Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@07:15:04 GMT

اوج بارش شهابی بَرساوُشی شامگاه ۲۱ مرداد است

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۱۸۳۲

اوج بارش شهابی بَرساوُشی شامگاه ۲۱ مرداد است

به گزارش ایرنا، بارش شهابی در هنگام عبور سیارهٔ زمین از میان توده‌ای از سنگ‌ها در فضا رخ می‌دهد که در این مواقع تعداد زیادی شهاب در جو زمین می‌سوزد و در آسمان قابل مشاهده است؛ در هر سال چند پدیده بارش شهابی مانند برساوشی و جوزایی اتفاق می‌افتد.

علی عسگری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش شهابی برساوشی هر ساله از اواخر تیر آغاز می‌شود و تا اوائل شهریور ادامه دارد که در اواسط مرداد افزایش می‌یابد و از غروب ۲۱ مرداد تا بامداد ۲۲ مرداد به اوج خود می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این فاصله زمانی بهترین فرصت برای رصد و مشاهده پدیده جذاب بارش شهابی است، اظهار داشت: علاقه‌مندان به تماشای بارش شهابی برساوشی باید از فضای شهرها و آلودگی نوری دور شوند و در فضایی باز و آسمانی صاف در جهت شمال و ستاره قطبی، ۴۵ درجه به سمت راست و سپس ۴۵ درجه به سمت بالا می توانند این پدیده را به خوبی مشاهده کنند.

این کارشناس نجوم ادامه داد: به عنوان مثال ساکنان اصفهان باید حدود ۷۰ کیلومتر از این شهر دور شوند و در مناطقی مانند جرقویه یا در آسمان کویری به رصد و تماشای این پدیده بنشینند.

وی با تاکید بر اینکه رصد این پدیده نجومی نیاز به صبر و حوصله دارد، تصریح کرد: برخی از شهاب‌ها بسیار کوچک هستند و به دلیل سرعت بالا، نور کمتری دارند اما در مجموع در شامگاه ۲۱ مرداد در صورت استقرار در مکان مناسب می‌توان حدود ۷۰ درصد شهاب‌ها را مشاهده کرد.

عسگری به آهنگ بارش شهابی نیز اشاره و اضافه کرد: این شاخص به معنی تعداد شهاب‌هایی است که در یک ساعت از آسمان عبور می‌کند که آهنگ بارش شهابی برساوشی بین ۵۰ تا ۱۰۰ شهاب در ساعت است.

وی با بیان اینکه در آذر امسال نیز بارش شهابی جوزایی اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: بارش شهابی برساوشی همواره یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین پدیده نجومی سال برای مردم کشورمان است و علاقه‌مندان زیادی در صدد برنامه ریزی برای رصد آن هستند.

این پژوهشگر نجوم درباره چگونگی تشکیل بارش شهابی توضیح داد: دنباله دارها در منظومه شمسی وقتی به خورشید می رسند و دور آن می چرخند به محض نزدیک شدن به آن به دلیل حرارت بالا، می‌سوزند، ذوب می‌شوند و به صورت سنگ هایی در فضا معلق می مانند، زمانیکه زمین در حرکت به دور خورشید وارد این مسیر می‌شود در آن بازه زمانی، بارش شهابی اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه در بارش شهابی برساوشی، کانون تشکیل مسیر شهاب‌ها در صورت فلکی برساوشی است، خاطرنشان کرد: برای تصویربرداری از این پدیده نجومی نیاز به دوربین حرفه ای با لنزهای "چشم ماهی"(fish eye) است.

بارش شهابی برساوشی حاصل برخورد سنگ‌های به جا مانده از دنباله‌دار سوییفت تاتل با جو زمین است، ذراتی که اغلب‌شان به اندازه یک سر سوزن کوچک هستند و برای رصدشان به هیچ چیز جز دو چشم مشتاق نیاز نداریم.

در این پدیده نجومی تعداد شهاب‌ها در طول شب به شدت افزایش می‌یابد و می‌توان ده‌ها شهاب را در هر ساعت مشاهده کرد.

برچسب‌ها رخداد نجومی بارش شهابی اصفهان علمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رخداد نجومی بارش شهابی اصفهان رخداد نجومی بارش شهابی اصفهان علمی بارش شهابی برساوشی پدیده نجومی شهاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۱۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویای پدیده والیبال ایران بر باد رفت!

به گزارش "ورزش سه"، ایلشن داوودی پور که به نظر بسیاری از کارشناسان پدیده جدید والیبال ایران در پست پاسوری است و پاس های او همه را یاد سعید معروف انداخته او بود در لیست جدید تیم ملی جایی ندارد.

در حالی که داوودی‌پور در تمرینات بسیار با انگیزه ظاهر شده بود، اما گویا قد کوتاه او و همچنین کم تجربگی اش باعث شد تا موریسیو موتا پائز روی نام او قلم قرمز بکشد تا خاطره خط خوردن از تیم ملی جوانان برای او زنده شود.

بدون شک کادر فنی تیم ملی می‌توانست با تدبیر بیشتری این پاسور آینده دار و با انگیزه را در تیم ملی حفظ کند که این اتفاق نیفتاد تا بین بازیکنان خط خورده ای که از حضور در تیم ملی انصراف نداده بودند ایلشن داوودی پور خط خورده قلمداد شود.

دیگر خبرها

  • تقویم نجومی امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • فیلم شهاب حسینی و پارسا پیروزفر نیامده رکورد شکنی کرد
  • (ویدئو) روایت تلخ فریدون زندی از افزایش قیمت نجومی دلار در ایران
  • ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • تقویم نجومی امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • 5 لوازم خانگی که قبض برق شما را نجومی می‌ کنند
  • ارتفاع بارش در کوشه از توابع شهرستان تفتان به ۴۰ میلی متر رسید
  • تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف
  • سرپرست جدید اداره تبلیغات اسلامی سیرجان معرفی شد
  • رویای پدیده والیبال ایران بر باد رفت!