الهام کردا: درخواست واکسینه کردن اهالی تئاتر / بزرگترین مشکل سریال سازی ها فقدان فیلم نامه است
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۵۹۸۴
الهام کردا بازیگر گفت: تنها راه برون رفت هنرمندان تیاتر از این وضعیت کرونایی و به اجرا رفتن آثار ، واکسیناسیون است.
به گزارش ایسنا، الهام کردا که در برنامه کافه آپارات با اجرای فریدون جیرانی حاضر بود، درباره وضعیت تئاتر در دوران کرونا گفت: وضعیت تئاتر این روزها خیلی ناراحت کننده و تاسف برانگیز است. بسیاری از بازیگران تئاتر که تمام تمرکز خودشان را روی تئاتر گذاشته بودند، به شغلهای فرعی برای امرار معاش روی آوردند و دو سال است که رسما بیکار هستند و واقعا اذیت شدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: بهترین قشری که میتوانند در حال حاضر تئاتر کار کنند دانشجویان هستند. چون پرانرژی و پر از ایده و صاحب تفکر هستند. ضمن اینکه نگران بازگشت سرمایه هم نیستند و همین باعث میشود شجاعت بیشتری در اجرا داشته باشند.
کردا افزود: من تا قبل از سریال «تعبیر وارونه یک رویا» و فیلم سینمایی «به دنیا آمدن» نقش یک بازی نکرده بودم و تمرکزم بیشتر روی تئاتر بود. آقای عبدالوهاب به من لطف داشت و گفت برای نقش یک حاضر هستی تست بدهی؟ و من خیلی خوشحال شدم که این اتفاق برای من افتاد.
این بازیگر سینما با انتقاد از وضعیت انتخاب بازیگران تئاتر گفت: متاسفانه یک مدلی از تفکر میان کارگردانهای سینما جا افتاده است که میگویند برای اینکه هزینههای تولید فیلم کم شود به سراغ بازیگران تئاتر برویم که ارزان قیمت هستند. این نگاه اشتباهی است. بازیگران تئاتر در اجرا قدرتمند هستند و حتما به ارتقای کیفیت فیلم و سریال کمک میکنند.
کردا درباره سانسور و خودسانسوری گفت: سانسور باعث شده است ما در تئاتر به بقامون بیشتر از کیفیت کار فکر کنیم. ما در طول این سالها خودمان سانسور کردن را یاد گرفتیم و دست به خودسانسوری میزنیم. بلد شدیم که چطور لباس بپوشیم و چطور دیالوگها را بگوییم و چطور کلاه گیسهایمان را تنظیم کنیم که کار به مشکل نخورد. ما حتی بلد شدیم که چطور با افرادی که نقد دارند (من به آنها سانسورچی نمیگویم) صحبت کنیم که اثر را به اجرا برسانیم. ما که برای دعوا کردن نیامدیم. ما قرار است کار کنیم. البته که بعضی از هنرمندان هم زیر بار سانسور نمیروند و کار را تعطیل میکنند. ولی در چنین شرایطی کار کردن مهمتر از انفعال است. در سالهای گذشته به دلیل اینکه افرادی که از اداره نمایش میآیند برای ممیزی آثار همگی درس خوانده نمایش هستند باعث شده است فضا بازتر شده و بتوانیم بهتر گفتگو کنیم و حتی یک جاهایی آنها پیشنهادهایی برای بهتر شدن کار بدهند.
بازیگر سریال ملکه گدایان اضافه کرد: سریالسازی در سالهای اخیر خیلی رونق گرفته است و به خصوص بعد از شروع پاندمی و اینکه مردم مجبور بودند در خانه بمانند صنعت سریالسازی رشد بیشتری گرفت. البته سریالسازی نباید این احساس را ایجاد کند که سینما از بین میرود. از گذشته صنعت سریالسازی در دنیا رونق داشته و این مانع ساخت آثار سینمایی نبوده است. الان بزرگترین مشکل سریالسازی در ایران نداشتن فیلمنامه و قصه مناسب است. یعنی فقط یک گروه فیلمسازی تصمیم میگیرد یک سریال بسازد و اینکه بر چه اساس و کیفیتی باشد در مرحله بعد قرار میگیرد. الان اینطور شده است که یک طرح چند صفحهای مبنای ساخت سریال میشود و با همان طرح اقدامات ساخت سریال بنا گذاشته میشود. برای همین میبینیم که سریالها در چند قسمت ابتدایی کیفیت بالایی دارند و در ادامه افت میکنند. متاسفانه باور نداریم که بزرگترین مشکل در ساخت یک سریال فقدان متن است.
وی افزود: فیلمسازان ما خیلی سعی میکنند سریالهایشان شبیه جامعه باشد. ولی هیچ وقت نمیتوانیم به صورت واقعی نمایی از یک خانواده متوسط ایرانی نشان دهیم. اساسا طبقه متوسط جایگاهی در سریالهای ما ندارند. همان افرادی که تحصیل کرده و با سواد و فرهنگی هستند و اصلا قهرمان از این طبقه نداریم.
وی با اشاره به آرزوهای بازیگریاش گفت: در بازیگری به رقابت فکر نمیکنم و معتقدم هر چقدر آثار ساخته شده بهتر باشند و بدرخشند کیفیت کلی سینما و تئاتر و تلویزیون بالا میرود. از آرزوهای بزرگم کار کردن با آقای بهرام بیضایی و دکتر علی رفیعی است. من همیشه فیلمها و بازیگرهای مطرح را آثارشان را دنبال میکنم و از همان ابتدا وقتی سریال «رعنا» را میدیدم خیلی دوست داشتم جای کاراکتر خانم رویا تیموریان بازی کنم. در میان بازیگران خارجی هم همیشه دوست داشتم جای خانم فرانسیس مک دورمن باشم. خیلی بازیگر قوی و قدرتمندی است.
الهام کردا بازیگر سریال «ملکه گدایان» در پایان گفت: حضورم در سریال «ملکه گدایان» خیلی به اندازه و خوب بود. نقشی که بازی کردم به مرور بهتر شد و این رازآلود بودن شخصیت و اینکه به مرور برای مخاطب گرههای داستان باز میشود برای من خیلی جذاب بود و خیلی از این تجربه بازی کیف کردم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: الهام کردا بازیگران تئاتر الهام کردا سریال سازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۵۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تلویزیون «جامجم» را تعطیل کرد؟
«جامجم» مدتی است روی آنتن نمیرود؛ در حالیکه بسیاری از جمله رئیس صدا و سیما اعتقاد داشتند وجود برنامه منتقدانهای نسبت به خود رسانه ملّی لازم است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه تلویزیونی «جامجم» در 24 قسمت روی آنتن رفت. دوشنبه شبهایی که در شبکه یک منتظرِ مناظره و میزگردی جنجالی بر سر موضوعات مختلف بودیم. تا جایی که برخی از این موضوعات به گفتوگو با مدیران تلویزیون کشیده میشد.
از ماجرای نطقکشی و دستمزدهای عجیب و غریب تا نقد سریالهای ضعیف و کمکیفیت که مورد نقد بسیاری قرار گرفت. نظرسنجیهایی که از یلدای پرهیاهو میگفتند و سلبریتیهایی که باید به چه صورت مدیریت شوند. همچنین خیلی از بحثهای دیگر که به تعبیرِ بسیاری، نقدهای سازندهای که جایِ خالی چنین بحث و اظهارنظرهایی مدتها در تلویزیون خالی بود.
در حالی که از مدیر شبکه نسیم تا رئیس سیمافیلم و مدیران شبکههای چهار و کودک و نمایندهای از معاونت سیاسی صداوسیما و خیلیهای دیگر به جامجم آمدند از آن طرف هم پای تهیهکنندگان، بازیگران و کارگردانانی همچون حامد عنقا، ایرج محمدی، مهدی فرجی و سیدجواد هاشمی هم به این برنامه باز شد.
از سلبریتیها شروع کرد به حوزه کودک و نوجوان، مواجهه صداوسیما با بحرانها، سریالسازی و موضوعات روزی همچون ویژههای تلویزیون خصوصاً در یلدا پرداخت.
اما زمزمههایی به گوش میرسید که انتقادات صریح و فضای تند و تیزِ مناظرات و گفتوگوهای این برنامه تلویزیونی به مذاقِ برخی از مدیران در صداوسیما خوش نمیآید. شاید از این جهت باشد که ماه رمضان و عید نوروز بهانهای شد تا از «جامجم» فعلی موقتاً خداحافظی شود.
اینکه میگوییم موقت، چون برخی از برنامهها در مقاطعی از تلویزیون کنار گذاشته شدند و با گروه و فضایی متفاوتتر برگشتهاند. پیگیری خبرنگار تسنیم نشان میدهد پای برخی از مدیران برای جلوگیری از ساختِ «جامجم» با این فضای انتقادی تند و تیز و صریح که مورد استقبال بسیاری از هنرمندان و جامعه فرهنگ و هنر و حتی خود پیمان جبلی رئیس صداوسیما بود که از آن به عنوان نقدی سازنده یاد میکرد در میان است.
نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»باید دید «جامجم» با همین شکل و شمایل و گروه سازنده به آنتن تلویزیون برمیگردد با گروهی دیگر و متفاوتتر این اتفاق خواهد افتاد؟ اما هرچه هست تلویزیون در روزهایی که موضوع نظرسنجی و بحث مخاطب، سریالسازی درست و اصولی، ساخت آثار نمایشی با استفاده از تکنولوژیهای نوین، تبلیغات در نمایشخانگی و بسیاری از موارد دیگر مطرح است جای چنین برنامهای خالی است که میتوانست با نقدهای کارشناسانش، نقشه راه بهتری را برای سیاستگذاری و مدیریت در تلویزیون ترسیم کند.
همانگونه که پیمان جبلی رئیس صداوسیما درباره این برنامه تلویزیونی گفته بود: یکی از موضوعاتی که در این میان مغفول مانده بود خود رسانه ملّی است که محل نقد بسیاری است و موافقان و مخالفان درباره موضوعات مختلف مرتبط با مأموریتهای رسانه ملی وجود دارد. بنده از روز اول دغدغهام این بود در همان ماههای اول وعده دادم برنامهای در این خصوص روی آنتن خواهیم برد. آمادهسازی این برنامه متأسفانه طول کشید من خودم از همکاران خودم گلایه کردم دیر شروع شد، مراحل پختگی خودشان را طی میکند و انشاءالله با قدرت به کار خودش ادامه خواهد داد.
انتهای پیام/