Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، عبدالامیر ربیهاوی رایزن اقتصادی ایران در عراق با بیان اینکه امروز بازار عراق با سال ۲۰۰۳ بسیار متفاوت است، گفت : در سال‌های اولی که تعاملات تجاری با عراق را از سر گرفتیم، این کشور نیاز شدیدی به کالا‌های ایرانی داشت، اما هرچه پیش رفتیم تعاملات اقتصادی با این کشور نقش و رنگ دیگری گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت : امروز که در سال ۲۰۲۱ قرار داریم بازار صادراتی عراق با سالیان گذشته بسیار متفاوت شده و این کشور انتظارات بسیار متفاوتی از همسایه‌ها و شرکای تجاری خود دارد.

رایزن اقتصادی ایران در عراق نتیجه این تحولات بازار عراق را محدودیت‌هایی دانست که گاه و بیگاه این کشور برای واردات کالا‌ها در نظر می‌گیرد.

ربیهاوی با بیان اینکه تحولات بازار عراق از چند عامل مهم منشا می‌گیرد، افزود: یکی از مهمترین این موارد محدودیت‌های بودجه کشور عراق است.

او ادامه داد: از آنجایی‌که ۹۵ درصد بودجه عراق از نفت تامین می‌شود و با توجه به کاهش قیمت نفت، این کشور نیز مجبور است ذخایر ارزی خود را برای واردات محدود کند.

رایزن اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در عراق تلاش برای خودکفایی خصوصا در محصولات کشاورزی را نیز از دیگر دلایل کشور عراق برای محدود کردن واردات برخی از کالا‌ها دانست و افزود: به علاوه عراق از این طریق سعی در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری خود دارد.

او با بیان اینکه رقبای تجاری ایران در بازار عراق نیز طی چهار، پنج سال اخیر تغییر کرده‌اند، افزود: در گذشته تنها چین، ترکیه و چند کشور محدود رقیب ما بودند، اما اکنون کویت، اردن، عربستان، امارات و ... نیز به این رقبا اضافه شده‌اند.

رایزن اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در عراق معتقد است، عراق نیز با توجه به عرب زبان بودن برخی از این رقبا، تعاملات تجاری با آن‌ها را مورد اقبال قرار می‌دهد.

ربیهاوی تغییر سلایق مصرف‌کنندگان در بازار عراق را نیز از دیگر دلایل تحولات بازار صادراتی این کشور دانست و ادامه داد: از سوی دیگر بازاریابی سایر رقبای ما نیز در این کشور با جدیت صورت می‌گیرد.

او ادامه تعاملات تجاری با عراق با وجود این تحولات را نیازمند رویکرد صادراتی جدید دانست و گفت: یکی از مهمترین رویکرد‌هایی که باید در زمینه تعامل با عراق مدنظر قرار دهیم، برقرار حمل یکسره از مرز‌های خسروی و مهران است.

ربیهاوی با اشاره به اینکه عراق این دو مرز را به عنوان مرز‌های ترانزیتی انتخاب کرده، افزود: به نظر می‌رسد در اواخر ماه میلادی جاری قوانین و مقرراتی که برای ترانزیت از این مرز‌ها در نظر گرفته شده، اجرایی شود.

وی سپس بر لزوم برقراری واردات از کشور عراق برای متعادل شدن تراز تجاری دو کشور تاکید کرد و ادامه داد: اکنون تراز تجاری ما با عراق ۹ میلیارد دلار به نفع صادرات است.

او افزود: اگرچه عراق به برخی از کالا‌هایی که ما به آن نیاز داریم اجازه واردات نمی‌دهند، اما واردات برخی از کالا‌های محدود را می‌توانیم انجام دهیم.

او از پیگیری برای صدور ویزا با اعتبار یکساله برای تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی که با عراق تعامل دارند، خبر داد .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اتاق بازرگانی تعاملات تجاری صادرات کالا رایزن اقتصادی ایران در عراق بازار عراق کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۸۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جدید دام زنده؛ منتظر این تغییر در بازار گوشت باشید

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم خبر داد و گفت: «واردات روزانه گوشت گرم به ۶۰۰ تن افزایش می‌یابد.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران، به گفته او، بنابر سیاست تنظیم بازار مبنی بر افزایش واردات، جمعیت دام رشد زیادی داشته است که واردات و توزیع مناسب منجر به اشباع بازار شده است.

پوریان ادامه داد: با توجه به مازاد دام روی دست دامدار، صادرات دام در راستای تنظیم بازار باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام افزود: بنابر اعلام سازمان دامپزشکی جمعیت دام سبک بیش از ۷۱ میلیون راش و دام سنگین ۷.۵ میلیون راس است که امسال ۱۸ میلیون دام سبک آماده کشتار است.

او از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم خبر داد و گفت: بنابر سیاست تنظیم بازار، واردات گوشت به ۶۰۰ تن در روز می‌رسد.

پوریان متوسط قیمت هرکیلو دام در کشور را ۲۱۰ هزارتومان اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی هرکیلو لاشه ۳۷۰ تا ۳۷۵ هزارتومان است.

دیگر خبرها

  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟
  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • قیمت جدید دام زنده؛ منتظر این تغییر در بازار گوشت باشید
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • معرفی ظرفیت‌های صادراتی همدان برای افزایش تعاملات تجاری غرب
  • فعالیت پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا
  • واردات گوشت گرم به ۶۰۰ تن می‌رسد
  • قیمت دینار عراق امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است
  • بازار لاستیک ترمز برید