Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، کم بارشی و خشکسالی در استان اصفهان، زندگی را نه تنها برای انسان‌ها که برای حیوانات و حیات وحش نیز سخت کرده، زمین خشکیده و صحرا‌ها بی آب و علف شده و در این میان حیات وحش تشنه و گرسنه، در پی یافتن قوتی برای زنده ماندن، راهی مزارع کشاورزی و محل زندگی انسان‌ها شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خشکسالی شدید حاکم بر اقلیم اصفهان موجب شده خیران حوزه محیط زیست همگام با محیط بانان و مسئولان دست بکار شوند و بسته‌های علوفه را برای نجات حیات وحش از خطر مرگ، در زیستگاه‌های مختلف توزیع کنند.

کمبود اعتبار، معضل اصلی محیط زیست اصفهان
حسین اکبری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: امسال علوفه گران شده و برای تامین آن هنوز اعتباری داده نشده است، ما تمام امکانات و توان محیط‌بانان خود را برای آبرسانی سیار به آبشخور‌ها بسیج کرده ایم، اما جمعیت زیادی از حیات وحش به دلیل نبود علوفه از سکونتگاه‌های خود خارج و به مزارع و اراضی کشاورزی نزدیک شدند.

او ادامه داد: محیط زیست اصفهان دست کم به ۱۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا شرایط اولیه و نیاز‌های حیاتی حیوانات شامل علوفه و آب را تأمین کند و تا حدودی از برخی بیماری‌ها پیشگیری شود.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان افزود: برای این منظوراز طریق استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان و سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیگیری و با سازمان مدیریت بحران کشور مکاتباتی شده که امید است این تلاش‌ها نتیجه بخش باشد.

اکبری گفت: البته با وجود پیگیری‌های تاکنون ما در سطح استانی و ملی برای استفاده از هر ظرفیتی برای تأمین اعتبارات، مشکل آنقدر فراگیر بوده که به شدت نیازمند همراهی مردم و نهاد‌های حقیقی و حقوقی هستیم.

او گفت: حفاظت از گونه‌هایی که به دنبال آب و غذا از زیستگاه‌های بومی شان خارج می‌شوند و به مزارع می‌روند، دشوار و نیازمند کمک و همراهی مردم در اطلاع رسانی به ماست.


حیات وحش اصفهان، تشنه آب در گرمای طاقت فرسا

ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: یکی از دیگر دلایل خروج حیات وحش از زیستگاه هایشان به دلیل خشکسالی مفرط و کاهش بارش‌های بهاری است.

او ادامه داد: استان اصفهان ۲۰ منطقه تحت حفاظت با وسعت ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار هکتار و ۲۵ گونه حیات وحش دارد که برای حفظ این اکوسیستم ارزشمند باید برنامه ریزی دقیق صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: در ایام خشکسالی در کنار آبرسانی نیاز داریم که در خصوص افزایش حفاظت فیزیکی از این مناطق نیز اقدام کنیم.

حشمتی یادآور شد: دنیا تصمیم گرفته تا ۱۰ سال آینده حفظ اکوسیستم‌های طبیعی و ترمیم آن‌ها را در دستور کار قرار دهد، بنابراین کشور ما نیز باید مراقب این ذخایر باشد، چون طبق مطالعات علمی، ۱۲۰ تا ۱۴۰ تریلیون دلار ارزش خدمات اکوسیستم تنوع زیستی است که یک و نیم برابر تولید ناخالص جهانی است.

"سداد"، سامانه‌ای برای کمک‌های مردمی به حیات وحش

فیروزه سعادتی رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: صندوق ملی محیط زیست به منظور تسهیل در اخذ کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه محیط زیست با استفاده از سامانه برخط “سداد” اقدام کرده است.

او گفت: از طریق این سامانه متقاضیان ارسال کمک‌های مردمی در اصفهان و دیگر استان‌های می‌توانند با انتخاب موارد کمک‌های خود در زمینه های: محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی (آبرسانی و تهیه علوفه برای وحوش)، محیط زیست انسانی، کاهش آلودگی خاک و پسماند، تقلیل آلاینده‌های آب و تالاب، تقلیل آلاینده‌های هوا و سایر موارد، مبالغ مورد نظر خود را پرداخت کنند.

رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: صندوق ملی محیط زیست عطف به ماده ۴ اساسنامه خود برای متمرکز کردن کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه محیط زیست کشور با اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نشان اعتماد ملی اقدام به راه اندازی این سامانه برخط کرده است.


اهدای دو تن علوفه خشک به حیات وحش قمیشلو

سید عبدالله جلیلیان مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی تیران و کرون گفت: یک تن و ۳۱۰ کیلوگرم علوفه خشک با هزینه ۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان در میان حیات وحش قمیشلو توزیع شده است.

او افزود: امسال این نخستین مرحله تامین علوفه حیوانات مناطق حفاظت شده تیران و کرون بود، در مرحله دوم نیز نزدیک به ۷۰۰ کیلوگرم علوفه از باغ‌های شهرستان جمع آوری و به طور رایگان در اختیار زیستگاه‌ها قرار گرفت که با توجه به پیامد‌های خشکسالی مراحل بعدی نیز با جدیت دنبال می‌شود.

مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی تیران و کرون افزود: با اینکه انجمن ما در حوزه میراث فرهنگی فعال است، اما تصمیم گرفتیم به میراث طبیعی هم توجه کنیم، چون حیات وحش به عنوان گنجینه طبیعی ارزشمند نیازمند نگهداری، معرفی و انتقال به نسل‌های بعد است.

جلیلیان افزود: اکنون وضع به گونه‌ای است که حیوانات از گرسنگی به حاشیه جاده‌ها و برخی مناطق مسکونی نزدیک می‌شوند، بنابراین احساس خطر و با کمک مردم و شماری از دوستداران محیط زیست، تامین علوفه برای حیات وحش منطقه را آغاز کردیم.


۱۰ تن علوفه، کمک‌های مردمی به حیات وحش

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بیش از ۱۰ تن علوفه از ابتدای امسال تاکنون به همت خیران تهیه و در مناطق مختلف استان اصفهان توزیع شده است.

ایرج حشمتی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست نیز در حال تهیه بیش از ۳۰ تن علوفه است و نیرو‌های انتظامی و نظامی و فرمانداری‌های مستقر در مناطق نیز برای تامین علوفه حیات وحش اصفهان اعلام امادگی کرده اند.

او ادامه داد: محموله ۱۵۰ تنی علوفه نیز قرار است به زودی وارد استان اصفهان شود.

اهدای علوفه باید بر اساس رفتار شناسی حیات وحش باشد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در خصوص اهدای علوفه برای وحوش گفت: توزیع علوفه دستی، حیات وحش را بد خوراک می‌کند و ممکن است علوفه طبیعی را دیگر استفاده نکنند، بنابراین با توجه به رفتارشناسی حیات وحش، در ماه‌های ابتدایی سال نیاز به علوفه دستی نیست، از این رو بهتر است این کمک‌ها با نظر تخصصی محیط زیست باشد تا بسته به زمان و نوع درخواست و نیاز، برنامه بدهیم.

حشمتی افزود: از طرفی تغییرات اقلیمی، خشکسالی و گرمایش زمین ادامه دار است از این رو تزریق علوفه خشکِ بدون برنامه، به زیستگاه‌ها اصولی نیست.

او لایروبی چاه‌ها و گسترش اقدامات حفاظتی را از اولویت‌های محیط زیست در ماه‌های اخیر عنوان کرد و افزود: با ورود نیروی انتظامی تخلف‌ها به خصوص شکار شبانه در حیات وحش کاهش یافت.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در ۲ ماه آینده که حیات وحش زایمان را انجام داده و تمایل به علوفه سبز ندارد، زمان مناسبی برای اهدای علوفه خشک است.

حشمتی افزود: تعامل کامل با فرمانداری‌ها به منظور برنامه ریزی و تقسیم کار ضروری است، تا علوفه به تناسب نیاز در مناطق مختلف توزیع شود.

طولانی شدن دوره خشکسالی و کاهش شدید بارندگی‌ها در سال‌های اخیر آثار منفی جبران ناپذیری بر حیات وحش استان اصفهان وارد کرده است و اگر اوضاع به همین منوال سپری شود، مسئولان باید در این باره تصمیمات جدی تری بگیرند، چون حیات گونه‌های نادر زیست محیطی با این شرایط در خطر انقراض قرار دارد.

گزارش از سولماز محمدی

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حیات وحش محیط زیست تامین علوفه کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اداره کل حفاظت محیط زیست استان زیستگاه ها علوفه خشک حیات وحش تن علوفه کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۹۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان

دریافت 31 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، حمزه عشوری از ثبت تصاویری از بزرگترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی خبر داد و اظهار کرد: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت این تصاویر زیبا از چهار رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

وی افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان می‌باشد.

حمزه عشوری تصریح کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های استان گیلان است.

وی با بیان اینکه مرال یا گاو وحشی به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند گفت: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان تصریح کرد: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

گفتنی است، تنوع سرزمینی و ویژگی‌های آب و هوایی، استان گیلان را به تابلوی متنوع و چشم نواز از حیات وحش در شمال ایران تبدیل کرده است.

کد خبر 6087235

دیگر خبرها

  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان
  • کشت چغندرعلوفه‌ای در ۱۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین بصورت پایلوت 
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • بهترین گاز برای کولرهای گازی چیست؟