Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس فوتبال»
2024-04-26@18:34:07 GMT

شمشیربازان ایرانی روبروی گلادیاتورها

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۰۹۲۶

شمشیربازان ایرانی روبروی گلادیاتورها

به گزارش ایرنا، سابریست‌های اعزامی ایران در بازی‌های المپیک توکیو در بخش انفرادی موفقیت چشمگیری کسب نکردند و با وجود سه پیروزی متوالی در دور نخست در دور دوم این‌بازی‌ها ناامیدکننده ظاهر شدند و نمایندگان ایران در مرحله یک چهارم نهایی وداع تلخی با المپیک توکیو داشتند.

در رقابت‌های بخش انفرادی «مجتبی عابدینی» کاپیتان تیم که در دور نخست «گوردون» کانادایی را از پیش رو برداشته بود در  مرحله یک‌هشتم نهایی این بازی‌ها برابر «آرون ژیلاگی» از مجارستان شکست خورد و از ادامه مسابقات بازماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«محمد رهبری»  که با حذف «اپیتی» فرانسوی کار بزرگی را در دور نخست انجام داده بود در دور دوم برابر «لوییجی سامله» شکست خود و در مسیر عابدینی قرار گرفت. 

یکی از موفق‌ترین سابریست‌های ایران در توکیو «علی پاکدامن» بود که در دور نخست «آندراس زاتماری» قهرمان جهان از مجارستان را شکست داد و در دور دوم نیر «هارتونگ مکس» آلمانی را از پیش رو برداشت. پاکدامن در مرحله یک‌چهارم نهایی در مواجهه با  شمشیر ژیلاگی تاب مقاومت نداشت و حذف شد. ژیلاگی  با این برد به مرحله نیمه‌نهایی رسید و در نهایت موفق به کسب سومین مدال المپیک خود در رشته سابر شد. 

هدایت تیم ایران بر عهده «پیمان فخری» است.

با وجود تبلیغات گسترده‌ای که پیرامون سابریست‌ها انجام شده بود انتظار موفقیت آنان دور از ذهن نبود اما با حذف سه نماینده ایران دست سابریست‌ها از مدال انفرادی توکیو کوتاه ماند تا تمام امید هواداران این رشته به بازی‌های تیمی باشد. مسابقات سابر تیمی  روز چهارشنبه ششم مردادماه آغاز می‌شود و ایران در نخستین بازی به مصاف ایتالیا خواهد رفت.

مجتبی عابدینی، علی پاکدامن و محمد رهبری نفرات ایران هستند که باید در نخستین دیدار به مصاف ایتالیایی‌ها بروند. یکی از سرشناس‌ترین سابریست های ایتالیایی «لوکا کوراتلی» است که با ۳۶ سال سن در رده سوم برترین‌های جهان قرار گرفته است. وی که دانش آموخته حقوق از دانشگاه رم به شمار می‌رود طلای تیمی مسابقات جهانی ۲۰۱۵ اسلحه سابر در مسکو را در کارنامه ورزشی دارد. برخی توکیو را آخرین آوردگاه این سابریست می‌دانند و این عامل باعث افزایش انگیزه وی برای رسیدن به مدال تیمی در بزرگترین جشنواره ورزشی جهان شده است. 

نفر دوم شمشیربازی ایتالیا «لوییجی سامله» ۳۳ ساله و نفر یازدهم رنکینگ برترین سابریست‌های جهان است. از وی به عنوان شمشیرباز چپ دستی یاد می‌شود که در کامبک زدن تخصص لازم را دارد و بازی‌های باخته را با برد به پایان می‌رساند. سامله در مسابقات انفرادی سابر بازی‌های المپیک توکیو  با غلبه بر حریفان به مدال نقره المپیک رسید. وی در مرحله یک‌هشتم نهایی «محمد رهبری» را با نتیجه ۱۵ بر هفت از پیش رو برداشت اما در فینال مغلوب ژیلاگی نامدار شد. 

نفر سوم سابر ایتالیا «انریکو» است که ۲۸ سال سن دارد و در رده ۲۱ برترین‌های دنیا قرار گرفته است. انریکو که تا چند سال پیش در فلوره یک بازیکن معمولی به شمار می‌رفت با آمدن به رشته سابر اکنون از تکنیک خاصی برخوردار است. وی نیز دانش‌آموخته دانشگاه رم  و رشته تحصیلی او علوم‌سیاسی است.

بررسی ترکیب تیم ایتالیا نشان از آن دارد که این تیم از لحاظ میانگین سنی تیم جوانی نیست بلکه متوسط سن بازیکنان آن ۳۲ سال و سه ماه است. همچنین افتخارات آنان با سابریست‌های کره‌ای و مجارستانی قابل قیاس نیست بلکه تیمی است که غلبه بر آن امکان پذیر است. 

در سمت دیگر تیم ایران قرار گرفته که میانگین سنی آنان چند ماه کمتر از ایتالیایی‌ها است. در ترکیب ایران با میانگین سنی ۳۲ سال، مجبتی عابدینی قرار دارد که عنوان چهارم المپیک و برنز جهانی را در کارنامه دارد. علی پاکدامن یکی از امیدهای ایران است که در مسابقات انفرادی با حذف «آندراس زاتماری» قهرمان جهان خود را به عنوان یکی مدعی مطرح کرد و در ادامه هارتونگ آلمانی را از پیش رو برداشت که نفر پنجم برترین سابریست‌های جهان است. 

قرعه سخت مسابقات انفرادی در حالی  مانع حضور پاکدامن در جمع چهار نفر برتر شد که وی به آرون ژیلاگی  باخت که در دیدار نهایی با غلبه بر سامله ایتالیایی سومین مدال طلای المپیک را ضرب کرد. 

«محمد رهبری» نیز یکی از استعدادهای ایران در سابر است که با حذف «اپیتی» فرانسوی نفر ششم جهان کار بزرگی را در بخش انفرادی سابر المپیک انجام داد. 

تیم سابر ایتالیا در حالی به عنوان سومین تیم برتر جهان گام به المپیک گذاشته که ۲ سابریست آن جایگاهی بالاتر از ملی‌پوشان ایران دارند. بهترین جایگاه یک ایرانی در اسلحه سابر مربوط به مجتبی عابدینی است که در رده چهاردهم  ایستاده است. پاکدامن در جایگاه ۲۴ و محمد رهبری در جمع ۳۶ شمشیرباز برتر جهان قرار دارند. 

تیم ایران با ۲۳۶ هزار امتیاز در جایگاه ششم برترین تیم‌های جهان قرار دارد و با کسب عنوان برترین تیم قاره کهن جواز حضور در توکیو را کسب کرد. تیم ایتالیا با ۳۱۲ هزار امتیاز سوم است و سهمیه مستقیم توکیو را کسب کرده است. تیم‌های کره‌جنوبی و لهستان در جایگاه اول و دوم قرار دارند. روسیه و آلمان نیز چهارم و پنج هستند. 

فرانسه با قرار گرفتن در جایگاه هفتم نتوانست به المپیک برسد و روسیه برترین تیم قاره اروپا نام گرفت. ایالات متحده آمریکا نماینده قاره آمریکا و مصر نیز نماینده قاره آفریقا در المپیک توکیو هستند.

روند رو به رشد و توجه وافر فدراسیون به اسلحه سابر موجب شده تا ورزش‌دوستان از این تیم توقع رسیدن به مدال را داشته باشند مدالی که می‌تواند نام شمشیربازی را به عنوان ششمن رشته مدال‌آور ایران در ادوار المپیک مطرح کند. 

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: المپیک توکیو مجارستان محمد رهبری مجتبی عابدینی ایالات متحده آمریکا المپیک توکیو ایالات متحده آمریکا پیمان فخری شمشیر بازی مجارستان مجتبی عابدینی محمد رهبری المپیک توکیو دور نخست محمد رهبری سابریست ها پیش رو مرحله یک بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۰۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا

به گزارش «تابناک» به نقل از همشهری، پروژه سد چندمنظوره سریلانکا موسوم به «اومااویا» با ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد که توسط مهندسان ایرانی اجرا شده است، دیروز با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور افتتاح شد. این نخستین‌بار نیست که مهندسان ایرانی، پروژه‌های بزرگ را در دیگر کشور‌ها اجرا می‌کنند؛ اما اومااویا ویژگی‌هایی دارد که آن را خاص می‌کند. به‌گزارش همشهری، صادرات خدمات فنی و مهندسی، مرغوب‌ترین بخش از ترکیب تجارت خارجی است که ایران نیز از سال‌های دور در این حوزه فعال بوده است. تحریم‌های ظالمانه به قصد خانه‌نشین‌کردن مهندسان ایرانی به این بخش نیز حمله برد و توانست مقیاس صادرات فنی مهندسی ایران را کاهش دهد؛ اما مهندسان ایرانی ضمن دور زدن تحریم‌ها، بر شرکت‌های صاحب‌نام غربی نیز در صحنه‌های رقابت پیروز شدند و خود را در پروژه‌هایی که عنوان «بزرگ‌ترین» را یدک می‌کشیدند، جای دادند. اومااویا در سریلانکا، یکی از این پروژه‌ها بود که دیروز افتتاح شد. ایران در ابتدای دهه ۹۰ توانسته بود رکورد صادرات بیش از ۴ میلیارد دلاری خدمات فنی مهندسی را ثبت کند؛ اما این رقم حالا حدود ۱.۵ میلیارد دلار است و طبق وعده علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، قرار است طی ۲ سال آینده به ۵ میلیارد دلار نیز برسد.

آغاز تا انجام اومااویا

قریب به ۱۴ سال پیش، ایرانی‌ها برای حضور در پروژه چندمنظوره سریلانکا با ایتالیایی‌ها رقابت کردند و بعد از موفقیت در این رقابت، برای خلق شاهکار مهندسی در منطقه‌ای نسبتا محروم و خشک در ۲۰۰ کیلومتری شرق کلمبو، پایتخت سریلانکا، دست‌به‌کار شدند. از مارس ۲۰۱۰ که کلنگ پروژه اومااویا زده شد، عوامل زیادی دست‌به‌دست هم داد تا پایانی خوش برای این پروژه چندمنظوره رقم نخورد. در کنار تأخیر‌های کارفرما در تحویل زمین، محدودیت‌های بانکی ناشی از تحریم، تأخیر کارفرما در پرداخت‌ها و تعلیق موقت پروژه ناشی از مسائل ناشناخته زمین‌شناسی، در برهه‌های مختلف ترمز پیشرفت اومااویا را کشید، اما عاقبت از سال ۲۰۱۶، عملیات اجرایی پروژه با شتاب بیشتری آغاز شد که البته این‌بار نیز دست‌انداز‌های بزرگی نظیر کمبود سیمان، آرماتور و سایر نهاده‌ها در بازار سریلانکا، قطعی مکرر برق و کمبود گازوئیل از شتاب طرح کاستند و درنهایت با شیوع کرونا و مقررات سختگیرانه برای کنترل بیماری، سنگ بزرگ دیگری پیش پای مجریان پروژه افتاد. در نهایت اما، مهندسان ایرانی موفق شدند این پروژه را حتی در مواردی که برای نخستین‌بار توسط شرکت‌های ایرانی اجرا می‌شد به پایان برسانند و آن را با نام ایران آماده افتتاح کنند.

 مختصات ابرپروژه اومااویا

پروژه برقابی سریلانکا که توسط مهندسان کشورمان و با پیمانکاری شرکت فراب ایران اجرا شده، شامل ساخت ۲ سد، یک‌تونل انتقال آب و ۲ واحد نیروگاه زیرزمینی برقابی با مجموع ظرفیت ۱۲۰ مگاوات است که طبق گفته‌های وزیر نیرو، ۵۳۰ میلیون دلار هزینه در برداشته و دولت سریلانکا کل مبلغ را به‌صورت نقدی پرداخت کرده است. البته ۵۰ میلیون دلار از این هزینه در قالب «اعتبار خریدار» و طی قراردادی بین بانک توسعه صادرات ایران و وزارت دارایی سریلانکا تسویه شده که بازپرداخت آن با دولت سریلانکا خواهد بود.

اجرای صفر تا ۱۰۰ پروژه چندمنظوره اومااویا توسط مهندسان ایرانی انجام شده و طراحی و ساخت شفت عمودی زیرزمینی آن به ارتفاع ۶۱۸ متر، جزو عمیق‌ترین شفت‌های ساخته‌شده توسط مهندسان ایرانی است. جالب اینکه حفاری این شفت به روشی نوین و کاملا مکانیزه و بدون دسترسی میانی انجام شده است. نکته دیگر اینکه این طرح در منطقه‌ای نسبتا محروم و خشک اجرا شده و شرکت ایرانی به‌واسطه فعالیت‌های داوطلبانه و خیریه‌ای مانند ساخت جاده دسترسی و تأمین آب برای مردم محلی، نشان عالی مسئولیت اجتماعی را نیز دریافت کرده است. براساس آمار‌های شرکت فراب، در اوج فعالیت‌های اجرایی این پروژه ۱۸۰۰نفر مشغول به فعالیت بوده‌اند که ۴۰۰نفر از آن‌ها متخصصان ایرانی، ۱۳۷۰نفر از کشور سریلانکا و ۳۰ نفر از سایر کشور‌ها بوده‌اند.

ایران در باشگاه سدسازان برتر جهان

وزیر نیرو در مراسم افتتاح پروژه اومااویا گفت: براساس اعلام کمیسیون بین‌المللی سد‌های بزرگ، ایران جزو کشور‌های برتر جهان در بخش سدسازی است و همچنین در حوزه تولید برق حرارتی جزو ۱۰کشور اول جهان محسوب می‌شود. علی‌اکبر محرابیان با اشاره به اینکه ایران پنجمین کشور جهان از لحاظ وسعت شبکه‌های آبیاری و زهکشی است، افزود: ما در عرصه تولید تجهیزات و قطعات موردنیاز تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب موفق شدیم بیش از ۹۵درصد نیاز خود را در داخل کشور تأمین کنیم. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به برکت این دستاورد‌ها بیش از ۲۰۰سد بزرگ و ۶۰۰سد کوچک با حجم مخزن حدود ۶۰میلیارد مترمکعب و حدود ۲.۵میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن و صد‌ها تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در ایران ساخته شده است. با توجه به ظرفیت کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب چند پروژه بزرگ را در کشور‌های مختلف جهان یا در حال اجرا داریم یا به اتمام رسانده‌ایم. او با اشاره به توان مهندسان ایرانی در سدسازی، گفت: در کشور تاجیکستان  از میان پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده و از پروژه‌های در حال ساخت می‌توان به سد راغون به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی در جهان و به تعبیری مرتفع‌ترین سد جهان به ارتفاع ۳۳۵متر و حجم ذخیره ۱۴میلیارد مترمکعب توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی ازجمله شرکت‌های ایرانی  اشاره کرد.

مشخصات فنی غول نیم میلیارد دلاری ایرانی در سریلانکا

طرح چند‌منظوره اومااویا در ۲۳۰ کیلومتری پایتخت سریلانکا، شامل دو سد به نام‌های دایرابا و پوهولپولاست که قرار است آب مازاد رودخانه‌های اومااویا و ماهاتوتیلااویا را در دو حوضه آبریز مجزا به مناطق کم آب منتقل کند.

دیگر خبرها

  • میرزازاده: مسئولان به آرامش کشتی در المپیک کمک کنند
  • دیوید تیلور، بی‌رحم دوست داشتنی
  • شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا
  • غیبت شمشیربازان روسی در المپیک پاریس
  • هنرمند ایرانی جایزه طراحی زاکا در توکیو را به خود اختصاص داد
  • واکنش متفاوت حسن یزدانی به حذف تیلور از المپیک
  • اعزام شمشیربازان ایران به رقابت‌های زون آسیا و انتخابی المپیک 
  • ردپای مربی قزوینی در المپیکی شدن الفتی
  • اعزام شمشیربازان ایران به مسابقات زون آسیا و انتخابی المپیک
  • روایت کشتی‌گیر ایرانی از مبارزه‌اش با برنده دیوید تیلور