Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@19:29:54 GMT

آغاز رقابت بیش از ۳۰۵ هزار داوطلب آزمون ارشد

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۹۱۵۴

آغاز رقابت بیش از ۳۰۵ هزار داوطلب آزمون ارشد

دومین روز فرایند برگزاری آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از ساعت ۸ صبح امروز پنج شنبه هفتم مرداد با شرکت تعداد ۳۰۵ هزار و ۹۱۱ داوطلب آغاز شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس برنامه ریزی ستاد ملی مقابله با کرونا، آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ از روز گذشته چهارشنبه ۶ آغاز شد و امروز پنجشنبه ۷ و فردا جمعه ۸ مرداد ‌ماه سال ۱۴۰۰ در ۳۶۷ حوزه امتحانی و ۱۷۹ شهر در سراسر کشور برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر طبق برنامه، از صبح امروز پنج شنبه هفتم مرداد، همزمان با روز دوم برگزاری آزمون، تعداد ۳۰۵ هزار و ۹۱۳ داوطلب در ۶۳ رشته و فردا جمعه هشتم مرداد در روز سوم برگزاری آزمون، تعداد ۲۵۵ هزار و ۸۳۵ داوطلب در ۶۳ رشته امتحانی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ رقابت خواهند کرد.

در فرآیند برگزاری این آزمون ۶۰۰ هزار و ۳۱۹ داوطلب در ۶ گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و دامپزشکی به رقبت می پردازند.

در گروه آزمایشی علوم انسانی مجموعا ۴۰۸ هزار و ۷۲۲ کارت ورود به جلسه صادر شده است که ۲۳۴ هزار و ۹۶۰ نفر آن برای داوطلبان "زن" و مابقی برای مردان بوده است و به این ترتیب، زنان با آمار ۵۷ درصدی بیشترین داوطلبان این گروه آزمایشی محسوب می شوند.

در گروه آزمایشی علوم پایه ۳۵ هزار و ۴۴۳ دواطلب شرکت کردند که ۲۴ هزار و ۸۳ داوطلب "زن" و  بقیه "مردان" هستند. در این گروه نیز زنان با ۶۸ درصد بیشترین داوطلبان هستند.
در گروه آزمایشی فنی و مهندسی ۱۲۵ هزار و ۸۱۶ داوطلب شرکت داشتند که ۹۱ هزار و ۶۴۴ نفر از این داوطلبان مرد هستند یعنی مردان با ۷۳ درصد بیشترین داوطلبان و متاقضیان ر شته های فنی و مهندسی در کشور محسوب می شوند.

در گروه آزمایشی کشاورزی و منابع طبیعی ۱۴ هزار و ۶۷۲ داوطلب شرکت داشتند که ۷۸۷۵ نفر آنها زن هستند. زنان با ۵۴ درصد حضور، بیشترین داوطلبان این گروه هستند.

در گروه آزمایشی هنر نیز از بین ۴۶ هزار و ۸۵۶ داوطلب ، زنان با ۶۴ درصد حضور، یعنی ۳۰ هزار و ۱۵۹ داوطلب بیشترین متقاضی محسوب می شوند و در نهایت در گروه دامپزشکی ۲۵۴۵ متاقضی ورود به دانشگاه ها در آزمون شرکت می کنند که ۱۶۳۳ نفر آنها یعنی ۶۴ درصد این داوطلبان زنان هستند.

به طور کلی۶۳۴ هزار و ۵۴ داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ شرکت کردند که تعداد ۲۸۲ هزار و ۸۳۷ داوطلب (۵۳ درصد) زن و مابقی مرد هستند.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، آمار داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در مقایسه تعداد ۴۷ هزار و ۲۳۵ داوطلب کاهش یافت.

نتایج اولیه آزمون به صورت کارنامه تنظیم و کارنامه کلیه داوطلبان شرکت کننده در آزمون در دهه اول شهریورماه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند علاوه بر مشاهده کارنامه، براساس برنامه زمانی که در دهه اول شهریورماه اعلام می‌شود، نسبت به مشاهده و دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی، نسبت به انتخاب حداکثر ۱۰۰ کد رشته اقدام کنند.

گزینش اولیه و نهایی داوطلبان آزمون ارشد براساس نمره کل حاصل از ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل تراز شده دوره کارشناسی با رعایت دیگر ضوابط انجام خواهد شد.

استخراج و اعلام فهرست معرفی شدگان چند برابری رشته‌های خاص برای آزمون تشریحی، عملی، مصاحبه دهه دوم شهریورماه اعلام می‌شود. در نهایت نتایج نهایی اواخر مهر ماه بر روی خروجی سازمان سنجش آموزش کشور قرار می گیرد.

ظرفیت پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ سال گذشته حدودا ۱۴۷ هزار نفر بود و حدودا ۱۳۰ هزار ظرفیت نیز در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت و با توجه به ضریب ریزش ها، پیش بینی شده امسال ظرفیت پذیرش داوطلب ارشد در کل زیر نظام ها حدود ۳۰۰ هزار نفر باشد و تقریبا ۵۰ درصد داوطلبان پذیرش شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جزییات ثبت نام آزمون ارشد1400 آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ بیشترین داوطلبان گروه آزمایشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۹۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کنکور ۱۴۰۳ با رقابت داوطلبان ریاضی و انسانی

نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ صبح امروز با حضور داوطلبان گروه ریاضی و انسانی آغاز شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نوبت اول کنکور سراسری سال 1403 از امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت آغاز شد.

در آزمون صبح امروز 533 هزار و 322 داوطلب در گروه‌های علوم ریاضی و انسانی شرکت کردند.

128 هزار و 362 داوطلب در گروه علوم ریاضی و 384 هزار و 960 داوطلب در گروه‌های علوم انسانی شرکت کردند.

در نوبت اول کنکور 1403 در مجموع یک میلیون و 152 هزار و 518 داوطلب ثبت نام کرده‌اند که 63 درصد زن و 37 درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو ـ معلم نیز 660 هزار و 393 نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 66 درصد زن و 34 درصد مرد هستند.

عصر روز پنجشنبه 6 اردیبهشت داوطلبان گروه‌ هنر و زبان‌های خارجی و صبح روز جمعه 7 اردیبهشت 1403 داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی حضور دارند.

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آزمون فرهنگیان در نوبت دوم کنکور در تیر ماه برگزار نمی‌شود بنابراین تعداد داوطلبان حدود 100 هزار نفر کمتر است.

همچنین محمدعلی زلفی گل وزیر علوم گفت: تعداد داوطلبان کنکور در گروه علوم تجربی بیش از 500 هزار نفر است و پس از گروه تجربی، پروت انسانی و ریاضی بیشترین تعداد داوطلبان را دارند.

وی افزود: با برگزاری دو نوبت کنکور از حساسیت آن کاسته می‌شود با توجه به برگزاری متفاوت هر نوبت از آزمون‌ها، نمرات داوطلبان تراز می‌شود و سازمان سنجش تراز علمی را ایجاد می‌کند تا عدالت آموزشی رعایت شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رقابت ۱۵۷۰۰ داوطلب زنجانی در مرحله اول کنکور سراسری آغاز شد
  • رقابت بیش از ۳ هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد
  • رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد
  • آغاز رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد
  • آغاز کنکور ۱۴۰۳ با رقابت داوطلبان ریاضی و انسانی
  • آغاز رقابت ۶۴ هزار و ۷۱۹ داوطلب در استان اصفهان
  • نوبت اول آزمون سراسری آغاز شد/رقابت ۲۶ هزار داوطلب در کردستان
  • آغاز رقابت بیش از ۶۵۰ هزار داوطلب کنکور در اولین روز آزمون
  • آخرین مهلت توزیع کارت کنکور؛ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
  • امروز، آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا