Web Analytics Made Easy - Statcounter

دارنده هفت مدال طلای کشتی فرنگی جهان و المپیک با مرور سه المپیک متفاوتی که در دوره کشتی‌گیری‌اش تجربه کرده است، گفت کسب مدال المپیک در عین سختی‌هایش، سادگی خاص خود را هم دارد. - اخبار ورزشی -

حمید سوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره اهمیت کسب مدال المپیک اظهار داشت: در کل دنیا، بازی‌های المپیک متفاوت از سایر رقابت‌ها و میادین دیگر ورزشی است، رویدادی که در بالاترین سطح ممکن برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه دنیا برای مدال المپیک هزینه می‌کنند و همه قهرمانان با برنامه‌ریزی مهیای این رقابت می‌شوند.

وی که تجربه سه المپیک متفاوت را به‌عنوان کشتی‌گیر طی سال‌های 2008، 2012 و 2016 داشته است، در این مورد گفت: تجربه اول من سال 2008 بود که سه طلای جهان داشتم و در 23 سالگی عازم چین شدم، ولی شاید درک درستی از آن محیط نداشتم و شاید هم می‌بایست به حمید سوریان کمک می‌شد که با درک و درایت بیشتری در المپیک حضور پیدا کند. کشتی حساس با حریف روس را روی ناداوری، یک اتفاق یا قصور خودم واگذار کردم و بعد هم دیگر موفق نشدم خودم را جمع کنم و دستم از مدال کوتاه ماند. برای المپیک 2012، چهار سال با تمرکز کامل تمرین کردم. بعد از المپیک 2008 هم محمد بنا مسئولیت تیم ملی را قبول کرد و حاصل برنامه چهار ساله ما، سه مدال طلای المپیک بود.

سوریان با اشاره به اتفاقاتی که در المپیک 2016 ریو او را از کسب مدال دور کرد، خاطرنشان کرد: سال 2016 هم عدم ثبات به کشتی فرنگی ضربه زد. در بازه زمانی چهار ساله، شش هفت تا کادرفنی جابجا شدند. متأسفانه با این عدم ثبات نتوانستیم نتیجه قابل قبولی کسب کنیم. 9 ماه مانده به المپیک، محمد بنا هدایت تیم را پذیرفت و در نهایت توسط قاسم رضایی و سعید عبدولی به دو مدال برنز رسیدیم.

نایب رئیس فدراسیون کشتی تأکید کرد: تجربه من از المپیک این است که در عین سخت بودن رویداد المپیک، این رقابت‌ها راحتی خاص خود را دارد. سال 2012 در شرایط ایده‌آل روحی و جسمی قرار گرفتم و وقتی با این میزان آمادگی به ریو رفتم، تعداد نفرات کمتری در المپیک شرکت می‌کردند و تنها 16 نفر سهمیه می‌گرفتند. یکسری سهمیه‌ها متعلق به قاره‌هاست و کسی که در سطح بالای کشتی و رقابت باشد، نهایتاً با دو حریف سنگین و سخت مبارزه خواهد کرد تا به مدال برسد.

وی ادامه داد: بچه‌های ما آنقدر قابلیت دارند که بتوانند با دو رقیب همطراز خودشان خوب رقابت کنند، بنابراین با همه سختی‌هایی که محیط المپیک دارد، اگر کسی از نظر روحی و جسمی آمادگی خوبی داشته باشد، می‌تواند مدال خوبی کسب کند. البته طلای المپیک متفاوت از سایر مدال‌هاست، چراکه رنکینگ تیمی کشورها با طلا سنجیده می‌شود. به همین علت همه برای کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال تلاش می‌کنند و همه اینها باعث سختی کار می‌شود.

سوریان با تأکید بر اینکه کشتی با ثبات فنی نسبتاً خوبی در این دوره مواجه بوده است، گفت: برای المپیک 2020 با ثبات 2.5 ساله کادر فنی تیم‌های ملی مواجه بودیم و آنها با تلاش زیاد کار آماده‌سازی تیم را دنبال کردند و برداشت من این است که شرایط تیم خوب است. خدا باید کمک کند و مردم عزیز نیز دعا کنند که ان‌شاءالله بچه‌ها نتیجه بگیرند.

قهرمان المپیک 2012 لندن در مورد اینکه حسش نسبت به این المپیک چطور است، تصریح کرد: پیش‌بینی این دوره از المپیک به خاطر شیوع کرونا یک مقدار متفاوت از المپیک‌های دیگر است. در این ایام رقابت زیادی در سطح دنیا برگزار نشده است و اطلاعات کاملی در مورد نحوه آمادگی کشتی‌گیران شاخص دنیا وجود ندارد. من به بچه‌های خودمان ایمان دارم که با تمام وجود تلاش می‌کنند. با کرونا یک تهدید بزرگ برای ورزش کل دنیا ایجاد شد، اما کشتی از آن یک فرصت ساخت و در این هشت ماه اخیر از نزدیک شاهد بودم که شرایط به چه گونه‌ای فراهم شد تا ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه مداوم، اردوهای تیم‌های ملی برای حضور در المپیک دنبال شود و اکنون تیم در شرایط مناسبی است و همه چیز فقط به روز مسابقه و همت و دلاوری بچه‌ها بستگی دارد. حسم می‌گوید نتیجه خوبی کسب خواهیم کرد.

وی در مورد خداحافظی رومن ولاسوف رفیق صاحب‌نام روسش از دنیای قهرمانی عنوان کرد: ولاسوف قهرمان بلندآوازه‌ای است که در بُعد قهرمانی همه چیز تمام است. فارغ از دو مدال ارزشمند المپیک، او قهرمانی دوست‌داشتنی و اخلاق‌مدار است که من احساس می‌کنم کشتی‌دوستان ما همیشه ولاسوف را دوست دارند و از علاقه‌مندان کشتی‌اش بوده‌اند. به هر شکل دنیای قهرمانی همانطور که نقطه آغاز دارد، زمان خداحافظی هم فرا می‌رسد. من با تیم ملی فرنگی در بلغارستان بودم که ولاسوف کشتی گرفت و بعد از باخت، وقتی کنار تشک نشسته بود، خیلی برای او ناراحت شدم. بعد هم که شنیدم از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده است. این آسیاب به نوبت است و بالاخره باید نوبت را به جوانان داد.

«وقتی ولاسوف کنار تشک نشست، یاد خودم در المپیک ریو افتادم.»، حمید سوریان با بیان این جمله، ادامه داد: این صحنه من را یاد لحظه‌های سخت خودم در ریو انداخت که کنار تشک المپیک نشستم. البته اینها جزو لحظه‌های ورزش قهرمانی است. مثلی در ورزش هست که می‌گوید ورزشکاران دو بار می‌میرند، ولی من اینطور فکر نمی‌کنم. خداحافظی از ورزش قهرمانی هم شیرینی خودش را دارد و یک مقطع از زندگی است. تا مدتی ورزشکار به موفقیت دست پیدا می‌کند و مردم هم خوشحال می‌شوند و ورزشکار با مدال و خوشحالی مردم راضی و اقناع می‌شود، اما با شکست هم خودش ناراحت می‌شود و هم آنهایی که دوستش دارند. به عقیده من تلخی و شیرینی دنیای قهرمانی با هم توأمان معنا دارد.

«به‌عنوان شاگرد خلف محمد بنا که بین‌تان رابطه پدر و فرزندی حاکم بوده است، در المپیکی که شاید آخرین المپیک دوره مربیگری وی باشد، چه نتیجه‌ای را برای او پیش‌بینی می‌کنید؟»، نایب رئیس فدراسیون کشتی در پاسخ به این سؤال هم تصریح کرد: در مورد اینکه توکیو آخرین المپیک محمد بنا خواهد بود یا نه، اجازه دهید خودش بگوید، ولی آن چیزی که مشخص است، محمد بنا کار خودش را به نحو احسن بلد است. کارنامه‌ای که از خود به جا گذاشته، نشان‌دهنده توانمندی‌های اوست. برایش آرزوی بهترین نتیجه را دارم و اینکه نتیجه زحمات شبانه‌روزی‌اش را بگیرد. البته نتیجه المپیک لندن معجزه‌ای بود که برای هر تیمی خیلی کم پیش می‌آید، حتی برای کشورهایی که در دنیای کشتی از ما هم جلوتر بوده و هستند.

حمید سوریان در خاتمه گفت: در مجموع من به توکیو خوشبین‌تر از ریو هستم. آن وقت زمان کمی بود و محمد بنا تنها 9 ماه فرصت داشت، اما اکنون دو سال و نیم روی تیم کار کرده است، هر چند که او روی تیم المپیک لندن چهار سال کار کرد. امیدوارم تمام این تلاش‌ها در توکیو نتیجه بدهد و ان‌شاءالله بچه‌ها با نتیجه خوب کار را تمام کنند و مردم با مدال‌های‌شان خوشحال شوند.

المپیک 2020 توکیو| پرواز بیزینس کلاس برای همه اعضای تیم‌های ملی کشتی

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشتی فرنگی کشتی حمید سوریان کشتی المپیک 2020 توکیو کشتی فرنگی کشتی حمید سوریان کشتی المپیک 2020 توکیو دنیای قهرمانی المپیک متفاوت حمید سوریان محمد بنا چهار سال بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۷۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش یا آرامش: برای حسن یزدانی تصمیم بگیرید

به گزارش "ورزش سه"، ورزش ايران تا امروز چهاردم ارديبهشت ١٤٠٣ توانسته ٢٩ سهميه انفرادى و دو سهميه تيمى در رشته‌هاى كشتى آزاد، تكواندو، كشتى فرنگى، تيراندازى، شمشيربازى، وزنه‌بردارى، قايقرانى، ژيمناستيك هنرى در ماده پرش خرك و يك سهميه هم بر اساس رنكينگ در دوچرخه‌سوارى جاده مردان در كنار دو سهميه تيمى شمشيربازى اسلحه سابر مردان و قايق دو نفره روئينگ دختران المپيك ٢٠٢٤ پاريس را به خود اختصاص دهد كه به احتمال فراوان در كاروان اعزامى كشورمان تنها چهار ورزشكار با سابقه كسب مدال بازيهاى المپيك حضور خواهند داشت.

حسن يزدانى كاپيتان تيم ملى كشتى آزاد ايران آنهم با ٢٩ سال سن تنها ورزشكار دو مدالى كاروان ورزش كشورمان در المپيك ٢٠٢٤ پاريس به شمار خواهد رفت كه با كسب طلاى ٢٠١٦ ريو و نقره ٢٠٢٠ توكيو شمايل ورزش ايران در پاريس به شمار مى رود و مى تواند پرچمدار كاروانى باشد که به او برای کسب سومین مدال دل بسته است.

به غير از حسن يزدانى با دو مدال از دو دوره قبلى المپيك، تنها ورزشكارانى كه در المپيك ٢٠٢٤ پاريس مى توانند با سابقه كسب مدال از اين پيكارها به آوردگاه سى و سوم بازيهاى المپيك پا بگذارند سه كشتى گير ديگر در دو رشته كشتى فرنگى و آزاد به شمار مى روند.

محمدرضا گرايى با طلاى ٢٠٢٠ توكيو در كنار محمدهادى ساروى و اميرحسين زارع كه در كارنامه خود برنز دوره قبل را به گردن انداخته اند.

حسن يزدانى با كسب طلاى المپيك ٢٠٢٤ پاريس هم ركورد شانزده ساله بهترين المپين تاريخ ورزش ايران را كه در اختيار هادى ساعى و تكواندو قرار دارد را به خود اختصاص مى دهد و هم از ركورد ٦٤ ساله بهترين عملكرد يك كشتى گير ايرانى در المپيك كه با يك طلا و دو نقره در اختيار جهان پهلوان آقا تختى است عبور خواهد كرد.

نكته جالب اينكه با تحقق اين اتفاق حسن يزدانى مى تواند در وزن ٨٦ كيلوگرم تا ٣٣ سالگى با كسب سه مدال جهانى و يك مدال المپيك ديگر در ٢٠٢٨ آمريكا به تنها ورزشكار ايرانى تبديل شود كه با ١٤ مدال المپيك و جهانى از ركورد ١٢ مدال محمد نصيرى در وزنه بردارى نيز گذر كند تا از معدود قهرمانان ورزش دنيا نام بگيرد كه در چهار دوره بازبهاى المپيك مدال گرفته است.

حسن يزدانى اين روزها سر حال و قبراق خود را به شصت درصد آمادگى رسانده و با تمرينات منظم هوازى بر روى شن هاى ساحل خزر، تمرينات مرور فن در سالن كشتى مجموعه ورزشى اش و تمرينات منظم بدنسازى با وزنه بعد از جراحى كتف دست راست خود، خط بطلانى كشيده بر تمامى شايعات ممكن.

يل جويبار از طناب چند مترى آويزان از سقف سالن كشتى خود با ٨٨ كيلو وزن بدن بالا مى رود و اين روزها ١٤٠ كيلو وزنه را با هارتر از روى زمان تا بالاى سينه بالا مى آورد.

اما نكته بسيار مهم كه بايد مورد توجه قرار بگيرد و دغدغه ى اصلى به حساب مى آيد اعزام  كاپيتان به تورنمنتى بين المللى تا قبل از المپيك ٢٠٢٤ پاريس است.فدراسيون كشتى با توجه به لغو تورنمنت سركسيان ارمنستان كه قرار بود اواخر خرداد برگزار شود و به شهريور ماه آنهم بعد از المپيك پاريس موكول شده، رقابتهاى رنكينگ دار مجارستان را در روزهاى ١٧ تا ٢٠ خرداد در نظر دارد كه به ميزبانى بوداپست انجام مى شود.

تورنمنت مجارستان با توجه به حضور آرتور نايفانف روس كه سه بار برابر حسن يزدانى شكست خورده، حضور دو روس ديگر و شايد احتمال حضور "آرون بروكس" كه جايى در رنكينگ جهانى ندارد و با شكست ديويد تيلور قرار است به رقابتهاى وزن ٨٦ كيلوگرم المپيك اعزام شود مكان مناسبى براى اعزام يل جويبار نيست.

در حال حاضر و تا امروز در رنكينگ جهانى وزن ٨٦ كيلوگرم عظمت دولت بيكف قزاقستانى اول است، جايگاه دوم به ديويد تيلور آمريكايى اختصاص يافته، مايلز آمينه از سن مارينو سوم و حسن يزدانى در جاى چهارم قرار دارد.رويارويى نايفانف روس يا دو كشتى گير روس ديگر و شايد آرون بروكس آمريكايى با حسن يزدانى تا قبل از المپيك كار عقلانى و فنى به حساب نمى آيد كه بى شك محسن كاوه و عليرضا دبير رييس فدراسيون كشتى كاملا بر آن واقف هستند.

حريفان حسن يزدانى از جراحى كتف يل كشتى ايران خبر داشته و اخبار او را زير نظر دارند، از تورنمنت رنكينگ دار مجارستان تا روز مسابقه ٨٦ كيلوى المپيك دقيقا ٦٠ روز يعنى دو ماه فاصله است. سئوال اینجاست که چه تضمينى وجود دارد روسها با سه كشتى گير فشار غير اصولى روى كتف جراحى شده حسن نياورند؟چرا بايد چالشى ايجاد كرد بين نفراتى كه به دنبال امتيازات رنكينگ هستند در حالى كه هيچكدام تا كنون حريف حسن يزدانى نشده اند؟

روسها با سه كشتى گير به ويژه نفر اصلى خود در ٨٦ كيلو كه سه بار مغلوب حسن يزدانى شده مراعات كتف او را در آستانه المپيك خواهند كرد؟

اگر  بروكس به مجارستان بيايد و تنه به تنه با حسن شود آنهم قبل از المپيك از منظر روانى و فنى كار عقلانى است؟

تمام جواب سوالهاى فوق بصورت كارشناسى و از منظر فنى كاملا مشخص است اما بهترين راهكار براى حمايت و حفظ حسن يزدانى براى موفقيت در بازيهاى المپيك ٢٠٢٤ پاريس در سه كلمه خلاصه مى شود: تورنمنت ساسارى ايتاليا.

تورنمنت بين المللى كشتى ساسارى ايتاليا در ٢٥ و ٢٦ خرداد و دقيقا شش روز بعد از تورنمنت مجارستان برگزار خواهد شد كه رنكينگ دار نيز نبوده و مكان بسيار مطلوب و به اصطلاح مناسبى براى روى تشك رفتن  و تست میزان آمادگی حسن يزدانى به حساب مى آيد.
به نظر این درخواست خود یزدانی هم هست که البته در نهایت به نظر علیرضا دبیر و محسن کاوه گردن خواهد گذاشت.

دیگر خبرها

  • رفتن حسن یزدانی به مجارستان اشتباه است!
  • دردسر عجيب هركول كشتى ايران (عکس)
  • وداع تیلور از تشک کشتی؟ حریف یزدانی مربی می‌شود
  • خداحافظی تیلور از تشک کشتی؟ جادوگر مربی می‌شود
  • دیوید تیلور از کشتی خداحافظی می‌کند؟
  • خداحافظی دیوید تیلور از کشتی؟/ اولین پیشنهاد مربیگری به جادوگر رسید
  • تمام رشته‌های المپیکی باید مورد حمایت قرار گیرند
  • دولت توپ کشتی پرتغالی را به زمین اژه‌ای انداخت/ مسئول رسیدگی به این پرونده قوه قضاییه است
  • چالش یا آرامش: برای حسن یزدانی تصمیم بگیرید
  • بویری: بی‌حاشیه بودن و قلب پاک مُهمدی او را رو به جلو می‌برد