Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در آیین معرفی و رونمایی از این کتاب گفت: کتاب، کشف المهم فی طریق خبر غدیر خم، اثر سیدهاشم حسینی بحرانی و تنها نسخه خطی از این اثر در کتابخانه‌های ایران است.
سیدرضا صداقت حسینی افزود: این کتاب به زبان عربی و در بیان حدیث شریف غدیر خم در سه باب تالیف شده است که باب نخست در خصوص اخباری است که از طریق شیعه امامیه در مورد واقعه غدیر وارد شده و مشتمل بر ۳۶ حدیث همراه با سلسله اسناد آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: باب دوم شامل اخبار و روایاتی است که از طریق اهل سنت در مورد واقعه غدیر رسیده و دارای ۸۸ حدیث همراه با سلسله سند آن است و در نهایت باب سوم شامل نصوص پیامبر (ص) بر ولایت امیرالمؤمنین از طریق شیعه امامیه و حاوی ۴۳ حدیث است.

وی اظهار داشت: مؤلف در این کتاب درصدد اثبات ولایت حضرت علی(ع) از طریق اثبات احتیاج مردم به امام و تواتر حدیث غدیر است.
صداقت حسینی به بیان ویژگی‌های ظاهری این کتاب پرداخت و گفت: این اثر که با عبارت «بسمله، الحمدلله الملک الحق المبین باعث الانبیاء» آغاز و با عبارت «و الطلحه و الزبیر و ساقوا ذکر الرواه من الصحابه و غیرهم تمّ الکتاب» پایان می‌یابد، دارای ۴۳ برگ ۲۴ سطری است که در ذی القعده سال ۱۱۰۱ به خط نسخ کتابت و توسط رضا نایینی در سال ۱۳۱۱ وقف حرم مطهر رضوی شده است.
این نسخه‌شناس، صحت محتوای این اثر و خطی بودن این نسخه را از دلایل ارزش، اهمیت و نفاست آن دانست و تصریح کرد: نسخه رونمایی شده بنابر توضیحات برگ آخر، به رؤیت مؤلف رسیده و توسط علی بن سلیمان بحرانی در حضور وی در دهم جمادی‌الثانی۱۱۰۲ هجری قمری مقابله و تصحیح شده که این مطلب نشان‌دهنده صحیح‌ بودن محتوای آن است.
سیدهاشم حسینی بحرانی از فقها، محدثین و مفسّرین شیعه در قرن ۱۲ هجری و از شاگردان فخرالدین طریحی نجفی و استاد شیخ حر آملی و شیخ حسن بحرانی و صاحب آثار و تألیفات متعددی همانند البرهان فی تفسیر القرآن، معالم الزّلفی، مدینة المعاجز و تبصرة الولی است که ۴۱ نسخه خطی از تألیفات و آثار وی در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

برچسب‌ها موزه‌ آستان قدس رضوی کتب خطی مشهد عید سعید غدیرخم نسخه کتاب نسخه شناس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موزه آستان قدس رضوی کتب خطی مشهد موزه آستان قدس رضوی کتب خطی مشهد عید سعید غدیرخم نسخه کتاب نسخه شناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۴۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، دفتر جریان حکمت ملی عراق در تهران، تعداد ۲۰۰۰ نسخه کتاب را برای استفاده اعضا و مخاطبان با پیوستن به پویش «اهدای کتاب، اهدای دانایی» به کتابخانه‌های عمومی کشور اهدا کرد.

«حبیب خدا؛ روایت تصویری از ۲۳ سال حضور آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر حکیم در ایران»، «روابط اجتماعی در اسلام؛ ابعاد و اصول (جلد اول)» از مجموعه سخنرانی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعمار حکیم؛ «حکومت اسلامی در اندیشه و عمل» اثر آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر حکیم، «شرح عهدنامه امام علی (ع) به مالک اشتر؛ آئین حکومت‌داری در اسلام» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعمار حکیم، «شرح رساله حقوق (جلد اول)» از مجموعه درس‌گفتارهای حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعمار حکیم و «حوزه علمیه بنیانی برخاسته از اسلام و تمدن» اثر آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر حکیم عناوین کتب اهدایی به کتابخانه‌های عمومی کشور است.

کد خبر 6090159 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • رونمایی از مزدا EZ-۶ در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴
  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • جزییات آیین نامه حمل و نقل دارو از طریق سکوهای آنلاین منتشر شد
  • گوشی جدید ناتینگ، ۲ روز دیگر رونمایی می‌شود
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • عرضه سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب
  • سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود
  • ریسک سرمایه گذاری از طریق برات الکترونیکی صفر است