Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@03:51:38 GMT

احتمال افزایش قیمت گوشت از پاییز

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۴۷۶۹

احتمال افزایش قیمت گوشت از پاییز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین: به نقل از اتاق بازرگانی ایران ؛ غلامعلی فارغی  عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران معتقد است: اگرچه از پاییز کمبود گوشت قرمز در بازار خود را نشان خواهد داد؛ اما قیمت مرغ و تخم‌مرغ در ماه‌های آتی افزایشی نخواهد داشت.
فارغی درباره اثر خشکسالی بر تولیدات دام و طیور و قیمت گوشت می‌گوید: این موضوع بیشتر از همه در بخش دام تاثیر گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چراکه وابستگی علوفه دام به داخل زیاد است. اما در بخش طیور تاثیرات کمتر است چون خوراک طیور از طریق واردات غلات تامین می شود. به همین دلیل وابستگی ما به محصولات خارج 80 درصد است و به داخل 20 درصد. حالا با فرض اینکه این 20 درصد به دلیل خشکسالی کاهش پیدا کند فقط 4 درصد از کل را تحت تاثیر قرار می‌دهد که جبران آن خیلی کار سختی نیست.
او ادامه می‌دهد: اما بخش دام بیش از  60 درصد وابسته به علوفه داخلی ( چه علوفه مراتع و چه علوفه زراعی ) است. در نتیجه خشکسالی این بخش را تحت تاثیر قرار خواهد داد. آثار آن را هم از همین حالا خود را نشان داده است. بسیاری از دامداران حتی دام‌های مولد خود را به دلیل کمبود علوفه به کشتارگاه می‌برند.
فارغی تاکید می‌کند: به همین دلیل فعلا این موضوع به دلیل افزایش عرضه گوشت قرمز، اثرات کاهندگی روی قیمت آن خواهد داشت اما اثر اصلی خشکسالی بر تولیدات دامی از پاییز خود را نشان می‌دهد. یعنی از آبان ماه به بعد یا باید واردات گوشت قرمز افزایش پیدا کند و یا قیمت گوشت قرمز افزایش خواهد یافت.
او ادامه می‌دهد: از آنجا که مواد غذایی در تحریم‌ها کمترین تاثیرپذیری را داشته است، فعلا در بخش واردات خوراک طیور مشکل جدی وجود ندارد. بنابراین برخلاف برخی اظهارنظرها قطعا قیمت مرغ در ماه‌های آتی تغییری نخواهد کرد. تغییرات قیمتی در این بخش بیشتر ناشی از تغییرات قیمتی نهاده‌های جهانی است که تقریبا تا الان 25 درصد افزایشی بوده و این 25 درصد به طور تدریجی بر قیمت‌های داخلی تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین اگر قیمت‌های جهانی غلات تغییری نکند قیمت مرغ و تخم مرغ هم در داخل تغییری نخواهد داشت.

منبع: فردا

کلیدواژه: قیمت گوشت قیمت گوشت قرمز قیمت گوشت قرمز بازار گوشت قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۴۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد

متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

 در گروه نان و غلات، اقلام " شیرینی خشک " با ۳.۳ درصد و" برنج ایرانی درجه یک " با ۲.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در فروردین ماه ۱۴۰۳ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالا‌های خوراکی در مناطق شهری کشور بشرح زیر است:

نان و غلات:

در این گروه، اقلام " شیرینی خشک " با ۳.۳ درصد و" برنج ایرانی درجه یک " با ۲.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها:

در این گروه، اقلام " گوشت گوسفند" با ۵.۶ درصد، " گوشت گاو و گوساله" با ۱.۸ درصد و "کنسرو تن ماهی" با ۱.۲ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "شیر خشک" با ۴.۳ درصد و " کره پاستوریزه" با ۱.۲ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " تخم مرغ ماشینی " با ۲.۰- درصد و "روغن نباتی جامد " با ۰.۱- درصد می‌باشد.

میوه و خشکبار:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "پرتقال" با ۱۵.۲ درصد، "لیمو ترش" با ۱۳.۹ درصد و" انار " با ۱۰.۵ درصد می­باشد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " هندوانه " با ۱۴.۷- درصد است.

سبزیجات و حبوبات:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به"" پیاز" با ۲۹.۵ درصد، " هویج فرنگی" با ۱۳.۶ درصد و فلفل دلمه ای" با ۱۰.۷ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " خیار " با ۳.۰- درصد است.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به" شکر " با ۲.۹ درصد، " سس گوجه فرنگی " و" قند " با ۱.۸ درصد است.

منبع: روابط عمومی مرکز آمار ایران 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • احتمال بازگشت قیمت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان چقدر است؟
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال
  • جوجه ریزی در مرغداری سیستان و بلوچستان ۱۷ درصد افزایش یافت
  • راحت می‌گویند از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم و نقشی در آن نداریم!
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • بازار رمزارز‌ها / بیت‌کوین آماده شد