Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق برای دیدار و رایزنی با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحولات عراق و حضور نظامیان آمریکایی در این کشور به واشنگتن سفر کرده است و پس از یک مذاکره چند ساعته دو طرف بیانیه‌ای مشترک را در این راستا صادر کردند که براین اساس در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، دیگر هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در بیانیه مشترک واشنگتن و بغداد آمده است: طبق تصمیم هیأت‌های عراقی و آمریکایی روابط امنیتی باید به‌صورت کامل به نقش آموزشی، مستشاری، حمایتی و اطلاعاتی تبدیل شود و دیگر هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، در عراق نخواهد بود.

مقامات عراقی نسبت به این بیانیه مشترک واکنش نشان دادند و ضمن استقبال از خروج نیرو‌های نظامی، خواستار پایان یافتن نقش مستشاری آمریکا در خاک عراق نیز شدند.

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق در واکنش به توافق نشست راهبردی واشنگتن و بغداد در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: نتایج مذاکره راهبردی عراق و آمریکا، برای محقق ساختن ثبات و تقویت حاکمیت ملی عراق حائز اهمیت است و ثمره تلاش‌های مجدانه دولت به ریاست برادر الکاظمی، حمایت نیرو‌های ملی و پشتیبانی کشور است. مصلحت عراقی اقتضا می‌کند نهاد‌های دولتی تقویت شده و از حاکمیت و تصمیم گیری ملی و مستقل حمایت شود.

«محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق نیز در صفحه توئیتری خود نوشت: عراق گام مستحکمی به سوی اجرای کامل ظرفیت و توان خود برداشت و امروز با دستیابی به توافق راهبردی عراق و آمریکا در چارچوب نیاز‌های مرحله جدید، الزامات منافع ملی، تحقق حاکمیت ملی و ساختن یک عراق مقتدر و والا، یک موفقیت دیپلماتیک و سیاسی کسب کرد.

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق نیز به مناسبت دیدار کاظمی با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در توئیتی نوشت: اشغالگران شروع خروج نیرو‌های عملیاتی خود از عراق را آغاز کردند. ما منتظر هستیم تا خروج آن‌ها کامل شود.

او افزود: از تلاش‌های صورت گرفته برای محقق شدن این توافق، به ویژه تلاش‌های برادر کاظمی، تشکر می‌کنم. می‌دانید که ما پیشتر شروطی را اعلام کردیم و با تحقق آن‌ها هر گونه فعالیت نظامی مقاومت هم باید متوقف شود.

مقتدی صدر تصریح کرد: باید از نیرو‌های امنیتی عراق، پلیس و ارتش، برای بازگرداندن امنیت و بسط آن به سراسر عراق و دور کردن شبح تروریسم و خشونت حمایت شود.

«نصر الشمری»، سخنگوی نجباء در گفتگو با المیادین تاکید کرد که آمریکا را تحت هر عنوانی در عراق هدف قرار می‌دهیم، زیرا مستشار و سرباز، هر دو اشغالگرند.

او با تاکید بر عملیات فریب جدید آمریکا برای تغییر عنوان حضور خود در عراق اظهار داشت: در حضور نظامی آمریکا، اسامی و مسما‌ها تفاوتی ندارد و آنان همچنان تحت هر عنوان و هر صفتی، اهدافی برای سلاح مقاومت هستند.

الشمری با استناد به دیدگاه متخصصان و مسئولان امنیتی عراق، گفت: هم نخست‌وزیر موقت، هم وزیر دفاع و هم مشاور امنیت ملی تصریح کرده‌اند که عراق برای تامین ثبات خود نیازی به نیرو‌های بیگانه ندارد و از امکانات و توان کافی در این زمینه برخوردار است.

معاون دبیرکل نجباء ضمن اشاره به فروپاشی دستگاه‌های نظامی - امنیتی عراق در پی ظهور داعش، ادامه داد: زمانی که عراق بیشترین نیاز را به نیرو‌ها و مستشاران آمریکایی داشت، آن‌ها به هیچ دردی نخوردند و حضورشان منشأ هیچ فایده یا کمک مؤثری نبود.

سخنگوی نجباء از مشاور امنیت ملی عراق که روز خروج کامل نیرو‌های آمریکایی را یک روز تاریخی خوانده است، تقدیر کرد و گفت: همه جناح‌ها باید مانند آقای اعرجی موضع بگیرند؛ زیرا عراق امروز امکانات نظامی بالا و ارتشی مجرب دارد که توانسته داعش را شکست بدهد.

نصر الشمری در پایان گفتگو با المیادین بار دیگر تأکید کرد که از نظر جنبش نجباء، مسائل تفاوت چندانی نکرده و عراق نیازی به نیرو‌های آمریکایی ندارد؛ بنابراین به وضوح اعلام می‌کنیم که ما همچنان نیرو‌های آمریکایی را تحت هر عنوان و هر صفتی، به‌عنوان اهدافی برای سلاح مقاومت به‌شمار می‌آوریم.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخراج آمریکا از عراق مصطفی الکاظمی جو بایدن نظامیان آمریکایی تحولات عراق نیرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۷۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 سخنگوی حماس : تکذیب ادعای خروج برخی رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق تبادل اسرا

 سخنگوی حماس امروز (یکشنبه) ادعای منتشر شده توسط شبکه العربیه مبنی بر توافق بر سر خروج بعضی از رهبران این جنبش از غزه در چارچوب توافق برای آزادی اسرای فلسطینی و صهیونیست را تکذیب کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های فلسطینی، «جهاد طه» در این باره گفت: این اخبار عاری از صحت و ساختگی است و با هدف ایجاد تشویش اذهان عمومی، منتشر می شود.

وی افزود: رهبران حماس در کنار مردم غزه در این بخش از خاک فلسطین باقی خواهند ماند و اشغالگران نازی هستند که منطقه را ترک خواهند کرد.

این در حالی است که «خلیل الحیه» نایب رئیس جنبش جنبش حماس در نوار غزه روز پنجشنبه گفت: در حال مذاکراتی جدی برای رسیدن به آتش‌بس دائمی و توافقی جدی و حقیقی برای مبادله اسرا هستیم.

الحیه گفت: ما نمی‌خواهیم اسرای صهیونیست را نزد خود نگه داریم و برای آزادی آن‌ها در چارچوب توافق و مذاکرات جدی، کاملا قاطع هستیم.

وی با بیان اینکه عدم پیشرفت مذاکرات تا این لحظه به خاطر سرسختی رژیم صهیونیستی بوده است، تصریح کرد: منتظر پاسخ رژیم صهیونیستی و واسطه‌ها به پیشنهادات مطرح شده هستیم.

نایب رئیس جنبش جنبش حماس در نوار غزه، خاطرنشان کرد: مشکل حقیقی، عدم موافقت رژیم صهیونیستی با آتش‌بس و خروج از نوار غزه است. رژیم صهیونیستی با طرحی پیشنهادی برای آزادی ۵۰ اسیر فلسطینی از جمله ۳۰ اسیر محکوم به حبس ابد در مقابل هر نظامی زن اسرائیلی مخالفت کرد.

الحلیه همچنین گفت مقاومت فلسطین بدون توقف جنگ و خروج نیروهای صهیونیست از غزه، هرگز اسرای صهیونیستی را آزاد نخواهد کرد.

در همین راستا «طاهر النونو» مشاور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز یکشنبه شب اظهار کرد که مقامات رژیم صهیونیستی برای انجام توافق مبادله اسرا جدی نیستند.

النونو افزود: رژیم اشغالگر همچنان موضوع آتش بس کامل و موضوع بازگشت آوارگان را نمی‌پذیرد و این منجر به توافق نمی‌شود.

مشاور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، افزود: افراد با نفوذ در کابینه رژیم اشغالگر در مورد دستیابی به توافق برای پایان دادن به جنگ غزه جدی نیستند.

وی اضافه کرد: تنها دستاورد (رژیم) اسرائیل هدف قرار دادن غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌ها است و آنها به هیچ یک از اهداف خود نرسیده‌اند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • خروج رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق آتش‌بس صحت ندارد
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  •  سخنگوی حماس : تکذیب ادعای خروج برخی رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق تبادل اسرا
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • واکنش رسانه های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی
  • خشونت نظامیان آمریکایی در مقابل دانشجویان + عکس و فیلم
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • نظرسنجی هاروارد چگونه تعبیر شد؟/ عواقب اصرار بر جنایت
  • مقامات آمریکایی شایستگی اخلاقی اظهارنظر در خصوص حقوق‌بشر را ندارند