بانوی نخبه ایرانی: حجاب برای نظام سرمایهداری خطر آفرین است
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۵۰۶۹
بانوی نخبه ایرانی معتقد است وقتی یک زن به ارزش حجاب پی میبرد و آن هویت والای خویش را پیدا میکند، دیگر نمیتواند کالای مصرفی و حتی مصرفگرا باشد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، برنامه «چراغ» با موضوع عفاف و حجاب میزبان مریم نقاشان، یکی از بانوان فعال، موفق و نخبه بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با رویکرد حقوق حکومتی و از نگاه کلان سیاسی به بحث حجاب پرداخت و معتقد است یکی از علل مهم مبارزه با حجاب این است که منافع سیاسی و اقتصادی یکسری از دولتهای فرا منطقهای در معرض خطر قرار میگیرد و حجاب، تهدید بزرگی برای اهداف آنها است.
نقاشان گفت: این زنِ مسلمان است که بار تبلیغ اسلام بیشتر از هر کسی بر دوش اوست؛ چرا که زنِ مسلمان، با حجاب خود ذهن هر بینندهای را به چالش میکشد و به تفکر وا میدارد؛ یعنی هر کسی خواه ناخواه با دیدن زن محجبه، این تفکر در ذهنش ایجاد میشود که چرا اینها این پوشش را دارند؟ اسلام چیست؟ این دین و مذهب و این پوشش چه منفعتی برای اینها دارد که آن را انتخاب کردهاند؟ آیا حجاب برای اینها محدودیتآور نیست؟ همین تفکر، جرقهای ایجاد میکند که افراد به سمت این دین بروند و تحقیق کنند حتی به عنوان یک منتقد. لذا تمام نگرانی سیاستهای غربی از همین روست که اذهان خِردگرا با بطن واقعی دین اسلام مواجه شده و به آن گرایش پیدا کند.
وی افزود: مسلماً هر عقل سلیمی پس از تحقیق و بررسی، حجاب را دستورالعمل کامل سعادت بشری میداند و به سمت آن گرایش مییابد؛ در نتیجه تعداد این افراد بیشتر میشود و این امر همان تهدیدی است که سبب میشود سیاستهای جهانی به خطر بیفتد و میتوان گفت این مهمترین عامل مبارزه علیه حجاب است؛ چرا هک در هیچ یک از ادیان این نقش پررنگ نیست و در واقع ما نمیتوانیم نمود بیرونی یک حکم دینی را در جامعه ببینیم، آنچنان که در دین اسلام میبینیم. در هیچ یک از ادیان مسیحیت یا یهودیت چنین چیزی نیست. حتی در مورد مردان مسلمان نیز نمادی ندارد و فقط این زن مسلمان است که به صورت مستمر با حضورش در جامعه دائم این دین را تبلیغ میکند.
این کارشناس علوم قضایی یادآور شد: حجاب نماد یک تفکر اسلامی است و برای سیاستهای غربی خطر آفرین است؛ چرا که دین اسلام، تفکر ظلمستیزی را اشاعه میدهد، اسلام است که تفکر وحدت مسلمین را در همه دنیا، بدون مرز و یا منطقهای خاص اشاعه میدهد؛ به عبارتی هر مسلمانی در هر گوشهای از جهان بدون اینکه به دنبال قومیّت یا ملیّت خاصی باشد، به صرف مسلمان بودن، وحدت و انسجام اجتماعی را پایهریزی میکند و قدرتی بزرگ فرامنطقهای ایجاد میکند که مقررات ظلمستیزانه و عدالتخواهانه دارد و این با منافع اقتصادی و سیاسی سیاستهای بزرگ جهانی در تعارض است.
نقاشان در این باره با ذکر مثالی گفت: به عنوان مثال وقتی یک زن به ارزش حجاب پی میبرد و آن هویت والای خودش را پیدا میکند، آن عزت نفسی که در سایه آموزههای حجاب به وی برگردانده میشود، دیگر نمیتواند کالای مصرفی باشد و حتی نمیتواند مصرفگرا باشد، لذا آن سیاستهای اقتصادی که در این خصوص وجود دارد با شکست مواجه میشود؛ یعنی یک زن محجبه، از این پس مشتری افراطی کالا و خدمات آرایشی، جراحیهای زیبایی و تمام خدماتی که در این راستا است، نخواهد بود. تصور کنید جمع کثیری از زنان جهان به یک چنین تفکری گرایش پیدا کنند، در آن صورت سیاستهای کلان اقتصادی فلج میشود. از سویی اینها میخواهند زنِ جوامعِ مسلمان فلج شود، چون آن نیروی کارآمد اشتغال و تخصصی از بین میرود و تمام فکرش درگیر مباحث آرایشی و جراحیهای زیبایی میشود و تمام وقت مفیدش در این مراکز تلف خواهد شد، بدون اینکه از لحاظ محتوایی یا به لحاظ عملکردش برای خانواده و یا جامعه مثمر ثمر باشد. به عبارت دیگر، زنِ مصرفگرا بیشتر در خدمت آن سیاستها قرار میگیرد. پس بر هم ریختن این نظام سلطه، میتواند یک هراس بزرگ برای چنین سیاستهایی ایجاد کند.
آیا "حجاب" امری فطری است؟!رویکرد قهری در حوزه عفاف و حجاب اثرگذار نیستانتهایپیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: عفاف و حجاب عفاف و حجاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۵۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«بی حجابی» گرهای که با دست باز میشود
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی خدابخشی- طی روزهای اخیر موضوع حجاب وعفاف به عنوان یک موضوع مهم فرهنگی یکبار دیگر با اجرای «طرح نور» از سوی فراجا و با نزدیک شدن به نهایی شدن لایحه حجاب در مجلس شورای اسلامی محور توجه قشر گسترده ای از مردم جامعه قرار گرفته است.
طرحی که به دلیل نبود برنامه ریزی مدون و انجام وظیفه از سوی دستگاه ها، سازمان ها و نهادها در حوزه عفاف و حجاب پس از حدود 20 ماه کش و قوس فراوان در بین ارکان مختلف تصمیم گیر فرهنگی کلان جامعه یکبار دیگر با تغییر نام از سوی نیروی انتظامی به مرحله اجرا گذاشته شده تا این نیرو به تنهایی در این میدان خطیر بار سنگین بر زمین مانده دیگر نهادها را به دوش بکشید، شاید که در قبل آن اوضاع آشفته نوع پوشش در جامعه سامانی یابد.
طی ماه های گذشته موضوع حجاب و نمایش نسخه جدیدی از آن که سنخیتی با جامعه اسلامی ایرانی ندارد ابعادی فراتر از حوزه فرهنگ به خود گرفته تا شیطنت رسانه ای آن را به نماد و رویکردی سیاسی امنیتی برای رویا رویی با نظام اسلامی مبدل سازد. یقینا شرایط ایجاد شده در مقوله حجاب در این روزهای جامعه زائیده یک رویداد و یا مولفه ای تک بعدی نیست بلکه باید آن را معلولی از مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دانست که با چاشنی فتنه انگیزی به صورت گسترده جامعه را به سه بخش درگیر، همسو و ضد تبدیل کرده است.
بر این اساس و باتوجه به قرار دادن پازل های شکل گیری این رویداد فرهنگی و اجتماعی که ردپای برنامه ریزانی غربی در آن به راحتی مشهود است باید کشف حجاب را جز در مواردی معدود که ناشی از کم دانشی و عدم برخورداری از تحلیل درست است، آن را شعاری بصری بر علیه نظام حاکمه دانست. برهمین اساس رویا رویی با آن نیاز به دست فرمانی جدید دارد، دست فرمانی که بتواند این حرام شرعی و حرام سیاسی که به چالش مهم ماه های گذشته کشور مبدل شده است را مدیریت و سلامت بصری را به جامعه ارائه کند.
حال سوال اینجاست آیا با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه باید چشم بر مقوله عفاف و حجاب بست؟ آیا می توان به بهانه حفظ وحدت و انسجام اجتماعی، انسجام دینی را نا دیده گرفت؟ پاسخ به این سوال را می توان در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی یافت به گونه ای که ایشان حجاب را مولفه سوم مورد نیاز جامعه امروز بعد از موضوعات اقتصادی و منطقه ای دانسته اند. بر این اساس حجاب را باید نقطه مرکزی حکمرانی فرهنگی و نمادی از فرهنگ دیرینه مردم ایران زمین در نظام و ساختاری دینی در طول تاریخ دانست که بن مایه آن شکل دهنده ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران است. به عبارت بهتر چشم پوششی بر این واقعیت یعنی رسیدن به نقطه پایان حکمرانی فرهنگی در ایران.
یعنی همان چیز که دشمن طی سال ها برای آن برنامه ریزی کرده و رویای شیرین آن را برای خود تصویر کرده است. رویایی که می توان آن را با اطلاع رسانی صحیح و استفاده نو آورانه از ابزارهای رسانه ای و با افزایش سطح آگاهی مردم از این فرایند به سراب تبدیل کرد.
عبور از این میدان پر مخاطره نیاز به نقشه عملیاتی دارد. متاسفانه در فرایند روایت میدان آنچنان که باید و شاید نتوانسته ایم میدان داری کنیم و عملا میدان در این بخش به شهروند خبرنگاران ضد امنیتی واگذار شده که سازنده خوراک خبری برای رسانه های معاند هستند. کسانی که به صورت عمده نقش موثری در مخالف سازی مردم با مقاله حجاب دارند اما کمتر دیده می شوند. حال باید در این میدان فرهنگی به بحث رسانه توجه ویژه ای شود تا حجاب به عنوان یک حکم شرعی در جامعه باز تعریف و مردم بر لزوم رعایت حدود آن آگاهی یابند. تحقق این مهم میسر نخواهد بود جز افزایش سواد رسانه ای مردم و استفاده درست دستگاه های تبلیغاتی از رسانه. این یعنی استفاده از ابزار فرهنگی برای یک رویداد یا تهاجمی فرهنگی.
یقینا موضوع حجاب در کشور ما کلاف سر در گم و غیر قابل حل نیست و هم زمان با یافتن سر رشته آن می توان امید به باز کردن گره آن داشت. گره ای که می شود آن را با دست باز کرد و نه با دندان. یقینا میدان مبارزه فرهنگی نیازمند نقشه عملیات فرهنگی است و در آن ترازوی رویکردهای ایجابی می بایست بر رویکردهای سلبی سنگینی کند چیزی که امروز برعکس شده و همین عامل باعث شکل گیری تقابلی جدید با حجاب خواهد شد.
انتهای پیام/