Web Analytics Made Easy - Statcounter

ظرف دو هفته اخیر طغیان ویروس کرونا، این بار با سویه جهش‌یافته خطرناک و سریع‌الانتقال "دلتای هندی" بیشترین فشار را به مجموعه فداکار نظام بهداشت و درمان در اکثر نقاط کشور وارد کرده است. 

فشاری که اگر همراهی مردم در اجرای دقیق دستورات و پروتکلهای بهداشتی پیشگیرانه مکمل آن باشد این بار نیز همچون چهار دوره پیشین طغیان ویروس کرونا، قابل مهار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در خراسان رضوی اخیرا گفت: تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در پنجمین دوره اوجگیری ویروس کرونا ظرف روزهای اخیر افزایشی چشمگیر یافته و تا حد بحران پیش رفته است.

دکتر محمدعلی کیانی با ابراز تاسف افزود: آمارهای جاری حکایتگر افزایش قابل‌ توجه جمعیت شهروندان مبتلا به کرونا در همه بخشهای سرپایی، بستری و فوت در خراسان رضوی است که به لحاظ انبوهی تعداد قابل مقایسه با چهار دوره پیشین طغیان این ویروس نیست.

وی هشدار داد: این در حالی است که جامعه هنوز در حال حرکت به سمت قله پنجمین دوره اوجگیری کرونا است لذا همه ما در مبارزه با ویروس همه‌گیر روزهای سختی را پیش روی داریم.

با این وجود آمارهای ارائه شده از رعایت پروتکلهای بهداشتی پیشگیرانه در سطح جامعه نه تنها به نگرانیها می‌افزاید بلکه تصویر آینده‌ای ترسناک را ترسیم می‌کند. 

"نرم‌افزار آماری ماسک" وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت کنونی مشهد و هشت شهرستان خراسان رضوی شامل سرخس، سبزوار، گناباد، درگز، کاشمر، بینالود، قوچان و چناران را از نظر شیوع ویروس کرونا "قرمز" اعلام کرده است.  
بر این اساس از مجموع ۳۳ شهرستان خراسان رضوی ۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۲ شهرستان نیز در وضعیت زرد شیوع ویروس همه‌گیر قرار دارند. 
بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد همزمان با افزایش تعداد مبتلایان بیماری کووید ۱۹ و بستری‌ در بیمارستانها، شمار فوت ناشی از کرونا نیز در خراسان رضوی سه برابر شده و به بالاتر از ۳۰ نفر در روز رسیده است.
این در حالی است که به گفته پزشکان، شاخص واقعی تعداد جانباختگان کرونا با سیر افزایش جمعیت مبتلایان، پس از دو هفته خود را نشان می‌دهد و در نتیجه باید منتظر مرگ و میر بیشتر از اینها بود. 

ظرف روزهای اخیر شمار بستری بیماران کووید ۱۹ در بیمارستانهای خراسان رضوی از هزار و ۶۰۰ نفر بیشتر شده و از سوی دیگر  آمار مراجعان سرپایی به مراکز منتخب پایش کرونا که علائم مشکوک به ابتلا را دارند در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دو برابر شده است.

چالش مضاعف در این وضعیت بحرانی "کمبود کیتهای تشخیص پی.سی.آر و همچنین پرشدن گنجایش تختهای بیمارستانی" در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی از سوی افرادی است که شمار قابل توجه آنها ساکنان سفر کرده از دیگر استانهای منطقه شرق کشور به ویژه سیستان و بلوچستان هستند.

آنچه که این شرایط قرمز را بیش از عامل دیگری به سوی وضعیت سیاه می‌راند "کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی" به زیر ۴۵ درصد از سوی مردم است.

این امر موجب شکایت هر روزه مسوولان از مردم و همچنین رسانه‌ها شده، مبنی بر اینکه که مردم عادی‌انگارانه چنانکه باید متوجه اوضاع خطیر کنونی نیستند و رسانه‌ها تلاش لازم و کافی را برای هشدار به جامعه و آگاهسازی مردم ندارند.

بر این اساس از نگاه برخی مسوولان هم‌اینک بی‌تفاوتی مردم نسبت به لزوم رعایت دستورات بهداشتی پیشگیرانه و کم‌تحرکی رسانه‌ها در آگاه‌سازی آنها، به چالشهایی بزرگتر و مهمتر از اصل شیوع پیش‌رونده سویه‌های خطرناک ویروس کرونا در مهار وضعیت فوق بحرانی جاری مبدل شده است که باید با شتاب زیاد کاری برای آن کرد. 

مدیر بهداشت کار و محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همین خصوص گفت: رعایت پروتکلهای بهداشتی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی به زیر ۴۵ درصد کاهش یافته است.
علی‌اصغر حسنی افزود: رعایت پروتکلهای بهداشتی پیشگیرانه شامل استفاده از ماسک بهداشتی صورت، رعایت فاصله‌ فیزیک در اجتماع، تهویه مناسب فضاهای سربسته، استفاده از مواد ضدعفونی کننده، پرهیز از حضور در جمع و دورهمی‌ها خانوادگی، کاری و دوستانه در خراسان رضوی به شدت کم شده و این در حالی است که سویه دلتای ویروس کرونا با طغیان آن در پنجمین دوره جاری شیوع ویروس همه‌گیر، قابلیت انتقال بسیار بالاتر و خطرناکتری از سویه‌های پیشین آن دارد.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص تنها نقش نظارتی دارد و برخورد با متخلفان دستورات بهداشتی در حوزه واحدهای صنفی به اداره اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت سپرده شده است. 

مدیر بهداشت کار و محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا هم‌اینک فعالیت "تالارهای عروسی و پذیرایی، سالنهای سینما و تئاتر، پاساژها، بازارها و استخرهای سرپوشیده، باشگاههای بدنسازی، شهربازیها، باغهای وحش‌، همه نمایشگاههای عمومی و تخصصی و فعالیت در هر فضای سربسته" تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

وی شرایط کنونی شیوع کرونا را هشداردهنده و بحرانی توصیف و بیان کرد: رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی مردم به ویژه با استفاده از ماسک بهداشتی صورت، حفظ فاصله فیزیک در اجتماع و پرهیز از هرگونه تجمع انسانی اقداماتی لازم و حیاتی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است.

بیانیه ستاد واکنش سریع دانشگاه علوم پزشکی مشهد

اعضای ستاد واکنش سریع دانشگاه علوم پزشکی مشهد که از وضعیت جاری به شدت نگران شده‌اند امروز ششم مرداد ماه دست به انتشار بیانه‌ای هشدارآمیز زدند که در آن با اشاره به تهدید جدی و خطرناک ناشی از روند فزاینده شیوع سویه دلتای ویروس کرونا در خراسان رضوی، بر لزوم رعایت بیش از پیش پروتکلهای بهداشتی توسط عموم مردم تاکید دارند.

متخصصان پزشکی در این بیانه نوشتند: با کمال تاسف خیز جدید کرونا با گونه دلتا در خراسان رضوی منجر به اشغال تختهای بیمارستانی موجود در همه شهرستانهای استان شده است. حتی اگر در وضعیت موجود تخت جدید در قالب بیمارستانهای صحرایی ارائه شود هم کارمند مجرب بهداشتی و درمانی برای ارائه خدمت در اختیار نخواهد بود و توان کارکنان موجود هم به علت خستگی شدید روحی و جسمی روزبه‌روز کمتر می‌شود.

اعضای ستاد واکنش سریع دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید دارند: در این شرایط خطرناک، بی‌توجهی به دستورات بهداشتی پیشگیرانه با تداوم برگزاری تجمع‌های خانوادگی و اجتماعی و رفت و آمدها باعث افزایش تصاعدی تعداد بیماران کووید ۱۹ و مرگ آنها می‌شود. 

در ادامه بیانیه می‌خوانیم: مراکز درمانی خراسان رضوی از ۱۸ ماه گذشته تاکنون بی‌وقفه در حال ارائه خدمت به بیماران کرونایی و غیرکرونایی بوده‌اند. مدافعان سلامت در این مدت فرصت استراحت و تجدید قوا نداشته‌اند لذا از هم استانیها انتظار داریم با بی‌توجهی به دستورات بهداشتی پیشگیرانه پای این دشمن منحوس را به حضور و آدمکشی در خانواده خود باز نکنند. 

پزشکات متخصص خطاب به مردم هشدار دادند: اگر شما سنگر مقابله با ویروس کرونا را ترک کنید، مدافعان سلامت به تنهایی قادر به محافظت از جان آسیب‌دیدگان از حملات ویروس همه‌گیر نخواهند بود.  

دلتا ۱۴۰ بار مهاجمتر و خطرناکتر از دیگر سویه‌های ویروس کرونا است 

رییس اداره پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز هشدار می‌دهد: قدرت تهاجم و سرایت "دلتا" که هم‌اینک سویه غالب کرونا در موج پنجم طغیان این ویروس می‌باشد، ۱۴۰ برابر بیشتر از دیگر سویه‌های ویروس همه‌گیر است. 
دکتر زهرا نهبندانی افزود: مواجهه با کمبود تجهیزات و امکانات بیمارستاین و درمانی با ادامه روند افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ امری طبیعی و غیرقابل اجتناب است که خدمات‌رسانی به بیماران را با چالش مواجه خواهد کرد لذا از جانب عموم مردم و مسوولان وزارت بهداشت انتظار حمایت بیشتر داریم. 
وی ادامه داد: هم‌اکنون با وجود چنین وضعیتی، شمار زیادی از بیماران کرونایی بستری در بیمارستانهای مشهد، در واقع مراجعانی از دیگر شهرها و استانهای کشور همچون سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و گلستان هستند. 
رییس اداره پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین به واکسیناسیون عمومی به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با کرونا و کاهش مرگ و میر ناشی از آن اشاره و بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام‌ شده تاکنون تنها حدود ۱۲ درصد از افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد واکسن کرونا زده‌اند.

وی گفت: مجموع شرایط جاری بطور موکد بیانگر آن است که همراهی مردم در رعایت پروتکلهای بهداشتی پیشگیرانه، اقدامی کارساز است لذا از همگان عاجزانه تقاضا داریم با رعایت این دستورات ضمن حفظ جان خود و خانواده‌، به یاری مدافعان سلامت بشتابند.  

این در حالی است که مسوول سامانه پاسخگویی تلفنی به سووالات کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افزایش ۳۵ درصدی تماسهای مردمی خبر و ادامه داد: کارشناسان این سامانه طی یک هفته اخیر به افزون بر ۱۳ هزار تماس تلفنی شهروندان خراسانی پاسخ داده‌اند. 
دکتر زهرا اباصلتی افزود: سامانه تلفنی ۱۹۱ دانشگاه علوم پزشکی مشهد هر روز به مدت ۱۵ ساعت بطور پیوسته از ساعت هشت تا ۲۳ پاسخگوی عموم شهروندان در مورد امور بهداشتی و درمانی است.
وی ادامه داد: بیماران مشکوک به کرونا توسط کارشناسان این سامانه به نزدیکترین مرکز درمانی محل سکونتشان معرفی می‌شوند. شهروندان به منظور دریافت مناسب خدمات در مرحله نخست به "مراکز خدمات جامع سلامت و درمانگاههای سطح یک" مراجعه نمایند و در صورت نیاز به سطوح بالاتر یعنی کلینیک‌های تخصصی و بیمارستانها  ارجاع می‌شوند.

۸۰ درصد جمعیت شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام بقیه جمعیت این استان را زیر پوشش خدمات‌ بهداشت و درمان دارند.  

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون سه میلیون و ۷۵۸ هزار و ۱۹۷ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ جان ۸۹ هزار و ۴۷۹ نفر را نیز تاکنون در کشورمان گرفته است. همچنین سه میلیون ۲۹۱ هزار و ۹۷۹ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند.  

وزارت بهداشت اعلام کرد هم‌اینک ۲۳۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهرستان در شرایط نارنجی و ۹۹ شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

همچنین تاکنون هشت میلیون و ۴۷۴ هزار و ۳۳۲ شهروند ایرانی دوز نخست واکسن کرونا و دو میلیون و ۴۹۶ هزار و ۶۷۷ نفر دوز دوم آن را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در ایران به ۱۰ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۹ دوز رسیده است.

"پاندمی کرونا" در سطح جهان ۱۹۵ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۲۰۳ نفر را بیمار کرده و جان چهار میلیون و ۱۸۲ نفر را در ۹۷۸ کشور گرفته است. ۱۷۷ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۵۴۸ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند. 

آمریکا در این میان با ۳۵ میلیون ۳۵۳ هزار ۹۲۳ بیمار کووید  ۶۲۷ هزار و ۳۵۱ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه سیزدهم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد. 

برچسب‌ها ویروس کرونا مشهد پروتکلهای بهداشتی واکسیناسیون دانشگاه علوم پزشکی مشهد محدودیت های کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا مشهد پروتکلهای بهداشتی ویروس کرونا مشهد پروتکلهای بهداشتی واکسیناسیون دانشگاه علوم پزشکی مشهد محدودیت های کرونا رعایت پروتکلهای بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دستورات بهداشتی بیماری کووید ۱۹ ویروس کرونا خراسان رضوی ویروس همه گیر شیوع ویروس زیر پوشش شده اند هم اینک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۴۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی مجدد بیمارستان صحرایی در شهرک دانش و سلامت

مدیر بیمارستان صحرایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به دستور رئیس دانشگاه، بیمارستان صحرایی در شهرک دانش و سلامت دوباره بازگشایی و آماده خدمت‌رسانی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی مشهد، حسین محزون گفت: با توجه به بازدید رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بیمارستان صحرایی و تاکید ایشان بر آمادگی کامل این بیمارستان برای خدمت رسانی به گروه های هدف در زمان مورد نیاز و در مناطق مختلف استان و کشور، بیمارستان صحرایی، بازگشایی شده و به زودی آموزش نیروهای تخصصی و داوطلبان نیز انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در مواقع بروز حوادث و بلایای طبیعی یا غیرطبیعی با مصدوم انبوه که تعداد مجروحان حادثه زیاد است و امکان انتقال سریع و تخلیه مجروحان از صحنه حادثه به محل امن یا مراکز درمانی وجود ندارد، ضرورت انتقال و استقرار سریع بیمارستان سیار و ارائه خدمات درمانی سریع و گسترده در محل امری ضروری است.

مدیر بیمارستان صحرایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیمارستان صحرایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 92 به بهره برداری رسید و در دوران کرونا نیز مورد استفاده قرار گرفت و حال با توجه به فصل تابستان و حضور زائران در صورت نیاز از این بیمارستان مجدد استفاده خواهد شد، این بیمارستان 45 تختخوابی در قالب بخش هایی همچون اتاق عمل، Icu ، جراحی زنان، رادیولوژی، آزمایشگاه، داروخانه، CSR و بخش های جانبی در حال حاضر آمادگی استقرار در مناطقی که نیاز است را دارد.

محزون افزود: ایجاد توان ارائه خدمات درمانی در هر زمان و هر مکان در کشور و خارج از کشور،کاهش عوارض ناشی از تاخیر در درمان مصدومین،کاهش تعداد مرگ و میر و قربانیان حوادث غیرمترقبه طبیعی و ساخته دست بشر،کاهش  هزینه ها و احتمال ضایعات انسانی  و کاهش آسیب های روانی ناشی از حوادث از اهداف راه اندازی بیمارستان های صحرایی به شمار می رود.

وی به فعالیت‌های انجام شده در این بیمارستان به منظور آمادگی برای ارائه خدمات در مواقع ضروری اشاره کرد و گفت: تهیه نقشه چیدمان بیمارستان، تشکیل تیم واکنش سریع بیمارستان صحرایی در رده های درمانی مختلف، بازگشایی و ساماندهی کانکس‌ها و تجهیزات پزشکی،کالیبراسیون تجهیزات پزشکی، تهیه فهرست داروهای مورد نیاز بیمارستان با هماهنگی معاونت غذا و دارو، راه اندازی دستگاه رادیولوژی، ارائه خدمات برای زائران و مسافران نوروزی و بازگشایی بیمارستان صحرایی، جهت تست و آمادگی تجهیزات و انجام مانور فرضی برای آمادگی در مواقع بروز بحران از جمله این اقدامات است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد
  • ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی
  • بازگشایی مجدد بیمارستان صحرایی در شهرک دانش و سلامت
  • سه بیمار شیرازی با اهدای عضو دختر ۱۸ ساله تربت جامی جان دوباره گرفتند
  • واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق عشایری کرمانشاه
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ را نفر را نجات داد
  • قم کمبود پزشک متخصص و عمومی دارد
  • خوابگاه دانشجویان بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرحله تکمیل
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد