Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گاز‌های مشعل یا فلر‌های نفتی یکی از متهمان اصلی آلودگی هوای خوزستان به شمار می‌روند و بسیاری از خوزستانی‌ها می‌گویند که تنها عایدی این تعداد از صنایع نفت و گاز در استان برای شهروندان فقط بیماری‌های تنفسی بوده است.

اگر به خوزستان و استان‌های نفتی سفر کرده باشید احتمالا شعله‌های نفتی و گازی بسیاری دیده اید که در حال سوختن هستند و دود سیاهی تمام آسمان آن منطقه را فرا گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گاز‌های بی ارزش برای ۱۱۰ سال و از زمان کشف نفت در ایران سوزانده می‌شدند، اما با ساخت پالایشگاه می‌شد از سوختن این حجم عظیم منابع جلوگیری کرد تا هم از آلودگی‌های زیست محیطی پیشگیری و هم به ارزش افزوده و کار و اشتغال تبدیل شوند. تحقق ساختن این آرزوی بیش از یک قرن نیاز به ابر پروژه‌ای داشت تا نیاز‌ها را برآورده نماید.

تبدیل گاز های مشعل به ارزش افزوده

پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس در شهرستان بهبهان که پارسال و با حضور وزیر نفت به بهره برداری رسید ابر پروژه ای است که موجب شد تا نه تنها گازهای مشعل و فلرهای نفتی به ارزش افزوده و مواد اولیه پتروشیمی ها تبدیل گردند، بلکه به دلیل عظمت آن خاری در چشم کسانی باشد که از دیدن پیشرفت ایرانیان حسرت می خورند.

بید بلند خلیج فارس بزرگترین هاب گازی خاورمیانه و سومین پروژه برتر ۲۰۲۰ جهان است و به گفته بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت این پروژه به صورتی طراحی شده که با ساخت آن تا سال ۱۴۰۱ همه فلر‌ها خاموش شده و گاز‌های همراه نفت به پتروشیمی‌ها و شبکه گاز تزریق می‌شوند.

او با بیان اینکه پس از مطالعات بسیار به این نتیجه رسیدیم که باید به فکر احداث یک سازه برای جمع آوری فلر‌های نفتی در خوزستان باشیم، افزود: تا سال ۱۴۰۱ می توان ۹۵ درصد گاز همراه نفت را گردآوری کرد.

ساخت بید بلند خلیج فارس طی ۳ سال با حضور شرکت‌های داخلی

زنگنه همچنین پالایشگاه بید بلند خلیج فارس را یک طرح مادر دانست که فرزندان برومندی در زیر مجموعه خود دارد که از آن جمله تأمین خوراک پتروشیمی بندر امام و تأمین خوراک الفین گچساران خواهد بود و همچنین پالایشگاه یک میلیون تن اتیلن با سرمایه گذاری ۵۰ میلیون دلار و ۲ پالایشگاه پلی اتیلن ۳۰۰ هزار تنی در گچساران و دهدشت از زیرمجموعه‌های پالایشگاه بیدبلند خواهد بود و مابقی پلی اتیلن تولیدی به شبکه تزریق می‌شود.

ساخت این پالایشگاه نیز داستان جالبی دارد، با حضور خارجی‌ها از سال ۷۹ تا سال ۹۵ تنها ۱۸ درصد پیشرفت داشت، اما بعد از حضور شرکت‌های داخلی با وجود تحریم‌ها از سال ۹۶ تا ۹۸ پروژه طی ۳ سال تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

امید زاده، رئیس تعمیرات پالایشگاه بید بلند خلیج فارس می‌گوید: با توجه به تجربه قبلی و توانمندی شرکت‌های دانش بنیان که در ایران مشغول هستند پس از ارتباط با آنها موفق شدند در این مدت کوتاه بزرگترین پالایشگاه گازی خاورمیانه را در سخت‌ترین شرایط تحریم‌های بین المللی و مشکلات داخلی به بهره برداری برسانیم.

افزایش تولیدات، فراتر از برنامه ۱۴۰۰

محمود امین‌نژاد مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با بیان اینکه از ابتدای راه اندازی این پالایشگاه تاکنون بیشتر از ۴۰۰ هزار تن خوراک مجتمع‌های پتروشیمی را تامین کرده، گفت: روزانه ۵ هزار و ۵۰۰ تن C۲+ در مجتمع بید بلند خلیج فارس تولید می‌شود و شامل پروپان، اتان، بوتان و پنتان پلاس است که تولیدات در ۳ ماه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به محصولات فراوری شده در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ افزایش داشته است.

او با بیان اینکه این تولیدات خوراک پتروشیمی‌های ایلام، مارون، بندر امام و امیرکبیر است، افزود: ظرفیت تولید در بودجه امسال با ۴۵ درصد افزایش در نظر گرفته شده و هم اکنون نیز محصولات فراوری شده در بید بلند خلیج فارس به ۲۰ درصد بالاتر رسیده و از برنامه‌ها نیز فراتر رفته است.

امین نژاد با بیان این نکته که تنها منبع خوراک گاز ترش پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس از ان‌جی‌ال ۹۰۰ است، بیان داشت: از زمستان پارسال بید بلند خلیج فارس طی توافقی با وزارت نفت و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تصمیم گرفته تا بر اساس استاندارد‌ها و از سر چاه‌ها یا منطقه تفکیک «پازنان»، عملیات تعمیرات اساسی ان‌جی‌ال ۹۰۰ را بر عهده بگیرد.

افزایش ۶۰ درصدی تولیدات با اتمام تعمیرات ان ال جی ۹۰۰

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس اظهار کرد: انجام برخی عملیات‌ها مانند تعمیرات اساسی منطقه تفکیک و واحد‌های فرآورش گازی ۱۰۰ و ۲۰۰ و همچنین اتمام واحد‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ که در مرداد محقق می‌گردد، موجب افزایش تولید با تامین خوراک پایدار و حفظ سرمایه‌های ملی می‌شود.

این مقام مسئول میزان خوراک دریافتی بید بلند خلیج فارس را از ان ال جی ۹۰۰ را روزانه حدود ۵۰۰ میلیون فوت مکعب دانست و ادامه داد:، اما هم اکنون این مقدار به روزی ۷۲۰ میلیون فوت مکعب رسیده که بعلاوه اتان مازاد عسلویه از طریق خط لوله ششم سراسری گاز به یک میلیارد و ۲۰۰ هزار فوت مکعب می‌رسد و گنجایش تولید در این مجتمع را به ۶۰ درصد افزایش داده است.

اقدامی که موجب «چابک سازی» صنعت می‌شود

محمود امین نژاد با ذکر این مسئله که تجهیزات و قطعات یدکی و مصرفی در عملیات تعمیرات اساسی ان جی ال ۹۰۰ به صورت ۱۰۰ درصد از داخل کشور تامین می‌شوند، اظهار داشت: تاکنون نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان برای اتمام این عملیات هزینه شده که از سوی شرکت پیمانکار تعمیر و نگهداشت خط لوله بیدبلند خلیج فارس صورت پذیرفته و هزینه‌های تعمیرات در پرداخت خوراک تهاتر خواهد شد.

او ضمن نادر خواندن چنین رخ دادی که صفر تا ۱۰۰ یک عملیات از سوی واحد پایین دستی برای یک واحد بالا دستی انجام شود، بیان کرد: این یک سیاست درست به نظر می‌رسد و چنین اقدامی باعث «چابک سازی» صنعت می‌شود، افزون بر آن مجموعه پایین دستی نیز ذینفع است در مجموع سپردن وظیفه مدیریت و نگهداشت مجموعه بالا دستی به پایین دستی کار درست است.

بازیافت سالانه ۲۶۰ هزار متر مکعب آب از مهر ماه

امین‌نژاد با بیان اینکه بید بلند خلیج فارس حامی محیط زیست است، گفت: این شرکت قرار است با سرمایه گذاری ۳.۶ میلیون یورویی در زمینه پاسداری از منابع آبی، پروژه بازیافت ۷۲۰ متر مکعب آب به صورت روزانه را مهر ماه امسال به بهره برداری برساند که تاکنون پیشرفت ۷۰ درصدی داشته و با اتمام طرح سالانه ۲۶۰ هزار متر مکعب آب صرفه جویی می‌شود.

او تصریح کرد: با اتمام عملیات ساختمان و نصب پروژه عظیم تاسیسات و مخازن ذخیره‌سازی محصولات صادراتی پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس در اسکله مجیدیه بندر ماهشهر، محصولات صادراتی با ایمنی و سرعت بیشتری می‌تواند به مقصد برسد.

اتهام استخدام رانتی و راه حل

البته لازم است در اینجا این نکته نیز گفته شود که بید بلند خلیج فارس در زمان افتتاح به دلیل اشتغال نیرو‌های غیر بومی در آن مورد انتقاد بسیاری از مردم محلی قرار گرفت. اما همان زمان نیز مدیر عامل این شرکت در گفتگو با ما گفته بود که اهالی روستایی نگران اشتغال خود هستند و از این بابت مورد توجه است، اما اینجا نیز طرفیتی برای اشتغال دارد و صنعت پتروشیمی بسیار پیچیده است که نمی‌توان مطلقا افراد بومی را در آن مشغول کرد.

اگرچه صنایع پتروشیمی و منابع عظیم نفت و گاز جز سرمایه‌های ملی به شمار می‌روند و حق تک تک ایرانیان هستند، اما دستکم در روستا‌های بهبهان که دچار فقر و بیکاری هستند، بید بلند خلیج فارس با سود‌ها و اعتبارات کلان خود می‌تواند با راه اندازی کارگاه‌ها در زمینه مشغول شدن جوانان روستایی نقش داشته باشد تا مورد اتهام تبعیض قرار نگیرد.

بیشتر بخوانید

استخدام نیروهای غیربومی در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس/ بومیان خوزستان: مسئله استخدام رانتی است

یک میلیارد و ۵۰۰ میلیارد دلار ارزآوری سالانه

روزانه حدود یکهزار و ۳۰۰ تن محصول پنتان پلاس این پالایشگاه به سمت ماهشهر و برای صادرات بارگیری می‌شود و به نظر می‌رسد گاز‌های مشعل که روزی گمان می‌شد چاره‌ای جز سوختن و هدر رفتن آن‌ها وجود ندارد حالا مشتریان خوبی در خارج از کشور دارند.

تاکنون ۵ کشتی مواد تولید شده در پالایشگاه بید بلند خلیج فارس را به خارج از کشور فرستاده اند و ۳۰۰ هزار تن محصولات صادراتی این ابر پروژه است که با خلوص جهانی به مقصد کشور‌های هدف فرستاده شد و قرار است تا سال ۱۴۰۱ نیز اغلب مشعل‌ها خاموش شوند تا از گاز‌هایی که در آن‌ها می‌سوخت، سالانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای کشور به دست آید.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بید بلند خلیج فارس پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس بیدبلند خلیج فارس بهره برداری پالایشگاه بید امین نژاد گاز بید تا سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۷۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۵ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس، کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: امروز در برخی از نقاط استان از جمله مناطق غربی و شمالی، ارتفاعات، و با احتمال کمتر برخی مناطق مرکزی، شرقی و دریایی استان رگبار پراکنده باران و رعد و برق با احتمال افزایش لحظه‌ای سرعت باد پیش بینی می‌شود.

مجتبی حمزه نژاد افزود: توصیه می‌شود از قرارگیری در حریم رودخانه‌های فصلی، صعود به ارتفاعات و چرای دام در ارتفاعات بویژه در غرب و شمال استان اجتناب شود.

وی گفت: امروز خلیج فارس با وزش باد‌های جنوب شرقی و تنگه هرمز با وزش باد‌های جنوب غربی نسبتا مواج خواهد شد. همچنین در پاره‌ای نقاط بویژه در خلیج فارس احتمال وقوع تندباد لحظه‌ای همراه با رگبار باران و رعدوبرق پیش بینی می‌شود.

حمزه نژاد افزود: در ساعات بعدازظهر روز یکشنبه با افزایش باد‌های جنوب غربی- شمال غربی دریا نسبتا مواج خواهد شد. سرعت باد در تنگه هرمز و بخش‌هایی از خلیج فارس گاهی به بیش از ۳۶ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید که توصیه می‌شود در این مدت شناور‌های سبک، صیادی و تفریحی از رفت و آمد خودداری کنند و تمهیدات لازم برای رفت و آمد ایمن سایر شناور‌ها در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید؛ پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۴ اردیبهشت

وی گفت: به لحاظ دمایی از امروز تا اواسط هفته روند افزایشی دمای بیشینه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است
  • معرفی تیم‌های برتر مسابقات هندبال گرامیداشت روز ملی خلیج فارس
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شد
  • استان بوشهر نماد مقاومت در حوزه خلیج‌ فارس است
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • پشت پرده برکناری علی خطیر/ چه کسی مدیرعامل باشگاه استقلال می‌شود؟
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۶ اردیبهشت
  • سیر تاریخی شناسنامه‌های المثنی استقلال
  • «جدال خلیج»، خلیجی که همیشه فارس بوده+ فیلم
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۵ اردیبهشت