Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@17:10:34 GMT

توقف واردات بنزین، گازوئیل و گاز در سال ۹۹

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۶۰۲۰۵

توقف واردات بنزین، گازوئیل و گاز در سال ۹۹

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، یکی از مهمترین دغدغه‌های کشورها در دنیای امروز، داشتن امنیت انرژی است. در این میان برخی انرژی‌ها اهمیت بیشتری دارند و تامین آن‌ها برای هر کشوری مهم است.

به طور مثال، بنزین یکی از سوخت‌هایی است که کاهش و افزایش تقاضای آن در جهان حتی بر قیمت نفت نیز موثر است و از همین رو بیشتر کشورهای دنیا به دنبال تامین پایدار آن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سایر سوخت‌ها مانند گاز و گازوئیل نیز از این قاعده مستثنی نیستند و وابستگی کشوری مانند ایران که همواره تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد، به واردات این حامل‌های انرژی زنگ خطری است که می‌تواند امنیت انرژی کشور را به خطر بیاندازد.

با این حال تا چند سال پیش، اغلب این سوخت‌ها با وجود تولید داخلی، سهمی نیز در واردات داشتند.

این موضوع باعث شد تا آمریکا در سال ۹۰، فروش بنزین به ایران را تحریم کند و یا در مورد دیگر، ترکمنستان در بزنگاه سرمای زمستان، شیرهای گاز خود را بر روی ایران ببندد.

این موارد هشداری بود که عزم ایران را برای خودکفایی در تامین فرآورده‌های نفتی و گاز جزم کرد.

پایداری شبکه گاز با وجود توقف واردات

در این سال‌ها ایران با توسعه میدان مشترک پارس جنوبی، توانست ظرفیت تولید گاز خود را به بالای یک میلیارد متر مکعب در روز برساند. همچنین تولید ایران از این میدان مشترک به ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسید.

با این اقدام، اگرچه مصرف گاز در کشور افزایش پیدا کرد و توسعه شبکه گاز و مشترکین نیز شتاب گرفت، اما در اوج سرمای زمستان، شبکه گاز در هیچ نقطه‌ای از کشور برای مشترکان خانگی و تجاری قطع نشد.

این در حالی بود که واردات گاز از ترکمنستان همچنان متوقف است و ایران توانسته، شبکه گاز خود را با افزایش تاسیسات تقویت فشار حتی در مناطق شمالی نیز پایدار نگه دارد.

از سوی دیگر، افزایش تولید گاز از پارس جنوبی، تولید میعانات گازی را نیز افزایش داد تا خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان برگ برنده ایران در خودکفایی بنزین به طور کامل تامین شود.

جهش ۲ برابری تولید بنزین در کشور

آمارها نشان می‌دهد که تولید بنزین ایران در سال  ۵۷ حدود ۲۵ میلیون لیتر در روز بوده است.

این رقم در سال ۹۱ و پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، به ۵۲ میلیون لیتر در روز رسید. در واقع در ۳۴ سال، ظرفیت بنزین ایران حدود ۲ برابر شد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، شتاب در ساخت پالایشگاه‌ها سرعت گرفت و با اولویت‌بندی اجرای آنها، منابع مالی متمرکز شد.

البته اقدام‌های دولت برای افزایش کمی و کیفی فرآورده‌های تولیدی و به سرانجام رسیدن طرح‌های پالایشگاهی در کشور در دولت تدبیر و امید در حالی اجرا شد که کشور با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی رو به رو بود اما با وجود همه فشارهای خارجی علیه کشور، صنعت پالایش مسیر رو به رشد خود را طی کرد.

تا آنجا که ایران به جایگاه بزرگترین تولید کننده بنزین در منطقه، نخستین تولیدکننده بنزین و دومین تولیدکننده گازوئیل در اوپک دست یافته است.

با وجود آنکه در مجموع ظرفیت صنعت پالایش ایران از یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه افزایش داشته، همچنین تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا مانند بنزین نیز مورد توجه بوده و رشدی به مراتب بیشتر از طرفیت مجموع پالایش کشور را تجربه کرده است.

ایران در سال ۹۱ روزانه ۵۲ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کرد که در این میان هیچکدام از این محصولات، سوخت یورو نبود. در همان سال نیز حدود ۱۰ میلیون لیتر واردات بنزین به کشور در جریان بود.

حالا با گذشت ۸ سال از آن زمان و در طول دولت تدبیر و امید، ایران نه تنها در تولید و تامین بنزین خودکفا شده بلکه امکان صادرات سوخت حتی بیش از میزان واردات سال ۹۱ در کشور وجود دارد.

هم اکنون ظرفیت تولید روزانه بنزین در کشور ۱۲۰ میلیون لیتر است که در مقایسه با ابتدای انقلاب رشدی ۸ برابری را نشان می دهد.

تولید بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو برای نخستین بار

از سوی دیگر تولید بنزین و گازوئیل یورو در کشور و افزایش کیفیت فرآورده‌های تولیدی در پالایشگاه‌ها برای نخستین بار در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاد.

تا آنجا که آمارها نشان می‌دهد، در مجموع تا پایان سال ۹۸ تولید بنزین با استاندارد یورو به روزانه ۹۱ میلیون لیتر و گازوئیل با استاندارد یورو به ۷۳ میلیون لیتر رسیده است.

آمارهای بانک مرکزی از سال ۹۹ نیز خودکفایی ایران در تولید بنزین، گازوئیل و گاز را تایید می‌کند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، واردات فرآورده‌های نفتی و گاز در سال ۹۶ به کشور، ۲.۷ میلیارد دلار اعلام شده است.

این رقم در سال ۹۷ (سالی که پالایشگاه ستاره خلیج فارس با هر فاز خود فعالیت می کرد) حدود ۵۰ درصد کاهش داشته و به ۱.۳ میلیارد دلار در سال رسید.

با این حال در سال ۹۸، ایران تنها ۶ میلیون دلار فرآورده نفتی و گاز به کشور وارد کرد و رقم در سال ۹۹ به صفر رسید.

در واقع بانک مرکزی عددی را برای واردات فرآورده‌های نفتی و گاز به کشور در سال ۹۹ اعلام نکرده و در توضیحات خود آورده که رقم بسیار ناچیز بوده و به آخرین رقم اعشار نیز نمی‌رسد.

به گزارش ایرنا، این اقدامات سبب شد تا ظرفیت پالایشی ایران در پالایشگاه‌های نفت و میعانات گازی که در سال ۹۲ عددی معادل یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز بود امروز و با اقدامات دولت تدبیر و امید به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه افزایش پیدا کند. این اعداد نشان‌دهنده رشدی ۱۶ درصدی در ظرفیت پالایشگاه‌های ایران در طول ۷ سال است.

این در حالی است که از ابتدای پیروزی انقلاب تا سال ۹۲ یعنی چیزی حدود ۳۵ سال، ظرفیت پالایشی ایران تنها ۵۶ درصد بیشتر شده بود و از یک میلیون و ۱۸۵ هزار بشکه در سال ۵۷ به یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز در سال ۹۲ رسیده بود.

پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که ظرفیت پالایشگاه‌های ایران تا پایان امسال به ۲.۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد و این رقم تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲.۳ میلیون بشکه بالغ خواهد شد.

با توجه به این ظرفیت تولید بنزین ایران نیز رشد داشته و از ۵۲میلیون لیتر در سال ۹۲ به ۱۲۰ میلیون لیتر در شرایط فعلی افزایش داشته است. این اعداد حکایت از رشدی ۱۱۵ درصدی در تولید این محصول دارد.

با مقایسه رشد ظرفیت پالایشگاه‌ها که در دولت تدبیر و امید ۱۶ درصد بوده، با ظرفیت تولید بنزین در ایران که عددی بیش از ۱۱۵ درصد را نشان می‌دهد، این نکته مشخص می‌شود که ایران نه تنها ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی خود را افزایش داده بلکه در این مدت تلاش کرده تا به سمت تولید فرآورده‌هایی با ارزش افزوده بیشتر حرکت کند.

ظرفیت تولید بنزین ایران در ۴۲ سال گذشته در حالی بیش از ۸ برابر رشد داشته که ظرفیت تولید گازوئیل نیز ۵ برابر شده و از ۲۵ میلیون لیتر سال ۵۷ به ۱۲۰ میلیون لیتر در شرایط فعلی رسیده است.  

این در حالی است که ظرفیت تولید مازوت تنها ۷ درصد بیشتر شده و از ۴۳.۵ ملیون لیتر سال ۵۷ به ۶۴.۵ میلیون لیتر در سال جاری بالغ شده که نشان می دهد ‌کیفیت فرآورده های نفتی ایران بهبود چشمگیری را تجربه کرده اشت. 

برچسب‌ها اوپک ترکمنستان دولت یازدهم دولت تدبیر و امید ایالات متحده آمریکا دولت نفت خلیج فارس بانک مرکزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوپک ترکمنستان دولت یازدهم اوپک ترکمنستان دولت یازدهم دولت تدبیر و امید ایالات متحده آمریکا دولت نفت خلیج فارس بانک مرکزی دولت تدبیر و امید فرآورده های نفتی میلیون لیتر پالایشگاه ها هزار بشکه بنزین ایران تولید بنزین ظرفیت تولید یک میلیون نشان می دهد بشکه در روز بانک مرکزی نفتی و گاز ۲ میلیون شبکه گاز سال ۹۹ سال ۹۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۰۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش ناترازی بنزین با «متانول» برطرف می‌شود؟

سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی تولید بنزین از متانول پتروشیمی‌ها اظهار داشت: متانول یکی از مهمترین محصولات تولیدی صنعت پتروشیمی است که حدود ۱۶ میلیون تن ظرفیت‌سازی شده، حدود ۱۲ میلیون تن تولید می‌شود و از این میزان حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون صادر و یک میلیون تن نیز به مصرف بازار داخل می‌رسد.

ظرفیت تولید متانول به ۲۷ میلیون تن می‌رسد

وی افزود: ما اکنون بعد از چین، عربستان و ترینیداد و توباگو مقام چهارم تولید متانول جهان را داریم که بنا بر این است تا ۲۰۲۸ ظرفیت تولید این محصول به ۲۷ میلیون تن برسد و در این صورت به تولیدکننده دوم جهان در حوزه تولید متانول تبدیل خواهیم شد.

در دنیا با متانول چه می‌کنند؟

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: متانول از طریق گاز متان پارس جنوبی و سایر میادین تولید می‌شود، گاز پروپان و بوتان را جدا می‌کنیم و گاز ترش متان به واحدهای متانول‌سازی تحویل داده می‌شود البته از زغالسنگ هم متان را استخراج از آن متانول تولید می‌کنند یعنی تولید گاز چین عمدتا بر منبای زغالسنگ است بنابراین تعرفه‌هایی بر متانول وارداتی ایران وضع می‌کنند که تولید متانول از زغالسنگ در کشورشان دچار مشکل نشود.

بازار صادراتی ایران

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد تولید فعلی متانول ما به بازار چین و ۱۰ درصد به بازار هند می‌رود، تصریح کرد: علت اینکه ایران سرمایه‌گذاری زیادی روی این متانول کرده این است که اولا از اولین واحدهایی بود که در حوزه پتروشیمی راه‌اندازی شده و ما تقریبا تکنولوژی آن را داریم، همچنین سودآوری زیاد این صنعت باعث شده که به توسعه آن گرایش وجود داشته باشد و علیرغم برنامه‌هایی که برای توسعه صنایع پایین‌دست این محصول وجود دارد اما سرمایه‌گذاران تمایل دارند که واحد متانول احداث و گاز تولیدی تبدیل به متانول و در بازار داخل و صادرات بفروشند.

کاربرد متانول

به گفته حسینی؛ وزارت نفت ادعا دارد که در این سال‌ها واحدهای متانولی ۷ میلیارد دلار سود بین سهامداران توزیع واحدهای تولیدی کرده‌اند که سود بسیار بالایی است، ما قطعا می‌توانیم از این فرصت و سرمایه‌گذاری که ایجاد شده به نحو احسن استفاده کنیم، یعنی می‌توان از متانول به صورت ساده برای اکتان‌افزایی، برای تهیه MTB و همچنین مواد تولید لاستیک استفاده کرد و یا اینکه در برخی جاها به عنوان سوخت به مصرف می‌رسد، یعنی می‌توان به بنزین اضافه کرد.

وی ادامه داد: شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی مجوز داده تا ۵ درصد به بنزین متانول اضافه شود، بیش از ۵ درصد اضافه شود هم میزان اکتان به شدت بالا می‌رود و هم اینکه باعث می‌شود خورندگی افزایش یافته و موتور خودرو خشک شود، البته در دیگر کشورها اقداماتی برای استفاده از متانول در سوخت انجام داده‌اند، یعنی باید فرایند جدیدی طی شود.

کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی ناترازی بنزین

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: در دنیا برای اضافه کردن متانول به بنزین از یک روان‌کننده ویک نوع ادتیو استفاده می‌کنند که اولا اکتان بنزین را در حد ۹۵ درجه نگاه می‌دارد و نگرانی در مورد خورندگی (کروژن) موتور را برطرف می‌کند، همچنین گازهای خروجی از اگزوز فاقد آلایندگی می‌شود، بنابراین می‌تواند برای کشور مفید باشد، ضمن اینکه از این طریق می‌توانیم ۱۵ تا ۲۰ درصد کمبود بنزین را تامین کنیم.

وی بیان داشت: متانول را می‌توان هم ساده به عنوان اکتان‌افزا استفاده کرد و هم اینکه می‌تواند به زنجیره تولید رفته و تبدیل به اتانول، پروپیلن و الفین شود، اکنون پروژه‌هایی در ایران برای تبدیل متانول به اتانول شروع شده حتما ما می‌توانیم بر پایه متانول تولیدی؛ صنعت پتروشیمی را در پایین دست‌توسعه داده و زنجیره سوم پتروشیمی را در کشور تکمیل کنیم.

صرفه متانولی شدن بنزین

حسینی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم با استفاده از ادتیو و سایر کمک‌کننده‌ها متانول را به بنزین اضافه کنیم هم بابت صادرات این محصول نگرانی نداریم و هم اینکه مقرون به صرفه است، اکنون قیمت بنزین حداقل ۸۰۰ دلار در تن است در حالی که متانولی که صادر می‌کنیم به طور متوسط حدود ۵۰ میلیون دلار است، بنابراین هم می‌تواند باعث کاهش قیمت بنزین تولیدی برای کشور شود و هم اینکه از صادرات متانول به صورت خام جلوگیری می‌کند.

در نیروگاه‌ها هم کاربرد دارد؟

وی گفت: در حال حاضر کشورهای دیگر از متانول در حوزه تولید بنزین استفاده می‌کنند حتی چینی‌ها در برخی شهرهای بزرگ از متانول برای خطوط تاکسی استفاده می‌کنند، شاید بتوان به صورت مستقیم به عنوان سوخت در نیروگاه‌ها نیز به مصرف رساند و هم اینکه با ترتیباتی به بنزین اضافه کرد، قطعا استفاده از ترکیب بنزین متانول و ادتیو کمک زیادی به کاهش کسری تراز بنزین خواهد کرد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: در کشورهایی مثل مالزی و چین بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها را تبدیل به بنزین ۹۵ و ۹۷ می‌کنند و با استفاده از متانول و ادتیو به بازار سایر کشورها صادر می‌کنند، هیچ متخصص و کارشناسی هم بر بنزین تولیدی از این ترکیب ایراد وارد نمی‌کند زیرا آزمایش انجام شده نشان داده بقیه آیتم‌ها هیچ تغییری نکرده و در حالی که گازهای سمی تثبیت شده و خورندگی هم زیاد نشده، اکتان افزایش یافته است.

کاهش آلایندگی

وی تاکید کرد: یکی از علت‌های فعلی آلودگی هوای کشور اکتان پایین بنزین تولیدی است و هم اینکه بعضا استانداردهای یورو ۴ را ندارند در حالی که با استفاده از متانول می‌توان اکتان همه بنزین تولیدی کشور را در حد ۹۵ افزایش داد و به این ترتیب حتما باعث کاهش آلودگی می‌شود چون بنزن و آروماتیک افزایش پیدا نمی‌کند و سولفور کم می‌شود نتیجه اینکه به کاهش آلودگی و بهبود سوخت خودروهای کشور کمک می‌کند.

دیگر خبرها

  • بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت
  • سکوی «تامین و تولید» راه‌اندازی می‌شود/ تبیین ظرفیت‌های ایران
  • افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست
  • در سال گذشته ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم / تا دو سال آینده در همه حوزه‌های بحران خواهیم داشت
  • تسهیل واردات خودروهای غیر بنزینی راه کار کاهش مصرف بنزین
  • چالش ناترازی بنزین با «متانول» برطرف می‌شود؟
  • واردات ۳ میلیارد دلار بنزین در سال گذشته
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • استاندارد کیفی و سرعت سوددهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی + اینفوگرافیک
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید