Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولید سه محصول راهبردی در حوزه چاپ زیستی حمایت کرده است.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولید سه محصول راهبردی در حوزه چاپ زیستی حمایت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تفاوت چاپ زیستی و سه بعدی

چاپ سه بعدی زیستی تقلید از خصوصیات بافت طبیعی را ممکن می‌کند. چاپ زیستی نیز مشابه چاپ سه بعدی است. در آن به جای قرار دادن لایه به لایه رزین یا مواد ترموپلاستیک روی هم از سوسسپانسیون‌های سلولی، هیدروژل‌ها و پلیمر‌های زیستی استفاده می‌شود.


دستیابی به ارگان‌هایی کارا و قابل پیوند

چـاپ زیسـتی در بیولـوژی سـلولی، تحقیقـات دارویـی، تحقیقـات مربـوط بـه سـرطان و تومورهـا و پزشـکی بازسـاختی بـه کار مـی‌رود. گروه‌های تحقیقاتی مختلفـی در ایـن حـوزه مشـغول تحقیـق هستند. تحقیقاتی در زمینـه سـاخت بافـت و ارگان‌هـای مصنوعـی، بافـت ریـوی، بافـت قلبـی و عـروق تـا بتواننـد در آینـده بـه ارگا‌ن‌هایـی قابل پیونـد دسـت یابنـد.


حمایت از استارتاپ‌های فعال



مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از استارتاپ‌های فعال حمایت کرده است. سه محصول توسط شرکت دانش‌بنیان امید آفرینان مهندسی آینده با حمایت این مرکز تولید شده است.



پیشــرفته‌ترین دســتگاه چاپگــر زیسـتی در کشـور



چاپگر زیستی سه بعدی محصول نخست است. این محصول برای تولیــد بافت‌هایــی همچــون قلــب، پوســت، غضــروف و اســتخوان کاربرد دارد. ایــن دســتگاه بــا چهــار مــاژول پرینــت، پیشــرفته‌ترین دســتگاه چاپگــر زیسـتی در کشـور اسـت کـه امـکان پرینـت انـواع سـلول و مــواد زیســتی را بــه صــورت همزمــان فراهــم می‌کنــد.


قابلیت پرینت همزمان چهار نوع سلول یا مواد زیستی

برخی کاربرد‌های آن قابلیت پرینت همزمان تا چهار نوع سلول یا مواد زیستی، پرینت مواد دما باال تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد، پرینت مواد دما پایین تا ۵ درجه سانتیگراد، پرینت مواد به کمک فناوری FDM و نرم افزار و سخت افزار اختصاصی، توسعه یافته برای چاپ زیستی است.


شناخت بازار محصول

ایـن روش ایجـاد سـاختار‌های بسـیار دقیـق و پیچیـده از انـدام و بافت‌هـای بـدن انسـان را بـرای محققـان فراهـم مـی‌آورد.

بـا توجـه بـه نوظهـور بـودن تکنیـک چـاپ زیسـتی، در حـال حاضـر عمـده خریـداران ایـن محصـول مراکـز تحقیقاتـی دانشـگاهی، شـرکت‌های دارویـی و شـرکت‌های آرایشـی و بهداشـتی هسـتند کـه نیـاز بـه تولیـد مدل هایـی از بافـت انسـانی دارنـد.


همگرایی فناوری‌ها

فنــاوری چــاپ زیســتی نقطــه همگرایــی فناوری هــای نانــو و زیســت فناوری اســت. دســتگاه بــه کمــک پیشـرفته‌ترین فناوری‌هـای مهندسـی در دنیـا طراحـی و سـاخته می‌شـود. اسـتفاده از مـواد زیسـتی در مقیـاس نانـو موجـب می‌شـود پرینت پذیـری و خـواص زیسـتی جوهرهـای زیسـتی ارتقـا پیـدا کـند و در آماده سـازی بافت هـای مختلـف بـه کار گرفتـه شـوند.


جوهر زیستی استخوانی

جوهر زیستی کامپوزیتی متشکل از مواد معدنی موجود در استخوان و دندان است. خواص مکانیکی عالی و زیست تخریب پذیری قابل تنظیم این جوهر زیستی آن را به گزینه‌ای مناسب برای چاپ زیستی سه بعدی بافت‌های سخت تبدیل کرده است.


تولیــد انــواع بافت هــای اســتخوانی


جوهرهـای زیسـتی محصولاتـی راهبـردی در حـوزه مهندسـی بافـت و مهندسـی پزشـکی هسـتند. جوهـر زیســتی Ostoink بــا خــواص منحصــر بــه فــرد خــود می‌توانــد در تولیــد انــواع بافت هــای اســتخوانی، بـه ویـژه در حـوزه فـک و صـورت اسـتفاده شـود.


رفع نیاز مراکز تحقیقاتی


بـا ایـن وجـود بـه دلیـل نوظهـور بـودن ایـن فنـاوری، عمــده خریــداران آنهــا مراکــز تحقیقاتــی دانشــگاهی هســتند. بــا توجــه بــه تعــداد پژوهش هایــی کــه در شــرکت‌های دانش بنیــان، مراکــز تحقیقاتــی، دانشــگاه‌ها و پژوهشــگاه‌های علــوم پزشــکی در حــال انجـام اسـت حجـم مصـرف ایـن مـواد بیـش از ۱۲۰ میلیـارد ریـال در سـال تخمیـن زده می‌شـود.


تولید ایمپلنت‌های استخوانی قابل جذب



ایمپلنت هــای چاپ شــده ســه بعدی قابل جــذب بــرای کمــک بــه مرحلــه طبیعــی ترمیــم اســتخوان کاربـرد دارد. محصـول BoneRegen یـک داربسـت پلیمـری و سـرامیکی سـه بعدی چاپ شـده اسـت کـه از ریزسـاختار‌های بیومتریـک تشـکیل شـده اسـت.


ترمیم سریع‌تر زخم‌ها

و باعـث احیـای بافـت طبیعـی پـس از ورود بـه بــدن انســان می‌شــود. داربســت منحصــر بــه فــرد پرینت شــده ســه بعدی، امــکان نفــوذ ســلول‌ها و رگ هـای خونـی را فراهـم می‌کنـد کـه هـر دو نقـش اصلـی در بهبـود زخم هـا و ترمیـم بافـت دارنـد.


رفع نیاز بازاری بالقوه

بــا توجــه بــه نبــود محصــول مشــابه در خصــوص ایمپلنت هــای قابل جــذب تولیــد شــده توســط چاپگــر زیســتی، حجــم بــازار هــدف بایــد بــه صــورت تقریبــی محاســبه می‌شود. پیش بینــی می‌شــود در کشــور مــا ســالانه بیــش از ۱۰۰ هزار مــورد مصــدوم دارای ضایعــات یــا شکســتگی‌های پیچیــده اســتخوانی در ناحیــه ســر و صــورت ایجــاد شود کــه همگــی از مصرف کننــدگان بالقــوه ایــن محصــول هســتند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری چاپ سه بعدی شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چاپ زیستی سه محصول سه بعدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۶۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا جنگ سرد بعدی یک مسابقه ازدحام پهپادی خواهد بود؟

فرارو- جنگ سرد قرن بیستم بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی بر سر آن بود که نفوذ و برنامه کدام ابرقدرت جهانی در نهایت حکمفرما خواهد شد. ایالات متحده اکنون گرفتار چیزی است که برخی آن را یک "جنگ سرد جدید" توصیف می کنند. این بار یک چین در حال صعود به دنبال اعمال نفوذ خود می باشد.

به گزارش فرارو به نقل از ویک، این جنگ سرد نیز همانند سلف خود شامل تشکیل قوای نظامی برای ایجاد ارعاب و تسلط در صورت داغ شدن اوضاع است. با این وجود، در جنگ سرد جدید به جای تسلیحات هسته ای در مقیاس بزرگ پیشرفت ها در عرصه رباتیک و محاسبات به تاکتیسین ها اجازه داده به تسلیحات در ابعاد کوچک تری فکر کنند. هر دو ارتش امریکا و چین در حال آماده شدن برای نوع جدیدی از جنگ هستند که در آن اسکادران های پهپادهای هوایی و دریایی مجهز به هوش مصنوعی مانند دسته ای از زنبورها با هم کار می کنند تا بر دشمن غلبه نمایند.

مفسران در این باره چه نظری دارند؟

همه نگاه ها به تایوان است. پنتاگون بی سر و صدا در حال آزمایش یک "مفهوم پهپادی مرگبار"  به نام "منظره جهنمی" است که قصد دارد "تهاجم آبی – خاکی" به تایوان را با ترکیبی از مهمات سرگردان و پهپادهای تهاجمی مرگبار مختل کند. به نظر می رسد این آزمایش ها بخشی از یک پروژه نظامی به نام  "رپلیکیتور" (همتاساز) باشد که هزاران سیستم مستقل و استقرار یافته در چندین حوزه را طی دو سال آینده به عنوان بخشی از یک ابتکار عمل جدید برای رقابت بهتر با چین نشان می دهد.

یکی از امیدهای ارتش امریکا برای پروژه پهپادهای خودران آن است که این گروه پهپادی کم ‌هزینه با حسگرهای متنوع می ‌توانند از راه دور پرتاب شده و واکنش سریع و سازگاری برای غلبه بر مزیت فاصله زمانی فراهم کنند. این چیزی است که بسیاری از نیروهای رزمی مدت ها از آن حمایت می کردند دور شدن از سکوهای بزرگ، گران ‌قیمت و آسیب ‌پذیر مانند ناوهای هواپیمابر به سمت چیزی سبک‌ تر، ارزان ‌تر و چابک تر.

پس از آن چه خواهد شد؟

کارشناسان پیش ‌بینی می کنند که بدون هرگونه جهش بزرگ فناوری حدود پنح سال به طول خواهد انجامید تا ناوگان پهپادی کاملا خودمختار به طور جدی مستقر شود اگر چه چین در حال حاضر از نظر سخت ‌افزاری در حوزه پهپادی دست برتر را دارد.

در حال حاضر اصول اولیه جنگ پهپادی از پیش وجود دارد. انقلاب واقعی زمانی رخ خواهد داد که سیستم ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بتوانند ناوگان پهپادی را در مقیاس هدایت کنند. در نهایت، استفاده از فناوری ‌های خودمختار نظامی ‌شده احتمالا دیگر یک سوال درباره اگر و امکان پذیری نیست بلکه امری قطعی است و موضوع صرفا بر سر زمان آن است.  

 

دیگر خبرها

  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • دریا باید محور توسعه و برنامه ریزی استان بوشهر قرار گیرد
  • گلایه از وضعیت شتاب‌دهی در حوزه زیست فناوری/اخذمجوزها محصول را منقضی می‌کند
  • ارائه ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • آیا جنگ سرد بعدی یک مسابقه ازدحام پهپادی خواهد بود؟
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • پیگیری پروژه‌های مهم اقتصاد دیجیتال در استان کرمانشاه
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای