Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقامات عراقی به بیانیه مشترک بغداد و واشنگتن در خصوص خروج نیروهای نظامی آمریکایی از خاک عراق واکنش نشان دادند.

قدس آنلاین: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق برای دیدار و رایزنی با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحولات عراق و حضور نظامیان آمریکایی در این کشور به واشنگتن سفر کرده است و پس از یک مذاکره چند ساعته دو طرف بیانیه‌ای مشترک را در این راستا صادر کردند که براین اساس در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، دیگر هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در بیانیه مشترک واشنگتن و بغداد آمده است: طبق تصمیم هیأت‌های عراقی و آمریکایی روابط امنیتی باید به‌صورت کامل به نقش آموزشی، مستشاری، حمایتی و اطلاعاتی تبدیل شود و دیگر هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، در عراق نخواهد بود.

مقامات عراقی نسبت به این بیانیه مشترک واکنش نشان دادند و ضمن استقبال از خروج نیروهای نظامی، خواستار پایان یافتن نقش مستشاری آمریکا در خاک عراق نیز شدند.

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق در واکنش به توافق نشست راهبردی واشنگتن و بغداد در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: نتایج مذاکره راهبردی عراق و آمریکا، برای محقق ساختن ثبات و تقویت حاکمیت ملی عراق حائز اهمیت است و ثمره تلاش‌های مجدانه دولت به ریاست برادر الکاظمی، حمایت نیروهای ملی و پشتیبانی کشور است. مصلحت عراقی اقتضا می‌کند نهادهای دولتی تقویت شده و از حاکمیت و تصمیم گیری ملی و مستقل حمایت شود.

«محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق نیز در صفحه توئیتری خود نوشت: عراق گام مستحکمی به سوی اجرای کامل ظرفیت و توان خود برداشت و امروز با دستیابی به توافق راهبردی عراق و آمریکا در چارچوب نیازهای مرحله جدید، الزامات منافع ملی، تحقق حاکمیت ملی و ساختن یک عراق مقتدر و والا، یک موفقیت دیپلماتیک و سیاسی کسب کرد.

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق نیز به مناسبت دیدار کاظمی با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در توئیتی نوشت: اشغالگران شروع خروج نیروهای عملیاتی خود از عراق را آغاز کردند. ما منتظر هستیم تا خروج آن‌ها کامل شود.

او افزود: از تلاش‌های صورت گرفته برای محقق شدن این توافق، به ویژه تلاش‌های برادر کاظمی، تشکر می‌کنم. می‌دانید که ما پیشتر شروطی را اعلام کردیم و با تحقق آن‌ها هر گونه فعالیت نظامی مقاومت هم باید متوقف شود.

مقتدی صدر تصریح کرد: باید از نیروهای امنیتی عراق، پلیس و ارتش، برای بازگرداندن امنیت و بسط آن به سراسر عراق و دور کردن شبح تروریسم و خشونت حمایت شود.

«نصر الشمری»، سخنگوی نجباء در گفتگو با المیادین تاکید کرد که آمریکا را تحت هر عنوانی در عراق هدف قرار می‌دهیم، زیرا مستشار و سرباز، هر دو اشغالگرند.

او با تاکید بر عملیات فریب جدید آمریکا برای تغییر عنوان حضور خود در عراق اظهار داشت: در حضور نظامی آمریکا، اسامی و مسماها تفاوتی ندارد و آنان همچنان تحت هر عنوان و هر صفتی، اهدافی برای سلاح مقاومت هستند.

الشمری با استناد به دیدگاه متخصصان و مسئولان امنیتی عراق، گفت: هم نخست‌وزیر موقت، هم وزیر دفاع و هم مشاور امنیت ملی تصریح کرده‌اند که عراق برای تامین ثبات خود نیازی به نیروهای بیگانه ندارد و از امکانات و توان کافی در این زمینه برخوردار است.

معاون دبیرکل نجباء ضمن اشاره به فروپاشی دستگاه‌های نظامی - امنیتی عراق در پی ظهور داعش، ادامه داد: زمانی که عراق بیشترین نیاز را به نیروها و مستشاران آمریکایی داشت، آن‌ها به هیچ دردی نخوردند و حضورشان منشأ هیچ فایده یا کمک مؤثری نبود.

سخنگوی نجباء از مشاور امنیت ملی عراق که روز خروج کامل نیروهای آمریکایی را یک روز تاریخی خوانده است، تقدیر کرد و گفت: همه جناح‌ها باید مانند آقای اعرجی موضع بگیرند؛ زیرا عراق امروز امکانات نظامی بالا و ارتشی مجرب دارد که توانسته داعش را شکست بدهد.

نصر الشمری در پایان گفتگو با المیادین بار دیگر تأکید کرد که از نظر جنبش نجباء، مسائل تفاوت چندانی نکرده و عراق نیازی به نیروهای آمریکایی ندارد؛ بنابراین به وضوح اعلام می‌کنیم که ما همچنان نیروهای آمریکایی را تحت هر عنوان و هر صفتی، به‌عنوان اهدافی برای سلاح مقاومت به‌شمار می‌آوریم.

«احمد الموسوی»، عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق عراق ضمن انتقاد از رویکرد هیئت مذاکره کننده عراقی در آمریکا نیز اعلام کرد  مقاومت تنها راه برای متوقف کردن طرح آمریکا در عراق است.

«حیدر العبادی»، نخست وزیر سابق عراق و رئیس ائتلاف پارلمانی النصر در صفحه توئیتر خود نوشت: ز نتایج گفتگوی راهبردی عراق و آمریکا استقبال می‌کنیم. این توافق نتیجه تلاش‌های دولت برادر کاظمی و حمایت نیروهای ملی بود. این توافق یک پیروزی برای عراق و منافع و حاکمیت عراق است.

العبادی اعلام کرد  بر همبستگی ملی در خصوص مسائل بزرگ کشوری تاکید می‌کنیم و اینکه دولت، ملت و نیروهای ملی برای دفاع از موجودیت، منافع و حاکمیت عراق یک صف واحد باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مقامات عراقی خروج نظامیان آمریکایی عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۹۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت

شبکه المیادین در این باره گزارش داد که آمریکا تحرکات خود را در سوریه با هدف تقویت پایگاه‌های غیرقانونی خودش در استان‌های «حسکه» و «دیرالزور» تشدید کرده است.

طبق این گزارش، این تحرکات در پی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال خروج نظامیان آمریکا از عراق و ترس از تشدید حملات مقاومت صورت گرفته است.

طبق این گزارش، حملات روز‌های اخیر به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق به‌منزله یک پیام هشدار برای آمریکایی‌هاست و بر این نکته تاکید دارد که در صورت طفره رفتن واشنگتن از خروج از عراق و حتی سوریه، مقاومت بر تصمیم خود برای تشدید حملات پایبند است.

المیادین همچنین گزارش داد، در پی این تحولات، آمریکایی‌ها طی ماه آوریل ۱۲۰ کامیون حامل تسلیحات نظامی و اسلحه و همچنین سامانه‌های پدافندی وارد پایگاه‌های آمریکا در حسکه و حومه شرق دیرالزور کردند. همچنین در برهه زمانی مذکور، هشت هواپیمای ترابری نیز در این پایگاه‌ها فرود آمدند.

منابع خبری همچنین از تمرینات نظامی اشغالگران آمریکایی در پایگاه‌های غیرقانونی خودشان در حومه حسکه و دیرالزور خبر داده‌اند.

منابع میدانی نیز به المیادین اعلام کردند آمریکا از زمان هدف قرار گرفتن کنسولگری ایران در سوریه به دست صهیونیست‌ها، طرح تقویت اضافی برای پایگاه‌های غیرقانونی خود در سوریه را آغاز کرده است و این تدابیر شامل تسلیحات و تجهیزات مختلف از جمله استقرار سامانه‌های پدافند هوایی اضافی با هدف حفاظت از این پایگاه‌ها در برابر حملات مقاومت است.

در همین راستا منابع مطلع اعلام کردند: مقاومت عراق در حمایت از ملت فلسطین حملات خود را به سرزمین‌های اشغالی فلسطین و بلندی‌های اشغالی جولان متمرکز کرده و آماده تشدید دوباره حملات خود در سوریه و عراق است.

این منابع گفتند: خروج آمریکایی‌ها از عراق باید خروج از سوریه را نیز به همراه داشته باشد، اما واشنگتن نمی‌خواهد پرونده‌های اردوگاه‌های داعش و زندان‌های سوریه بسته شود به همین دلیل ممکن است تمایل به ماندن بیشتر در سوریه داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • خروج رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق آتش‌بس صحت ندارد
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • خشونت نظامیان آمریکایی در مقابل دانشجویان + عکس و فیلم
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا
  • نظرسنجی هاروارد چگونه تعبیر شد؟/ عواقب اصرار بر جنایت
  • مقامات آمریکایی شایستگی اخلاقی اظهارنظر در خصوص حقوق‌بشر را ندارند