Web Analytics Made Easy - Statcounter

قطار افتتاح طرح‌های ملی دولت دوازدهم برای آخرین بار در ایستگاه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از جمله هرمزگان ایستاد و در هفتمین دور افتتاح طرح های ملی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ۳۳ پروژه به ارزش یک هزار و ۶۶۹ میلیارد تومان و اشتغالزایی مستقیم برای یک هزار و ۴۹ نفر به بهره‌برداری رسید.
در منطقه آزاد تجاری ارس ۲۰ پروژه به ارزش سرمایه‌گذاری ۹۲۷ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۶۶۹ نفر، منطقه آزاد کیش چهار طرح به ارزش ۱۰۳ میلیارد تومان و اشتغال ۷۸ نفر و ۹ پروژه در منطقه آزاد قشم به ارزش ۶۳۷ میلیارد تومان برای اشتغال ۳۰۲ نفر افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 هفت گام توسعه ای در مناطق آزاد ظرف کمتر از یکسال

هفت مرحله طرح های توسعه ای در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در یکسال اخیر به بهره‌برداری رسیده که در نخستین گام، بهره‌برداری از طرح ها در شهریورماه سال گذشته، ۵۸ پروژه به ارزش سرمایه‌گذاری یک هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان و اشتغال چهار هزار و ۴۱۲ نفر آغاز شد.
در گام دوم در دی ماه سال گذشته ۶۰ پروژه به ارزش سرمایه ‌گذاری ۹ هزار میلیارد تومان و اشتغال سه هزار و ۲۰۰  نفر افتتاح شد. در دوره سوم در فروردین ۱۴۰۰ نیز ۳۹ طرح با سرمایه‌ گذاری هفت هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی برای حدود پنج هزار و ۴۲ نفر به بهره‌برداری رسید.
در مرحله چهارم همزمان با عید فطر و در اردیبهشت ماه سال جاری، ۹۴ پروژه به ارزش ۶ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۲ هزار و ۹۴۳ نفر فعالیت خود را آغاز کردند و در گام آخر در خردادماه ۱۴۰۰ بهره‌برداری و احداث ۱۰۲ پروژه به ارزش ۷۰ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۹ هزار و ۲۰۷ نفر انجام شد و تیرماه ۱۴۰۰ در مرحله ششم افتتاح ۶۲ پروژه به ارزش ۳ هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای یکهزار و ۶۳۸ نفر ومرحله هفتم نیز ۱۳ طرح به ارزش هفت هزار و ۴۱۶میلیارد ریال انجام شد.
 از سال ۹۹ تاکنون سرمایه گذاری‌های جدید در پروژه های افتتاح شده در مناطق آزاد تجاری - صنعتی نزدیک به ۱۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده که این عدد شامل ۴۵۰ طرح و اشتغالزایی نزدیک به ۲۷ هزار و ۷۵۰ نفر است و سهم مناطق آزاد کیش و قشم بیش از ۲ برابر است.

نقش مناطق آزاد تجاری در توسعه

در سال ۶۸ براساس تبصره ۱۹ قانون برنامه اول توسعه به دولت اجازه داده شد که در سه نقطه مرزی کشور شامل کیش، قشم و چابهار اقدام به تأسیس منطقه آزاد تجاری کند و چگونگی اداره این مناطق در هفتم شهریورماه ۱۳۷۲ به تأیید مجلس شورای اسلامی رسید و ۲۱ شهریور ۱۳۷۲ مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

استان هرمزگان با داشتن ۲ منطقه آزاد تجاری قشم و کیش و هفت منطقه ویژه اقتصادی و معدنی خلیج فارس، منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی، کشتی سازی، لاوان، قشم، پارسیان و جاسک بیشترین نقش در حوزه مناطق آزاد تجاری و اقتصادی کشور را دارد.

مناطق آزاد کیش و قشم که در گذشته با وجود ظرفیت‌های فراوان محلی برای واردات کالا بوده است اما درسال‌های اخیر بویژه در دولت یازدهم و دوازدهم نقش خود را شناخته و با بهره‌برداری از طرح‌های تولیدی و اشتغالزا خود را برای یک پردازش جدید جهت صادرات کالا آماده کرده که طرح‌های بهره‌برداری شده دراین سال‌ها نشان ازاین وضعیت را دارد.

عمده این سرمایه گذاری ها توسط مناطق آزاد و بخش خصوصی در بخش عمران و زیر ساخت ها بویژه نفت ،گاز پتروشیمی، ساخت مصنوعات و لوازم اولیه و گردشگری بوده که با هدف ایجاد اشتغال در ۲ منطقه آزاد کیش و قشم هدف گذاری شده بود.

هرچند همه این طرحها به طور کامل بهره‌برداری نشده و نیاز دارد که بتدریج هزینه و سرمایه گذاری شود اما ایده خوبی که بوده که مناظق آزاد از حالت انباشت کالاهای بن جل خارجی به سبد تولید کالاهای ایرانی و صادرات رو برگردانند.

شروع این فعالیت ها این نوید را می دهد که درسالهای آینده تاخت و ساز کالاهای خارجی دیگر دراین مناطق جایگاهی ندارد و کم کم ریشه قاچاق باید خشکانده شود و ذائقه مردم به سمت تولید کالاهای با کیفیت و بی نیاز از خارج سوق داده شود.

البته و صد البته انتظار می رود که مناطق آزاد کیش و قشم باید رویکرد خود از حالت مصرف گرایی مصنوعات خارجی به صادر کننده کالاهای ایرانی باشند و مثل نگین در آبهای خلیج فارس بدرخشند و الگویی برای سایر مناطق آزاد تجاری کشور باشند.

توسعه مناطق آزاد کشور را در مسیر تعامل با همسایگان قرار می‌دهد

دراین مدت دولت مردان نگاه خوبی به مناطق آزاد بویژه منطقه آزاد کیش و قشم داشته که در هر مرحله از بهره‌برداری از طرحهای بزرگ صنعتی ، عمرانی، تولید وگردشگری این مناطق نیز در اولویت بهره‌برداری بوده اند واین حرکت تداوم خواهد داشت.

 رییس‌جمهوری روز دشونبه هفته جاری در هشتاد و پنجمین برنامه طرح تدبیر و امید، جهش تولید در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی محیط زیستی و مناطق آزاد اقتصادی،گفت: توسعه مناطق آزاد می‌تواند کشور را در مسیر تعامل سازنده با کشورهای همسایه و کشورهای جهان قرار دهد و در هشت سال اخیر مناطق آزاد فعالیت بسیار خوبی داشتند و مسیر را کاملا تصحیح کردند.

 حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی افزود: از آغاز دولت، تلاش ما بر این بود که مناطق آزاد از مناطق وارد کننده و عرضه کننده کالا به مسافران، به مراکز تولیدی، صادراتی و جذب سرمایه داخلی و خارجی تبدیل شود که در مناطق آزاد  حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی گفت:این کار انجام شد. ضمن این که مناطق آزاد را توسعه دادیم و مناطق مورد نیاز مردم و مورد اصرار استان‌ها هم در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

وی با بیان اینکه امروز ۱۵ منطقه آزاد در کشور داریم، گفت: مناطق آزادی که اخیراً تصویب شده، در آینده نزدیک باید فعال شود. مناطق آزاد می‌تواند کشور را در مسیر تعامل سازنده با کشورهای همسایه و کشورهای جهان قرار دهد.

مناطق آزاد تجاری ۳۰۴ هزار میلیارد تومان طرح در حال اجرا دارد

مدیران فعلی و آینده  مناطق آزاد به جای خام فروشی و صادرات مواد اولیه و تامین احتیاج های خود از طریق فروش زمین ، بیشتر به فکر توسعه و پیشرفت این مناطق  باشند چرا کشورهایی که دیر از ما شروع کردند اکنون به قطب های بزرگ توسعه در منطقه آسیا تبدیل شده اند.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دراین باره گفت: مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور اکنون ۳۰۴ هزار میلیارد تومان طرح عمرانی درحال اجرا داشته که به صورت میانگین ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

 حمیدرضا مومنی روز یکشنبه هفته جاری در جلسه بررسی طرح های هفتمین دوره افتتاح مناطق آزاد تجاری با حضور رییس جمهوری اظهار داشت: از ابتدای دولت دوازدهم تا کنون در مناطق آزاد تجاری ۴۰۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که تمام این طرح ها به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود:  هموار سازی شرایط توسعه زیرساخت ها از جمله اقدامات ارزشمند دولت تدبیر و امید است که در نتیجه این اقدام اکنون طرح های مختلف عمرانی دیگری به ارزش ۳۰۴ هزار میلیارد ریال دیگر نیز در دست اجرا است.

وی، اقدام های زیر ساختی در حوزه های توسعه آب، برق، راه و شهرسازی، بندر و فرودگاه را از فعالیت های توسعه ای اعلام کرد و پیش بینی کرد: ترمینال جدید فرودگاه کیش با سرمایه گذاری افزون بر یک هزار و ۵۰۰  میلیارد تومان و با طراحی و معماری بی نظیر به عنوان یکی از پروژه های هفته دولت در سال جاری به بهره‌برداری برسد.

مشاور رییس جمهور ودبیر شورای عالی مناطق آزاد وویژه اقتصادی با بیان اینکه دراین مدت قشم، ارس و کیش بهترین مناطق در افتتاح پروژه ها بودند و ارس و قشم بیشترین طرح ها را به سرانجام رسانده گفت: پروژه‌هایی به ارزش ۱۵ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد و ویژه، آماده افتتاح در دو ماه آینده هستند.

مومنی، همچنین در هشتاد و پنجمین برنامه افتتاح «تدبیر و امید برای جهش تولید» که به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور رییس جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: حفاظت از محیط زیست و توسعه آن از مهمترین چالش های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در هشت سال گذشته بوده است.
وی با بیان اینکه این محدوده ها در حوزه های مختلف محیط زیستی سازنده ترین نقش را ایفا کرده است، تصریح کرد: توجه به قوانین متناسب با شرایط بومی در مناطق و پیشرفت بدون حداکثرسازی در محیط زیست در برنامه ها قرار دارد، بر همین اساس تمام طرح های مناطق در هر مقیاسی پس از انجام مطالعات زیست محیطی و اخذ مجوز از سازمان مربوطه احداث شده اند.
مومنی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید اقدامات به صورت بنیادی عملیاتی شدند، تاکید کرد: تشکیل ساختار محیط زیست در راستای ایفای قوانین، انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی در راستای استقرار زون بندی مناطق، تجهیز یگان حفاظت، ساخت اولین مجتمع مدیریت پسماند،  پیاده‌سازی برنامه جامع مدیریت، نرم‌افزار جامع محیط زیست، آموزش و تولید محصولات ارگانیک از مهمترین اقدامات در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بوده است.

بهره‌برداری از ۱۳ طرح در مناطق آزاد کیش وقشم

ظرفیت هایی که در مناطق آزاد کیش و قشم ایجاد شده در درجه اول باید منعفت آن برای خود منطقه بخصوص توسعه استان باشد و مردم دراین زمینه مفهوم توسعه را حس کنند و در درجه بعد صرف امور دیگر شود چرا این مناطق در برخی موارد خود را تافته جدا بافته از استان می‌دانند و تنها اسم ازآنها بنام هرمزگان است.

استاندار هرمزگان گفت:در هفتمین برنامه افتتاحیه پروژه های مناطق آزاد ،۱۳ پروژه درقشم و کیش با سرمایه گذاری هفت هزار و ۴۱۶میلیارد ریال دوشنبه با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

 فریدون همتی افزود: ازاین تعداد۹ پروژه در قشم با سرمایه گذاری شش هزار و ۳۷۹میلیارد ریال بوده که پنج هزار و ۶۷۹میلیارد ریال از این سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی انجام شده و برای ۶۰۷نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد می شود.

وی ادامه داد: ۲ واحد آب شیرین کن و واحد تولید بخار هرکدام با ظرفیت  چهارهزار مترمکعب در روز، شرکت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی با ظرفیت تولید پنج هزار و ۱۰۰ تن در سال، واحد تولید شناور به میزان ۵۰فروند در سال، بخش توسعه هتل دیانا به ظرفیت ۱۱۰ تخت، مرحله نخست پرورش میگو شرکت مروارید شکیل قشم به میزان ۸۰ هکتار، پروژه های تفریحی و گردشگری شامل یک واحد اقامتگاه بوم گردی و دو واحدکلوپ غواصی و تفریحات دریایی، چهار واحد کارگاهی صنایع دستی به مساحت ۸۰۰ متر مربع، ساختمان تکنیکال بلاک فرودگاه به مساحت سه هزار مترمربع و پارک و بوستان دفاری به مساحت ۲۰هزار مترمربع، فردا با دستور رییس جمهور افتتاح می شود.

استاندار هرمزگان  اظهار داشت: همچنین چهار پروژه به ارزش یک هزار و۳۷میلیارد ریالی بخش خصوصی در منطقه آزاد کیش بهره‌برداری می شود که برای ۷۸نفر به صورت مستقیم و برای ۲۹۵نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال پیش بینی شده است. 

همتی یاد آور شد: این طرحها شامل تولید و بسته بندی عطریات، اسپری و تافت تولید و بسته بندی انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، تولید و بسته بندی رنگ مو، اکسیدان، شامپو، کرم و واکس مو ، مونتاژ انواع لامپ و برد LED و تولید و بسته بندی انواع شامپو، ژل کرم و شوینده می باش و هرمزگان از استان‌های برتر در تعداد افتتاحیه های ویدیو کنفرانس طی یکسال اخیر بوده  است.

ایران اکنون دارای مناطق آزاد تجاری-صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو است و طی ماه های گذشته تشکیل هفت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی جدید نیز تصویب شد و در دستور کار دولت قرار گرفت.

درسال‌های اخیر بویژه در سال ۹۹ بالاترین بهره‌برداری از طرح‌های توسعه ای در زمینه صنعت، معدن، فولاد، گردشگری، تولید و تجهیزات مورد نیاز کشور از جمله قیر، لاستیک و آلومینیوم دراین مناطق را شاهد بودیم که شماری از این طرح ها نیز در صف بهره‌برداری درسالجاری به عنوان سال تولید ، پشتیبانی ها ومانع زدایی قرار دارند.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب درآمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در استان هرمزگان است.

برچسب‌ها سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی قشم هرمزگان سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی کیش پروندهٔ خبری افتتاح طرح‌های ملی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی قشم هرمزگان سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی کیش سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی قشم هرمزگان سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی کیش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هزار میلیارد تومان و اشتغال میلیارد تومان و اشتغالزایی بهره برداری از طرح ها مناطق آزاد کیش و قشم بهره برداری رسید تولید و بسته بندی منطقه آزاد تجاری مناطق آزاد تجاری منطقه آزاد کیش پروژه به ارزش میلیارد ریال سرمایه گذاری تدبیر و امید رییس جمهوری طرح های ملی محیط زیست یک هزار انجام شد توسعه ای پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۹۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبرسانی به ۸۲۰ روستای فاقد آب شرب در استان کرمانشاه در حال انجام است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت؛ آبرسانی به ۸۲۰ روستای استان در قالب پروژه‌های ملی،استانی و قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی(ع) در استان درحال‌ انجام است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، رضا داودی امروز _ سه شنبه یازدهم اردیبهشت _ با اشاره به اینکه خدمات آبرسانی در حوزه محرومیت‌زدایی‌از طریق سه حوزه استانی، ملی و پروژه‌های ذیل قرارگاه امام‌حسن مجتبی (ع) انجام‌می‌شود گفت: در سه حوزه قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در کرمانشاه و شهرستان‌های غربی آبرسانی به ۸۲۰ روستا در دست اجرا است که موضوعی بی‌سابقه بوده.

وی گفت: از مجموع طرح‌های آبرسانی به ۸۲۰ روستای که طی دوسال در دست اجرا بوده‌، ۳۲۰ روستا آماده افتتاح و بهره‌برداری است که ۲۱۰ روستای آن در قالب طرح‌های اجرایی قرارگاه امام‌حسن مجتبی (ع) و ۱۱۵ طرح نیز در قالب پروژه‌های ملی و استانی بوده است که طی یکی دو ماه آینده به بصورت رسمی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تا به امروز در ۳۲۰ پروژه روستایی ۶۲۵ کیلومتر لوله‌گذاری، ۱۵۳ باب مخزن، ۴۹ باب ایستگاه پمپاژ و ۴۶ حلقه چاه حفر شده است و در مجموع ۴۵ هزار نفر از نعمت آب شرب بهره‌مند شده‌اند.

وی پروژه امام علی (ع) یک، در کرمانشاه را به عنوان محرومترین پروژه در این شهرستان عنوان کرد و گفت: این پروژه ۱۸ روستا را تحت پوشش دارد و تا پایان اردیبهشت‌ماه افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

داودی اضافه کرد: با اجرای این ۱۸ پروژه روستایی که تا به امروز آبرسانی به هشت روستای آن انجام گرفته و ۱۰ روستای دیگر نیز تا پایان اردیبهشت به بهره‌برداری خواهد رسید، در مجموع بیش از ۲۰۰۰ هم‌استانی که تا به امروز، هیچگونه دسترسی به آب شرب نداشتند از نعمت آب سالم بهره‌مند خواهند شد.

وی می‌گوید: پیش از این آبرسانی به این روستاها به صورت سیار انجام می‌گرفت یا مردم از چشمه‌های محلی غیربهداشتی استفاده می‌کردند که با افتتاح این پروژه از نعمت آب سالم برخوردار شدند.

کد خبر 749549

دیگر خبرها

  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • پل سوخته کلا در قائمشهر با همت راهداران به زودی به بهره برداری می رسد
  • پل سوخته کلا به زودی به بهره برداری می‌رسد
  • استاندار: برای تحقق طرح جامع مناطق ویژه اقتصادی مازندران؛ هماهنگی های لازم انجام شده است
  • آبرسانی به ۸۲۰ روستای فاقد آب شرب در استان کرمانشاه در حال انجام است
  • مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها
  • ◄ فهرست 50 اقدام بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون
  • اجرای ۱۰ طرح راه سازی در استان همدان
  • ‌بیمارستان نیایش خرم‌آباد کی به بهره‌بردا‌ری می‌رسد؟ + فیلم
  • بهره‌برداری از پروژه خانه وثوق تا پاییز و فروغ تا پایان سال