Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@19:54:04 GMT

روایت نجات آدم‌ها در مستند «حق حبس»

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۳۲۷۳

روایت نجات آدم‌ها در مستند «حق حبس»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبک مستند، مجموعه مستند «حق حبس» که روایتی از نجات آدم‌هایی است که به دلیل نداشتن توانایی پرداخت جرایم مالی در زندان هستند به تهیه کنندگی و کارگردانی فرزاد خوشدست در شبکه مستند تولید شد. این مجموعه تولید جدید شبکه مستند سیماست و به زودی در ۵ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای پخش خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشدست در این باره گفت: از آنجا که من از حدود ۱۰ سال قبل در فضاهای مختلف مثل زندان و بازداشتگاه‌ها آثاری را در این باره ساخته و چنین جریانی را در تعامل با مجرمان مختلف تجربه کرده‌ام، مدیر سابق شبکه مستند آقای سلیم غفوری که در جریان کارهای قبلی‌ام بودند، به من پیشنهاد دادند که این بار سراغ آدم‌هایی برویم که به خاطر عدم توانایی پرداخت رقمی در زندان هستند.

وی افزود: اینها صرفاً جرایم مالی مثل کلاهبرداری و … نیستند بلکه خیلی از آنها افرادی هستند که برای بخشودگی جرم‌شان دادگاه یا شاکی محکوم به پرداخت دیه و مبالغی برای آزاد شدنشان کرده است. حتی در بین آنها کسانی هستند که به دلیل مهریه در زندان هستند و با چند سکه می‌توانند آزاد شوند. مواردی هم وجود داشت که مجرم قتلی را مرتکب شده و شاکی بعد از پیگیری‌های زیاد راضی شده بود تا با پرداخت دیه رضایت دهد، البته بعضاً این قتل‌ها غیرعمد یا تصادف و سانحه هستند.

تلاش برای فرهنگ‌سازی هم موضوع دیگری است که این کارگردان با اشاره به آن گفت: در زندان‌های کشور در حال حاضر جمعیت زیادی به دلایل مادی گرفتار هستند و بخش عمده‌ای از این افراد می‌توانند با کمک خیرین، سازمان‌ها و ارگان‌هایی مثل ستاد دیه و موسسات خیریه که تعدادشان هم زیاد است، آزاد شوند. اما بخش عمده کاری که باید برای این معضلی که هست انجام شود، فرهنگسازی است. یعنی ما می‌توانیم با فرهنگسازی در این مسیر جریان‌سازی کنیم. مثلاً مردم می‌توانند خمس و زکات و فطریه‌شان را به افرادی که محتاج هستند، اختصاص دهند. ما افرادی را داریم که بیش از یک دهه به دلیل مبالغی که شاید امروز رقمی نیست در زندان‌ها هستند. باید به اینها کمک شود.

وی در پایان عنوان کرد: در «حق حبس» علاوه بر انعکاس ماجرای هر کدام از زندانی‌ها مددکاری حضور دارد که با آنها همراه می‌شود. کاراکتر اصلی این مجموعه یک مددکار به اسم حسین شیخ است که سال‌هاست در این زمینه فعالیت می‌کند. مددکار علاوه بر آن‌که مثل یک وکیل خیرخواه جریان را پیگیری می‌کند، مانند روانکاو هم با مجرم حرف می‌زند و سعی می‌کند او را آرام کند.

پژوهش، کارگردانی و تهیه کنندگی این مجموعه مستند را فرزاد خوشدست بر عهده دارد و از دیگر عوامل آن می‌توان به راوی و مشاور اجتماعی: حسین شیخ، تصویربردار: مهدی مولایی، صدابردار: مهدی محتشم صفا، تدوین: هانیه جلوخانی، صداگذاری: شاهین خاکپور، اتالوناژ و تیزر: فرشاد شهلایی، دستیار کارگردان: مریم موسوی، مشاور حقوقی: علی رضا سبزواریان، یونس کریمی، مدیر تولید: دُری رضایی و دستیار تهیه: بهرام سفیدی اشاره کرد.

کد خبر 5267781 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: فرزاد خوشدست ستاد دیه شبکه مستند سیما فیلم مستند موسیقی ایرانی تئاتر ایران فیلم کوتاه عکاسی ویروس کرونا شبکه پنج سیما برنامه تلویزیونی برنامه رادیویی سینمای مستند رادیو صبا موسیقی پاپ بنیاد فرهنگی روایت فتح موسیقی کلاسیک شبکه جام جم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۳۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مسابقات زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی مددجویان زندان های لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، عبدالمجید کشوری در این دوره از مسابقات زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ۷۰ نفر از مددجویان زندان های استان در قالب شش تیم شرکت کردند که افراد برتر به مسابقات کشوری اعزام خواهند شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته مددجویان زندان‌های استان در مسابقات کشوری مقام سوم را کسب کردند، افزود: این مسابقات با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ببینید | «ابو جهاد» به روایت مستند
  • رکورد جدید زندانیان در فرانسه
  • جمع آوری ۳ میلیارد ریال درجشن گلریزان میبد
  • مستند «ابوجهاد» از شبکه مستند پخش می‌شود
  • حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال زندان شد
  • شرق: صدیقه وسمقی آزاد شد
  • صدیقه وسمقی آزاد شد
  • برگزاری مسابقات زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی مددجویان زندان های لرستان
  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
  • پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق