Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@04:49:53 GMT

دولت سیزدهم درباره الگوی کشت لایحه بدهد

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۳۱۸۳

دولت سیزدهم درباره الگوی کشت لایحه بدهد

«ذبیح الله اعظمی ساردویی»  در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به بررسی طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی در مجلس گفت: این طرح برای رفع ایرادات به کمیسیون کشاورزی ارجاع شد و این هفته مجددا در مجلس مطرح خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم رییس‌جمهوری منتخب، وزیر کشاورزی قوی و مسلطی برای کابینه خود انتخاب کند تا به ‌شکل شبانه‌روزی برای توسعه بیشتر کشاورزی تلاش کرده و مشکلات این بخش را برطرف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساردویی با بیان اینکه بهتر است دولت سیزدهم لایحه‌ای درباره الگوی کشت به مجلس ارسال کند، گفت: حدود ۱۵ سال پیش وزیر جهاد کشاورزی وقت، طرحی درباره الگوی کشت به دولت ارسال کرد و قرار بود دولت‌ها لایحه‌ای در این باره به مجلس ارسال کنند که هنوز این موضوع محقق نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت سیزدهم لایحه‌ای درباره الگوی کشت ارائه ندهد مجلس ناگزیر است طرح خود را در این باره به جریان بگذارد.

نماینده مردم جبرفت و عنبر آباد در مجلس خاطرنشان کرد: رعایت الگوی کشت می‌تواند کمبود محصولات استراتژیک کشاورزی چون کلزا، سویا، جو، ذرت و چغندر را برای رفع کمبود اقلامی مانند روغن، شکر و خوراک دام برطرف کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: براساس این طرح کشاورز مطمئن است که وقتی این محصول را کشت می‌کند،  بازار آن وجود دارد. ضمن اینکه با اجرای این طرح تامین محصولاتی چون پیاز و سیب زمینی که هر ساله شاهد مشکلاتی درباره تامین آن هستیم برطرف خواهد شد.

ساردویی اضافه کرد:‌ برای اینکه الگوی کشت در کشور اجرایی شود،  باید «کشاورزی قراردادی» در کشور توسعه یابد. بیش از ۲ دهه است این مدل در جهان اجرایی شده و سبب منفعت کشاورزی، مردم و دولت‌ها شده است.

وی با تاکید بر لزوم تضمین درآمد کشاورز اظهار کرد: تضمین درآمد کشاورز در کشاورزی قراردادی مسیر می‌شود و در طرح مجلس هم این مسائل دیده شده است. بر این مبنا دولت و حتی شرکت‌های پشتیبان با کشاورز قرارداد بسته و طبق آن محصول را خریداری می‌کنند. البته لازم است از طرف دولت نیز با اعطای یارانه‌ برای تامین نهاده‌های کشاورزی و وام‌های کم بهره به کشاوران از آنها حمایت کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس  آب را از چالش‌های مهم بخش کشاورزی عنوان کرد که دولت باید برای حل آن اقدام کند و گفت: افزایش محصولات کشاورزی، اجرای برنامه‌های توسعه و اصلاح الگوی کشت به مدیریت آب مربوط است.

 دولت لایحه جامع حکمرانی آب را ارائه کند/ نباید به‌نام خود کفایی همه منابع‌آب و خاک را مصرف کرد

 اعظمی ساردویی خاطرنشان کرد: باید لایحه جامعی درباره حکمرانی آب به مجلس ارسال شود تا بتوان وضعیت کشاورزی را بهبود بخشید.

وی با بیان اینکه برای خودکفایی در کشاورزی نباید همه منابع آب و خاک کشور را مصرف کرد، یادآورشد: در برخی از محصولات کشاورزی چون ذرت، گندم می‌توانیم نیازهای خود را از محل واردات تامین کنیم.

این نماینده مجلس افزود: با توجه به اینکه ایران سومین کشور جهان از نظر تنوع اقلیم محصولات کشاورزی است، ‌ در محصولاتی چون پسته، ‌ خرما و زعفران هم که توانایی صادرات وجود دارد، می‌توانیم سرمایه‌گذاری کرده و از پتانسیل ارزآوری آن استفاده کنیم.

ساردویی در ادامه درباره طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی گفت: این طرح در پی کوچک سازی دولت ، ‌کاهش دیوان سالاری در بخش کشاورزی و چابک سازی بخش خصوصی و تشویق و پشتیبانی از آنها است.

نماینده مردم جیرفت اضافه کرد: در این طرح تامین کارت سوخت برای ماشین‌های کشاورزی پیش بینی شده است. بخش‌هایی که باید سهمیه بنزین یارانه‌ای استفاده کنند، مشخص شده و وزارت نفت باید نسبت به توزیع آن اقدام کند.

وی با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی که در این طرح دیده شده است، خاطرنشان کرد: بیمه محصولات تا صادرات آن هم در این طرح دیده شده و بیمه خود کشاورز و کارگران شرکت‌ها و بخش‌هایی که در بخش کشاورزی فعال هستند نیز در طرح امنیت غذایی پیش بینی شده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مجلس شورای اسلامی کشاورز سید ابراهیم رییسی وزارت نفت مجلس یازدهم نهاده های دامی دولت منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مجلس شورای اسلامی کشاورز وزارت جهاد کشاورزی مجلس شورای اسلامی کشاورز سید ابراهیم رییسی وزارت نفت مجلس یازدهم نهاده های دامی دولت منابع طبیعی کمیسیون کشاورزی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۳۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل پروژه مونوریل قم جزو اهداف مهم دولت سیزدهم است

به نقل از  استانداری قم، سیدمحمد آقامیری عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید از پروژه مونوریل قم اظهار کرد: بعد از برگزاری جلسات متعدد با مدیران کشوری و استان مقرر شد مرحله نخست مونوریل قم تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: این پروژه در این مرحله که حدود ۴/۷ کیلومتر است بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته و دولت سیزدهم عزم جدی خود را بر این گذاشته تا در نزدیک‌ترین زمان ممکن مونوریل را در اختیار استان بگذارد.

استاندار قم تصریح کرد: در طول چند ماه حضور بنده در مدیریت استان موضوع مونوریل با توجه به اهتمامی که آیت الله رییسی به آن داشتند جزو اولویت‌ها قرار گرفته و جلسات مختلفی با حضور کارشناسان، شورای اسلامی شهر و شهرداری در این راستا برگزار شد.

آقامیری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: مسوولین مربوطه در استان امروز به همدلی و نظر مشترکی درخصوص تکمیل مونوریل رسیده‌اند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟
  • آخرین وضعیت تقسیم استان‌های کرمان و تهران از زبان معاون پارلمانی رییس جمهور
  • جدیدترین اظهارات معاون پارلمانی رییس جمهور در خصوص تقسیم استان‌های کرمان و تهران
  • احیای ۲۳۹ واحد راکد کشاورزی در لرستان
  • طی دو سال ۲۳۹ واحد غیرفعال کشاورزی به چرخه تولید بازگشت
  • سقف قرارداد های موقت ۵ ساله می‌شود؟
  • تکمیل پروژه مونوریل قم جزو اهداف مهم دولت سیزدهم است
  • امیدواریم مجلس یازدهم یکی دو لایحه مهم را قبل از رفتن تصویب کند/ هیچ تنشی میان دولت و مجلس نیست
  • اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