Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@18:30:31 GMT

مقدمات شعر غدیر ۱۱ قرن قبل گذاشته شد

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۰۵۸۹

مقدمات شعر غدیر ۱۱ قرن قبل گذاشته شد

ایسنا/فارس یک عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اهمیت غدیر در عرصه فرهنگ و ادب ایران، یادآور شد که مقدمات شعر غدیر در ادبیات فارسی از ۱۱ قرن قبل بنا نهاده شد.

محمد مرادی سه‌شنبه ۵ مرداد در گفت و گو با خبرنگاران، ضمن تبریک دهه امامت و ولایت و ایام عید سعید غدیرخم، گفت: مقدمات شعر غدیر در ادبیات فارسی از یک هزار و ١٠٠ سال پیش آغاز شد و در این سال‌ها کانون‌های مختلفی برای شعر شیعی پدید آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرادی با اشاره به رویداد ادبی شعر غدیر به میزبانی شیراز گفت: جشنواره بین‌المللی شعر غدیر طی سال‌های گذشته در تهران برگزار می‌شد اما یک اتفاق مثبتی که می‌توانست در سیر تحولات ادبی معاصر تاثیرگذار باشد، تمرکز زدایی و حرکت به سمت استعدادهای دیگر مناطق ایران است.

او ادامه داد: شیراز دو اولویت در تاریخ ادبیات شیعی دارد، یکی اینکه در دوره‌هایی پایگاه منقبت خوانی بوده و دیگری از پایتخت‌های مهم ادبیات فارسی و ادبیات جهان محسوب می‌شده و لذا پیوند ادبیات شیعی و مقوله شعر موجب می‌شود که توقع برگزاری رویدادهای هدایتگرا در شیراز هم برای مخاطبان و هم جامعه ادبی بیشتر شود.

این شاعر شعر آیینی با بیان اینکه انتخاب شیراز شاید بتواند به رونق و پراکندگی ادبیات معاصر به نفع دیگر مناطق غیر پایتختی کمک کند، تاکید کرد: جشنواره‌ها به تنهایی کمک کننده نیستند، تاکید کرد که در حاشیه برگزاری چنین جشنواره‌هایی مقوله آموزش، نقد شعر و تولیدات ادبی هم گنجانده شود.

او، کلیشه گرایی و مد زدگی را دو مشکل در حوزه شعر معاصر ذکر و عنوان کرد: حاصل این دو مبحث این شده که شاعران به شعر به یک مقوله صرفا احساساتی نگاه کنند و شاعر سعی نمی‌کند که شعر خود را به جنبه فردی و اندیشه گانی هم پیوند دهد و همین امر موجب شده تا شعرها به شکل هم در بیایند.

این استاد ادبیات دانشگاه شیراز با بیان اینکه شاعران باید با مطالعه آثار کهن فارسی به جنبه‌های فردی در شعر برسند که حادثه شعر غدیر هم خارج از این مقوله نیست، اضافه کرد: شاعران با استقاده از دانش نقد و مطالعه آثار موفق ادبیات می‌توانند به جنبه‌های فردی در شعر خود دست یایند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری جشنواره شعر غدیر ادبیات آیینی دانشگاه شیراز محمد مرادی شعر غدیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۰۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعلیم و تربیت مقوله‌ای مهم در محاسبات نظامی کشور است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری ظهر چهار شنبه در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری و هفته عقیدتی سیاسی در سپاه در سالن ۲۲ بهمن بوشهر، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهید مطهری و تبریک فرا رسیدن هفته عقیدتی سیاسی در سپاه افزود: کشوری که در حوزه تجهیزات تهاجمی و دفاعی پیشرفته باشد در مقابل تهدیدات دشمن محفوظ و دارای قدرت و بازدارندگی است.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در ادامه با اشاره به برخی از مؤلفه‌های قدرت اذعان کرد: لجستیک، تجهیزات پیشرفته، مدیریت دانش بنیان و موقعیت استراتژیک برخی از مؤلفه‌های قدرت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مقوله تعلیم و تربیت یکی از مؤلفه‌های اصلی نظام در کشور است تصریح کرد: در نظام بین‌الملل هیچ کشوری در حوزه تعلیم و تربیت نظامی و انسانی در جایگاه بالای ایران نیست.

نماینده ولی فقیه در استان در پایان اظهار کرد: تعلیم و تربیت، عقلانیت، ایمان و شهادت طلبی از شاخصه‌های نیروهای نظامی ایران است که این مؤلفه‌های مهم سبب ایجاد قدرت و در پی آن باعث امنیت در کشور و منطقه می‌شود.

کد خبر 6094432

دیگر خبرها

  • ادبیات فارسی بر قله جهان + فیلم
  • درخشش گروه سرمایه گذاری غدیر و هلدینگ های زیر مجموعه آن در ششمین نمایشگاه ( ایران اکسپو ۲۰۲۴ )
  • تقسیم امتیازات شمالی‌ها و جنوبی‌ها در غدیر
  • ادبیات مواجهه با دهه کرامت را متفاوت کنیم
  • تعلیم و تربیت مقوله‌ای مهم در محاسبات نظامی کشور است
  • میزبانی آبی‌ها از 7 بازی، قبل از جریمه سنگین (عکس)
  • جلسه دوم نشست ادبی «عصا بیفکن» برگزار می‌شود
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • شعر فارسی فلسطین به دست عرب زبانان نمی‌رسد
  • بحران ادبیات داریم