Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس فوتبال»
2024-05-01@12:39:39 GMT

نابودگر روزهای خوب تکواندو ایران کیست؟!

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۷۹۷۶

نابودگر روزهای خوب تکواندو ایران کیست؟!

خبرورزشی – افتخارات تکواندو در عرصه جهانی و بازی‌های آسیایی و المپیک باعث شده این ورزش در کنار وزنه‌برداری و کشتی جزء بااهمیت‌ترین رشته‌های ورزشی برای ایران باشد. کاروان ورزش کشور که تا پیش از این به لطف کشتی و وزنه‌برداری روی سکوهای المپیک می‌رفت، با اضافه‌شدن تکواندو به فهرست بازی‌های المپیک، این شانس نصیبش شد تا سبد مدالی خود را در این رویداد بزرگ بیشتر و بهتر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تکواندوی درحالی پس از دو دوره حضور آزمایشی در المپیک، رسما از سال ۲۰۰۰ به جمع رشته‌های این بازی‌ها افزوده شد که از آن زمان به بعد، پای ثابت مدال‌آوری‌های کاروان ایران هم شد؛ طوری که حتی اولین مدال تاریخ ورزش زنان در المپیک نیز در این رشته به دست آمد. رضا مهماندوست، سرمربی سازنده را از کشور راندیم!

بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو اما به محلی برای ازبین‌بردن این عادت همیشگی تبدیل شد. جایی که تیم سه‌نفره ایران با ضعیف‌ترین نمایش ممکن به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد. تکواندویی که از المپیک ۲۰۰۰ سیدنی تا ۲۰۱۶ ریو، شش مدال ارزشمند به دست آورده بود، دستش از مدال‌آوری خالی ماند تا بیش‌ازپیش به سراشیبی برود.
البته که سیر نزولی تکواندوی ایران پیش از اینها شروع شده بود. زمانی که رضا مهماندوست، سرمربی پرافتخار این تیم در آستانه بازی‌های المپپیک ۲۰۱۲ لندن به‌دلیل اختلاف‌نظر با رئیس فدراسیون، کار را رها کرد. با تمام تنش‌هایی که در آن مقطع به وجود آمد اما تیم ملی مردان توسط محمد باقری‌معتمد توانست به یک مدال نقره دست پیدا کند. بعد از آن چالش‌ها اگرچه تیم ملی تکواندو از حاشیه‌ها فاصله گرفت و توانست تیم پرمهره‌ای را برای المپیک ۲۰۱۶ ریو بسازد اما در عمل چیزی خلاف تصور همه رخ داد و تیم مردان ناکام ماند. میلاد بیگی با پرچم آذربایجان نماینده ایران را حذف کرد!

فرزان عاشورزاده که به سونامی جهان معروف بود، در همان گام اول مقابل تکواندوکار مراکشی ۴-۳ باخت و حذف شد. مهدی خدابخشی حریف هندوراسی را ۱۶-۱ برد اما دور بعد به میلاد بیگی از آذربایجان ۱۷-۵ باخت و او هم از مسابقات کنار رفت. سجاد مردانی سومین تکواندوکار مرد ایران در ریو نیز ابتدا حریفی از تونگا را ۱۶-۱ برد و در یک‌چهارم نهایی ۴-۳ به مبارز بریتانیایی باخت.
تنها مدال‌آور تیم المپیک ریو، کیمیا علیزاده در بخش زنان بود که با کسب نشان برنز حداقل توانست مرهمی بر زخم اهالی این رشته باشد و آبروداری کند. حالا بعد از گذشت پنج سال شرایط تکواندوی ایران به جایی رسیده که دیگر جای هیچ اما و اگری باقی نمانده و به ضرس قاطع باید گفت که این رشته مدال‌آور در مسیر انحطاط قرار گرفته است. میرهاشم حسینی، آرمین هادی‌پور و ناهید کیانی المپین‌هایی بودند که با هدایت فریبرز عسکری و مهرو کمرانی در این میدان هیچ حرفی برای گفتن نداشتند. هادی‌پور در دومین مبارزه خود به مصاف «لوکاس گاژمن» از آرژانتین رفت و با قبول شکست ۲۶ بر ۶ از صعود به مرحله نیمه‌نهایی بازماند. کیانی در دور نخست با کیمیا علیزاده دیدار کرد و با نتیجه ۱۸-۹ شکست خورد. بهترین عملکرد مربوط به میرهاشم بود که به گروه بازنده‌ها راه یافت اما با شکست برابر لی، نفر اول جهان شانس مدال برنز را از دست داد. لزوم خانه تکانی در فدراسیون تکواندو

اولین موضوعی که بیشتر کارشناسان تکواندو و متخصصان حوزه ورزشی درباره اتفاقات تلخ چند سال اخیر تکواندوی ایران به آن می‌پردازند، سوءمدیریتی است که گریبان فدراسیون تکواندو را گرفته. مدیریت ساکن و ۲۱ساله که به دست محمد پولادگر سپرده شده است. بهزاد خداداد، قهرمان اسبق تیم ملی تکواندو، دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «به نظر من یک خانه‌تکانی و تغییر اساسی باید از بالا تا پایین فدراسیون تکواندو صورت بگیرد. آقای پولادگر اگر می‌خواهد در این فدراسیون بماند، باید طرز فکر خودش را عوض کند و مهم‌تر اینکه افرادی را در این فدراسیون مشغول کند که خاک‌خورده تکواندو باشند. در غیر این صورت باید هرچه‌زودتر از تکواندو خداحافظی کند. ما اگر در المپیک‌های قبلی با مدیریت پولادگر نتیجه گرفتیم، به‌خاطر این بوده که کسانی دیگر در بدنه فدراسیون بودند». پولادگر، نابودگر تکواندو ایران است؟!

مورد دیگری که اهالی فن در تحلیل ضعف عملکرد تکواندوکاران در توکیو به آن می‌پردازند، دانش ناکافی کادر فنی تیم مردان و زنان است. در این بین فریبرز عسکری، سرمربی تیم ملی مردان، بیشتر از همه مورد همجمه انتقادهاست. او ادامه می‌دهد: «پولادگر به‌عنوان رئیس فدراسیون هر امکاناتی که این دو سرمربی خواسته‌اند برایشان مهیا کرده اما نباید همه تقصیرها را گردن یک نفر انداخت. او که نمی‌تواند بازیکن را تمرین بدهد. متأسفانه عملکرد ضعیف فریبرز عسکری موجب شد همه اهالی این رشته زیر سؤال بروند. چرا ایشان در فاصله پنج‌ماه مانده به المپیک به‌خاطر اختلاف‌نظر شخصی عذر مربی بدن‌ساز را می‌خواهد. سرمربی‌ که نمی‌تواند هم‌زمان درس بدن‌سازی به بچه‌هایش بدهد. همه دیدند که هر دو ورزشکار ما در المپیک در راند دوم از نظر بدنی کم می‌آوردند. بزرگ‌ترین اشتباه این بود که نفرات المپیکی در فاصله حدود یک‌ماه‌ونیم تا آغاز المپیک در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کردند و بدنشان تحلیل رفت. همه دنیا با کرونا درگیر بودند و سعی کردند با تمرین‌کردن خودشان را آماده کنند؛ اما تیم ما برعکس دنیا عمل کرد و بازیکن‌های المپیکی‌اش را به قهرمانی آسیا فرستاد».

محمد پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو، این روزها بیشتر از هر زمان دیگری مورد نقد منفی اهالی تکواندو و ورزش قرار گرفته است. او همیشه از سوی مخالفانش به‌عنوان نابودگر تکواندو خطاب می‌شود. پولادگر بعد از نتایج بد تیم ملی در المپیک تکواندو تنها در اظهارنظری از مردم عذرخواهی کرد. در مقابل مسئولان ارشد ورزش کشور نیز فقط به این نکته بسنده کردند که تکواندو نتایج رضایت‌بخشی در المپیک نگرفت. باید منتظر ماند و دید که بعد از پایان بازی‌ها، مسئولان در نشست‌های کارشناسانه خود چه تصمیمی درباره این رشته می‌گیرند؛ چراکه تا المپیک بعدی زمان زیادی نمانده و اگر تکواندو بخواهد همچنان با این شرایط در المپیک ۲۰۲۴ پاریس به میدان برود، برای همیشه باید رفتن روی سکوی بازی‌ها را از فراموش کند.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: میلاد بیگی کیمیا علیزاده ناهید کیانی فدراسیون تکواندو محمد پولادگر فدراسیون تکواندو کیمیا علیزاده محمد پولادگر میلاد بیگی ناهید کیانی فدراسیون تکواندو بازی ها تیم ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۷۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

يزدانى - اسنايدر، كشتى جهان چشم انتظار شماست!

به گزارش "ورزش سه"، علاقمندان بيشمار و متعصب كشتى كشورمان بى تاب آغاز رقابتهاى مهيج كشتى سى سومين دوره بازيهاى المپيك ٢٠٢٤ در پاريس پايتخت فرانسه هستند جايى كه دو قهرمان نامدار دنياى كشتى به دنبال تحقق كسب دهمين مدال خود در وادى جهانى و المپيك هستند جايى كه قطعا ديويد تيلورى در ٨٦ كيلوگرم حريف حسن يزدانى نخواهد بود و به نظر مى آيد دوئل سنتى كايل اسنايدر و عبدالرشيد سعد الله اف روس نيز شكل نمى گيرد.

حسن يزدانى و كايل اسنايدر هر دو دقيقا ٩ مدال المپيك و جهانى را تا قبل از رقابتهاى كشتى آزاد ٢٠٢٤ المپيك سى و سوم در پاريس به گردن آويخته اند كه سهم حسن يزدانى به عنوان يل كشتى ايران يك طلا و نقره المپيك، سه طلا، سه نقره و يك برنز جهان محسوب مى شود و كايل اسنايدر نيز يك طلا و نقره المپيك، سه طلا، دو نقره و دو برنز جهان را به گردن آويخته است.

