیم.   

شهرستان خلخال با ۸۶ هزار نفر جمعیت در جنوبی ترین منطقه استان اردبیل در همسایگی استان‌های آذربایجان‌شرقی ، زنجان و گیلان واقع شده است.

بقعه امامزاده عبدالله کلور ، قلعه خشتی کیلوان ، منطقه تاریخی و گور جمعی روسای شال ،کاروانسرای چنارلیق ، کاروانسرای شاه عباسی  و بنای چهار گوش همراه با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خلخال را به یکی از شهرستان‌های گردشگرپذیر کشور تبدیل کرده است.

برچسب‌ها خلخال استان اردبیل میراث فرهنگی اعتبارات بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خلخال استان اردبیل میراث فرهنگی خلخال استان اردبیل میراث فرهنگی اعتبارات بنای تاریخی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۲۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا ایزدی بعدازظهر شنبه ضمن بازدید از محدوده عمارت خسروآباد سنندج و حضور در جلسه هم‌اندیشی که با حضور، مشاور امور مجلس و استان‌ها، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، معاون میراث‌فرهنگی و کارشناسان این اداره‌کل در استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: اجرای ضوابط اختصاصی حریم بناهای تاریخی یکی از نکات حائز اهمیت در حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی است.

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی کشور افزود: باید حریم‌ها را با لحاظ اینکه مردم کمتر دچار آسیب شوند، اصلاح کنیم.

وی با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه شهرداری سنندج در خصوص بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج عنوان کرد: امیدواریم با اعمال اصلاحات و بازنگری، عرصه و حریم قانونی آثار حفظ شود.

در این جلسه مقرر شد مشاور واجد شرایط و صلاحیت کار در بافت‌های تاریخی تعیین و موضوع در کوتاه‌ترین زمان انجام شود.

عمارت قاجاری خسروآباد در سنندج که با شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بنایی واجد ارزش‌های معمارانه است که به دلیل باغ و بنا در کنار هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کد خبر 6090228

دیگر خبرها

  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال ۱۴۰۳
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود