Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از «شهر»، پیروز حناچی، شهردار تهران امشب -۵ مرداد ۱۴۰۰- با حضور در برنامه زنده تهران ۲۰- گزارشی از عملکرد چهار ساله مدیریت شهرداری کرد و گفت: این دوران بسیار زود گذشت؛ اما دوران خیلی سختی بود. در واقع سخت‌ترین دوره در دوران معاصر بود هم تحریم های ظالمانه تاثیر خود را داشت و هم به پاندمی کرونا برخورد کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر ۲ مورد برای شهرداری‌ها یعنی کاهش درآمد و افرایش هزینه‌ها.

او با بیان اینکه در ۹ مورد گزارش به شهروندان ارایه می‌شود، توضیح داد: من جزو کسانی بودم که از دهه ۷۰ نظام مدیریت شهری را نقد میکردم. نخستین محوری که درباره آن تلاش زیادی شد و شاید وجه امتیاز این دوره با دوره‌های پیش از خودش است، انظباط ساخت و ساز و بهسازی کالبدی است.

حناچی ادامه داد: در این حوزه تلاش شد تا با هوشمندسازی کامل تمام فرایندهای شهرسازی از اعمال سلیقه شخصی جلوگیری شود، میثاق نامه ای به نام طرح جامع و طرح تفصیلی وجود دارد که هرچند ممکن است دارای اشکال باشد اما بودنش بهتر از نبودش است.  

به گفته شهردار تهران؛ این گزارش مقایسه سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ با ۱۳۹۶ تا ۹۹ است. در این دوره  ۶۴ درصد از متراژ صادره پروانه های مسکونی کاهش یافت، در سال های ۹۱ تا ۹۵  ۱۸۱ میلیون متر مربع پروانه مسکونی در تهران صادر شد. که این دوره ۶۶ میلیون متر مربع با کاهش ۷۰ درصدی زیربناهای تجاری از ۵.۳ میلیون متر مربع به ۱.۷ میلیون متر مربع رسیده که نتیجه تلاش این دوره است.

حناچی با بیان اینکه فقط بخش مسکونی ۱۸۱ میلیون مسکن معادل یک ملیون واحد داخل تهران است، گفت: یعنی ظرفیت پذیری سه میلیون نفر که خدمات و زیرساخت‌ها تهران ندارد و فراهم‌ نشده است. باید به طور طبیعی رشد را تهران داشته باشیم و اعمال سیاست های پر فشار برای توسعه بخش های مسکونی خارج از طرح تفصیلی می‌تواند مشکلات زیادی به بار بسازد یکی از تبعات آن  ترافیک و آلودگی است.  

او ادامه داد: در طرح تفصیلی تاکید شده که تناسب بارگذاری جمعیت با خدمات با هم دیده شود و برای دوره های ۱۰ ساله به تصویب می‌رسد ،اگر بیشتر از آن حرکت کنیم مانند یک آدم ناقصل‌الخلقه‌ای می ماند که دست ها یا پاهایش سر جای خودش نیست؛ اما در سال‌های  ۹۶ تا ۹۹ آمار ساخت و سازه ها تقریبا بر اساس طرح تفصیلی است.

حناچی گفت: در این دوره  کاهش ۶۳ درصدی پروانه‌های مغایر با دستور نقشه و کاهش ۸۷ درصدی بلند مرتبه‌سازی داشتیم و حد فاصل ۹۱ تا ۹۵، ۵۶۷ پروانه بلندمرتبه سازی صادر شده که عمدتا در مناطق یک، ۲ و سه بوده که ۷۰ فقره کاهش پیدا کرده است.

شهردار تهران افزود: در این دوره پروانه بلندمرتبه به معنای بالای ۱۲ طبقه داده نشد، در این دوره نوسازی میانگین یک شش دهم میلیون مربع سالانه به شکل زیربنا در بافت فرسوده انجام شد و ۱۴ هزار ۳۴۷  پلاک، همچنین ۱۲۲ هزار متر مربع فضای کارگاهی در مرکز شهر در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ و تبدیل آن ۱۱۴ هزار متر مربع به فضای شهری انجام شد.

شهردار تهران با بیان اینکه در بافت فرسوده کاهش صدور پروانه نداشتیم، افزود: پیمانکاران بدشان نمی‌آید که مساحت بزرگی را شهر را تجهیز کارگاه کنند، اما در این دوره  بچینگ و محوطه کارگاهی میدان هفت تیر با خاتمه کار کارگاهی جمع شد. شهر مکانی برای زندگی است و مردم باید بتوانند در شهر زندگی ‌کنند و اولویت آن از  همه چیز بیشتر است.

حناچی به توسعه فضای عمومی شهر اشاره کرد و افزود: از طریق احداث میدانگاه‌ها در این مسیر در حال حرکت هستیم به طوری که  امام خمینی به زودی افتتاح خواهد شد و بخش عمده‌ای از آن به پیاده تبدیل می شود و مسیر سواره هم از سه طرف وجود دارد؛ اما ترافیک به حداقل می‌رسد، پلازای هفت تیر، خیالستان زندگی، باغ راه حضرت فاطمه زهرا(س) و میدانگاه امیرکبیر، دولاب، بریانک هم از دیگر اقدامات در این بخش هستند.

 او؛ آزاد سازی ۱۳۹۴ هکتار از اراضی حریم سال  که معادل ۶۶ رسد است در سال های ۹۲، ۱۹۷ هکتار بوده و در سال ۱۳۹۹، ۲ هزار و ۶۸۸ هکتار بوده است.  حریم از حرمت میاید و باید حفاظت شود اما به واسطه اینکه خارج از تهران است ممکن است در صورت نبود نظارت کافی، رخدادهایی بی افتد. تلاش کردیم برای کنترل حریم شهر تهران و در این مسیر یک هزار ۳۹۴ هکتار را آزاد کردیم که در تصرف بوده است. حریم پایتخت بزرگ است و باشهرهای کوچک اطراف درگیر است آن جیزی حریک درجه یک تهران بوده و آزادسازی شده است بیش از ۶ هزار کیلومتر مربع است.  

شهردار تهران به توسعه کمربند سبز تهران اشاره کرد و توضیح داد: کمربند سبز تهران از ۴۰ هزار و ۱۳۲ هکتار به ۴۳ هزار و ۸۵۲ هکتار رسید که عمدتا در در ارتفاعات شمالی است. البته توسعه این بخش، از قدیم هم انجام شده است در سال ۱۳۹۶، ۲ هزار و ۲۲۶ هکتار و در سال ۱۳۹۹، مساحت کمربند سبز تهران هم به ۴۳ هزار و ۸۵۲ هکتار رسید. همچین ۲ هزار و ۳۰۰ عدد هم تعداد بوستان‌های شهر تهران است.

شهردار تهران در ادامه گفتگوی خود با «تهران بیست» گفت: در این دوره از مدیریت شهری فاصله شمال و جنوب در شهر را از طریق افزایش هزینه کرد در مناطق جنوبی کاهش دادیم البته از مناطق شمالی چیزی نکاستیم اما میزان اختصاص بودجه در مناطق جنوبی را قدری بالا بردیم همچنین در این دوره اجرای پروژه های توسعه محلی با اولویت محلات کم برخوردار و مناسب سازی شهر برای همه اقشار و توسعه دسترسی به حمل و نقل عمومی از مهمترین محورهای اقدامات ما بوده است.

او تاکید کرد: افزایش هزینه کرد اعتبار در مناطق جنوبی به نسبت مناطق شمالی از ۶۵ صدم درصد در سال ۹۵ به ۱.۳۱ صدم در سال ۹۹ افزایش یافته است که روی نمودار هم این را پیاده کرده ایم. یعنی نسبت ۴۵ به ۵۵ را عکس کردیم و الان نسبت هزینه کرد ۴۵ در مناطق شمالی و ۵۵ مناطق جنوبی است. 

او افزود: در این دوره ۲ هزار و ۹۰۷ پروژه توسعه محلی که ۸۹ درصد آن در مناطق کم برخوردار بوده است با هزینه بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان انجام شد که ۷۲۰ مورد آن به اتمام رسیده است. این پروژه ها کوچک مقیاس و با درخواست مردم انجام شد و رضایت مندی مردم را به همراه داشت.

حناچی گفت: در این دوره بخشی از اعتبار شهرداری را به این پروژه ها اختصاص دادیم. در هر منطقه تهران که شما بروید مردم مشکلات ویژه ای است. مثلا در خیابان ستارخان که من هم آنجا زندگی می کنم در خیابان ذوالفقاری آن بخش از خیابان که سایه داشت پیاده رو نداشت و مردم برای حرکت در سایه مجبور بودند در خیابان و سواره رو تردد کنند که مشکل ایجاد کرده بود و درخواست مردم این بود که آنجا پیاده رو ساخته شود.

شهردار تهران افزود: با مالک بزرگ که سرتاسر خیابان را داشت توافق کردیم و از آنجا عقب نشینی کرد و آنجا الان تبدیل به منطقه امن و قابل استفاده برای پیاده روها شده است. در تمام شهر از این جنس مشکلات هست که با هزینه کم می توان انجام داد و رضایتمندی مردم را کسب کرد. 

شهردار تهران در ادامه گفت: در دوره پنجم مدیریت شهری در زمینه توسعه دسترسی به حمل و نقل عمومی ، ۴۰ کیلومتر مسیر مترو به بهره برداری رسید و تعداد ایستگاه های مترو از ۱۰۹ به ۱۳۷ ایستگاه رسید. ساخت برخی از این ایستگاه ها از قبل شروع شده بود ولی پیشرفت فیزیکی پایینی داشت در این دوره تکمیل شدند.

حناچی ادامه داد: در ایستگاه های مترو ۵۰ درصد به بخش سیویل اختصاص دارد و ۵۰ درصد نصب تجهیزات است خیلی از اینها خیلی ها در بخش سیویل هم قابلیت بهره برداری نداشت. البته هیچ کدام از اینها صفر تا صد در این دوره ساخته نشده است اما مشخص است که هر ایستگاه چقدر پیشرفت فیزیکی داشته است.

شهردار تهران گفت: مثلا در خط سه در ایستگاه اقدسیه که اخیرا افتتاح شد در ابتدای دوره، پیشرفت سیویل ۶۹ درصد و تجهیزات ۲۵ درصد بوده است یا ایستگاه مهدیه ۷۴ درصد در بخش سیویل پیشرفت داشت که امروز به بهره برداری رسیده است. در خط سه و چهار مترو فاز توسعه غربی و توسعه خط ۶ و ۷ و همچنین توسعه مسیر فرودگاه امام تا پرند هم در دستور کار قرار دارد. 

او در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه میادین میوه و تره بار در شهر اشاره کرد و گفت: اتصال محلات به میادین و بازارها در این دوره از ۵۷ درصد به ۶۴ درصد رسیده است. در ارزیابی های ما معلوم شده است که مردم از میادین میوه و تره بار رضایت دارند چون اقلام را ۴۰ درصد ارزان تر در اختیار مردم قرار می دهند و دولت هم از طریق میادین برخی کالاهای استراتژیک را توزیع می کند.

حناچی به اهتمام مدیریت شهری در دوره پنجم به مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی برای معلولان حرکتی اشاره کرد و گفت: اتمام مناسب سازی ۴۰۰ هکتار بوستان و آغاز عملیات مناسب سازی ۱۷۸ هکتار هم در دستور کار بوده است.

او ادامه داد: ما یک راهبردی را برای دوستان تعریف کرده ایم و این که هر جایی که فضای عمومی است باید برای معلولان حرکتی مناسب سازی شده باشد در درجه اول پارک ها و ساختمان های عمومی و جاهایی که مردم زیاد از آنها استفاده می کردند در دستور کار قرار گرفت. و هم اکنون مناسب سازی ۱۱۵ بازار معادل ۴۳.۵ درصد انجام شده است و از سوی دیگر احداث مکان جدید منوط به مناسب سازی بود. ۱۶۱ کیلومتر پیاده رو در شهر مناسب سازی شد. 

او گفت: در این دوره از مدیریت شهری اولویت حمل نقل ریلی به بزرگراهی را در دستور کار قرار دادیم بخش بزرگراهی را حذف نکردیم ولی وقتی شعار "شهر انسان گرا" را دادیم باید این را در عمل هم ببینیم بر همین اساس در این دوره افزایش ۳.۷ برابری هزینه های صورت گرفته در شبکه مترو را به نسبت شبکه های بزرگراهی داشتیم و این همان اولویت دادن است. یعنی در بودجه نسبت سهم مترو ۳.۷ برابر به نسبت توسعه مسیرهای بزرگراهی افزایش داشته است و این راه حل نجات کلان شهر از آلودگی و ترافیک است. 

حناچی گفت: البته شبکه های بزرگراهی شکل گرفته و ما صرفا قبلی ها را تکمیل کردیم. نظریه ای به نام رود دایت مطرح است یعنی هر چه مسیر سواره بیشتر شود تقاضای سفر و ترافیک و آلودگی بیشتر می شود. در مقابل سیاست توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه حمل و نقل پاک و توسعه مسیر دوچرخه و مسیر پیاده قرار دارد که ما راه دوم را انتخاب کردیم. 

شهردار تهران تصریح کرد: در این راستا بازبینی و طراحی خط های جدید تهران از ۸ خط به ۱۱ خط طراحی و تصویب آن در در شورای عالی ترافیک را داشتیم کاری که قبلا صورت نگرفته بود و خیلی مهمی است چون امکان تغییرات سلیقه ای را به حداقل می رساند و در ضمن طرح جامع این امکان را به وجود می آورد که طرح تفصیلی هم خود را با آن منطبق کنند. 

شهردار تهران ادامه داد: در توسعه شبکه مترو همچنین ظرفیت مترو را به ۲.۳ تا قبل از کرونا افزایش دادیم که هم اکنون به حدود ۲.۸ رسیده است. با افتتاح هر ایستگاه ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر به جمعیت استفاده کنندگان ازمترو اضافه می شود. البته در شرایط کرونایی با ۵۰ درصد ظرفیت کار می کنیم. 

حناچی افزود: اتمام ۳۱ پروژه بزرگراهی ناتمام به طول ۲۹ کیلومتر را هم در این دوره داشتیم. دراین دوره پایدارسازی مالی شهرداری را دنبال کردیم و تلاش کردیم و درآمدها و هزینه هایمان تراز شود و با وجود کاهش ۴۲ درصدی منابع نسبت به دوره های گذشته به قیمت ثابت ۹۵ علی رغم بدهی های قابل توجه از دوره قبل، هزینه های جاری شهر را ۴۰ درصد کاهش دادیم و کاهش سهم استقراض در بودجه از ۲۲ درصد به ۴ درصد را هم داشتیم.

او ادامه داد: از سوی دیگر درصدی درآمد عوارض به مازاد تراکم را ۵۲ درصد به قیمت های ثابت های ۹۵ کاهش دادیم و درآمد تغییر کاربری به صفر رساندیم که بهرای نخستین بار بود. و همچنین کاهش ۳۷ درصدی هزینه های اداره امور شهر در سال ۹۹ هم از دستاوردهای این دوره بود همچنین در این دوره بیش از دو برابر ۴ هزار تسهیلات دریافتی بازپرداخت تسهیلات داشتیم و ۹.۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بازپرداخت کردیم یعنی نه تنها بدهی خالص ما افزایش نیافت بلکه به میزان ۱۹۷۴ میلیارد از بدهی قبلی را پاس کردیم.

افزایش سهم ۳۳ درصدی جوانان و بانوان در شهرداری

شهردار تهران گفت: در حوزه ارتقا کارایی سازمانی سهم جوانان و بانوان به ۳۳ درصد افزایش پیدا کرد و شاهد افزایش دوبرابری نیروی انسانی متخصص با تحصیلات فوق لیسانس و دکترا  در مشاغل تخصصی از اقدامات این دوره بود. 

او ادامه داد: برای نخستین بار از طریق آزمون عمومی ۲۴۰ نفر نیروی انسانی جذب شهرداری تهران شدند. بهترین فارغ التحصیلان دانشگاه از طریق این آزمون جذب شدند. 

حناچی افزود: تلاش شد، اقداماتی که انجام‌می شود به صورت شفاف منتشر شود. این امری مهم در قانون شهرداری ها است. طبق این قانون شهرداری موظف است هر ۶ ماه یکبار این کار را انجام دهد.  این کار برخط شده و به محض اینکه اقدامی صورت گیرد در سایت شفاف به راحتی قابل رویت است.

او در پاسخ به این سوال که منتقدان این دوره مدیریت شهری می گویند تعداد کارهای شما زیاد است. اما اقداماتی خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، تاکسی و افزایش تعداد واگن ها انجام نشده است، گفت: اقدام مهمی که در بخش حمل و نقل عمومی انجام شد این بود که پارت ۷۸ واگن که در ابتدای این دوره به گمرک رسیده بود در حال حاضر در شبکه ریلی در حال تردد است. 

او افزود: بیش از ۱۵۰۰ واگن کم داریم برای اینکه بهره وری شبکه موجود را افزایش دهیم. 

شهردار تهران بیان کرد: در این دوره قرارداد ۶۳۰ واگن پیگیری شد و در راستای وظایف دولت، این طرح در حال پیگیری است. قرار داد واگن ها تا بانک مرکزی چین پیش رفت اما به دلیل شرایط تحریم به سرانجام نرسید. 

او تاکید کرد: شهرداری،  پروژه ساخت و بهره برداری از قطار ملی را در دستور کار قرار داد. این قطار از طراحی تا اجرا کاملا ایرانی بود و وابستگی ما به خارج از کشور تا ۸۵ درصد کاهش پیدا کرد. 

حناچی ذکر کرد: اگر در داخل کشور، سازمان برنامه و بودجه با شرکت واگن سازی قرارداد ببندد می توانیم تولید داشته باشیم. شهرداری قرارداد ۱۱۰ واگن را متعقد کرده است. 

او ادامه داد: شبکه سیویل  سریع تر از شبکه تامین واگن است، در بخش تامین اتوبوس ها، در سال ۹۲، ۲۸۱ دستگاه در سال ۹۳، ۱۷ دستگاه و در سال ۹۴، ۲۰۵ دستگاه و در سال ۹۹ بعد از یک دوره ۱۰ ساله قرارداد، ۲۵۰ دستگاه با ایران خودرو منعقد شد. 

حناچی‌اضافه کرد: خط تعطیل شده ایران خودرو در بخش اتوبوس و مینی بوس احیا شد. با اوراق مشارکتی  که شهرداری، سال گذشته و امسال دریافت کرد قراردادهای جدیدی با شرکت های داخلی منعقد شد. 

شهردار تهران در پایان گفت: در این دوره تلاش شد که کاری که به آن معتقد نیستیم انجام نشود، قول دادیم به شکل متفاوتی با شهر برخورد کینم و تراکم نفروشیم ، قول دادیم انضباط را در شهر اجرا کنیم، قول دادیم شفاف عمل کنیم، قول دادیم بحران های آلودگی هوا و ترافیک را در محور تصمیمات اصلی خود قرار دهیم که به همه این قول ها عمل کردیم. تمام تلاش شهرداری این بود که یک دوره متفاوت و کاملا تخصصی در شهر  اجرا شود.

کد خبر 617209 برچسب‌ها شهرداری پیروز حناچی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شهرداری پیروز حناچی دستور کار قرار میلیون متر مربع حمل و نقل عمومی شهردار تهران او ادامه بهره برداری مدیریت شهری مناطق جنوبی طرح تفصیلی مناسب سازی قول دادیم پیاده رو هزینه ها انجام شد ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۷۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخت کشی در تهران

آفتاب‌‌نیوز :

به‌تازگی ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد که نشان می‌داد شماری از شهروندان با تجمع در مقابل حصار‌های پارک لاله به قطع درختان این پارک و هرگونه ساخت‌وساز در آن اعتراض می‌کنند. پیش‌تر گزارش شده بود که محدوده حصارکشی بخش بزرگی از محوطه قدیمی پارک است که درختان کهنسال دارد. بر مبنای این گزارش، شهرداری قصد دارد در این محدوده ساختمانی بسازد.

شبکه شرق نیز روز پنج‌شنبه در گزارشی نوشت که محوطه حصارکشی بیش از ۳ هزار مترمربع مساحت دارد و در مجاورت ضلع غربی ایستگاه آتش‌نشانی، روبه‌روی خیابان پورسیناست. در این گزارش با استناد به اظهارات شاهدان و ساکنان اطراف پارک لاله آمده است که با «استقرار کانکس در اطراف حریم پارک، این گمانه مطرح شده که قرار است در این قسمت ساخت‌وسازی انجام و درختان آن قطع شود». شهروندان معترض به حصارکشی پارک لاله از نیرو‌های خدماتی پارک لاله شنیده‌اند که قرار است در این محدوده عملیات ساختمانی آغاز شود. این شهروندان در پرس‌وجو از مدیر پارک و شهرداری منطقه نیز به این پاسخ رسیده‌اند که قرار است در این نقطه از پارک فرهنگسرا ساخته شود. آن‌ها همچنین باخبر شده‌اند که درختان این محدوده نیز قطع خواهند شد.

انتشار تصاویر این حصارکشی سبب شد تا کاربران شبکه‌های اجتماعی ضمن یادآوری سوابق شهرداری در ماجرای ساخت مسجد در پارک قیطریه درباره سرنوشت درختان کهنسال پارک لاله ابراز نگرانی کردند. همزمان کارزاری در نامه به معاونت حقوق عامه قوه قضائیه به راه افتاد که طی آن از تعرض به بوستان‌ها متوقف شود. هرچند در رابطه با ساخت مسجد در پارک قیطریه هم کارزاری ۱۵۰ هزار نفری به راه افتاد، اما به چشم مسئولان نیامد.

 

مرتضی‌هادی جابری‌مقدم، عضو هیات‌علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران در ویدئویی از مقابل حصار‌های پارک لاله ضمن تایید اینکه در محدوده حصار‌ها انبوهی از درختان قرار دارند، گفت که «۳ هزار متر از پارک لاله را با هدف عملیات ساخت‌وساز حصارکشی کرده‌اند». او در ادامه اضافه کرد: «هیچ عقل سلیم و مدیریت خردمندانه‌ای در این نقطه از مرکز شهر تهران، که با تراکم مواجه است، چنین تصمیمی نمی‌گیرد».

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متر به متر پارک لاله ارزشمند است، تاکید کرد که «پیرامون پارک لاله، مراکز و ساختمان‌هایی با کاربری‌های مختلف وجود دارد و نیازی به ساخت هیچ بنایی در دل پارک لاله نیست و فضای سبز آن باید حفظ شود».

جابری‌مقدم ابراز امیدواری کرد که حصار‌ها با «همت مردم» جمع شود و شهرداری از باارزش‌ترین اراضی شهر تهران دست بردارد و «عناد و لجبازی» با مردم را ادامه ندهد.

 

ساختمانی احداث نمی‌شود

بعد از آن، اما روز جمعه ۱۴ اردیبهشت، خبرگزاری مهر گزارشی نوشت که برای پیگیری ماجرای حصارکشی پارک لاله با روابط عمومی شهرداری منطقه ۶ تماس گرفته و این پاسخ را شنیده است: «هر گونه دخل‌وتصرف در بوستان‌ها بر عهده سازمان بوستان‌هاست و شهرداری مناطق فقط در نگهداشت بوستان‌ها دخیل‌اند».

تلاش خبرگزاری مهر برای ارتباط با مدیران سازمان بوستان‌ها به نتیجه‌ای نرسید، اما یکی دیگر از مدیران شهری نیز به این خبرگزاری گفت: «سرانجام حصارکشی مشخص نیست و شاید کلاً طرحی که مدنظر بوده، لغو شود و به اجرا درنیاید».

به گفته این مدیر شهری، ساخت فرهنگسرا و سرویس بهداشتی از پروژه‌هایی بود که اجرای آن فعلاً تعلیق شده است.

خبرگزاری فارس با مدیرمسئولی داماد زاکانی هم مدعی شد که «به گفته مسئولان شهرداری، علت فنس‌کشی و این حریم‌سازی براساس نیاز پارک و بنا به درخواست مردم بعد از برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های متنوع ماه‌های قبل صورت گرفته و برای پروژه ایجاد فضای عمومی و آبنما برای زیباسازی بوستان لاله است و قرار نیست حتی یک درخت هم درآنجا قطع شود».

همزمان مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره حصارکشی پارک لاله و زمزمه‌های ساخت‌وساز در بخش جنوبی این پارک قدیمی گفته که «پیگیری و گفتگو‌هایی با ریاست شورای شهر، معاون خدمات شهری شهردار و شهردار منطقه داشتم و براساس هماهنگی و گفت‌وگوی انجام شده با معاون خدمات شهری؛ پروژه‌ای در این نقطه احداث نمی‌شود».

او درباره احتمال ساخت مجتمع فرهنگی و هنری در این نقطه هم گفت: «ما مخالف ساخت مجموعه‌های فرهنگی و هنری نیستیم، اما هر چیز در جای خودش. در جنوب بلوار کشاورز، اراضی توسعه دانشگاه تهران وجود دارد که چند صد متر با این نقطه فاصله دارد، می‌توان برای ساخت چنین مجموعه‌هایی با آن‌ها تفاهم کرد. پارک قدیمی لاله با درختان کهنسال از دارایی‌های معنوی و ارزشمند شهر است که باید از آن محافظت کرد».

 

قطع درخت در هوای آلوده تهران

کارشناسان محیط زیست تاکید دارند که در ماجرای ساخت‌وساز داخل پارک‌ها، مساله تنها به قطع درختان محدود نیست، زیرا در نتیجه آن اراضی با ارزش زیست‌محیطی از نظر جذب آب و بهبود کیفیت هوا به سازه‌های شهری بدل می‌شوند و تنفس‌گاه‌ها از میان می‌روند.

عباس آخوندی، استاد دانشگاه تهران و وزیر کابینه‌های مرحوم اکبر هاشمی و حسن روحانی در واکنش به حصارکشی و احتمال ساخت‌وساز در پارک لاله در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «چگونه اینان به خودشان اجازه می‌دهند در شهری که اغلب روز‌های سال در وضعیت هوای ناسالم است این‌گونه به تخریب پارک‌ها و قطع درختان دست یازند؟ شمایان از کجا آمده‌اید که زندگی مردم برایتان پشیزی ارزش ندارد؟»

او ادامه داد: «شورای شهر چه می‌کند؟ نهاد‌های مدنی کجایند؟ احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب چرا لب به اعتراض نمی‌گشایند؟ آیا نباید قدری آزادگی داشت و در برابر این تخلفات ایستادگی کرد؟ ما را چه می‌شود؟» درحالی که طبق قانون هر گونه فعالیت عمرانی که منجر به تخریب فضای سبز و قطع درختان شود، ممنوع است طی دو سال اخیر به تناوب، خبر‌هایی از قطع درختان تهران در مناطق مختلف منتشر شده است. در بیشتر این موارد، مدیران شهری مدعی شده‌اند که سن زیستی درختان قطع شده، تمام شده بود. اکنون نیز این خطر وجود دارد که درختان کهنسال پارک لاله با ادعای پایان سن زیستی قطع شوند.

احداث این پارک بزرگ، که یکی از تنفس‌گاه‌های مهم تهران در محدوده خیابان انقلاب، بلوار کشاورز و امیرآباد است، در سال ۱۳۴۳ در اراضی تحت اختیار ارتش ملی ایران آغاز شد و حدود دو سال بعد نیز پایان یافت.

ارتش ملی ایران از این محدوده ۳۵ هکتاری، که پیش از احداث پارک باغ جلالیه نام داشت، برای سوارکاری و رژه استفاده می‌کرد. پس از احداث این پارک، نخستین کتابخانه کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این مجموعه راه‌اندازی شد. همچنین انجمن آثار ملی تندیس‌هایی از مفاخر ایران ازجمله ابوریحان بیرونی و عمر خیام را در نقاط مختلف این پارک نصب کرد.

در پارک لاله گونه‌های مختلف گیاهی ازجمله چنار، اقاقیا، کاج، سرو نقره‌ای، نارون، پالم، اقاقیا، افرا، ماهونیا، بربریس و صنوبر وجود دارد و فضای سبز آن نیز به گونه‌ای طراحی شده که برای آرامش و استراحت مناسب است.

در طراحی این پارک با الهام از الگوی پارک‌های ژاپنی آب‌نما‌ها و نهر‌ها به شکل مارپیچ ساخته شده‌اند. موزه هنر‌های معاصر، موزه فرش ایران و هتل لاله از ساختمان‌های مشهور نزدیک به پارک لاله‌اند.

سونامی حصارکشی

حصارکشی در پارک‌های تهران این روز‌ها تبدیل به رویه شده است. اولین مورد مربوط به پارک قیطریه بود. جایی که شهرداری تهران و مالک از فرصت تعطیلات نوروز استفاده کرده تا بتوانند بخش زیادی از عملیات ساخت را جلو ببرند. همان نگرانی که اهالی محل پیش از تعطیلات داشتند و ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران نیز به آن اشاره کرده و تذکر داده بود.

او ضمن مخالفت با ساخت مسجد در پارک قیطریه تاکید کرد: «حداقل ۱۵ درخت ارزشمند قدیمی با قطر چند ده سانتی‌متری در محوطه حصارکشی شده، وجود دارد که امکان جابه‌جایی آن‌ها حتی در فصل مناسب هم وجود ندارد؛ علاوه بر آن از ده‌ها اصله درخت و گونه‌های گیاهی نیز باید محافظت شود». او روز چهارشنبه ۸ فروردین در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که ساخت مسجد در بخشی از بوستان قیطریه نه تن‌ها «تعظیم شعائر اسلامی نیست بلکه موجب بدبینی بخش وسیعی از شهروندان خواهد شد، تا کی قرار است خودزنی کنیم؟» نگرانی‌ها در این زمینه از چند هفته پیش از تعطیلات نوروز آغاز شد، زمانی که انتشار تعدادی عکس نشان می‌داد قسمتی از این پارک حصارکشی شده است. پس از آن کارزاری برای حفظ این بوستان و جلوگیری از ساخت مسجد در آن به راه افتاد و برخی فعالان محیط زیست، معماران شهری و اعضای شورای شهر نیز گرایش به ساخت مسجد در گوشه‌گوشه شهر تهران ازجمله در پارک قیطریه و حتی به شرط قطع درخت را نشانه «کج‌سلیقگی» دانستند. همچنین ازجمله دیگر اعتراض‌ها، جمعی از اهالی این منطقه روز سیزدهم فروردین در این پارک دست به تجمع زدند که البته از سوی مسئولان مربوط به آن توجهی نشد. این همه درحالی است که بسیاری از کاربران در فضای مجازی می‌نویسند، مقامات مسئول درحالی بر احداث این مسجد اصرار می‌ورزند که شمار اندک نمازگزاران و حاضران در مساجد در سراسر کشور را نادیده می‌گیرند.

منبع: روزنامه سازندگی

دیگر خبرها

  • زاکانی: به جای ملک به مدیران وام بانکی دادیم!
  • دفاع شهردار تهران از وام میلیاردی به مدیران شهرداری
  • آتش تانک رسانه‌ای شهرداری تهران برای حمایت ویژه از زاکانی! | تصویر
  • توقف ساخت‌وساز از عوامل اصلی افزایش قیمت مسکن در تهران
  • ارائه گزارش عملکرد مدیریت شهری شیراز در سال ۱۴۰۲
  • ۱۷ درصد وسعت گناباد و شهرهای توابع آن مشمول بازآفرینی شهری قرار گرفت
  • آغاز بیست و چهارمین دوره ساخت و مدیریت برند Brand MBA
  • رکورد شهرداری در ایجاد مخازن آب اضطراری | پیرهادی: ۷۰ درصد مخازن در این دوره ایجاد شدند
  • درخت کشی در تهران
  • رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه با ابلاغ و اجرای طرح جامع