Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@17:29:59 GMT

پسته ایرانی پرطرفدارترین کالای وارداتی روسیه

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۳۶۳۰

پسته ایرانی پرطرفدارترین کالای وارداتی روسیه

 این اتحادیه که عضویت ایران را از آبان ۱۳۹۸  به رسمیت شناخته، در ماه‌های اخیر بخشی از شرکای تجاری جدید کشور را معرفی کرده، هر چند تحت تاثیر تحریم، کرونا و برخی محدودیت در ارتباط دو جانبه کشورها هنوز آمار صادرات و واردات ایران و اوراسیا بسیار محدود است.

براوردهای اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، ایران ۲۵۸ میلیون دلار کالا به اوراسیا صادر کرده و در مقابل ۳۴۷ میلیون دلار کالا نیز از این کشورها وارد کرده است تا همچنان تراز تجاری کشور در این زمینه منفی باقی بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادرات ایران به اورسیا تنها سهم ۲.۴ درصدی از کل صادرات کشور را داشته و همچنین ایران ۳.۳ درصد از کل واردات خود را از این کشورها انجام داده است. در میان شرکای اصلی در اوراسیا، همچنان روسیه بالاترین سهم را دارد. ایران ۱۳۵ میلیون دلار از کل صادرات خود به اوراسیا را به روسیه انجام داده و پس از آن ارمنستان با ۶۰، قزاقستان با ۳۸، قرقیزستان با ۱۸ و بلاروس به پنج میلیون دلار قرار دارند.

در میان صادرکنندگان اصلی کالا به ایران اما روسیه به تنهایی تقریبا تمامی آمار را به خود اختصاص داده و در این مدت ۳۲۱ میلیون دلار کالا به ایران داده است. میزان واردات ایران از دیگر کشورهای اوراسیا در مجموع حتی به ۳۰ میلیون دلار نیز نمی‌رسد.

بررسی اقلام صادراتی ایران به روسیه و سایر کشورهای اوراسیا نشان می‌دهد که میوه‌های خوراکی با ۹۵ میلیون دلار بیشترین سهم را داشته‌اند و در این بین پسته ایرانی با پوست تازه پرطرفدارترین کالا بوده است. مواد پلاستیکی، سبزیجات، چدن، آهن و فولاد نیز دیگر اقلام صادراتی ایران به اوراسیا را تشکیل می‌دهند.

در مقابل اما چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی بالاترین میزان واردات ایران را تشکیل داده‌اند و پس از آن غلات، چوب، سبزیجات و محصولات شیمیایی معدنی اصلی‌ترین کالاهای وارداتی ایران از اوراسیا را شامل می‌شود./ایسنا

منبع: فردا

کلیدواژه: کالای ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۳۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۴۸ میلیارد کالای قاچاق در ایلام

ایسنا/ایلام فرمانده انتظامی استان ایلام از اجرای طرح سراسری مبارزه با قاچاق کالا  و کشف ۴۸ میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال  کالای قاچاق  وتوقیف ۹ دستگاه خودروی شوتی در ایلام خبر داد.

سردار «جمال سلمانی » در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: در راستای طرح سراسری مبارزه با قاچاق کالا وارز با اولویت واپایش انبارها ، محل دپو کالای قاچاق و برخورد با خودروهای شوتی در سطح استان مقادیر قابل توجهی کالای اساسی کشف شد.

وی افزود: مأموران پلیس امنیت اقتصادی با هماهنگی دستگاه قضایی یک انبار بزرگ کالای اساسی که فاقد مجوز قانونی بود را کشف کردند.
این مقام انتظامی ادامه داد: با تلاش کارکنان انتظامی ۹ دستگاه خودرو موسوم به شوتی که حامل کالاهای فاقد مجوز قانونی بودند را شناسایی، توقیف کردند.
فرمانده انتظامی استان ایلام با اشاره به اینکه در این راستا ۱۰ متهم دستگیر شد، بیان کرد: متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی شدند.
به گزارش ایسنا و به نقل از معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان ایلام، سردار سلمانی با بیان اینکه کارشناسان ارزش ریالی کالا های مکشوفه را ۴۸ میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال اعلام کردندتصریح کرد: هموطنان می توانند اخبار و اطلاعات خود درخصوص قاچاق کالا، احتکار، اختلاس و دیگر جرایم و مفاسد اقتصادی با شماره ۰۹۶۳۰۰درمیان بگذارند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • کشف بیش از ۷۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در سمنان
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت
  • کشف بیش از ۴۸ میلیارد کالای قاچاق در ایلام
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی