Web Analytics Made Easy - Statcounter

اشرف بروجردی در گفتگو با دانشجو ضمن اشاره به فراگیری عید غدیر برای آحاد مسلمانان به معرفی مهمترین آثار پژوهشی تولید شده در این باره پرداخت.

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفتگو با خبرگزاری دانشجو پیرامون عید غدیر گفت: ما معمولا عید غدیر را با شیعه می‌شناسیم و تاکیدمان بر این است که این عید مربوط به شیعیان است اما اهل سنت معتقدند که این چنین نیست و روایت من کنت مولاه و فهذا علی مولاه و ماجرای بیعتی که رسول خدا از مردم در روز عید غدیر گرفتند، برای همه بوده و شیعه و سنی ندارد؛ بر همین اساس تقریبا همه معتقدند غدیر متعلق به همه‌ی مسلمانان است و پیرامون تعیین جانشین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بروجردی به شروع ریشه‌های اختلاف نظر اشاره کرد و اظهار داشت: در این بین آنچه ایجاد اختلاف کرد بحث بر سر این بود که مولا به معنی دوستی است و یا ولایت به معنی حاکمیت؛ در این اختلاف نظر شیعیان قائل به مفهوم ولایت و سرپرستی هستند اما اهل تسنن می‌گویند که به معنی دوستی است و ما هم حضرت علی (ع) را دوست داریم و خلیفه چهارم ما است؛ تا به امروز این مباحثه بین شیعه و سنی وجود داشته که کدام یک از دو مفهوم می‌تواند مصداق حضرت علی (ع) باشد

وی در ادامه در پاسخ به نوع مواجهه اهل تسنن با عید غدیر بر مبنای اعتقادی که به آن دارند، تصریح کرد: در بین اهل تسنن شاهد برگزاری جشن نیستیم چون از این واقعه برداشت دوستی دارند و نه ولایت؛ ضمن آنکه در روایت‌های شیعه هم بحث جشن وجود ندارد بلکه بیان تعلق خاطر و ابراز خوشحالی به علت مشخص شدن ولی مدنظر است؛ برپایی جشن در طول قرون مختلف شکل گرفته اما آنچه مهم است ان است که آموزه‌های علی بن ابی‌طالب (ع) بتواند جامعه را هدایت کند.

رئیس کتابخانه ملی پیرامون مهمترین آثار برای شناخت واقعه غدیر اظهار داشت: شیعان و اهل تسنن هر دو در وصف حضرت علی کتاب‌های متعددی نوشتند و مباحثات فراوانی داشتند؛ مانند کتاب "الغدیر" علامه امینی؛ ایشان برای نوشتن این اثر 10 هزار کتاب را مطالعه کردند که حاصل آن کتاب چند جلدی "الغدیر" است؛ مهمترین ویژگی این کتاب تجمیع روایت مختلف است.

یکی دیگر از منابع در این باره کتاب "حماسه غدیر" از محمدرضا حکیمی است که در آن بر فلسفه سیاسی غدیر و موضوع تشیع کار شده؛ کتاب دیگر "حدیث غدیر و مسئله امامت" از شهید مطهری است که جزء منابع رایج بین شیعیان است و سندیت متقنی دارد.

وی همچنین ادامه داد: در این باره آقای صفایی حائری نیز چند کتاب دارند و به این موضوع پرداختند که هدف ولایت و رهبری چیست و زیربنای ولایت کجاست؛ یکی از آثار بین عرب‌زبانان نیز  "روز شمار عید غدیرخم" است که به فارسی نیز ترجمه شده و همچنین کتاب‌های محمود حکیمی که برای کودکان نوشته شده است.

بروجردی در پایان پیرامون آثار جدید و در دست تولید با موضوع واقعه غدیر و ولایت حضرت علی (ع) خاطرنشان کرد: با این موضوع آثار زیادی تولید شده اما پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یک پژوهشکده تحت عنوان "امام علی (ع)" دارد که بحث عمده‌ی آن پیرامون شناخت غدیر است و کتاب‌های متعددی پیرامون آن نوشته و در قالب همایش‌ها ارائه شده است تا بتوانند گوشه‌ای از جایگاه علی بن ابی‌طالب (ع) را تبیین کنند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: غدیر اشرف بروجردی علامه امینی کتاب الغدیر عید غدیر اهل تسنن حضرت علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۰۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نوبت اول آزمون سراسری در استان یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، آزمون داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی از ساعت ۸ صبح آغاز شد. آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی هم عصر امروز برگزار می‌شود.
همچنین آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی هم فردا برگزار می‌شود.
 در استان یزد، ۱۵ هزار و ۳۲۴ داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ باهم رقابت می‌کنند که ۹ هزار و۶۸۸ نفر داوطلب زن و ۵ هزار و ۶۳۶ نفر داوطلب مرد هستند.
نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش در استان یزد، در خصوص زمان و مکان برگزاری این آزمون در دانشگاه یزد تصریح کرد: محل آزمون داوطلبان گروه آموزشی علوم ریاضی صبح امروز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه، در ساختمان توحید، داوطلبان گروه آموزشی علوم انسانی در همان زمان، در سالن‌های فجر، غدیر و ساختمان علوم است.
میرحسینی اظهار داشت: داوطلبان گروه‌های آزمایشی هنر هم ، عصر امروز در سالن‌های غدیر و ساختمان توحید و داوطلبان گروه زبان‌های خارجی نیز عصر در محل سالن فجر به رقابت خواهند پرداخت.
وی یادآور شد: محل آزمون داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی نیز صبح روز جمعه هفتم اردیبهشت‌ماه در محل سالن‌های غدیر، فجر و ساختمان توحید است. 
میرحسینی تأکید کرد: به‌منظور رفاه شرکت‌کنندگان، داوطلبینی که حوزه امتحانی آنها سالن‌های غدیر و فجر است از ورودی دانش واقع در بلوار دانشگاه و داوطلبینی که حوزه امتحانی آنها ساختمان‌های توحید و علوم است از ورودی بصیرت واقع در بلوار شهیدان اشرف به دانشگاه وارد شوند.
نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش در استان خاطر نشان کرد: به همراه داشتن کارت ورود به آزمون به همراه یک کارت شناسایی معتبر عکس دار الزامی است.

دیگر خبرها

  • بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی پیرامون حضور وزیر علوم در این دانشگاه: آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید! شما اخراج اساتید ضد انقلاب و اسلام و دین از دانشگاه‌ را، تبدیل به ابزاری برای تسویه‌حساب‌های شخصی کردید
  • بازهم سرعت غیر مجاز حادثه آفرید/ فوت جوان ۱۷ ساله قمی در بلوار غدیر
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • پیام تسلیت فرمانده سپاه الغدیر در پی درگذشت مادر شهیدان نیرنگ
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری در استان یزد
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • علامه جعفری از شایستگی تفکر به صورت بالفعل برخوردار بود
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها