Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@00:33:15 GMT

مزایا و معایب اعلام حریق آدرس پذیر

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۵۶۲۰

مزایا و معایب اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر به منظور رفع برخی از محدودیتهای سیستم‌های اعلام حریق متعارف به وجود آمده‌اند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام پنتا، سیستم‌های اعلام حریق در سه گروه سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، متعارف و بدون سیم طراحی و تولید می‌شود و ما با توجه نوع و ساختار و بزرگی و اهمیت پروژه یک از آنها را  انتخاب و نصب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اصول کشف و تشخیص حریق در سیستم آدرس پذیر همانند سیستم متعارف است؛ یعنی ما همان دتکتورهای دودی، حرارتی، شاسی، آژیر و فلاشرها را داریم بعلاوه امکان داشتن آدرس و مشخصه منحصر بفرد برای تجهیز که از طریق آن، مرکز کنترل قادر به شناسایی و تعیین محل هر یک از آن تجهیزات است.  مرکز کنترل اعلام حریق با استفاده از پروتکل‌های ارتباطی، اطلاعات وضعیت هر یک از این تجهیزات را تجزیه و تحلیل کرده و در هنگام وقوع حریق، محل دقیق آن را مشخص می‌کند

سیستمهای اعلام حریق آدرس پذیر دارای دقت بالا در شناسایی محل حریق، خطا و محل وقوع آنها هستند و از این روی مشکلات و معضلات سیستم‌های متعارف در پروژه‌های بزرگ را برطرف کرده‌اند.

شکل زیر پیکره‌بندی یک سیستم اعلام حریق آدرس پذیر را نشان می‌دهد. در سیستم آدرس پذیر چیدمان تجهیزات کشف و اعلام حریق به صورت یک حلقه (لوپ) به کنترل پنل متصل می‌شوند. به گونه‌ای که دو سیم مثبت و منفی از مرکز کنترل خارج شده و به تک تک تجهیزات متصل می‌شوند و در نهایت به مرکز کنترل برمی گردد.

در سیستم آدرس پذیر هر تجهیز آدرس منحصربه فرد خود را دارد و با مرکز کنترل در ارتباط است. در صورت تشخیص حریق و بروز خطا در هر یک از تجهیزات ورودی روی لوپ، آدرس دقیق آن در مرکز کنترل نمایش داده می‌شود.

توجه داشته باشید که محل نصب هر یک از تجهیزات اعلام حریق و آدرس منحصر به فرد آن در زمان نصب و راه اندازی سیستم در مرکز کنترل تعریف شده است

بسته به نوع پروژه، اهمیت، تعداد تجهیزات مورد نیاز و نوع چینش و پیچیدگی ساختمان‌های آن پروژه، ممکن است تحت شرایطی استفاده از سیستم اعلام حریق آدرس پذیر لازم و بصرفه‌تر باشد. همچنین توجه داشته باشید که استاندارد مقیاسی را برای اندازه گیری بزرگ یا کوچک بودن یک پروژه مطرح نکرده است و این قضیه به قضاوت مهندسی طراح، نظر مقام قانونی مسئول و متراژ و شرایط پروژه برمی گردد.

با توجه به اینکه در سیستم اعلام حریق متعارف امکان شناسایی دقیق محل وقوع حریق از روی کنترل پنل نیست نیاز به کابل کشی زیاد عدم امکان اتصال دو یا چند پنل برای افزایش زون و عدم پذیرش تعداد زیاد دتکتور در زون‌ها ما از سیستم اعلام حریق آدرس پذیر استفاده می‌کنیم

مزایای سیستم اعلام حریق آدرس پذیر 

· نیاز به کابل کشی کمتر نسبت به سیستم متعارف

· عیب یابی سریع‌تر و راحت‌تر نسبت به سیستم متعارف

· انعطاف‌پذیری بالا در تعریف روابط بین ورودی‌ها و خروجی‌های سیستم

· ارائه امکانات نرم افزاری فراوان جهت کنترل و مدیریت سیستم اعلام حریق

· دقت بسیار بیشتر در مقایسه با سیستم‌های متعارف و تشخیص دقیق محل وقوع حریق

· اغلب در پروژه‌های متوسط و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معایب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر 

· بالاتر بودن هزینه استفاده از این سیستمها در پروژه‌های کوچک نسبت به سیستمهای متعارف

· نصب و راه اندازی مشکل و نیاز به برنامه‌ریزی کردن مرکز کنترل و تجهیزات

· ایجاد سردرگمی در کاربران عمومی نظیر نگهبانان به علت عدم سادگی در بهره‌برداری از مراکز کنترل برخی سازندگان در پاره‌ای از موارد

· ناسازگار بودن تجهیزات سازندگان مختلف با هم و امکان استفاده از محصولات فقط یک سازنده در بیشتر اوقات

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر هوشمند

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر هوشمند یک نوع از سیستم اعلام حریق آدرس پذیر هست که ساختار آن همانند سیستمهای آدرس پذیر معمولی است؛ با این تفاوت که ویژگی‌ها و امکانات نرم افزاری بیشتر و قوی تری را در زمینه بهره‌برداری  آزمون و نگهداری سیستم ارائه می‌دهد.

عملکرد دتکتورها در سیستم‌های اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر معمولی به صورت صفر و یک است. یعنی یا در شرایط عادی و یا در شرایط هشدار قرار دارند. اما در ساختار داخلی مرکز کنترل و تجهیزات آدرس پذیر هوشمند (آنالوگ) از ریزپردازنده‌ها استفاده شده است که به صورت نرم افزاری با یکدیگر در ارتباط هستند.

از آنجایی که دتکتورهای هوشمند به صورت پیوسته معیارهای محیطی را اندازه می‌گیرند و برای تصمیم گیری به مرکز کنترل گزارش میدهند، به سیستم آدرس پذیر هوشمند، سیستم آدرس پذیر آنالوگ نیز گفته میشود.

سیم‌بندی سیستمهای آدرس پذیر هوشمند مانند سیستمهای آدرس پذیر معمولی به صورت حلقوی است و از این نظر تفاوتی در طراحی نصب و راه اندازی ندارند. یکی از ویژگی‌های بارز سیستمهای آدرس پذیر هوشمند، تفکیک شرایط هشدار از شرایط خطا و جبران‌سازی حساسیت دتکتورها در مواجهه با آلودگی‌های محیطی است.

خرید اعلام حریق آدرس پذیر از سایت پنتا 

در وب سایت شرکت پنتا به آدرسhttps://Panta.ir می‌توانید سیستم اعلام حریق آدرس پذیر مناسب خود را تهیه کنید. پنتا انواع محصولات اعلام حریق را با گارانتی، قیمت و زمان ارسال مناسب تقدیم شما می‌نماید.‌

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کنترل حریق خرید اعلام حریق سیستم آدرس پذیر اعلام حریق مرکز کنترل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۵۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد

اردشیر هوشیار در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شامگاه سه شنبه خودروی پرایدی که در جایگاه سوخت سی ان جی حانبازان اقدام به سوختگیری می کرد دچار آتش سوزی شده و به دلیل شدت حریق در آتش سوخت.

رییس شرکت پخش فراورده های نفتی شهرستان آستارا با بیان اینکه خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته است، افزود: بر اثر آتش سوزی جایگاه جانبازان در حال حاضر امکان سوخت گیری در این جایگاه وجود ندارد و مسوولان جایگاه در تلاش هستند تا سوخت گیری در این جایگاه به روال عادی بازگردد.

کد خبر 6093653

دیگر خبرها

  • آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد
  • اعلام زمان حراج جدید سکه
  • زمان حراج جدید سکه اعلام شد
  • اینترنت 4G نوکیا به ماه می‌رود
  • پرسپولیس - سپاهان؛ آدرس دقیق انگیزه
  • آمریکا با هواپیمای آخرالزمانی آماده جنگ احتمالی هسته‌ای می‌شود
  • افزایش حقوق سربازان اجرایی می‌شود؟
  • بازتخصیص آب غیرمتعارف به ۳۱ صنعت استان یزد
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل