Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: با خروج نیروهای آمر یکایی از عراق، فرصتی تاریخی نصیب کشور هایی مثل عراق می شود که روی پای خود ایستاده و چشم امید از بیگانگان بردارند، امری که سالهاست پس از انقلاب اسلامی در ایران محقق شده و اینک به مقتدر ترین کشور منطقه بدون نیاز به حمایت آمریکایی ها تبدیل گردیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بشیراسماعیلی کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت‌وگو با قدس آنلاین به مساله خروج آمریکا از عراق و سفر آقای مصطفی الکاظمی به آمریکا اشاره کرد و در این باره گفت: بر اساس دو سند پیشین استراتژی امنیت ملی آمریکا ، این کشور در سال‌های پیش روی باید نیروهای خود را از غرب آسیا خارج و به تدریج به شرق آسیا انتقال دهد. این مهم برای مهار قدرت رو به فزونی چین و مهار نفوذ این کشور در منطقه پاسیفیک صورت خواهد گرفت . 

وی در این باره خاطر نشان کرد: ارتش آمریکا به واسطه حجم بالای هزینه‌ها و نیاز به لجستیک سنگین ، امکان ادامه حضور همزمان در شرق و غرب آسیا را ندارد و باید در این مورد اهمیت سنجی کند. خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و اینک برنامه ریزی برای خروج از عراق نیز در همین راستا صورت می پذیرد . 

کارشناس مسائل بین الملل درباره از دست رفتن اهمیت غرب آسیا برای آمریکا به چند دلیل خاص گفت: غرب آسیا به علاوه، اهمیت پیشین خود را برای آمریکا از دست داده است . خودکفایی این کشور در تولید نفت و امکان صادرات آن در آینده که به واسطه استخراج نفت شیل در آمریکا  حاصل شده ، از اهمیت راهبردی این منطقه کاسته است .

 وی در این باره تصریح کرد: البته آمریکا هنوز منافع قابل توجهی در غرب آسیا و به ویژه خلیج فارس دارد از جمله تضمین مبادله نفت با دلار و جلوگیری از نفوذ رقبایی مثل چین و روسیه و مهار نفوذ جمهوری اسلامی ایران اما چین هم به عنوان آلترناتیو هژمون آمریکا بایستی از دیدگاه آنها مهار شود .

بشیر اسماعیلی درباره تاثیرات خروج آمریکا از عراق در این کشور خاطر نشان کرد: با خروج نیروهای آمریکا از عراق ممکن است این کشور دستخوش نابسامانی شود، ساخت این کشور به طوری است که از اقوام و مذاهب مختلفی به وجود آمد و پتانسیل تجزیه شدن را دارد .اما در عین حال نیروهای آمریکایی هم در این سال ها جز بسط ناامنی و تنش در عراق کاری نکرده‌اند . اینک خروج آمریکا از عراق هم می‌تواند چالشی سر راه آینده کشور باشد هم می‌تواند به فرصتی مغتنم برای وحدت ملی این کشور بدل شود . 

کارشناس سیاست خارجی در خصوص عدم کمک آمریکایی‌ها در خروج داعش از عراق به مردم این کشور گفت: در ماجرای داعش، آمریکایی ها عملاً نتوانستند کمکی به عراق کنند و نیروهای حشد الشعبی به همراه کمک مستشاری ایران بود که به مهار داعش انجامید .در آینده خروج آمریکا از عراق نیز، شیعیان این کشور نقش بسیار مهمی در حفظ ثبات و امنیت ملی عراق بر عهده خواهند داشت . 

وی در پایان خاطر نشان کرد: در اصل حضور نیروهای آمریکایی در منطقه نه به هدف خدمت به کشور ها و تامین ثبات آنها بلکه در راستای منافع ملی آمریکا صورت می گرفت که بعضا در گرو نا امن کشور ها بود. لذا با خروج این نیروها ، فرصتی تاریخی نصیب کشور هایی مثل عراق می شود که روی پای خود ایستاده و چشم امید از بیگانگان بردارند، امری که سالهاست پس از انقلاب اسلامی در ایران محقق شده و اینک به مقتدر ترین کشور منطقه بدون نیاز به حمایت آمریکایی ها تبدیل گردیده است، این مهم میتواند الگوی کشور های دیگر در راستای حرکت به سوی استقلال ملی واقع شود.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: خروج نیروهای آمریکایی از عراق حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق سفر مصطفی الکاظمی به آمریکا خروج آمریکا از عراق نیروهای آمریکا آمریکایی ها غرب آسیا کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۷۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن

معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن به واشنگتن درباره هرگونه حماقت علیه یمن هشدار داده و تاکید کرد که آمریکایی‌ها هیچ راه امنی در منطقه نخواهند داشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در سخنانی درباره هرگونه حماقت جدید از جانب آمریکا علیه یمن به واشنگتن هشدار داد.

العزی با انتشار توییتی اعلام کرد که یمن کاملا از اقدامات خصمانه‌ای که آمریکا در حال برنامه ریزی برای آن است آگاهی دارد و این کشور را مسئول عواقب هرگونه حماقت آن می‌داند.

این مقام یمنی به واشنگتن هشدار داد که در صورت دست زدن به اقدامات خصمانه جدید، هیچ راه امنی در منطقه نخواهد داشت و منافع آمریکا در منطقه هدفی اصلی برای همه آزادگان خواهد بود.

معاون وزیر خارجه دولت صنعا به واشنگتن اخطار داد که به تحرکات خصمانه خود ضد یمن پایان دهد؛ پیش از آن که این افکار شکست خورده، آمریکا را وارد جهنمی طولانی مدت کند.

این درحالی است که شب گذشته یک مقام آمریکایی از متلاشی شدن یک پهپاد ام کیو9 متعلق به ارتش آمریکا در سواحل یمن خبر داد.

پهپاد ام کیو 9 ساخت شرکت جنرال اتمیکس است که ارزش آن، 32 میلیون دلار برآورد شده است. نیروهای مسلح یمن در ماه نوامبر هم یک پهپاد دیگر از همین نوع را سرنگون کرده بودند.

همچنین بامداد امروز سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که یمن در حمایت از مردم و مقاومت فلسطین و در پاسخ به حملات آمریکا و انگلیس به یمن، دو عملیات در آسمان و دریای سرخ انجام داده است.

به گفته یحیی سریع، «نیروی دریایی نیروهای مسلح یمن با استعانت از خداوند متعال، یک فروند کشتی نفتی انگلیسی (ANDROMEDA STAR) را در دریای سرخ با تعدادی موشک مناسب نیروی دریایی هدف قرار دادند که منجر به اصابت مستقیم به این کشتی شد».

سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین از یک عملیات دیگر خبر داد و گفت: «نیروهای پدافند هوایی نیروهای مسلح یمن روز گذشته (جمعه) موفق شدند یک فروند هواپیمای MQ9 آمریکایی را در حریم هوایی استان صعده هنگام انجام مأموریت‌های خصمانه، سرنگون کنند و با موشک مناسب مورد هدف قرار گرفت».

سرنگونی دومین پهپاد 32 میلیون دلاری آمریکا در سواحل یمنآمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستیراهپیمایی باشکوه یمنی‌ها در حمایت از غزه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حکایت آمریکایی که دیگر «آمریکا» نیست
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • بازداشت بیش از ۱۰۰حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا
  • دادستان جورجیا: دانشجویان را سرکوب کنید
  • حمایت دادستان جورجیا از سرکوب دانشجویان حامی فلسطین
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا