Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@22:48:33 GMT

ابتلا به کووید-۱۹ موجب کندذهنی می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۸۰۰۸

ابتلا به کووید-۱۹ موجب کندذهنی می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی افراد بهبود یافته از کووید در مقایسه با افرادی که به ویروس مبتلا نشده‌اند، به‌طور قابل‌توجهی نمره کمتری در آزمون هوش دریافت می‌کنند. یافته‌ها حاکی از آن است که ویروس سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲ ) که باعث بیماری کووید-۱۹می‌شود کاهش قابل ملاحظه‌ای در توانایی شناختی، به‌ویژه در مبتلایان به بیماری شدیدتر ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نقل از سایکولوژی نیوز، آدام همپشایر، دانشیار آزمایشگاه تصویربرداری علوم اعصاب محاسباتی، شناختی و بالینی در کالج امپریال لندن و محقق ارشد این تحقیق گفت: «به‌طور تصادفی، در اواسط زمانی که در حال جمع‌آوری اطلاعات شناختی و بهداشت روان در مقیاس بسیار گسترده‌ای به‌عنوان بخشی از همکاری با پروژه BBC۲ Horizon، آزمون بزرگ هوش انگلیس، بودیم همه‌گیری در انگلیس افزایش یافت.»

وی افزود: این آزمون شامل مجموعه‌ای از تکالیف طراحی‌شده برای اندازه‌گیری ابعاد مختلف توانایی شناختی است و برای استفاده در علوم شهروندی و تحقیقات بالینی طراحی شده است. تعدادی از همکاران من همزمانی این تحقیق با همه‌گیری را فرصتی برای جمع‌آوری اطلاعات مهم در مورد چگونگی تاثیر همه‌گیری و بیماری کووید-۱۹ بر سلامت روان و شناخت معرفی کردند.

همپشایر اظهار کرد: «من هم به این موضوع فکر کردم و تا آنجا که در توانم بود قصد کمک داشتم، بنابراین مطالعه را با اطلاعات مربوط به بیماری کووید-۱۹و به‌طور کلی تاثیر همه‌گیری در زندگی روزمره گسترش دادم.»

همپشایر و گروه وی داده‌های ۸۱۳۳۷ شرکت‌کننده را که آزمایش هوش را بین ژانویه و دسامبر سال ۲۰۲۰ به پایان رساندند، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دادند. از کل نمونه، ۱۲۶۸۹ نفر گزارش کردند که به بیماری کووید-۱۹ با درجات مختلف شدت تنفس مبتلا شدند.

محققان پس از کنترل عواملی مانند سن، جنس، عادت به استفاده از یک دست، زبان اول، سطح تحصیلات و سایر متغیرها دریافتند، افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند در مقایسه با افرادی که به ویروس مبتلا نشده‌اند، در آزمون هوش عملکرد کمتری دارند.

محققان گفتند: بیشترین کمبودها در تکالیفی مشاهده شد که نیازمند به استدلال، برنامه‌ریزی و حل مسئله بود و مطابق با کووید طولانی که «مه مغز» موجب مشکل شدن تمرکز و یافتن کلمات صحیح معمول می‌شود، رخ می‌دهد.

نتایج تحقیقات قبلی همچنین نشان داده است که بخش بزرگی از بازماندگان  کووید-۱۹ تحت تاثیر عوارض عصبی-روانی و شناختی قرار دارند.

وی تاکید کرد: باید مراقب باشیم زیرا به‌نظر می‌رسد ویروس می‌تواند بر شناخت ما تاثیر بگذارد. ما به‌طور کامل درک نمی‌کنیم که چگونه، چرا یا برای چه مدت  اما باید فوری این مورد را بیابیم و برای پیشگیری از خطرات احتمالی واکسینه شوید.

سطح کم عملکردی شناختی نیز با میزان شدت بیماری همراه بود، در افرادی که نیازمند دستگاه تنفسی و در بیمارستان بستری بودند بیشترین کمبود مشاهده شد، این بیماری با افت ۷ درصدی ضریب هوشی همراه بود. این کاهش حتی بیشتر از میزانی بود که پیش از این در افراد دچار سکته مشاهده شده بود و دچار نقص در یادگیری بودند.

اگرچه زیرمجموعه کوچکی از ۲۷۵ شرکت‌کننده قبل و بعد از ابتلا به کووید-۱۹ آزمون هوش را به اتمام رساندند اما این مطالعه از روش مقطعی استفاده شده است و توانایی نتیجه‌گیری قاطع درباره علت و معلول را محدود می‌کند با نمونه متنوع و اقتصادی مختلف محققان این امکان را دارند تا طیف گسترده‌ای از متغیرهای بالقوه زیربنایی ازجمله شرایط موجود را کنترل کنند.

مهمترین نکته این است که ما نمی‌دانیم اساس مکانیکی شناخت کووید مشاهده شده چیست همچنین نمی‌دانیم که هر گونه تاثیر بر روی شناخت ممکن است مداوم باشد یاخیر. هم اکنون تلاش می‌کنیم فناوری ارزیابی برای استفاده در مجموعه مطالعاتی ارائه دهیم که به این سوالات پاسخ دهد.

این مطالعه با عنوان «نقص شناختی در افرادی که از کووید-۱۹ بهبود یافتند» توسط آدام همپشایر، ویلیام ترندر، ساموئل آر چمبرلین امی ای جولی، جون ای گرانت، فیونا پاتریک، ندابا مازیبوکو، استیو سی ار ویلیامز، جوزف ام. بارنبی، پیتر هلیر و میتول آ. مهتا انجام شده است.

نتایج این تحقیق در نشریه Lancet EClinicalMedicine منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی کووید 19 واکسن کرونا همه باهم علیه کرونا هوش توانایی شناختی بیماری کووید ۱۹ همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۸۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر منفی صدای ترافیک بر سلامتی بدن

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کارشناسان و متخصصان صدا از مراکز علمی مختلف از جمله مرکز سرطان دانمارک و دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا می‌گویند سروصدای ناشی از ترافیک با بیماری‌های قلبی‌عروقی و عروق مغزی مرتبط است.

بیشتر بخوانید: کدام محورهای کشور بارانی خواهد بود؟

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی،‌ منظور از بیماری‌های قلبی‌عروقی مجموعه‌ای از اختلالات قلب و عروق خونی است. بر اساس توضیح کلینیک کلیولند، بیماری عروق مغزی هم به مجموعه شرایطی گفته می‌شود که بر جریان خون ورودی به مغز تاثیر می‌گذارد؛ مانند سکته مغزی، خونریزی مغزی، آنوریسم مغزی و بیماری شریان کاروتید.

به گفته محققان این پژوهشی که هفته پیش در مجله American Heart Association’s Circulation Research منتشر شد، سروصدای ترافیک باید برای هر دو مورد فوق یک خطر واقعی در نظر گرفته شود.

دکتر توماس مونزل، نویسنده ارشد این پژوهش، می‌گوید: «تلاش برای کنترل این صدا و همچنین وضع قوانین کاهش صدا در راستای سلامتی عمومی آینده اهمیت زیادی دارد.»

او تاکید کرد: «با توجه به شواهد محکم، بسیار مهم است که صدای ترافیک به عنوان عامل خطر برای بیماری‌های قلبی‌عروقی شناخته شود.»

صدای ترافیک شامل صدای اتومبیل، قطار یا هواپیما، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی و میزان مرگ‌ومیر را افزایش می‌دهد.

به گفته محققان، سروصدای ناشی از ترافیک به‌ویژه هنگام شب، بسیار آسیب‌رسان است، زیرا افراد را از خواب بیدار می‌کند و در نتیجه خواب بی‌کیفیتی خواهند داشت. خواب منقطع موجب می‌شود ترشح هورمون‌های استرس و فشار اکسیداتیو بر مغز و رگ‌های خونی افزایش یابد و بدین ترتیب رادیکال‌های آزاد در بدن بیشتر می‌شوند. رادیکال‌های آزاد اتم‌های ناپایدارند که به سلول‌ها آسیب می‌زنند و باعث بیماری و پیری می‌شوند.

خوابی که به دلیل صدای ترافیک برآشفته می‌شود، می‌تواند افزایش التهاب، فشار خون بالا و اختلالات عروقی را به دنبال داشته باشد که همه این‌ها عامل بروز بیماری‌های قلبی‌اند.

نویسندگان این تحقیق، مروری بر مطالعات بالینی گذشته را به اشتراک گذاشتند تا تاثیر صدای ترافیک بر سلامت عمومی را نشان دهند. یک پژوهشی جدید در حوزه صدای ترافیک، حاکی از آن است که به ازای هر ۱۰ دسی‌بل صدا، خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی ۳.۲ درصد افزایش می‌یابد. به گفته این نویسندگان، سروصدای ترافیک می‌تواند به طور بالقوه بر تغییر ژن‌ها نیز تاثیرگذار باشد.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1229847 برچسب‌ها ترافیک راه ها

دیگر خبرها

  • با دوری از این ۱۵ عامل به زوال عقل زودرس در جوانی دچار نمی‌شوید
  • عوامل ابتلای افراد به بیماری لوپوس
  • خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در این افراد کمتر است
  • بهترین راه تشخیص کبد چرب | راه‌های پیشگیری از ابتلا به کبد چرب را بشناسید
  • عوامل خطر « زوال عقل زودرس » را بشناسید
  • یک نفر بر اثر ابتلا به هاری در مشهد فوت کرد
  • علت ابتلا به لوپوس چیست؟/ عوامل خطر ابتلا به بیماری
  • توصیه‌هایی درباره یک بیماری زنانه
  • تاثیر منفی صدای ترافیک بر سلامتی بدن
  • دستاورد تازه پزشکی؛ تشخیص آرتروز ۸ سال قبل از ابتلا به این بیماری