Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازرس کل امور نیرو و ارتباطات سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اجرای طرح هوشمندسازی شبکه مصرف، خواستار اولویت دادن اجرای طرح فهام برای شبکه خانگی شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فتح‌اله طلوعی، بازرس کل امور نیرو و ارتباطات سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به گزارش‌های هشداری سازمان در خصوص تأمین برق مورد نیاز کشور گفت: در سال‌های گذشته و امسال سازمان بازرسی کل کشور برنامه‌های بازرسی متعددی را اجرا کرده است و ما گزارش‌های مهمی را در خصوص تأمین برق دو سال گذشته به دولت و وزارت نیرو ارائه کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: کم‌بارشی و تأثیر آن در عملکرد نیروگاه‌های برق‌آبی، افزایش استخراج غیرمجاز رمزارز‌ها و تعمیرات نیروگاهی از علل قطعی برق در ماه گذشته است و در بحث تعمیرات نیروگاه‌ها، به‌واسطه اینکه این نیروگاه‌ها سال گذشته با کمبود سوخت گاز مواجه شدند دیرتر وارد مدار تعمیرات اساسی شده بودند و تعمیرات تا اواسط خرداد طول کشید.

طلوعی افزود: آغاز گرمای زودهنگام هم موجب شد بخشی از برنامه‌ریزی‌های حوزه وزارت نیرو انجام نشود.

بازرس کل امور نیرو و ارتباطات سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه حوضه آبریز کارون در استان خوزستان کمک بزرگی به تأمین برق کشور در حوزه برق‌آبی می‌کند، افزود: در این محدوده در ماه‌های گذشته از جمله اردیبهشت، خرداد و تا نیمه‌های تیر برداشت‌های خارج از برنامه به میزان دو برابر پیش‌بینی‌شده در برنامه از این حوزه‌ها تولید برق صورت گرفت و هرچند کمکی به شبکه بود، اما منجر به این شد که ما در روز‌های بعد با خاموشی‌ها و قطعی‌های گسترده مواجه شویم.

طلوعی که با خبرگزاری صداوسیما گفت‌وگو می‌کرد، افزود: سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه ورود کرد و گزارش‌های هشداری مبنی بر اینکه برداشت‌های بی‌رویه نباید صورت گیرد، ارائه کرد و قطعاً برداشت‌ها باید مطابق برنامه باشد تا تولید برق از نیروگاه برق‌آبی ادامه پیدا کند.

وی گفت:​ در حوزه کمبود برق کل مشکل کشور ما در اوج مصرف حدود 500 تا 600 مگاوات است یعنی در طول روز اگر ما این میزان پیک را مدیریت کنیم به لحاظ تولید با مشکل مواجه نخواهیم شد، البته برنامه‌های توسعه‌ای ما باید مطابق برنامه‌های 5 ساله و قوانین سنواتی ادامه پیدا کند.

بازرس کل امور نیرو و ارتباطات سازمان بازرسی کل کشور افزود: شاید در کوتاه‌مدت مهم‌ترین بحثی که وزارت نیرو می‌تواند در آن متمرکز شود، طرح هوشمندسازی شبکه مصرف است و ما این را در گزارش‌های مختلف اعلام کرده‌ایم.

وی گفت: مهم‌ترین طرح در هوشمندسازی شبکه، طرح فهام (طرح ملی فراسامانه هوشمند و اندازه‌گیری و مدیریت انرژی) است که به لحاظ مشکلات اعتباری و بدهی دولت به برخی شرکت‌ها این طرح با قوت ادامه پیدا نکرد که مهم‌ترین پیشنهاد ما در این حوزه فعال‌سازی این طرح است.

طلوعی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 500 هزار کنتور هوشمند در حوزه کشاورزی و صنعت نصب شده است، افزود: در طرح فهام و به‌واسطه اینکه حدود 5 هزار مگاوات مدیریت مصرف در این طرح صورت می‌گیرد بنابراین ما در گزارش‌هایمان مکرر توصیه کرده‌ایم که وزارت نیرو این طرح را در اولویت قرار دهد و همچنین برای شبکه خانگی هم اجرا کند.

بازرس کل امور نیرو و ارتباطات سازمان بازرسی کل کشور گفت: این طرح جزو تکالیف وزارت نیرو بر اساس قانون برنامه ششم است و بخشی از این هزینه، چون به‌واسطه مشترک مصرف‌کننده و طی اقساط روی قبض اعمال می‌شود بار مالی برای دولت ندارد و دولت باید در کنار کار قرار گیرد و حمایت‌های لازم را انجام دهد.

طلوعی ادامه داد: راهکار دوم که باید وزارت نیرو در میان‌مدت و بلندمدت در حوزه تولید برق اجرا کند، تمرکز بر روی طرح‌های تجدیدپذیر به ویژه حوزه انرژی‌های خورشیدی است و تقریباً هزینه‌هایی که برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیر صورت می‌گیرد، معادل نیروگاه‌های حرارتی است.

وی افزود: مزایای نیروگاه‌های خورشیدی این است که دوره نصب و راه‌اندازی آن کوتاه‌تر و هزینه‌های نگهداری و تعمیرات آن کمتر است و دولت باید در این حوزه ورود کند چرا که وزارت نیرو به سبب مشکلات اعتباری ورود جدی در این خصوص نکرده است.

بازرس کل امور نیرو و ارتباطات سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه قانون اصلاح الگوی مصرف مهم‌ترین قانون و ظرفیتی است که در این حوزه می‌تواند به دولت کمک کند، گفت:​ معادل سوختی که بر اثر تولید برق در انرژی‌های خورشیدی صرفه‌جویی می‌شود، می‌توان آن را برای سرمایه‌گذار از طریق بازار و بورس انرژی اختصاص داد و این مهم‌ترین مشوق برای سرمایه‌گذار است و بخش زیادی از مشکل برق کشور در سال‌های آینده حل می‌شود.

بارگیری اولین محموله صادراتی پتروشیمی مسجدسلیمان پس از ورود سازمان بازرسیمیزان پیشرفت سامانه‌های مندرج در قانون مبارزه با قاچاق کالا در سازمان بازرسی بررسی شد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت نیرو سازمان بازرسی وزارت نیرو سازمان بازرسی هوشمندسازی شبکه نیروگاه ها وزارت نیرو تولید برق مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۳۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران جزو چهار کشور نخست دنیا در حوزه سدسازی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما «علی اکبر محرابیان» در مراسم افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در جنوب شرق کشور سریلانکا که با حضور رؤسای جمهور ایران و سریلانکا برگزار شد، گفت: بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی سد‌های بزرگ، ایران جزو ۴ کشور نخست دنیا در سد‌های درحال ساخت و نوآوری در سدسازی است و بر اساس اعلام کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی ایران پنجمین کشور جهان از لحاظ وسعت شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی است.

وزیر نیرو افزود: در سال‌های گذشته ایران در عرصه تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب موفق شده است بیش از ۹۵ درصد نیاز‌های خود را از داخل کشور تامین کند و هم اکنون بیش از ۲۰۰ سد بزرگ و ۶۰۰ سد کوچک با حجم مخزن حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب و حدود ۲.۵ میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن و صد‌ها تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در کشور ایران ساخته شده است.

محرابیان بیان کرد: با توجه به ظرفیت فنی و مهندسی کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب ایران توانسته است در سال‌های گذشته ۵۰ پروژه بزرگ آب و برق را در ۲۰ کشور جهان یا به اتمام برساند و یا در حال اجرا داشته باشد.

وی در همین رابطه اظهار داشت: به عنوان نمونه از جمله پروژه‌هایی که با توان مهندسان ایرانی در کشور تاجیکستان به بهره‌برداری رسیده است، می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده اشاره کرد و نیز در حال حاضر پروژه سد راغون که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی جهان در کشور تاجیکستان با ارتفاع ۳۳۵ متر و ظرفیت ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب است، توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی در حال ساخت است.

محرابیان در ارتباط با توان مهندسی ایران در صنعت برق نیز بیان کرد: در بخش برق بر اساس آمار‌های آژانس بین‌المللی انرژی ایران در حوزه تولید برق حرارتی جزو ۱۰ کشور اول جهان است و در بخش نیروگاه‌های برق آبی نیز به همت متخصصان داخلی، ایران جزو کشور‌های برتر جهان شناخته می‌شود.

وزیر نیرو در ادامه با تاکید بر اینکه می‌توان عرصه‌های فنی و اقتصادی را به عنوان انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشور‌ها و ملت‌ها قلمداد کرد، ادامه داد: در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها در عرصه بین‌الملل و همکاری آنها در حوزه‌های فنی و مهندسی می‌توانیم به توسعه صلح و دوستی در جهان دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در کشور سریلانکا گفت: امروز در کشور سریلانگا گرد هم آمده‌ایم تا یکی از دستاورد‌های مهم اقتصادی و فنی مشترک بین دو کشور را که با توان و تخصص مهندسان ایرانی اجرایی شد، به صورت رسمی به بهره برداری برسانیم.

محرابیان در همین خصوص گفت: طرح چند منظوره اوما اویا که توسط شرکت ایرانی فراب احداث شده است هم اکنون با همت متخصصان دو کشور و توجه ویژه دولتمردان کشور سریلانکا آماده بهره برداری است، یک پروژه پیچیده بود که از جمله اهداف احداث آن می‌توان به تولید ۱۲۰ مگاوات برق، احداث دو سد با کاربرد انتقال میان حوضه‌ای آب، تامین آب شرب بخشی از مردم و تامین آب برای ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی اشاره کرد.

وزیر نیرو ادامه داد: طی دوره ساخت این سد و نیروگاه برای بیش از ۱۷۰۰ نفر از مردم خوب و مهربان کشور سریلانکا به صورت مستقیم اشتغالزایی شد و در کنار آن در عملیات ساخت این پروژه رکورد‌های ویژه‌ای در زمینه حفر تونلها، نصب عمیق‌ترین نیروگاه برق آبی در عمق ۷۰۰ متری زمین و تعبیه شفت ۶۱۸ متری و نیز احداث تونل عمودی برای هدایت آب روی توربین‌ها اشاره کرد.

محرابیان افزود: هر کدام از این اقدامات اگر جزو نخستین‌ها در جهان نباشد، به طور قطع درعرصه فنی و اجرایی در زمره پروژه‌های عظیم و برجسته جهان قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از زحمات متخصصان ایرانی و سریلانکایی به منظور تحقق این عملیات پیچیده، اظهار داشت: اجرای موفق پروژه چند منظوره اومااویا می‌تواند مقدمه‌ای برای توسعه همکاری‌های ایران و سریلانکا در سایر پروژه‌های مشابه دیگر باشد.

وزیر نیرو گفت: لازم می‌دانم از مواضع مثبت و به حق دولت سریلانکا درباره تهاجم رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی به غزه و حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق تشکر و قدردانی ویژه کنم.

دیگر خبرها

  • استاندارد اجباری پوشاک در مسیر اجرا
  • محرومیت‌زدایی در حوزه آب شرب از سیاست‌های وزارت نیرو است
  • ایران جزو چهار کشور نخست دنیا در حوزه سدسازی است
  • ۳ پروژه سفر دولت به لرستان در حوزه آب نیازمند اعتبار هستند
  • سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای «نوکیای ایرانی» ورود کند
  • کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند
  • تجهیز ۲۴ آزاد راه به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض
  • ۲۴ آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد
  • ۲۴ آزادراه به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض مجهز شدند
  • مجهز شدن ۲۴ آزادراه به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض