Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@18:19:22 GMT

یخ روابط با عربستان در دولت جدید می‌شکند

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۸۶۲۱

یخ روابط با عربستان در دولت جدید می‌شکند

گرچه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در سال‌های اخیر از کشاندن جنگ به داخل ایران سخن می‌گفت، اما به نظر می‌رسد جمعی از مؤلفه‌ها او و کشورش را نسبت به مسائل منطقه از جمله روابط با تهران واقع‌بینانه‌تر کرده است.

بن‌سلمان در یکی از آخرین موضع‌گیری‌های خود که همزمان با آغاز مذاکرات محرمانه تهران و ریاض بود و بازتاب زیادی هم داشت، خواستار روابط دوستانه با تهران یا به قول خودش «علاقات طیبه» شد! برخی با این موضع‌گیری و انجام گفت‌وگوهای اخیر بین دو قدرت منطقه‌ای ذوق‌زده شده‌اند و تصور می‌کنند همه مشکلات دو کشور در منطقه حل و فصل می‌شود، اما دکتر سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه دیدگاه دیگری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در گفت‌وگو با ما توضیح داد که چرا تغییر لحن سعودی نسبت به ایران بیشتر به دلیل باتلاق جنگ یمن بوده و نه توجه عربستان به بهبود روابط با تهران. این استاد علوم سیاسی همچنین ضمن تشریح جزئیاتی از مذاکرات اخیر دو کشور، دورنمایی از روابط تهران و ریاض در دولت سیزدهم را ترسیم کرده است.

آقای دکتر! اخیراً زمزمه‌هایی مبنی بر شرکت نمایندگان سعودی در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب در ایران شنیده می‌شود. از سویی لحن مقامات عربستان درباره ایران به‌وضوح ملایم شده است. تصور می‌کنید چه مقدار از این تغییر لحن به ناکامی اهداف سعودی‌ها در یمن مربوط است؟

عربستان در ماجرای جنگ یمن دچار بحران عجیبی شده و در ادامه جنگ به یأس رسیده و معتقد است هیچ پیشرفتی نخواهد داشت. آن‌ها ادامه جنگ را در حال حاضر یک مخمصه سخت برای خود می‌بینند. عربستان در رابطه با جنگ یمن اهدافی را اعلام کرده بود. هدف ظاهری آن‌ها دفاع از حکومت منصور هادی و بازگرداندن او به قدرت و مهار جریان انصارالله در این کشور بود. اما هدف باطنی عربستان در یمن این بود که آن‌ها از یک نگرانی امنیتی رنج می‌بردند و آن این بود که از استقلال یمن و شکل‌گیری یک حکومت مستقل در یمن به‌شدت هراس داشتند.

پاسخ ایران به این خواسته عربستان چه بود؟

دیدگاه ایران درباره این مطلب روشن بود. پاسخ ایران این بود که این مسئله به یمن مربوط می‌شود و اگر قرار است مذاکره‌ای در این موضوع باشد، باید بین عربستان و انصارالله باشد و ما نمی‌توانیم از طرف انصارالله مواضعی را مطرح کنیم. البته ایران اعلام کرد می‌تواند خواسته‌های انصارالله را مطرح و تشریح کند که مهم‌ترین آن‌ها توقف جنگ است.

سعودی‌ها بیش از این در مذاکرات جلو نیامدند. یعنی حاضر نشدند بحث بازگشایی سفارتخانه‌ها را قبول کنند و در خصوص صرف روابط ایران و عربستان حرفی بزنند. چرا که آن‌ها به دنبال حل مشکل خودشان در پرونده یمن هستند.

با این تفاصیل، ادامه گفت‌وگوهاحتی  در دولت جدید، خیلی آینده روشنی ندارد. چون به نظر می‌رسد مذاکرات به یک مرحله قفل‌شدگی رسیده است.

فعلاً سعودی‌ها هیچ علامت جدیدی مبتنی بر بهبود روابط با تهران نشان نداده‌اند. البته این را می‌دانیم که سعودی‌ها فهمیده‌اند که قطع روابط با ایران نه کمکی به عربستان می‌کند و نه ضایعه‌ای برای جمهوری اسلامی است، لذا ایران هم خیلی تعجیل و تسریعی ندارد که در روابطی که خود سعودی‌ها آن را قطع کرده‌اند، مجدداً پیشقدم شود. ما البته از بازگشایی سفارتخانه‌ها استقبال می‌کنیم اما نه این که آن‌ها بخواهند در ازای این بازگشایی امتیازهایی بگیرند که برای ما قابل تحقق نباشد.

با توجه به وجود شبکه اینترنشنال که تازگی‌ها صریحاً بحث تجزیه‌طلبی در ایران را تشویق می‌کند و همین‌طور سم‌پاشی های ضدایرانی در بحث برجام، می‌توان گفت پالس‌های عربستان صرفاً محدود به تغییر لحن سیاسی بوده است و بس؟

سعودی‌ها حتی تغییر لحن چندانی هم نداشته‌اند! رسانه‌های آن‌ها تبلیغات ضدایرانی را همچنان دنبال می‌کنند. تنها اتفاق رخ داده این است که در بیان مواضع مقامات سیاسی این کشور علامت‌هایی از تمایل برای برقراری روابط دیده می‌شود، ولی در عمل هیچ گامی برای این مسئله برداشته نشده است. هیچ قرینه‌ای هم مشاهده نمی‌شود که بتوانیم بگوییم در آینده فضا را مثبت می‌کنند.

به نظر می‌رسد طرفی که در این مذاکرات، شایسته گرفتن امتیاز است، ایران است نه عربستان. از یک طرف آن‌ها در موضع ضعف هستند و از طرفی رفتار سعودی منتهی به وضعیت فعلی شده است.

در مورد دادن و گرفتن امتیاز، واقعیت این است که جمهوری اسلامی اساساً قائل به گرفتن امتیاز نیست. ما ضمن اینکه امتیاز نخواهیم داد، به دنبال گرفتن امتیاز برای برقراری روابط هم نیستیم. ما معتقدیم رابطه بین دو کشور اسلامی باید برقرار باشد.

با تمام ملاحظاتی که فرمودید، دورنمای روابط بین تهران و ریاض را  در سال‌های اولیه دولت سیزدهم، چطور می‌بینید؟

من فکر می‌کنم ما در ۴ سال اول دولت آقای رئیسی موفق می‌شویم یخ فعلی را تا حدودی بشکنیم. چون هر چه جلوتر برویم سعودی‌ها به اینکه این قطع رابطه فایده‌‎ای نداشته بیشتر واقف می‌شوند. من فکر می‌کنم بدون اینکه امتیازی بدهیم یا مطالبه امتیازی بکنیم عامل زمان این روابط را برقرار خواهد کرد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کارشناس سیاسی منطقه گرفتن امتیاز تغییر لحن سعودی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۸۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد نخست‌وزیر این کشور به دعوت ولیعهد سعودی برای حضور در نشست مجمع جهانی اقتصاد عازم ریاض شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه پاکستان در اطلاعیه‌ای اظهار داشت «محمد شهباز شریف» نخست‌وزیر این کشور برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد پیرامون همکاری جهانی، رشد و انرژی که در ریاض برگزار می‌شود، عازم عربستان شده است.

بر اساس این اطلاعیه، سفر شهباز شریف در پی دعوت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «کلاس شواب» بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره مجمع جهانی اقتصاد صورت می‌گیرد.

نشست ویژه مجمع جهانی اقتصادی قرار است از 28 تا 29 آوریل در ریاض برگزار شود.

اطلاعیه می‌افزاید شهباز شریف را یک هیئت بلندپایه شامل «محمد اسحاق دار» وزیر امور خارجه و «محمد اورنگ زیب» وزیر دارایی پاکستان همراهی خواهند کرد.

پاکستان و عربستان: از خاک افغانستان برای تروریسم استفاده نشود/ طالبان به حقوق اسلامی افغان‌ها احترام بگزاردچشم انداز مناسبات عربستان سعودی و پاکستاناعطای بالاترین نشان پاکستان به وزیر دفاع عربستان سعودی

هیئت پاکستانی در این سفر در مورد موضوعات مربوط به اقدامات تجاری و سرمایه‌گذاری، چارچوب‌های سرمایه‌گذاری جدید، بازسازی زنجیره تأمین، رشد پایدار و چشم‌انداز انرژی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

اطلاعیه افزود در حاشیه نشست اصلی، نخست‌وزیر پاکستان و هیئت همراهش با سران کشورهای جهان از جمله سران عربستان سعودی و سران سازمان‌های بین‌المللی دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد