Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ روز گذشته ثبت رکوردی تازه از نرخ ابتلا در تابستان ۱۴۰۰ زنگ خطری برای آغاز یک بحران نگران کننده در ۱۸ ماه گذشته بود چون دلتا با قدرت سرایت بالا در سراسر ایران فعال شده است. - اخبار استانها -

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، روز گذشته انتشار آمارهای رسمی از شرایط همه‌گیری در سراسر کشور زنگ هشداری جدی برای شکل‌گیری بحرانی تازه در پیک پنجم با فعالیت گسترده ویروس دلتا را به صدا در آورد تا بلکه هموطنان و البته مسئولان متوجه خطر پیش‌رو بشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که دقیقاً از نیمه تیرماه گذشته کارشناسان مستقل و البته برخی از مسئولان وزارت بهداشت نسبت به احتمال بروز بحران در مرداد 1400 هشدار داده بودند و حتی از آن به عنوان آتش زیرخاکستر کرونا در دوره 18 ماهه گذشته یاد کرده بودند، به این دلیل که این گروه معتقدند قدرت بالای سرایت ویروس دلتا در میان افراد می‌تواند امواج سهمگینی در نظام بهداشت و درمان ایران ایجاد کند که احتمال ایستادگی نظام بهداشت و درمان ایران در مقابل این امواج سهمگین قدری با ابهام روبرو است.

از سوی دیگر اختلال چهارده روزه روند واکسیناسیون به دلایل مختلف این احتمال را پررنگ‌تر کرده که دومین ماه تابستان امسال می‌تواند روزگار سیاهی از دوران پاندمی را در تقویم ثبت کند شرایطی که به گفته مقامات مسئول وزارت بهداشت تازه در ابتدای راهش قرار داریم و تا رسیدن به قله پیک پنجم و آغاز روند نزولی فاصله بسیار است.

در این زمینه فقط کافی است به همین آمارها دقت نظر داشته باشیم و کمی هم به واقعیت حیاط مراکز درمانی با حوصله نگاه کنیم تا دریابیم امواج سهمگین بیماری با ویروس دلتا درحال نزدیک شدن به ساحل هستند و احتمال بروز بحرانی جدی واقعاً بسیار نزدیک است، چون تنها در 14 روزه گذشته یعنی همان دوره‌هایی که موج‌های سینوسی بیماری شکل می‌گیرند؛ نرخ ابتلا 52.7 درصد، تعداد بیماران جدید 55.9درصد، بستری مراقبت ویژه 23.9 درصد و در نهایت تعداد موارد فوتی با رشد 76.9 درصدی رکوردهای تازه‌ای را ثبت‌کرده‌اند.

درصد تغییر شاخص‌های بیماری در دو هفته گذشته

تاریخ موارد ابتلای جدیدبستری جدیدبستری مراقبت ویژهفوت روزانه1400.04.2120829228737901821400.05.043181435664982322درصد افزایش52.755.923.976.9

جمع‌بندی آمارهای بالا و البته نیم نگاهی به محوطه خارجی مراکز درمانی سراسر کشور نشان می‌دهد که برهم خردن تعادل ترخیص بیماران و ورود بیماران جدید باعث شده تا نه تنها جمعیت زیادی در مراکز درمانی برای دریافت خدمات منتظر باشند بلکه خودروهای اورژانس هم بعضاً ساعت‌ها در محوطه متوقف هستند تا بلکه تختی برای تحویل بیمار خالی شود.

به عنوان مثال رئیس مرکز اورژانس تهران در این زمینه روز گذشته اظهار داشت: معطلی خودروها در محوطه بیمارستان‌ها را انکار نمی‌کنیم و این اتفاق در چند روز اخیر شکل گرفته چون اکثر مراکز درمانی بسیار شلوغ شده و روند انجام کارها با کندی انجام می‌شود.

پیمان صابریان در ادامه افزود: البته اینگونه نیست که خودروها سرگردان باشند اما با درنظر گرفتن اینکه همه بیمارستان‌ها به سیستم دینامکی مجهز نیستند این اتفاق رخ داده و تا ترخیص شدن بیماران که عمدتا ساعت 14 است خودروها در محوطه منتظر می‌مانند تا تخت خالی شده و بیمارشان را تحویل دهند.

صابریان با تاکید براینکه در همه مراکز درمانی این وضعیت وجود ندارد گفت:  بیمارستان‌ها باید همکاری بیشتری حداقل در بخش اورژانس داشته باشند و تخت‌ها را زودتر خالی کنند تا ما سریع‌تر به سایر بیماران رسیدگی کنیم، اما واقعیت امر اینجاست که شرایط یاد شده تنها در برخی از بیمارستان‌های اصلی شکل گرفته و تمام مراکز درمانی با این مشکل روبرو نیستند.

مثلث واکسن، تست، پروتکل‌ها را جدی بگیریم

کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به اظهارات رئیس مرکز اورژانس تهران می‌گویند: کلانشهر تهران به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی در زمینه برآوردهای سایر مناطق کشور است چون با درنظر گرفتن اطلاعات پایتخت می‌توان تعابیر دقیق‌تری از سایر نقاط داشته باشیم بنابراین وقتی شرایط در تهران را می‌بینیم باید بپذیریم که در سایر نقاط بخصوص نقاط دورافتاده مشکلات به مراتب بیشتر است.

این گروه تاکید می‌کنند نگرانی اینجاست که مثلث واکسن، تست و پروتکل‌های بهداشتی طبق آمارهای موجود آنطور که شایسته شرایط است شکل نگرفته و می‌بینیم در تمامی ضلع‌های این مثلث تعیین کننده دچار مشکلات عمده‌ای هستیم که اصلی‌ترین ضلع یعنی رعایت پروتکل‌ها مشکلات عمده‌‌ای دارد.

کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند در این شرایط باید در هر سه بخش با سرعت هرچه بیشتری کارها انجام شود تا بتوانیم به قول وزیر بهداشت با کمترین هزینه از پیک پنجم عبور کنیم در غیر این صورت ابتدای پایی درگیر پیک ششم با شرایطی بسیار حادتر مواجه می‌شویم و هزینه‌ای بسیار سنگین برای مدیریت آن خواهیم پرداخت.

به گفته این گروه یکی از بهترین راهکار برای بهبود شرایط حداقل در دو هفته آینده این است که مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارند مراکز 24 ساعته تست و البته واکسیناسیون دایر کنند تا در تمامی ساعات شبانه روز نسبت به ایمن‌سازی و شناسایی مبتلایان جدید گام‌های موثرتری برداشته باشیم.

این کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی بیمار یابی هدفمند با تست‌های گسترده در اولویت است به این دلیل که  با انجام تست‌های گسترده در واقع به ازای هر یک تستی  که انجام داده‌ایم  مانع از ابتلای حداقل 8 نفر به بیماری کووید19 با ویروس جهش یافته دلتا شده‌ایم. به این ترتیب چرخه انتقال و البته جهش‌های جدید را کاملاً از بین برده‌ایم، چون اثرگذاری و ایمن سازی واکسن حداقل در یک دوره 10 تا 14 روزه اتفاق خواهد افتاد.

 

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| رشد 37 درصدی شهرهای قرمز/ روند غیرمنطقی واکسیناسیون‌/ هفته‌ای تعیین‌کننده در پیش داریم‌+ نقشه و نمودارجدید‌ترین اخبار کرونا در ایران| هر 2 دقیقه یک بستری/ تیر 1400 با 4846 فوتی دلتا به‌پایان رسید/ تکمیل ظرفیت برخی مراکز در استان‌ها + نقشه و نمودارجدیدترین اخبار کرونا در ایران| هر ساعت 10 فوتی کرونا/ آغاز رکوردشکنی‌ها/ افزایش 2 برابری ابتلا در برخی استان‌ها+ نقشه و نمودارجدید‌ترین اخبار کرونا در ایران| رشد 17 درصدی موارد فوتی/ تکمیل ظرفیت مراکز درمانی/ غربالگری نامناسب و شکل‌گیری خوشه‌های بیماری+ نقشه و نمودار

 

استان مرکزی

سیدمحمد جمالیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به آخرین آمار بیماران کرونایی در استان مرکزی اظهار داشت: 259 مورد ابتلای جدید کرونا بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی در استان مرکزی شناسایی شد.

وی افزود: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، چهل نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

جمالیان بیان کرد: 219  نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده‌اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: با احتساب 259 مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون به 67 هزار و 587 نفر رسیده است.

جمالیان خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی سه مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس تعداد فوتی‌ها به دو هزار و 235 نفر رسید.

استان کرمان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، آمارهای کرونایی در استان کرمان روزانه رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کنند به طوری که فوتی‌هایی که تا یک ماه پیش آمار آن به صفر رسیده بود و آمار بستری‌هایی که نمودارش زیر 10 نفر بود، حالا خبر از افزایش مرگ‌های 25 نفر در روز و بالای 200 نفر بستری در شبانه روز دارد که حال برخی از آنها بسیار وخیم است.

در این شرایط مسئولان وضعیت شیوع کرونا در استان را خوب ندانسته و از تکمیل تخت‌های بیمارستانی می‌گویند و اینکه بیمارستان‌های استان با حداکثر ظرفیت در حال خدمت رسانی به بیماران هستند.

از سوی دیگر وزیر بهداشت با تخصیص واکسن کرونا برای افراد بالای 50 سال در استان کرمان موافقت کرده و در نامه نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطاب به رئیسی معاون بهداشت این وزارتخانه آمده است:

"نظر به اینکه شرایط استان کرمان نیز متاثر از استان‌های همجوار می‌باشد، لذا پیگیری فرمایید هرچه زودتر واکسیناسیون در آن استان نیز از سن پنجاه سال به بالا انجام پذیرد."

حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان کرمان خوب نیست اظهار داشت: بیمارستان‌های استان با حداکثر ظرفیت در حال خدمت‌رسانی به بیماران هستند تا بیماری بر روی ویلچر و بدون تخت نماند.

وی با بیان اینکه همه مراکز واکسیناسیون آماده تزریق واکسن هستند افزود: از دو روز گذشته واکسیناسیون افراد بالای 58 سال در کشور آغاز شده و با پیگیری‌های انجام شده مجوز واکسیناسیون افراد بالای 50 سال در استان کرمان نیز به دلیل همجواری با دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان صادر شده و از امروز یا فردا واکسیناسیون برای این گروه آغاز می‌شود.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 989 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 581 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 95 مورد در حوزه دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان، 176 مورد در حوزه دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت، 63 مورد در حوزه دانشگاه علوم‌پزشکی بم و 74 مورد در حوزه دانشکده علوم‌پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 193 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 27 هزار و 734 مورد رسیده است.

وی به فوت 12 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 436 نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان 258 هزار و 157 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 81 هزار و 641 مورد است.

 

 

درحال تکمیل... .

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: واکسن ایرانی کرونا ویروس کرونا واکسن ایرانی کرونا ویروس کرونا مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اخبار کرونا در ایران بیمارستان های استان استان کرمان کرونا در استان بهداشت و درمان بیمارستان ها مراکز درمانی بیماران جدید پزشکی کرمان روز گذشته استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۸۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب اِلمان نقشه ایران با محوریت روز کار و کارگر در کرمان

سرپرست شهرداری منطقه یک کرمان از نصب اِلمان نقشه ایران با محوریت روز کار و کارگر در چهارراه شهدای کارگر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان، حسین سعید اظهار کرد: این اِلمان در ابعاد ۳.۲۰ متر در ۲.۷۰ متر توسط نیروهای تأسیسات شهرداری منطقه یک کرمان ساخته شده است.

وی افزود: اِلمان نقشه ایران با محوریت موضوع کار و کارگر به‌مناسبت روز جهانی کار و کارگر در چهارراه شهدای کارگر شهر کرمان نصب شد.

کد خبر 749488

دیگر خبرها

  • انعقاد ۴۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • انعقاد ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • نصب اِلمان نقشه ایران با محوریت روز کار و کارگر در کرمان
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • مراکز فرهنگی کشور معطل خرابی مهر وزارت ارشاد!
  • خرید شبانه روزی گندم از کشاورزان دهلران
  • نمایشگاه تولیدات خوداتکایی مدارس شبانه‌روزی در سنندج برپا شد
  • دوره آموزشی مدیران دبیرستان‌های شبانه‌روزی غرب کشور در سنندج
  • ۷ سیلو به صورت شبانه روزی گندم کشاورزان دهلران را خریداری می کنند