جالب اينكه اولين مدال جهانى و المپيك حسن يزدانى نقره ٢٠١٥ قهرمانى جهان در لاس وگاس كشور كايل اسنايدر به دست آمده و از منظر مرغوبيت نيز يل جويبار يك نقره بيشتر از ديگر نامدار دهه ى اخير كشتى جهان به دست آورده است.

در واقع تعداد مدالهاى هر دو كه در دو وزن مختلف بر روى تشك المپيك پاريس خواهند رفت و هر دو توانسته اند سهميه را براى كشورشان در وزنهاى ٨٦ كيلو و ٩٧ كسب كنند از نظر تعداد در المپيك ى جهان برابر است اما حسن يزدانى با يك نقره بيشتر از اسنايدر كه اين كشتى گير آمريكايى برنز گرفته در رده بندى مشاهير بالاتر ايستاده است.

از سويى ديگر كايل اسنايدر تمام ٩ مدال جهانى و المپيك خود را از سال ٢٠١٥ در وزن ٩٧ كيلوگرم كسب كرده اما حسن يزدانى از همين سال تا امروز ٩ مدال جهانى و المپيك خود را در سه وزن متفاوت ٧٠، ٧٤ و ٨٦ به دست آورده است.

البته حسن يزدانى سه مدال طلاى جام جهانى تيم به تيم نيز در كارنامه دارد كه اين مدالها در رده بندى تالار مشاهير كشتى گيران اتحاديه جهانى در بخش انفرادى كشتى گيران محاسبه نمى شود و مدالهاى قاره اى هر دو كشتى گيران نيز در آسيا و آمريكا هم جداست.

يل جويبار اين روزها با نظر عليرضا دبير رييس فدراسيون كشتى و محسن كاوه سرمربى تيم ملى در روستاى لپو صحرا زادگاهش سخت مشغول تمرين و آماده سازى براى قلع و قم حريفان در المپيك است، جايى كه ديدار سنتى ديويد تيلور و حسن يزدانى به فراموشى سپرده مى شود و آوردگاه پر مدال ترين كشتى گير كشورمان با "آروم بروكس" آمريكايى شكل خواهد گرفت.

تمرينات فيزيوتراپى حسن يزدانى كه كتف دست راست خود را پنجم آبان ١٤٠٢ به تيغ جراحان سپرد كاملا پايان يافته و يل جويبار در مجموعه ورزشى خودش كه از امكانات مطلوبى برخوردار است زير نظر بدنساز و مربى دوران نوجوانى اش همت مسلمى با حريف تمرينى اين روزهايش مهدى يگانه سرشاخ شده است.

در حال حاضر و سه ماه و پنج روز مانده به آغاز كشتى هاى حسن يزدانى در المپيك او به ٦٠ درصد آمادگى كامل بدنى دست يافته و هيچ مشكلى از منظر جراحى كتف دست خود ندارد.

حسن يزدانى در كنار تيم حرفه اى بدنساز به سرپرستى جواد رحمانى، فيزيوتراپى با دكتر رضا رضايى و بحث فنى با امكانات مجموعه اش در كنار حضور پدر و وسواس ويژه تمرينات جذابى را دنبال مى كند كه بروى ثانيه ثانيه آن برنامه ريزى دارد.

يل كشتى ايران شب ها ساعت ٢٢:٣٠ مى خوابد، صبح زود بيدار مى شود، برنامه غذايى اش سر ساعت است، در كنار ساحل خزر تمرينات هوازى را با جديت دنبال مى كند، روى تشك مرور فن دارد و در سالن بدنسازى نيز به تقويت عضلات بدنى مى پردازد.

در كل بايد گفت حسن يزدانى توانسته با جديت تمام بر آسيب ديدگى و دوران نقاهت عمل جراحى كتف خود فائق آيد تا با رسيدن به آمادگى صد در صد تنها كشتى گير تاريخ ورزش ايران نام بگيرد كه تعداد مدالهاى المپيك و جهان را در المپيك ٢٠٢٤ پاريس دو رقمى خواهد كرد.

✍???? پوريا تابان

دیگر خبرها

  • يزدانى - اسنايدر، كشتى جهان چشم انتظار شماست!
  • با 11 مدال طلای کشتی، توقع یک طلا از تیم ملی، واقعا بی‌انصافی است
  • ورزشکاران معترض دوومیدانی بالغ‌ هستند/المپیک جای نخبگان است
  • یونس فضلی مسئول کوکیوان فدراسیون تکواندو کانادا شد
  • بازگشت پاراتکواندو به فدراسیون تکواندو با شروع تمرینات
  • نحوه اعزام حسن یزدانی به المپیک؛ بحران بزرگ یا یک اتفاق عادی؟!
  • حسن یزدانی بحران ملی نیست
  • استارت حسن یزدانی برای ثبت رکورد 2 رقمی در تاریخ ورزش ایران
  • وعده رییس فدراسیون والیبال به ساحلی‌بازان برای صعود به المپیک
  • معتمدی: رکورد المپیک برای دوومیدانی ایران دست نیافتنی است