Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مقابله با جوندگان کوچک به ویژه موش‌ که بیشترین خسارت‌ را به محصولات کشاورزی می‌زنند امسال در کشتزارهای این استان نسبت به سال گذشته گسترده‌تر شده است.

به گزارش قدس آنلاین، فاطمه حلاج‌نیا بهمن ماه هر سال را آغاز فصل مقابله با این نوع آفت ذکر و بیان کرد: سطح مبارزه با جوندگان در مزارع خراسان رضوی از بهمن پارسال تاکنون به ۲۳ هزار و ۲۳۰ هکتار از کشتزارها و باغ های این استان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: سطح مقابله با جوندگان در مزارع و باغهای خراسان رضوی که در کل دوره پیش ۹۹ هزار و ۶۸۳ هکتار بود، ظرف ۶ ماه دور کنونی از مدت مشابه پارسال فراتر رفته است، لذا پیش‌بینی می‌شود امسال کل این سطح از جمع رقم پارسال بیشتر شود.  

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: کشاورزان و باغداران باید علاوه بر رعایت اصول بهداشت زراعی و حذف علفهای هرز از مزرعه و باغ، از توصیه‌های مشورتی کارشناسان جهاد کشاورزی نیز به منظور مبارزه با جوندگانی همچون موش بطور جدی و مستمر استفاده کنند.  

وی گفت: باید توجه داشت که محصولات چندسال کشت مانند یونجه، زعفران و همچنین اراضی باغی در معرض خسارت جوندگان مضری مانند موش هستند که علاوه بر خسارت به مزارع، درختان و محصولات کشاورزی به تاسیسات آبیاری نیز آسیب می‌زنند.

حلاج‌نیا، مبارزه به‌هنگام با جوندگان در مزارع و باغها را اقدامی ضروری توصیف و بیان کرد: کشاورزان باید مبارزه با این جوندگان را جدی گرفته و توجه داشته باشند که اقدام مناسب و موثر در فصل مبارزه، اهمیت زیادی در از بین بردن این نوع آفت دارد.  

وی افزود: پاک کردن سطح باغ و مزرعه از علف هرز و یا عملیات شخم عمیق در هنگام پاییز، برای کاهش و حذف خسارات ناشی از جولان موشها در فضای تولید کشاورزی به خصوص در باغهای میوه و مزارع صیفی‌جات اهمیت و تاثیر زیادی دارد.  

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: اقدام بموقع کشاورزان و باغداران در عمل به این نکات و همکاری آنها با کارشناسان جهاد کشاورزی در پاییز هر سال موجب کاهش تراکم جمعیتی موشهای باغ و مزرعه در فصل بهار بعدی و کاهش شدید حجم خسارتها می‌شود.

وی گفت: بر این اساس ضرورت دارد کشاورزان و باغداران نسبت به پایش مزارع و باغهای خود هوشیار بوده و برای رفع آلودگی و فعالیت تخریبی موش در سطح آن، اقدام به‌هنگام داشته باشند.  

استان خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار کشتزار دارد که سالانه هشت میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی از ۸۳ گونه مختلف از آن برداشت می شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: خسارت جوندگان جهاد کشاورزی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۸۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: با آغاز برداشت گوجه فرنگی از ۲۵۰ هکتار مزارع این شهرستان پیش بینی می‌شود، ۱۰ هزار تن محصول برداشت و به بازار‌های داخلی و خارجی ارسال و صادر شود.
مجید صفری بیان کرد: ۱۰ تن محصول تولید شده گوجه فرنگی از مزارع شهرستان مهر به کشور امارات متحده عربی صادر می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: کشاورزانی که قصد صادرات محصول تولیدی خود را دارند باید از طریق سامانه سانکا و کشاورزانی که قصد فروش محصول خود را در بازار‌های داخلی دارند از طریق سامانه سبک ،  اطلاعات خود را ثبت و کد شناسه سلامت محصول دریافت کنند.

دیگر خبرها

  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود
  • مقابله با حفر چاه های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می شود
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی
  • داورزن خراسان رضوی هزار و ۷۰۰ نفر شتر دارد
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • برداشت چغندر قند در دزفول