Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود طغرایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اثر تاریخی در شهر بجستان، میدان شهرداری، خیابان کمیل و در مجاورت اداره بهزیستی قرار دارد.

وی درباره تاریخچه و وجه تسمیه اثر اظهار کرد: ساختار معماری و دیگر شواهد ساختمانی از جمله نوع قوس‌ها و ارتباطات فضایی نشان می‌دهد این بنا در دوره پهلوی اول به عنوان خانه مسکونی به مالکیت خانواده آقای رحیمی در می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی درباره مشخصات این اثر گفت: مساحت این خانه در حدود هزار و ۲۰۰ متر مربع است که به لحاظ فضایی از سه قسمت حیاط و محوطه ای به شکل ۶ ضلعی نامنتظم با درختان انار و انجیر، بخش مسکونی و  فضاهای خدماتی در یک طبقه با آجر شکل گرفته است.

طغرایی افزود: ورودی خانه از گذرگاه عمومی به نام«درونه یا کمیل» که مسجد جامع تیموری و آب انبارهای شهر بجستان نیز درآن قرار دارد به صورت پیش طاقی با نمای آجری است که درگاه ورودی در ضلع شرقی آن قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بناهای موجود در اضلاع شمالی و جنوبی حیاط قرار داشته و کامل‌ترین نمای آن در ضلع شمالی به طول۷۰/۱۷ متر دیده می‌شود.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت:امتداد این اتاق‌ها از طریق درگاهی به اتاق‌های پشت آن منتهی می‌شود از جمله اجزاء و عناصر معماری این اتاق‌ها طاقچه‌هایی دارای پوشش گهواره‌ای است همچنین چهارفضای خدماتی با کاربری مطبخ، حمام و سرویس بهداشتی در گوشه ضلع شمال غربی این قسمت دیده می‌شود و به‌طور کلی این راهرو مسیر دسترسی به چهار اتاق و ۲ فضای دیگر را ایجادکرده است.

طغرایی افزود: در قسمت شرقی بنا فضایی به صورت ایوان به طول ۳۷۰ سانتی متر و عرض ۳۶۰سانتی‌متر با یک طاقچه و پوشش گهواره‌ای به چشم می‌خورد که در پشت این فضا اتاقی با ۲ ورودی به اتاق‌های جانبی وجود دارد.

وی درباره معماری بخش جنوبی خانه اظهار کرد: این بخش با نمای کلی ۱۷متر مشتمل بر ۲ اتاق نشیمن متصل به‌ هم و سرویس بهداشتی در گوشه جنوب شرقی و آب انبار در گوشه جنوب غربی است.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: یک رشته پلکان هم در ضلع جنوب غربی حیاط، مسیر دسترسی به فضای برداشت آب از حوض انبار را ایجاد کرده است که درگذشته این حوض انبار از قنات «سرده» آبگیری می‌شد که در سال۱۳۸۶ شهرداری مسیر آن را تغییر داد.

طغرایی افزود: نمای طرفین حیاط جلو در اضلاع شرقی و غربی با طرح آجری به صورت زیگزاگ آراسته شده است.

وی اضافه کرد: بر خلاف معماری سنتی و قدیمی شهرستان بجستان در دوره قاجار و اواخر آن که به شکل حیاط دار مرکزی و دستکند بنا می شده، این خانه به صورت برونگرا (کوشک‌مانند) ساخته شده که در نوع خود موید دوره گذار و تحول معماری از قاجاربه پهلوی اول است.

شایان ذکر است که این خانه تاریخی به عنوان موزه مردم شناسی بجستان، یکی از مهمترین جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری این شهرستان هم محسوب می‌ شود.

برچسب‌ها گردشگری برون گرا دوره قاجار میراث فرهنگی بجستان بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری برون گرا دوره قاجار گردشگری برون گرا دوره قاجار میراث فرهنگی بجستان بنای تاریخی اتاق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۸۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) حضور ترسناک یک کورکودیل در حیاط یک خانه‌!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی tags # کروکودیل سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند در خرم‌آباد برگزار می شود
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • (ویدئو) حضور ترسناک یک کورکودیل در حیاط یک خانه‌!
  • ببینید | حضور ترسناک یک کورکودیل در حیاط یک خانه‌!
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر