Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@14:40:18 GMT

اولویت چالشها و رویکردها درآموزش و پرورش

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۸۵۹۰

اولویت چالشها و رویکردها درآموزش و پرورش

عباس بیات

آموزش و پرورش و عمق استراتژیک آن فدای لزوم توجه فوری به کمبودهای اجرایی کشور نشود. انتظار این است که اولویت و اهمیت آموزش و پرورش در نظر و عمل رئیس جمهور منتخب در خلال برنامه‌ریزی‌های اولیه و استقرار دولت مشخص گردد.  

آموزش و پرورش و عمق استراتژیک آن فدای لزوم توجه فوری به کمبودهای اجرایی کشور نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلسات رئیس جمهور منتخب برای پیگیری و حل مسائل کشور در حوزه‌های مختلف و استان‌های کشور بسیار

مغنتم است و نشان از عزم جدی دولت آینده برای حل مشکلات مردم دارد و این تلاش قبل از تنفیذ و استقرار رسمی دولت پیام بسیار امیدوارکننده‌ای برای جامعه دارد.

جلسات رئیس جمهور منتخب برای پیگیری و حل مسائل کشورنشان از عزم جدی دولت آینده برای حل مشکلات مردم دارد.

  اما نکته‌ای که بسیار قابل توجه و تذکر است این است که فوریت‌های مسائل اجرایی و کمبودها و کاستی‌های کشور باعث شود توجه به مسائل عمیق، راهبردی و بلند مدت نظام مورد غفلت واقع شود. اگر با نگاه دقیق و چندلایه به مشکلات و مسائل جاری نگاه شود متوجه می‌شویم که بسیاری از این نواقص ریشه در عدم توجه و یا حتی عدم فهم اهمیت مسائل راهبردی کشور از جمله تعلیم و تربیت و فرهنگ کشور دارد.

اما نکته‌ای که بسیار قابل توجه و تذکر است این است که فوریت‌های مسائل اجرایی و کمبودها و کاستی‌های کشور باعث شود توجه به مسائل عمیق، راهبردی و بلند مدت نظام مورد غفلت واقع شود. اگر با نگاه دقیق و چندلایه به مشکلات و مسائل جاری نگاه شود متوجه می‌شویم که بسیاری از این نواقص ریشه در عدم توجه و یا حتی عدم فهم اهمیت مسائل راهبردی کشور از جمله تعلیم و تربیت و فرهنگ کشور دارد.

 بسیاری از مشکلات جاری کشور با رفع و دفع عوامل بی‌عملی، وادادگی و پشت میزنشین پرمدعا التیام پیدا می‌کند اما جهش و پیشرفت پایدار کشور متناسب با شأن انقلاب و تمدن اسلامی متوقف به رشد آگاهی‌ها و توانمندی‌های و شایستگی‌های عموم مردم است و این جز با ابزار آموزش و پرورش ممکن نیست .

بسیاری از مشکلات جاری کشور با رفع و دفع عوامل بی‌عملی، وادادگی و پشت میزنشین پرمدعا التیام پیدا می‌کند جهش و پیشرفت پایدار کشور جز با ابزار آموزش و پرورش ممکن نیست.

این اولویت و اهمیتِ توجه به آموزش و پرورش فارغ از مسائل فوری و اورژانسی این روزهای دستگاه تعلیم وتربیت  کشور از جمله کمبود معلم و لزوم بازگشایی مدارس طرح شده است؛ اگر این مسائل نیز مورد توجه قرار گیرد مطالبه تشکیل فوری جلسه بررسی مسائل آموزش و پرورش از آیت‌الله رئیسی در همین ایام باید به صورت جدی طرح و پیگیری گردد.  

البته همچنان نکته‌ای که در مورد مسائل آموزش و پرورش باید به دقت مورد توجه قرار بگیرد این است که در این زمینه فوریت‌های مثل واکسیناسیون معلمان بر برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و کیفیت بخشی به فعالیت‌های تعلیم و تربیت سایه نیندازد .

از جمله مسائل راهبردی امروز نظام تعلیم و تربیت زدودن لایه‌های تربیت سکولار است که جدایی آموزش و تربیت را دامن می‌زند و صرفاً بر بعد آموزش و کنکوری تعلیم و تربیت تمرکز می‌کند. این تفکر در بُعد تربیت نیز تربیت سیاسی و اجتماعیِ متناسب با شأن پیش‌برندگی و الگوسازی انقلاب اسلامی و مبارزه با نظام استکباری با محوریت تفکر ولایت فقیه را به نفع تربیت شهروندی و مهارت‌های فردی به محاق می‌برد.

از جمله مسائل راهبردی امروز نظام تعلیم و تربیت زدودن لایه‌های تربیت سکولار است که جدایی آموزش و تربیت را دامن می‌زند.

البته معتقدیم انتخاب یک وزیر انقلابی و فکور و آشنا با نظام تعلیم و تربیت اگر با پشتیبانی مناسب رئیس دولت همراه گردد می‌تواند امید بخش تعالی نظام تعلیم و تربیت کشور باشد.   

 

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: دولت سیزدهم واکسیناسیون معلمان آموزش و پرورش نظام تعلیم و تربیت مسائل راهبردی آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۸۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با شورای معاونین و رؤسای نواحی آموزش و پرورش استان که به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم، به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از تکالیف بزرگ آموزش و پرورش در استان این است که جریان تعلیم و تربیت به صورت همزمان مدیریت شود. امروزه اگرچه برنامه‌هایی با اهمیت و مؤثر در دستورکار قرار می‌گیرد اما هنوز هم این ظرفیت وجود دارد که به‌موازات رویکردهای آموزشی، در عرصه پرورش و تربیت نیز اقداماتی انجام شود که جامعه مخاطب آن به طور مستقیم، متوجه فرزندان دلبند ما در مدارس باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: این یک حقیقت است که تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود. بر همین اساس، توجه کنید در فرآیند گزینش آموزش و پرورش عناصری برگزیده شوند که جوان، متدین، توانمند و دلسوز نسل آینده ساز این کشور باشند زیرا اینها عهده‎دار تربیت فرزندان مردم هستند. علاوه بر این، در فرآیند گزینش باید به موضوع بازنشستگی دبیران و فرهنگیان نیز توجه ویژه صورت بگیرد تا چالش‌هایی همچون کمبود معلم در مدارس، دوباره تکرار نشود.

ترویج حجاب، نیازمند مزج اجتماعی و منطق تبیین

وی خاطرنشان کرد: یکی از عرصه‌هایی که باید از سطح آموزش و پرورش موردتوجه قرار بگیرد، مسئله حجاب است. باید فضایی ایجاد شود تا بتوان مساله حجاب و فرهنگ عفاف را از سطح مدارس و دبیرستان‌ها در دل و ذهن دختران عزیز دبیرستانی نهادینه شود. این‌ها آینده‌ساز کشور و امانت مردم هستند بنابراین با مزج اجتماعی و منطق تبیین، می‌توان حجاب را به صورت ایجابی از سطح دبیرستان‌ها فرهنگ‌سازی کرد.

گفتنی است؛ در ابتدای این دیدار، جمعی از اعضای شورای آموزش و پرورش استان به ارائه گزارشی از برنامه‌های فرهنگی تربیتی در سال تحصیلی جاری و انعکاس چالش‌های موجود پرداختند.

کد خبر 6093129

دیگر خبرها

  • درخشش ۵۰۰ دانش‌آموز خراسان شمالی در المپیادهای ملی
  • تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • تعالی آموزش و پرورش بالندگی ایران اسلامی را به همراه دارد
  • رئیس جمهور: آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • آموزش و پرورش برای ما «مساله اول کشور» است
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • توجه به معلمان در اولویت امور قرار گیرد