Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایتنا - به‌تازگی دانشمندان توانسته‌اند اسرار شفق‌های پرتو ایکس مشتری را توضیح دهند و بدین‌ترتیب تلاش ۴۰ ساله آنها برای یافتن پاسخ به پایان رسید. مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که این امکان وجود دارد شراره‌های مرموز پرتو ایکس مربوط به شفق‌های قطبی مشتری «نورهای شمالی» این سیاره غول‌پیکر شباهت‌های غیرمنتظره‌ای با زمین داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، گفته می‌شود میدان مغناطیسی مشتری بسیار قوی است و حدود ۲۰ هزار برابر زمین است و بنابراین مغناطیس این کره بسیار قدرتمند است. اگر این مگنتوسفر در آسمان شب قابل مشاهده باشد، می‌تواند ناحیه‌ای چندین برابر ماه ما را بپوشاند. به همین ترتیب، شفق‌های مشتری بسیار قدرتمندتر از زمین هستند و صدها گیگاوات انرژی آزاد می‌کنند که البته برای تأمین قدرت تمدن بشری بسیار کافی است.
 
شفق‌های قطبی مشتری نیز شراره‌های پرتو ایکس غیرمعمولی را منتشر می‌کنند که منشأ آن یون‌های گوگرد و اکسیژن است که توسط قمر آتشفشانی Io به بیرون پرتاب می‌شود. شفق‌های پرتو ایکس مشتری به تنهایی هر کدام حدود یک گیگاوات انرژی آزاد می‌کنند؛ یعنی مقدار انرژی که یک نیروگاه زمینی می‌تواند طی چند روز تولید کند. این شفق‌های پرتو ایکس غالباً مانند ساعت کار می‌کنند، با ضربات منظم به مدت چند ده دقیقه و این روند برای ده‌ها ساعت ادامه می‌یابد.

 

گفتنی است محققان برای کشف منابع این شراره‌ها، از کاوشگر جونو ناسا که به دور مشتری می‌چرخد برای بررسی مگنتوسفر این سیاره غول‌پیکر استفاده کردند. در عین حال، آنها تلسکوپ XMM-Newton آژانس فضایی اروپا را نیز در اختیار داشتند که به دور زمین می‌چرخد و پرتو ایکس مشتری را از راه دور تحلیل می‌کند.
 
دانشمندان کشف کردند که شراره‌های پرتو ایکس ظاهراً توسط ارتعاشات منظم خطوط میدان مغناطیسی مشتری ایجاد می‌شوند. این ارتعاشات امواج پلاسما را در مقیاس سیاره‌ای تولید می‌کنند؛ یعنی ابرهایی از ذرات باردار الکتریکی که یون‌های سنگین را در امتداد خطوط میدان مغناطیسی پراکنده می‌کنند تا زمانی که در جوّ این سیاره خرد شوند و انرژی خود را به شکل پرتو ایکس آزاد کنند.

اما از سوی دیگر، هنوز مشخص نیست که چرا خطوط میدان مغناطیسی مشتری مرتباً مرتعش می‌شوند. محققان می‌گویند شاید علت این امر، تعاملات زیاد با باد خورشیدی یا جریان سریع پلاسما در مغناطیس کره مشتری باشد.

منبع: ايتنا

کلیدواژه: فضا سیاره مشتری میدان مغناطیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۶۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مافیای خودرو» مانع ورود خودروهای برقی به کشور

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: مافیای قدرتمند خودرو مانع از ورود خودروهای باکیفیت و ارزان به کشور می‌شود.

به گزارش تسنیم، علیرضا نادعلی؛ سخنگوی شورای شهر تهران اظهار کرد: با ناکام ماندن دلالان و مافیای صنعت خودرو در پیگیری منافع نامشروع خود در معاملات خودروهای برقی، و ناامیدی آنها از قراردادهای شهرداری تهران برای خرید این نوع خودروها، این گروه ذینفع با توسل به قدرت پول و تطمیع برخی افراد و رسانه‌ها، در تلاشند تا مانع از اجرای طرح برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسط دولت سیزدهم و مدیریت شهری شوند.

وی افزود: برخی از وزرا، نمایندگان مجلس و شهردار تهران اخیراً به صراحت اعلام کرده‌اند که مافیای قدرتمند خودرو مانع از ورود خودروهای باکیفیت و ارزان به کشور می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پرفروش‌ترین خودروهای برقی چینی فروش 125 میلیون دستگاه خودرو برقی تا سال 2030 ساخت نخستین خودروی برقی (فیلم)

دیگر خبرها

  • نشست رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی
  • «مافیای خودرو» مانع ورود خودروهای برقی به کشور
  • نشست مهم رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی برگزار شد
  • وقوع گردباد‌ های قدرتمند در ایالت‌ های آمریکا (فیلم)
  • وقوع گردباد‌های قدرتمند در ایالت‌های آمریکا + فیلم
  • (تصاویر) مزدا آر ایکس ۷؛ زیبای ژاپنی
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • ایکس سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!
  • (ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!
  • ویدیو/ «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!